ΔΙΑΤΗΡΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Π.Σ.Π.Θ.
Το ΠΣΠΘ, από την ίδρυσή του το 1929 από τον Αλέξανδρο Δελμούζο και την έναρξη λειτουργίας του το 1934, είναι ένα ενιαίο Σχολείο το οποίο αποτελεί χώρο εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής προβληματικής & έρευνας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στο οποίο στεγάζονται και διασυνδέονται όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης: Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο. Μαζί με το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΣΠΑ) και το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Πατρών (ΠΣΠΠ) αποτελούν τα τρία ιστορικότερα, εμβληματικά σχολεία της χώρας.
Στόχος του νέου Νομοσχεδίου προφανώς είναι να αυξήσει τα Πρότυπα σχολεία και να κατευθύνει τους μαθητές στην αριστεία, μόνο που αυτό θα έπρεπε να υλοποιηθεί με την δημιουργία νέων Προτύπων και όχι με την διάλυση των υφιστάμενων Πειραματικών.
Ποιό παιδαγωγικό σκοπό εξυπηρετεί ένα τέτοια εγχείρημα;
Η συμμετοχή σε εξετάσεις υψηλού ανταγωνισμού, όπως αυτές καθορίζονται στα Πρότυπα, απαιτεί την παρακολούθηση φροντιστηριακών μαθημάτων, πράγμα το οποίο σημαίνει επιπλέον οικονομική επιβάρυνση για τις οικογένειες και επιπλέον άγχος για τους μαθητές. Δεν έχουν όλοι οι γονείς χρήματα για φροντιστήρια.
Επιπλέον και σημαντικό σημείο το οποίο θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη, είναι η ψυχολογία όλων των παιδιών, πολλά από τα οποία θα βρεθούν αντιμέτωπα με το άγχος και τον φόβο τυχόν αποτυχίας και ταυτόχρονα βίαιης απομάκρυνσης από τους φίλους και το σχολείο τους.
Ο θεσμός του Πειραματικού Σχολείου, είναι τελείως διαφορετικός από τον θεσμό των Προτύπων που ξεκάθαρα προωθούν την "αριστεία" μέσα από ποσοτικούς δείκτες. "ΑΡΙΣΤΟΣ" είναι υπερθετικός βαθμός του ΚΑΛΟΣ ! Είναι αυτός που προσπαθεί να βελτιωθεί, να επιτυγχάνει κάτι. Άρα είναι αυτός που τελικά έχει κάποιες αρετές. Είναι δίκαιος, σώφρων, εγκρατής, τίμιος, ικανός. Αυτά δεν είναι ποσοτικά προσόντα, αλλά κυρίως ΠΟΙΟΤΙΚΑ που μπορεί να τα συναντήσει κάποιος σε όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως οικονομικής και κοινωνικής τάξεως ακόμη και μόρφωσης.
Η αριστεία δεν είναι ελιτιστική κατάκτηση που έχει να κάνει μόνο με συλλογή πτυχίων, ποσοτικών δεικτών και τυπικών προσόντων, τα οποία βεβαίως έχουν τη δική τους σημασία. Είναι πρωτίστως ένας ποιοτικός δείκτης στον οποίο έχουνε πρόσβαση από την φύση τους όλοι οι άνθρωποι. Αυτή η αριστεία είναι που χρειαζόμαστε όλοι κατά την ταπεινή μου άποψη, και αυτό ακριβώς πρεσβεύει το δικό μας σχολείο, το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Π.Σ.Π.Θ.
Ως εκ τούτου προτείνω και επιθυμώ το ΠΣΠΘ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ ΠΕΙΡΑΜΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ (ΑΘΗΝΩΝ ΠΣΠΑ ΚΑΙ ΠΑΤΡΩΝ ΠΣΠΠ) ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΟΥΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΤΟΥΣ ΜΟΡΦΗ.
ΔΙΑΤΗΡΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Π.Σ.Π.Θ. Το ΠΣΠΘ, από την ίδρυσή του το 1929 από τον Αλέξανδρο Δελμούζο και την έναρξη λειτουργίας του το 1934, είναι ένα ενιαίο Σχολείο το οποίο αποτελεί χώρο εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής προβληματικής & έρευνας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στο οποίο στεγάζονται και διασυνδέονται όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης: Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο. Μαζί με το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΣΠΑ) και το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Πατρών (ΠΣΠΠ) αποτελούν τα τρία ιστορικότερα, εμβληματικά σχολεία της χώρας. Στόχος του νέου Νομοσχεδίου προφανώς είναι να αυξήσει τα Πρότυπα σχολεία και να κατευθύνει τους μαθητές στην αριστεία, μόνο που αυτό θα έπρεπε να υλοποιηθεί με την δημιουργία νέων Προτύπων και όχι με την διάλυση των υφιστάμενων Πειραματικών. Ποιό παιδαγωγικό σκοπό εξυπηρετεί ένα τέτοια εγχείρημα; Η συμμετοχή σε εξετάσεις υψηλού ανταγωνισμού, όπως αυτές καθορίζονται στα Πρότυπα, απαιτεί την παρακολούθηση φροντιστηριακών μαθημάτων, πράγμα το οποίο σημαίνει επιπλέον οικονομική επιβάρυνση για τις οικογένειες και επιπλέον άγχος για τους μαθητές. Δεν έχουν όλοι οι γονείς χρήματα για φροντιστήρια. Επιπλέον και σημαντικό σημείο το οποίο θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη, είναι η ψυχολογία όλων των παιδιών, πολλά από τα οποία θα βρεθούν αντιμέτωπα με το άγχος και τον φόβο τυχόν αποτυχίας και ταυτόχρονα βίαιης απομάκρυνσης από τους φίλους και το σχολείο τους. Ο θεσμός του Πειραματικού Σχολείου, είναι τελείως διαφορετικός από τον θεσμό των Προτύπων που ξεκάθαρα προωθούν την "αριστεία" μέσα από ποσοτικούς δείκτες. "ΑΡΙΣΤΟΣ" είναι υπερθετικός βαθμός του ΚΑΛΟΣ ! Είναι αυτός που προσπαθεί να βελτιωθεί, να επιτυγχάνει κάτι. Άρα είναι αυτός που τελικά έχει κάποιες αρετές. Είναι δίκαιος, σώφρων, εγκρατής, τίμιος, ικανός. Αυτά δεν είναι ποσοτικά προσόντα, αλλά κυρίως ΠΟΙΟΤΙΚΑ που μπορεί να τα συναντήσει κάποιος σε όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως οικονομικής και κοινωνικής τάξεως ακόμη και μόρφωσης. Η αριστεία δεν είναι ελιτιστική κατάκτηση που έχει να κάνει μόνο με συλλογή πτυχίων, ποσοτικών δεικτών και τυπικών προσόντων, τα οποία βεβαίως έχουν τη δική τους σημασία. Είναι πρωτίστως ένας ποιοτικός δείκτης στον οποίο έχουνε πρόσβαση από την φύση τους όλοι οι άνθρωποι. Αυτή η αριστεία είναι που χρειαζόμαστε όλοι κατά την ταπεινή μου άποψη, και αυτό ακριβώς πρεσβεύει το δικό μας σχολείο, το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Π.Σ.Π.Θ. Ως εκ τούτου προτείνω και επιθυμώ το ΠΣΠΘ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ ΠΕΙΡΑΜΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ (ΑΘΗΝΩΝ ΠΣΠΑ ΚΑΙ ΠΑΤΡΩΝ ΠΣΠΠ) ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΟΥΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΤΟΥΣ ΜΟΡΦΗ.