Αρχικά για την επιτυχία κάθε προσπάθειας αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, θα πρέπει προηγουμένως να εξασφαλιστεί η παρουσία μιας δυνατής, δίκαιης και αποτελεσματικής διοίκησης στις σχολικές μονάδες, η οποία να μπορεί να καλλιεργεί, να σχεδιάζει και να εκπονεί έγκυρες και αξιόπιστες διαδικασίες αξιολόγησης. Με τις υφιστάμενες διοικήσεις και την γενική κατάσταση επιλογής τους, καμία αξιολόγηση από σαθρές, αδύναμες, συναλλακτικές, απαίδευτες διοικήσεις πάνω σε εκπαιδευτικούς δεν μπορεί να εφαρμοστεί ! Προς αυτή την κατεύθυνση μερικές προτεινόμενες λύσεις θα μπορούσαν να είναι:
Προτεινόμενες λύσεις
1. Αλλαγή του τρόπου επιλογής των υποδιευθυντών. Να μπει και αυτή η επιλογή στην ίδια φιλοσοφία της επιλογής των διευθυντών, αφού στην πράξη αποδεικνύεται ότι η ισχύς των υποδιευθυντών μέσω του τρόπου ανάδειξής τους από τον σύλλογο που πολλές φορές οδηγεί σε συναλλακτική μορφή διοίκησης, είναι δυνατότερη από εκείνη των διευθυντών. Η επιλογή τους με ψηφοφορία από το σύλλογο γίνεται με ακατάλληλα κριτήρια όπως συμφέροντα, συναλλαγή, κομματικές προτιμήσεις. Θα μπορούσε πχ. να γίνονται υποδιευθυντές επιλαχόντες συνάδελφοι που πέρασαν την ίδια δοκιμασία με τους διευθυντές κατά τις κρίσεις των διευθυντών. Εναλλακτικά θα μπορούσαν να επιλέγονται συνάδελφοι εκπαιδευτικοί με πραγματικές γνώσεις Διοικητικής επιστήμης στις σχολικές μονάδες, με θεσμική κατοχύρωση της θέσης ευθύνης. Γενικότερα τα στελέχη που ασκούν διοικητικό έργο, θα πρέπει να είναι και μνα αισθάνονται ελεύθεροι από «βαρίδια» που μπορούν να κρατούν πίσω το έργο τους.
2. Να υπάρχει η πρόσβαση σε σημαντικές λειτουργίες του my school στους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας μέσω του προσωπικού τους κωδικού. Όπως ακριβώς οι εκπαιδευτικοί μέσω του μοναδικού προσωπικού κωδικού τους μπορούν να έχουν πρόσβαση στο σύστημα του my school του τμήματος που χρεώνονται, στην υπηρεσία της καταχώρησης και της ενημέρωσης για τις απουσίες των μαθητών, θα μπορούσαν να κάνουν το ίδιο και στην αναφορά των πειθαρχικών ποινών που επιβάλλονται στους μαθητές. Εναλλακτικά η χειρόγραφη καταχώρηση στο ποινολόγιο θα έπρεπε να συνεχίζεται να υπάρχει. Ομοίως για λόγους ισονομίας και δικαιοσύνης θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση και στις άδειες των εκπαιδευτικών που χορηγούνται από τη σχολική μονάδα. Αν δεν γίνουν τα παραπάνω τίποτε δεν διασφαλίζει τους κανόνες δικαιοσύνης και ισονομίας, μιας και τα γεγονότα της υφιστάμενης κατάστασης αναδεικνύουν ότι οι δυο αυτές βασικές αρχές- πυλώνες της ομαλής λειτουργίας και του κατάλληλου σχολικού κλίματος, δεν εξασφαλίζονται. Οι αχυρένιες διοικήσεις έχουν την δυνατότητα να εκμεταλλεύονται με κανόνες συναλλαγής τόσο τις απουσίες των μαθητών, όσο και τις άδειες των εκπαιδευτικών προς δικό τους όφελος. Ουσιαστικά φορτώνοντας στο my school ό,τι στοιχεία θέλουν, μπορούν να περηφανεύονται για το γνωστό «Γιάννης κερνάει & Γιάννης πίνει».
