Αξιότιμη κ. Υπουργέ,
ως ΕΕΧ σας έχουμε καταθέσει εγγράφως τις προτάσεις μας επί του Σ/Ν.
Παράλληλα, καταθέτουμε τις επισημάνσεις μας κατά άρθρο.
Παρότι όλοι οι Διεθνείς οργανισμοί, συμπεριλαμβανομένου του ΟΟΣΑ και της UNESCO έχουν επισημάνει την ανάγκη ενίσχυσης της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών με στόχο την ανάπτυξη κοινωνικής και περιβαλλοντικής συνείδησης, την διαχείριση κρίσεων δημόσιας υγείας, σαν αυτή την οποία βιώνουμε, την ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής, συνεργασίας, κοινωνικής ευθύνης, την ανάπτυξη επιστημονικού τρόπου σκέψης και επομένως κριτικής στάσης και κυρίως την ενίσχυση της Δημοκρατίας, στο Σ/Ν ΔΕΝ υπάρχει καμία αναφορά και καμία πρόβλεψη για την ενίσχυση των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο λειτουργικός αλφαβητισμός αφορά στην ΓΛΩΣΣΑ, τα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ και τις ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ με βάση όλους τους Διεθνείς Οργανισμούς.
Ιδιαίτερα για την επιστήμη της ΧΗΜΕΙΑΣ, στην οποία σήμερα όλη η ανθρωπότητα προσβλέπει για την ανάπτυξη εμβολίων και φαρμάκων που θα βάλουν τέλος στην ιδιότυπη ομηρεία εκατομμυρίων ανθρώπων, όχι μόνο δεν υπάρχει αναφορά, αλλά αντίθετα κατατάσσεται στα μαθήματα Β κατηγορίας.
Ειδικά στο Γυμνάσιο η ανάγκη ενίσχυσης της Χημείας και γενικότερα των Φ.Ε. είναι επιτακτική, καθώς με την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ο μαθητής θα πρέπει να έχει κατακτήσει ένα συνεκτικό πλαίσιο κριτικής σκέψης και επιστημονικής μεθόδου.
Για τον λόγο αυτό επανερχόμαστε στην πάγια πρόταση μας για ενοποίηση της διδασκαλίας των Φ.Ε. στο Γυμνάσιο με 5ωρη τουλάχιστον διδασκαλία και ενίσχυση του πειραματικού τους χαρακτήρα με θεσμοθέτηση 1 επιπλέον υποχρεωτικής εργαστηριακής ώρας.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι με ενίσχυση των ωρών οι Θεματικές 1-2-4 θα μπορούσαν να ενταχθούν ως εφαρμογές στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών των Φυσικών Επιστημών, καθώς η στόχευσή τους δεν μπορεί να είναι επιτυχής χωρίς το απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο, το οποίο παρέχουν οι Φυσικές Επιστήμες. Ειδικότερα σε ότι αφορά στην διατροφή, την αγωγή υγείας, την κλιματική αλλαγή, την διαχείριση φυσικών πόρων, την αειφόρο ανάπτυξη, την διαχείριση φυσικών καταστροφών και την οικολογική συνείδηση αδυνατούμε πως είναι δυνατόν να τίθενται ως στόχοι, όταν η κατεξοχήν επιστήμη που παρέχει το γνωστικό υπόβαθρο για την αναγνώριση και κατανόηση τους, η ΧΗΜΕΙΑ, χαρακτηρίζεται μάθημα Β΄ κατηγορίας.
Η κοινωνία της γνώσης στην οποία ζούμε επιτάσσει να διευρυνθούν τα όρια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ώστε να περιληφθεί και Ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Λύκειο), με στόχο να εξασφαλιστεί το αναγκαίο επίπεδο γνώσεων και ωριμότητας. Υπό αυτή την έννοια δεν μπορούμε παρά να σχολιάσουμε ότι ο ηλικιακός περιορισμός της φοίτησης στα ΕΠΑΛ παρεμποδίζει την υλοποίηση αυτού του στόχου, καθώς δεν υπάρχει ουσιαστική μέριμνα για τον περιορισμό της σχολικής διαρροής και της στήριξης όλων των μαθητών για την ολοκλήρωση του ΓΕΛ.
Στο σημείο αυτό οφείλουμε να επισημάνουμε:
1. Στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες (https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/national-description_en), αλλά και στο Ευρωπαϊκό σχολείο (https://www.eursc.eu/en), η διδασκαλία των Φ.Ε. στην υποχρεωτική εκπαίδευση είναι ενοποιημένη και κατά μέσο όρο περισσότερες ώρες από την Ελλάδα.
2. Ένα μεγάλο μέρος του εργαστηριακών δραστηριοτήτων, των πειραματικών διαγωνισμών, των διαγωνισμών ρομποτικής κ.ά. ήδη πραγματοποιούνται με μεγάλη επιτυχία με ευθύνη των 78 Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ,Ε.), τα οποία έχουν την τεχνογνωσία και την εμπειρία να στηρίξουν αυτές τις δράσεις και επομένως δεν είναι κατανοητή η αναγκαιότητα πρόβλεψης νέων δομών.
