Α. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Στο άρθρο αυτό το Υπουργείο σε αντίθεση με την σημασία που δίνει στην αναγκαιότητα “να ενισχυθεί η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων («soft skills»), δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης (από κοινού «δεξιότητες του 21ου αιώνα»)” δεν αναφέρεται καθόλου στην αιτιολογική έκθεση στο μάθημα που το αναλυτικό του πρόγραμμα αποσκοπεί ακριβώς στην επίτευξη των παραπάνω στόχων, στο μάθημα της Τεχνολογίας. Στο αντίστοιχο άρθρο του νομοσχεδίου η μοναδική αναφορά γίνεται όταν αυτό τοποθετείται στην Ομάδα Β των διδασκομένων μαθημάτων των Ημερήσιων Γυμνασίων, ως κλάδος του μαθήματος Τεχνολογία-Πληροφορική.
Το μάθημα της Τεχνολογίας διδάσκεται από το 1993 ως εφαρμογή του Maryland Plan στη χώρα μας. Το Maryland Plan μεταξύ άλλων χαρακτηρίζεται από τα παρακάτω:
-Την ενσωμάτωση γνώσεων από τα μαθηματικά, τις επιστήμες (φυσική - χημεία), τις επικοινωνίες και τις κοινωνικές επιστήμες στις δραστηριότητες για την τεχνολογική εκπαίδευση.
-Την εκτέλεση ρόλων επαγγελμάτων από τους μαθητές κατά τρόπο παράλληλο με την πραγματικότητα.
-Τη σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να διερευνήσουν και να αναπτύξουν χαρίσματα και ικανότητες.
(Πηγή: http://users.otenet.gr/~foniflo/technology/maryland_plan.htm)
Στο μάθημα της Τεχνολογίας σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος (ΥΑ 137437/Γ2/02-09-2014, ΦΕΚ 2406 τΒ) οι περισσότερες από τις προαναφερόμενες θεματικές εμπεριέχονται στους μαθησιακούς στόχους του μαθήματος στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και στους θεματικούς άξονες που διατρέχουν όλες τις δραστηριότητες των μαθητών, στα πλαίσια των σύγχρονων μαθητοκεντρικών εκπαιδευτικών μεθόδων που χρησιμοποιούνται κατά τη διδασκαλία του μαθήματος (ομαδοσυνεργατική - διαφοροποιημένη διδασκαλία , μέθοδος project).
Για τους παραπάνω λόγους αποτελεί αναγκαιότητα το Υπουργείο να ενισχύσει το συγκεκριμένο διδακτικό αντικείμενο, του διδακτικού/μαθησιακού πεδίου Τεχνολογία – Πληροφορική και για το λόγο αυτό προτείνω την εισαγωγή στο άρθρο 4 του νομοσχεδίου των παρακάτω παραγράφων:
α. Τροποποίηση υπουργικής απόφασης
115475/Γ2 Υπ Αποφ (ΦΕΚ2121/28.08.2013 τ Β): “ Το διδακτικό αντικείμενο “Τεχνολογία” του Διδακτικού Πεδίου “Τεχνολογία – Πληροφορική” διδάσκεται στο Εργαστήριο Τεχνολογίας, το οποίο ιδρύεται και λειτουργεί με την έκδοση σχετικής απόφασης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σύμφωνα με τα λοιπά οριζόμενα στην Υπ. Απόφαση 116886/Δ2/ ΦΕΚ1687τΒ/13.08.2015.
β. Τροποποίηση υπουργικής απόφασης
115472/Γ2 Υπ Αποφ (ΦΕΚ2121/28.08.2013 τ Β): Το Διδακτικό / Μαθησιακό πεδίο “Πληροφορική” αντικαθίσταται από το Διδακτικό / Μαθησιακό Πεδίο “Τεχνολογία – Πληροφορική”, το οποίο θα διδάσκεται σύμφωνα με αυτά που προβλέπονται για το Ημερήσιο Γυμνάσιο.
Β. ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΕ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
Τέλος αναφορικά με την παραπομπή μαθητών για επανεξέταση τον Σεπτέμβριο, θεωρώ ότι το σύστημα αυτό είναι δοκιμασμένο και έχει αποτύχει, καθότι η διαπίστωση είναι ότι κανένας μαθητής τα τελευταία 20 χρόνια δεν έρχεται διαβασμένος τον Σεπτέμβριο. Αντίθετα η πρακτική έδειξε ότι το σύστημα που εφαρμόσθηκε τα τελευταία χρόνια ήταν πιο επιτυχημένο αφού η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών που δεν προήχθησαν και παρακολούθησαν τα υποστηρικτικά μαθήματα, εμφανίστηκε στις εξετάσεις με βελτίωση του γνωστικού του επιπέδου και επέτυχε πολύ καλύτερη επίδοση στις επαναληπτικές εξετάσεις.
