• Σχόλιο του χρήστη 'Spyros Balos' | 4 Μαΐου 2020, 17:32

    Λανθασμένη και αναίτια η αντικατάσταση της κοινωνιολογίας από τα λατινικά. Μάλιστα έχει αλλάξει και ο τίτλος του πεδίου σπουδών, σα να πρόκειται για την παλιά 3η δέσμη. Τυγχάνει όμως, οι υποψήφιοι στην Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, που έχουν πρόσβαση στις Σχολές και στα Τμήματα του πρώτου Επιστημονικού Πεδίου, σε αυτά να περιλαμβάνονται τα τμήματα κοινωνικών και πολιτικών επιστημών. Αυτά ως δια μαγείας εξαφανίστηκαν από τον τίτλο της Ομάδας Προσανατολισμού, αλλά και από τα εξεταζόμενα μαθήματα. Όμως, στην πραγματικότητα αυτά πλειοψηφούν με διαφορά στον αριθμό των τμημάτων του πεδίου, οπότε είναι απορίας άξιο ότι αγνοούνται. Επιπλέον, μια πιο σχολαστική διερεύνηση (από τους οδηγούς σπουδών) των διδασκόμενων μαθημάτων στα τμήματα του επιστημονικού πεδίου αποκαλύπτει ότι συνάφεια με το αντικείμενο των λατινικών σε σημαντικό αριθμό εντοπίζεται αποκλειστικά στα τμήματα φιλολογίας και μάλιστα μόνο στις κατευθύνσεις κλασικής φιλολογίας. Κακώς έχει δημιουργηθεί η εντύπωση ότι άλλα συναφή τμήματα (π.χ. ιστορία και αρχαιολογία, φιλοσοφία, νομική, θεολογία) διδάσκουν λατινικά ώστε να θεωρείται απαραίτητη η εξέτασή τους στη γ' λυκείου. Σε αυτά τα τμήματα συνήθως διδάσκονται από 1 ή 2 μαθήματα λατινικής φιλολογίας και μάλιστα σε ορισμένα τμήματα ως υποχρεωτικά επιλογής, εναλλακτικά με τα αρχαία ελληνικά. Στα ίδια αυτά τμήματα διδάσκεται ανάλογος αριθμός μαθημάτων κοινωνιολογίας και μάλιστα σε άμεση συνάφεια και συνέχεια με το περιεχόμενο της ύλης στη γ' λυκείου. Στο σύνολο των υπόλοιπων τμημάτων, δηλαδή στη συντριπτική πλειοψηφία τα λατινικά αγνοούνται, ενώ η κοινωνιολογία διδάσκεται, έστω σε μικρό αριθμό μαθημάτων. Στα τμήματα δε των κοινωνικών και πολιτικών επιστημών, το αντικείμενο της κοινωνιολογίας διδάσκεται σε μεγάλο αριθμό μαθημάτων και μάλιστα η ύλη της γ' λυκείου είναι είναι άμεσα αξιοποιήσιμη ως βασική, προαπαιτούμενη γνώση. Με τα παραπάνω δεν επιχειρώ να μειώσω την αξία γνώσης της λατινικής γλώσσας, ούτε τις ανάλογες προσλαμβάνουσες δεξιότητες, όμως αυτή δε συσχετίζεται με τα πραγματικά δεδομένα των προαπαιτούμενων αντικειμένων με βάση την σύνθεση των τμημάτων στο 1ο επιστημονικό πεδίο. Το αντίθετο ακριβώς ισχύει για την κοινωνιολογία, η οποία ως επιστημονικό αντικείμενο χαρακτηρίζεται από ευρύτητα, διαθεματικότητα, που συνάδει με τις κατευθύνσεις των σχολικών προγραμμάτων, συνδέει την επιστημονική γνώση με τις εμπειρίες των μαθητών και αποτελεί εφόδιο για πλήθος άλλων επιστημών. Επιπρόσθετα, αυτό καθεαυτό το αντικείμενο της κοινωνιολογίας αποτελεί θεμελιώδες πεδίο μεθοδολογικών προσεγγίσεων, όπου καλλιεργείται ο ορθολογισμός, η δι-υποκειμενικότητα, η κριτική σκέψη και η συστημική διερεύνηση. Τα στοιχεία αυτά είναι κρίσιμα για την άσκηση ελέγχου και αυτοελέγχου απέναντι στη σύγχρονη, ταχύτατα μεταβαλλόμενη κοινωνική πραγματικότητα και στις προκλήσεις που προκύπτουν. Επομένως, με βάση τα παραπάνω στοιχεία, προτείνω τις εξής εναλλακτικές: - Διατήρηση της κοινωνιολογίας ως εξεταζόμενο μάθημα για την 1η ομάδα προσανατολισμού ανθρωπιστικών, κοινωνικών και πολιτικών επιστημών αντί των προτεινόμενων λατινικών. - Διατήρηση της κοινωνιολογίας, είτε μαζί με τα λατινικά και ορισμό συντελεστή βαρύτητας, είτε κατ' επιλογή ανάλογα τα τμήματα επιλογής των υποψηφίων. Επίσης, ανάλογη ρύθμιση εισαγωγής της κοινωνιολογίας στην ομάδα προσανατολισμού οικονομίας και πληροφορικής. - Συνολικός ανασχεδιασμός των ομάδων προσανατολισμού με διαχωρισμό των κοινωνικών και πολιτικών επιστημών από την 1η ομάδα προσανατολισμού. Σε αυτή την περίπτωση διατήρηση της κοινωνιολογίας ως εξεταζόμενου μαθήματος σε όποιο πεδίο περιληφθούν οι κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες. Επισημαίνω ότι οι αναφορές παραπάνω σχετικά με τις συνάφειες αντικειμένων κοινωνιολογίας και λατινικών με μαθήματα τμημάτων της 1ης ομάδας προσανατολισμού μπορούν εύκολα να ελεγχθούν από οποιονδήποτε. Οι οδηγοί σπουδών των τμημάτων είναι διαθέσιμοι ελεύθερα στις ιστοσελίδες τους. Η κοινωνιολογία είναι απαραίτητη ως εξεταζόμενο μάθημα, καθώς ως προαπαιτούμενη γνώση συνδέεται με τη μεγάλη πλειονότητα των τμημάτων του 1ου επιστημονικού. Επιπρόσθετα, οι γνώσεις και οι δεξιότητες που καλλιεργούνται με την κοινωνιολογία συνδέονται με την εμβάθυνση στην επιστημονική προσέγγιση της κοινωνικής συμπεριφοράς και πραγματικότητας.