Με εκτίμηση
Α.Ν.Παπαδόπουλος
Πρόεδρος ΔΕ ΕΕΧ
Καθηγητής
Αξιότιμη κ. Υπουργέ, ως ΕΕΧ σας έχουμε καταθέσει εγγράφως τις προτάσεις μας επί του Σ/Ν. Παράλληλα, καταθέτουμε τις επισημάνσεις μας κατά άρθρο. Παρότι όλοι οι Διεθνείς οργανισμοί, συμπεριλαμβανομένου του ΟΟΣΑ και της UNESCO έχουν επισημάνει την ανάγκη ενίσχυσης της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών με στόχο την ανάπτυξη κοινωνικής και περιβαλλοντικής συνείδησης, την διαχείριση κρίσεων δημόσιας υγείας, σαν αυτή την οποία βιώνουμε, την ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής, συνεργασίας, κοινωνικής ευθύνης, την ανάπτυξη επιστημονικού τρόπου σκέψης και επομένως κριτικής στάσης και κυρίως την ενίσχυση της Δημοκρατίας, στο Σ/Ν ΔΕΝ υπάρχει καμία αναφορά και καμία πρόβλεψη για την ενίσχυση των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο λειτουργικός αλφαβητισμός αφορά στην ΓΛΩΣΣΑ, τα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ και τις ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ με βάση όλους τους Διεθνείς Οργανισμούς. Ιδιαίτερα για την επιστήμη της ΧΗΜΕΙΑΣ, στην οποία σήμερα όλη η ανθρωπότητα προσβλέπει για την ανάπτυξη εμβολίων και φαρμάκων που θα βάλουν τέλος στην ιδιότυπη ομηρεία εκατομμυρίων ανθρώπων, όχι μόνο δεν υπάρχει αναφορά, αλλά αντίθετα κατατάσσεται στα μαθήματα Β κατηγορίας. Ειδικά στο Γυμνάσιο η ανάγκη ενίσχυσης της Χημείας και γενικότερα των Φ.Ε. είναι επιτακτική, καθώς με την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ο μαθητής θα πρέπει να έχει κατακτήσει ένα συνεκτικό πλαίσιο κριτικής σκέψης και επιστημονικής μεθόδου. Για τον λόγο αυτό επανερχόμαστε στην πάγια πρόταση μας για ενοποίηση της διδασκαλίας των Φ.Ε. στο Γυμνάσιο με 5ωρη τουλάχιστον διδασκαλία και ενίσχυση του πειραματικού τους χαρακτήρα με θεσμοθέτηση 1 επιπλέον υποχρεωτικής εργαστηριακής ώρας. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι με ενίσχυση των ωρών οι Θεματικές 1-2-4 θα μπορούσαν να ενταχθούν ως εφαρμογές στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών των Φυσικών Επιστημών, καθώς η στόχευσή τους δεν μπορεί να είναι επιτυχής χωρίς το απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο, το οποίο παρέχουν οι Φυσικές Επιστήμες. Ειδικότερα σε ότι αφορά στην διατροφή, την αγωγή υγείας, την κλιματική αλλαγή, την διαχείριση φυσικών πόρων, την αειφόρο ανάπτυξη, την διαχείριση φυσικών καταστροφών και την οικολογική συνείδηση αδυνατούμε πως είναι δυνατόν να τίθενται ως στόχοι, όταν η κατεξοχήν επιστήμη που παρέχει το γνωστικό υπόβαθρο για την αναγνώριση και κατανόηση τους, η ΧΗΜΕΙΑ, χαρακτηρίζεται μάθημα Β΄ κατηγορίας. Η κοινωνία της γνώσης στην οποία ζούμε επιτάσσει να διευρυνθούν τα όρια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ώστε να περιληφθεί και Ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Λύκειο), με στόχο να εξασφαλιστεί το αναγκαίο επίπεδο γνώσεων και ωριμότητας. Υπό αυτή την έννοια δεν μπορούμε παρά να σχολιάσουμε ότι ο ηλικιακός περιορισμός της φοίτησης στα ΕΠΑΛ παρεμποδίζει την υλοποίηση αυτού του στόχου, καθώς δεν υπάρχει ουσιαστική μέριμνα για τον περιορισμό της σχολικής διαρροής και της στήριξης όλων των μαθητών για την ολοκλήρωση του ΓΕΛ. Στο σημείο αυτό οφείλουμε να επισημάνουμε: 1. Στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες (https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/national-description_en), αλλά και στο Ευρωπαϊκό σχολείο (https://www.eursc.eu/en), η διδασκαλία των Φ.Ε. στην υποχρεωτική εκπαίδευση είναι ενοποιημένη και κατά μέσο όρο περισσότερες ώρες από την Ελλάδα. 2. Ένα μεγάλο μέρος του εργαστηριακών δραστηριοτήτων, των πειραματικών διαγωνισμών, των διαγωνισμών ρομποτικής κ.ά. ήδη πραγματοποιούνται με μεγάλη επιτυχία με ευθύνη των 78 Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ,Ε.), τα οποία έχουν την τεχνογνωσία και την εμπειρία να στηρίξουν αυτές τις δράσεις και επομένως δεν είναι κατανοητή η αναγκαιότητα πρόβλεψης νέων δομών. Με εκτίμηση Α.Ν.Παπαδόπουλος Πρόεδρος ΔΕ ΕΕΧ Καθηγητής