Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΜΕΝΕΛΑΟΣ | 4 Μαΐου 2020, 18:44
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θα ήθελα, ως πανεπιστημιακός καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας, να εκφράσω κάποιες σκέψεις σε σχέση με την εξέταση του μαθήματος των Λατινικών στις πανελλαδικές εξετάσεις (5 β α). Θεωρώ ότι είναι λανθασμένη η διαζευκτική επιλογή (Κοινωνιολογία vs Λατινικά). Ασφαλώς και η Κοινωνιολογία είναι ένα επιστημονικό πεδίο που πλουτίζει τη σκέψη των νέων ανθρώπων. Κατά τη δική μου γνώμη θα έπρεπε, ιδεατά, να εξετάζονται και η Κοινωνιολογία και τα Λατινικά. Είναι όμως σωστό οι υποψήφιοι φοιτητές του συγκεκριμένου επαγγελματικού προσανατολισμού να διαθέτουν κάποιες γνώσεις λατινικών (αν το περιεχόμενο των γνώσεων αυτών στο Λύκειο δεν μας ικανοποιεί, αυτό μπορεί να βελτιωθεί). Θυμίζω ότι τα Λατινικά είναι η βάση των περισσότερων ευρωπαϊκών γλωσσών, αφού συχνά τείνουμε να υπογραμμίζουμε την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας μας και, στις ανθρωπιστικές επιστήμες, η έρευνα έχει συχνά να κάνει με τη μελέτη της γλώσσας, της ιστορίας, της λογοτεχνίας, των θεσμών, του νομικού πλαισίου. Σε όλους αυτούς τους τομείς, όπως και στην ιστορία του Δικαίου, η γνώση των Λατινικών είναι από χρήσιμη έως απαραίτητη, ειδικά για όσους ασχολούνται με την Ευρώπη και τον πολιτισμό της. Τέλος, μια παρεξήγηση με ιδεολογικές αφετηρίες ή αγκυλώσεις. Όσα γνωστικά αντικείμενα αφορούν την αρχαιότητα συχνά θεωρούνται από κάποιους συντηρητικά, παρωχημένα, ακόμη και επικίνδυνα και εθνικιστικά. Απέναντι σε μια τέτοια, ρηχή ατά τη γνώμη μου απλούστευση, θυμίζω μόνον ότι στην ευρωπαϊκή ιστορία (κατά την Αναγέννηση, το Διαφωτισμό και όχι μόνον) η μελέτη της αρχαιότητας συνδυάστηκε πάντα με προοδευτικές, δημοκρατικές αναζητήσεις και διεκδικήσεις. Για να χαμογελάσουμε, ας θυμηθούμε ότι η χρονιά κατά την οποία κρίθηκε σκόπιμη η αντικατάσταση του μαθήματος των Λατινικών από την Κοινωνιολογία ήταν η χρονιά της μετονομασίας της FYROM σε "Βόρεια Μακεδονία". Όλοι υποστήριζαν τότε μια ονομασία "erga omnes" -και διερωτώμαι αν οι μισοί από όσους χρησιμοποιούσαν τον όρο ήξεραν και τη σημασία του. Για τους παραπάνω λόγους θεωρώ ότι τα Λατινικά πρέπει να περιλαμβάνονται στα εξεταζόμενα μαθήματα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να περιλαμβάνεται και η Κοινωνιολογία.