3. Να δημιουργηθούν θεσμικά, τρόποι ώστε να διευκολυνθεί η τοποθέτηση κατάλληλα εκπαιδευμένων εκπαιδευτικών πάνω στην Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων στις θέσεις υποδιευθυντών και διευθυντών των σχολικών μονάδων. Αυτό θα μπορούσε να γίνει με απευθείας ανάθεση της θέσης του υποδιευθυντή στα παραπάνω στελέχη, και με επιπλέον μοριοδότηση προσόντων κατά τις κρίσεις των διευθυντών (π.χ. 2-3 μονάδες μοριοδότηση). Αυτή τη στιγμή η πολιτεία συνεχίζει να μοριοδοτεί και να επιβραβεύει την παλαιότητα – υπηρεσία (δυστυχώς χωρίς την ουσιαστική αξιολόγηση των στελεχών αυτών από τους εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς, παρά μόνο με την τυπική γραφειοκρατική αξιολόγηση από τις άνωθεν βαθμίδες εκπαίδευσης) στις θέσεις ευθύνης, παραγκωνίζοντας πρόσωπα πραγματικά άρτια εκπαιδευμένα για τις θέσεις αυτές που θα μπορούσαν να δώσουν πάρα πολλά στο όραμα για ένα αποτελεσματικό δημόσιο σχολείο.
4. Πολύ σοβαρή, μελετημένη προσέγγιση στις διαδικασίες αξιολόγησης εκπαιδευτικών, υποδιευθυντών, διευθυντών και της σχολικής μονάδας ευρύτερα. Τα παραπάνω κατάλληλα εκπαιδευμένα στελέχη από τις κατάλληλες θέσεις ευθύνης θα μπορούσαν να δείξουν έμπρακτα το πώς ακριβώς θα μπορούσε να υλοποιηθεί αυτό το μεγαλεπήβολο δύσκολο έργο, που τόσα χρόνια στοιχειώνει την δημόσια εκπαίδευση και το οποίο με την υφιστάμενη κατάσταση είναι σχεδόν σίγουρο ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί.
Αρχικά για την επιτυχία κάθε προσπάθειας αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, θα πρέπει προηγουμένως να εξασφαλιστεί η παρουσία μιας δυνατής, δίκαιης και αποτελεσματικής διοίκησης στις σχολικές μονάδες, η οποία να μπορεί να καλλιεργεί, να σχεδιάζει και να εκπονεί έγκυρες και αξιόπιστες διαδικασίες αξιολόγησης. Με τις υφιστάμενες διοικήσεις και την γενική κατάσταση επιλογής τους, καμία αξιολόγηση από σαθρές, αδύναμες, συναλλακτικές, απαίδευτες διοικήσεις πάνω σε εκπαιδευτικούς δεν μπορεί να εφαρμοστεί ! Προς αυτή την κατεύθυνση μερικές προτεινόμενες λύσεις θα μπορούσαν να είναι: Προτεινόμενες λύσεις 1. Αλλαγή του τρόπου επιλογής των υποδιευθυντών. Να μπει και αυτή η επιλογή στην ίδια φιλοσοφία της επιλογής των διευθυντών, αφού στην πράξη αποδεικνύεται ότι η ισχύς των υποδιευθυντών μέσω του τρόπου ανάδειξής τους από τον σύλλογο που πολλές φορές οδηγεί σε συναλλακτική μορφή διοίκησης, είναι δυνατότερη από εκείνη των διευθυντών. Η επιλογή τους με ψηφοφορία από το σύλλογο γίνεται με ακατάλληλα κριτήρια όπως συμφέροντα, συναλλαγή, κομματικές προτιμήσεις. Θα μπορούσε πχ. να γίνονται υποδιευθυντές επιλαχόντες συνάδελφοι που πέρασαν την ίδια δοκιμασία με τους διευθυντές κατά τις κρίσεις των διευθυντών. Εναλλακτικά θα μπορούσαν να επιλέγονται συνάδελφοι εκπαιδευτικοί με πραγματικές γνώσεις Διοικητικής επιστήμης στις σχολικές μονάδες, με θεσμική κατοχύρωση της θέσης ευθύνης. Γενικότερα τα στελέχη που ασκούν διοικητικό