Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Κατερίνα Οικονομοπούλου | 4 Μαΐου 2020, 15:15
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Τα Λατινικά δεν είναι μάθημα στείρας παπαγαλίας. Έφτασε δυστυχώς να αποκτήσει αυτό το χαρακτήρα γιατί εδώ και πολλά χρόνια χρησιμοποιείται (ή μάλλον: αποστηθίζεται) για την εκμάθηση της λατινικής γλώσσας το ίδιο σχολικό εγχειρίδιο, το οποίο έχει πια κλείσει τον κύκλο του. Χρειάζεται απαραιτήτως αντικατάστασή του με νέο, σύγχρονο εγχειρίδιο, το οποίο θα αναδείξει την πραγματική δυναμική του μαθήματος, όπως και την πολύπλευρη χρησιμότητά του για τους μαθητές μας. Θα ήθελα εδώ να επικεντρωθώ σε κάποια πρακτικά οφέλη, απαντώντας παράλληλα στο επιχείρημα ότι τα Λατινικά είναι δήθεν άχρηστα για όποιον δεν ενδιαφέρεται για σπουδές σε Τμήματα Φιλολογίας: 1. Τα Λατινικά διευκολύνουν εντυπωσιακά την εκμάθηση πολλών ευρωπαϊκών γλωσσών (Ιταλικά, Ισπανικά, Γαλλικά, αλλά καί Αγγλικά), των οποίων το λεξιλόγιο είναι άλλωστε κατά πολύ μεγάλο ποσοστό λατινικό. Οι υποψήφιοι για σπουδές σε Τμήματα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογίας, αλλά και σε Τμήματα Διεθνών Ευρωπαϊκών Σπουδών, έχουν επομένως μόνο κέρδη να αποκομίσουν από την εκμάθηση της λατινικής γλώσσας στο σχολείο. 2. Η κοινωνία και ο πολιτισμός της αρχαίας Ρώμης μελετώνται διεθνώς όχι μόνο από κλασικούς φιλολόγους, αλλά και από κοινωνιολόγους, ανθρωπολόγους και πολιτικούς επιστήμονες. Π.χ. κοινωνιολογικές προσεγγίσεις έχουν εφαρμοστεί με πολύ μεγάλη επιτυχία στη μελέτη της δουλείας ή του ρόλου των γυναικών στις αρχαίες κοινωνίες. Επίσης, οι μεγάλες αυτοκρατορίες (όπως η ρωμαϊκή) ως οργανισμοί απασχολούν συστηματικά τους πολιτικούς επιστήμονες, όχι μόνο για ιστορικούς λόγους, αλλά και γιατί προσφέρουν τη δυνατότητα χρήσιμων συγκρίσεων με το σήμερα. Και σε αυτή λοιπόν την περίπτωση, είναι απολύτως εσφαλμένο ότι τα Λατινικά αφορούν μόνο τους υποψηφίους φιλολογικών σχολών. 3. Τέλος, μια που ο τουρισμός είναι ο κινητήρας της ελληνικής οικονομίας και συμβάλλει περίπου στο 20% του ΑΕΠ της χώρας μας, ας σκεφτούμε και τα εκατομμύρια των τουριστών οι οποίοι επισκέπτονται τα πλούσια σε ρωμαϊκά αρχαιολογικά ευρήματα μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους μας κάθε χρόνο. Υπόβαθρο στη λατινική γλώσσα και γραμματεία όπως και θεμελιώδεις γνώσεις ρωμαϊκής ιστορίας και πολιτισμού είναι επομένως κάτι παραπάνω από χρήσιμα και σε μαθητές οι οποίοι ενδιαφέρονται για τους κλάδους του τουρισμού και του πολιτισμού. Συμπερασματικά: το μάθημα των Λατινικών χρειάζεται εμπλουτισμό και ανανέωση, όχι κατάργηση. Τα ελληνικά Πανεπιστήμια διαθέτουν αρτιότατα καταρτισμένους Λατινιστές με έργο διεθνούς εμβέλειας, οι οποίοι μπορούν να συμβάλουν στον εκσυγχρονισμό του μαθήματος των Λατινικών στο Λύκειο, σε συνεργασία με τα σχολεία και με το Υπουργείο Παιδείας.