Α. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Στο άρθρο αυτό το Υπουργείο σε αντίθεση με την σημασία που δίνει στην αναγκαιότητα “να ενισχυθεί η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων («soft skills»), δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης (από κοινού «δεξιότητες του 21ου αιώνα»)” δεν αναφέρεται καθόλου στην αιτιολογική έκθεση στο μάθημα που το αναλυτικό του πρόγραμμα αποσκοπεί ακριβώς στην επίτευξη των παραπάνω στόχων, στο μάθημα της Τεχνολογίας. Στο αντίστοιχο άρθρο του νομοσχεδίου η μοναδική αναφορά γίνεται όταν αυτό τοποθετείται στην Ομάδα Β των διδασκομένων μαθημάτων των Ημερήσιων Γυμνασίων, ως κλάδος του μαθήματος Τεχνολογία-Πληροφορική. Το μάθημα της Τεχνολογίας διδάσκεται από το 1993 ως εφαρμογή του Maryland Plan στη χώρα μας. Το Maryland Plan μεταξύ άλλων χαρακτηρίζεται από τα παρακάτω: -Την ενσωμάτωση γνώσεων από τα μαθηματικά, τις επιστήμες (φυσική - χημεία), τις επικοινωνίες και τις κοινωνικές επιστήμες στις δραστηριότητες για την τεχνολογική εκπαίδευση. -Την εκτέλεση ρόλων επαγγελμάτων από τους μαθητές κατά τρόπο παράλληλο με την πραγματικότητα. -Τη σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να διερευνήσουν και να αναπτύξουν χαρίσματα και ικανότητες. (Πηγή: http://users.otenet.gr/~foniflo/technology/maryland_plan.htm) Στο μάθημα της Τεχνολογίας σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος (ΥΑ 137437/Γ2/02-09-2014, ΦΕΚ 2406 τΒ) οι περισσότερες από τις προαναφερόμενες θεματικές εμπεριέχονται στους μαθησιακούς στόχους του μαθήματος στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και στους θεματικούς άξονες που διατρέχουν όλες τις δραστηριότητες των μαθητών, στα πλαίσια των σύγχρονων μαθητοκεντρικών εκπαιδευτικών μεθόδων που χρησιμοποιούνται κατά τη διδασκαλία του μαθήματος (ομαδοσυνεργατική - διαφοροποιημένη διδασκαλία , μέθοδος project). Για τους παραπάνω λόγους αποτελεί αναγκαιότητα το Υπουργείο να ενισχύσει το συγκεκριμένο διδακτικό αντικείμενο, του διδακτικού/μαθησιακού πεδίου Τεχνολογία – Πληροφορική και για το λόγο αυτό προτείνω την εισαγωγή στο άρθρο 4 του νομοσχεδίου των παρακάτω παραγράφων: α. Τροποποίηση υπουργικής απόφασης 115475/Γ2 Υπ Αποφ (ΦΕΚ2121/28.08.2013 τ Β): “ Το διδακτικό αντικείμενο “Τεχνολογία” του Διδακτικού Πεδίου “Τεχνολογία – Πληροφορική” διδάσκεται στο Εργαστήριο Τεχνολογίας, το οποίο ιδρύεται και λειτουργεί με την έκδοση σχετικής απόφασης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σύμφωνα με τα λοιπά οριζόμενα στην Υπ. Απόφαση 116886/Δ2/ ΦΕΚ1687τΒ/13.08.2015. β. Τροποποίηση υπουργικής απόφασης 115472/Γ2 Υπ Αποφ (ΦΕΚ2121/28.08.2013 τ Β): Το Διδακτικό / Μαθησιακό πεδίο “Πληροφορική” αντικαθίσταται από το Διδακτικό / Μαθησιακό Πεδίο “Τεχνολογία – Πληροφορική”, το οποίο θα διδάσκεται σύμφωνα με αυτά που προβλέπονται για το Ημερήσιο Γυμνάσιο. Β. ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΕ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ Τέλος αναφορικά με την παραπομπή μαθητών για επανεξέταση τον Σεπτέμβριο, θεωρώ ότι το σύστημα αυτό είναι δοκιμασμένο και έχει αποτύχει, καθότι η διαπίστωση είναι ότι κανένας μαθητής τα τελευταία 20 χρόνια δεν έρχεται διαβασμένος τον Σεπτέμβριο. Αντίθετα η πρακτική έδειξε ότι το σύστημα που εφαρμόσθηκε τα τελευταία χρόνια ήταν πιο επιτυχημένο αφού η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών που δεν προήχθησαν και παρακολούθησαν τα υποστηρικτικά μαθήματα, εμφανίστηκε στις εξετάσεις με βελτίωση του γνωστικού του επιπέδου και επέτυχε πολύ καλύτερη επίδοση στις επαναληπτικές εξετάσεις.