έργο, θα πρέπει να είναι και μνα αισθάνονται ελεύθεροι από «βαρίδια» που μπορούν να κρατούν πίσω το έργο τους. 2. Να υπάρχει η πρόσβαση σε σημαντικές λειτουργίες του my school στους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας μέσω του προσωπικού τους κωδικού. Όπως ακριβώς οι εκπαιδευτικοί μέσω του μοναδικού προσωπικού κωδικού τους μπορούν να έχουν πρόσβαση στο σύστημα του my school του τμήματος που χρεώνονται, στην υπηρεσία της καταχώρησης και της ενημέρωσης για τις απουσίες των μαθητών, θα μπορούσαν να κάνουν το ίδιο και στην αναφορά των πειθαρχικών ποινών που επιβάλλονται στους μαθητές. Εναλλακτικά η χειρόγραφη καταχώρηση στο ποινολόγιο θα έπρεπε να συνεχίζεται να υπάρχει. Ομοίως για λόγους ισονομίας και δικαιοσύνης θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση και στις άδειες των εκπαιδευτικών που χορηγούνται από τη σχολική μονάδα. Αν δεν γίνουν τα παραπάνω τίποτε δεν διασφαλίζει τους κανόνες δικαιοσύνης και ισονομίας, μιας και τα γεγονότα της υφιστάμενης κατάστασης αναδεικνύουν ότι οι δυο αυτές βασικές αρχές- πυλώνες της ομαλής λειτουργίας και του κατάλληλου σχολικού κλίματος, δεν εξασφαλίζονται. Οι αχυρένιες διοικήσεις έχουν την δυνατότητα να εκμεταλλεύονται με κανόνες συναλλαγής τόσο τις απουσίες των μαθητών, όσο και τις άδειες των εκπαιδευτικών προς δικό τους όφελος. Ουσιαστικά φορτώνοντας στο my school ό,τι στοιχεία θέλουν, μπορούν να περηφανεύονται για το γνωστό «Γιάννης κερνάει & Γιάννης πίνει». 3. Να δημιουργηθούν θεσμικά, τρόποι ώστε να διευκολυνθεί η τοποθέτηση κατάλληλα εκπαιδευμένων εκπαιδευτικών πάνω στην Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων στις θέσεις υποδιευθυντών και διευθυντών των σχολικών μονάδων. Αυτό θα μπορούσε να γίνει με απευθείας ανάθεση της θέσης του υποδιευθυντή στα παραπάνω στελέχη, και με επιπλέον μοριοδότηση προσόντων κατά τις κρίσεις των διευθυντών (π.χ. 2-3 μονάδες μοριοδότηση). Αυτή τη στιγμή η πολιτεία συνεχίζει να μοριοδοτεί και να επιβραβεύει την παλαιότητα – υπηρεσία (δυστυχώς χωρίς την ουσιαστική αξιολόγηση των στελεχών αυτών από τους εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς, παρά μόνο με την τυπική γραφειοκρατική αξιολόγηση από τις άνωθεν βαθμίδες εκπαίδευσης) στις θέσεις ευθύνης, παραγκωνίζοντας πρόσωπα πραγματικά άρτια εκπαιδευμένα για τις θέσεις αυτές που θα μπορούσαν να δώσουν πάρα πολλά στο όραμα για ένα αποτελεσματικό δημόσιο σχολείο. 4. Πολύ σοβαρή, μελετημένη προσέγγιση στις διαδικασίες αξιολόγησης εκπαιδευτικών, υποδιευθυντών, διευθυντών και της σχολικής μονάδας ευρύτερα. Τα παραπάνω κατάλληλα εκπαιδευμένα στελέχη από τις κατάλληλες θέσεις ευθύνης θα μπορούσαν να δείξουν έμπρακτα το πώς ακριβώς θα μπορούσε να υλοποιηθεί αυτό το μεγαλεπήβολο δύσκολο έργο, που τόσα χρόνια στοιχειώνει την δημόσια εκπαίδευση και το οποίο με την υφιστάμενη κατάσταση είναι σχεδόν σίγουρο ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί.