• Σχόλιο του χρήστη 'Σκίννερ Ανδρέας-Γεώργιος' | 4 Μαΐου 2020, 13:17

    Κανείς δεν αμφισβητεί ότι ολοκληρωμένη παιδαγωγία και παιδεία ενός ανθρώπου συνεπάγεται και καλή διαγωγή. Κανείς δεν αμφισβητεί ότι το σχολείο τελεί σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση καλού χαρακτήρα, καλής συμπεριφοράς και καλής διαγωγής. Η αναγραφή όμως του χαρακτηρισμού της διαγωγής στους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αποτελεί αναχρονιστικό μέτρο, το οποίο τελεί αντίθετο ρόλο από τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου, καθώς μπορεί να οδηγήσει τους μαθητές σε υπακοή και υποταγή, «μουδιάζοντας» την προσωπικότητά τους, ενώ καθιστά τον εργασιακό τους βίο ευάλωτο σε περιστατικά καθηγητικής αυθαιρεσίας. Παρουσιάζονται όμως και άλλα προβλήματα. Αφενός ο χαρακτηρισμός της διαγωγής των μαθητών αποτελεί προϊόν κρίσεως των καθηγητών, των οποίων ευθύνη είναι να την βελτιώσουν, εξού πρέπει να προορίζεται μόνο για την εσωτερική κατανάλωση των καθηγητών αυτών. Αφετέρου η διαγωγή ενός ανθρώπου αποτελεί προσωπικό του δεδομένου, ιδίως ο χαρακτηρισμός αυτής από τον καθηγητή του, και για αυτό δεν μπορεί να αναγράφεται στους τίτλους σπουδών. Ο τίτλος σπουδών, ο οποίος αποτελεί προαπαιτούμενο εργασίας στο σύνολο του εργασιακού βίου του μαθητή, δεν μπορεί να περιέχει αφενός προσωπικό δεδομένο και αφετέρου δεδομένο το οποίο μπορεί να επηρεάσει άδικα την κρίση του εργοδότη για τον εκάστοτε υποψήφιο εργαζόμενο, ιδίως όταν η διαγωγή ενός ανθρώπου μεταβάλλεται και βελτιώνεται κατά τη διάρκεια ολόκληρης της ζωής του. Ο στιγματισμός και η τιμωρία ορισμένων μαθητών για ορισμένες συμπεριφορές που μπορεί να μην ικανοποιούν ορισμένους καθηγητές και την υποκειμενική κρίση αυτών είναι άδικο να ακολουθεί τους μαθητές για το υπόλοιπο της ζωής τους. Η αναγραφή του χαρακτηρισμού της διαγωγής στα απολυτήρια είναι αναχρονιστικό και αντιπαιδαγωγικό μέτρο, το οποίο θυμίζει βέργα, ποδιές και ένα σχολείο μιας άλλης εποχής, όχι σύγχρονο, αλλά της δεκαετίας του '50. Συνεπώς, μολονότι ο χαρακτηρισμός της διαγωγής ενός μαθητή είναι χρήσιμο εργαλείο για τους καθηγητές ως προς την παιδαγωγία του μαθητή, δεν πρέπει να προορίζεται παρά μόνο για εσωτερική κατανάλωση των καθηγητών αυτών και να μην ακολουθεί τους μαθητές στο υπόλοιπο της ζωής των, μετά την λήξη του παιδαγωγικού ρόλου των καθηγητών αυτών προς τον μαθητή. Σημειωτέον γεγονός η ουσιαστική απαξίωση της αναγραφής της διαγωγής τα τελευταία χρόνια, με την σχεδόν αυτοματοποιημένη αναγραφή "Κοσμιοτάτη" στα απολυτήρια ανεξάρτητου πραγματικής διαγωγής, όπως προκύπτει από προσωπική εμπειρία. Επιβάλλεται η απόσυρση του παρόντος άρθρου.