Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Είμαστε μια ομάδα γονέων μαθητών που φοιτούν στο Γυμνάσιο Προτύπου Σχολείου (Ευαγγελική Σχολή Νέας Σμύρνης). Είναι σαφές ότι και εμείς και τα παιδιά μας πιστεύουμε στην «αριστεία» και την ενθάρρυνσή της από την Πολιτεία. Διαφορετικά δεν θα είχαμε υποβληθεί στη σκληρή δοκιμασία των εισαγωγικών εξετάσεων σε πρότυπο Γυμνάσιο.
Παρά ταύτα, θεωρούμε λανθασμένη την πρόβλεψη για επανυποβολή των παιδιών μας σε εξετάσεις (άρθρο 18 νομοσχεδίου), προκειμένου να επιτύχουν τη συνέχισή της φοίτησής τους στο συνδεδεμένο λύκειο.
Και αυτό για τους εξής λόγους :
1. Με την πρόβλεψη για εξετάσεις των μαθητών που θα φοιτήσουν στα συνδεδεμένα λύκεια, ουσιαστικά αμφισβητείται η αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης (επίπεδο παρεχόμενης εκπαίδευσης και επίπεδο αφομοίωσής της από τους μαθητές) που παρέχεται στα πρότυπα σχολεία, τουλάχιστον στη βαθμίδα του Γυμνασίου.
2. Έχουμε την αίσθηση ότι, εάν προχωρήσει μία τέτοια μεταρρύθμιση του τρόπου εισαγωγής στα πρότυπα λύκεια, τελικά θα αποδυναμωθούν τα πρότυπα γυμνάσια, καθώς πολλοί λίγοι μαθητές της 6ης δημοτικού θα αποφασίσουν να συμμετάσχουν στις εισαγωγικές εξετάσεις για πρότυπο γυμνάσιο, εάν γνωρίζουν ότι τρία χρόνια μετά θα αναγκαστούν να περάσουν και νέες εξετάσεις.
3. Η επίμαχη πρόβλεψη δεν λαμβάνει υπόψη ότι το σχολείο είναι (ή πρέπει να είναι) κάτι περισσότερο από χώρος μετάδοσης γνώσεων. Είναι μία κοινότητα, της οποίας τα μέλη, παράλληλα με την απόκτηση γνώσεων, μαθαίνουν να αισθάνονται μέλη ενός συνόλου και να αναπτύσσουν σχέσεις με τους συμμαθητές τους και τους καθηγητές τους, να αντιμετωπίζουν την επιτυχία αλλά και την αποτυχία, που υπάρχει και αυτή στη ζωή, όσο άριστος και εάν είναι κανείς, όση προσπάθεια και εάν καταβάλει. Η δημιουργία σχέσεων και η ανάπτυξη αυτού του αισθήματος δεν θα είναι δυνατή, όταν απειλείται (και μπορεί να πραγματοποιηθεί) μία αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
4. Είναι δε αυτονόητη η δυσμενής επιρροή στην ψυχολογία των μαθητών που θα αναγκαστούν ενδεχομένως να απομακρυνθούν από το πρότυπο σχολείο στο οποίο φοιτούσαν, αισθανόμενοι ότι «απέτυχαν», είναι «ακατάλληλοι» να συνεχίσουν στο ίδιο λύκειο, δεν είναι «εξίσου καλοί» όσο οι μέχρι πρότινος συμμαθητές και φίλοι τους κλπ. Είναι πολύ σημαντικό να γίνει αντιληπτό ότι σε αυτό το κυνήγι της «αριστείας», οι «κυνηγοί» είναι παιδιά στην εφηβεία που ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους.
Είναι λοιπόν αναγκαίο τα μέτρα που λαμβάνει κανείς για την βελτίωση της εκπαίδευσης να λαμβάνουν πρωτίστως υπόψη τις ιδιαιτερότητες της ηλικίας των βασικών αποδεκτών των μέτρων, ήτοι των μαθητών - εφήβων. Κατά τη γνώμη μας η Πολιτεία, με την επίμαχη πρόβλεψη, δείχνει να μεριμνά για τη συγκέντρωση των καλύτερων μαθητών, χωρίς όμως να λαμβάνει υπόψη ούτε το σκοπό του σχολείου ως «κοινότητας», ούτε, πολύ περισσότερο, την προσωπικότητα και τις ιδιαιτερότητες της εφηβικής ηλικίας.
5. Η προτεινόμενη νομοθετική μεταβολή έρχεται σε αντίθεση με την αρχή της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του πολίτη, εν προκειμένων ημών των γονιών και ιδίως των μαθητών, που υποβλήθηκαν σε εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα γυμνάσια μόλις πριν από δύο χρόνια, έχοντας κατά νου ότι, εφόσον επιτύγχαναν, θα μπορούσαν να συνεχίσουν τη φοίτησή τους και στο συνδεδεμένο λύκειο.
6. Ασφαλώς, η Πολιτεία, λαμβάνοντας υπόψη τις κοινωνικές συνθήκες δικαιούται και οφείλει να μεταβάλει τη νομοθεσία, συμπεριλαμβανομένης και αυτής που αφορά στην εκπαίδευση.
Ωστόσο, έχουμε την άποψη ότι, για τους λόγους που αναλύονται πιο πάνω, η επιχειρούμενη τροποποίηση στον τρόπο εισαγωγής στα πρότυπα λύκεια, συνιστά μία επέμβαση στην ιδιωτική και οικογενειακή ζωή των μαθητών και των οικογενειών τους, η οποία είναι δυσανάλογη προς τον επιδιωκόμενο σκοπό (δημιουργία σχολείων «αρίστων»). Είναι περαιτέρω, μία επέμβαση που δεν προβλεπόταν από το νόμο κατά το χρόνο εισαγωγής των μαθητών στο πρότυπο γυμνάσιο και δεν παρίσταται αναγκαία σε μία δημοκρατική κοινωνία, ούτε για την εθνική ή δημόσια ασφάλεια, ούτε για την οικονομική ευημερία της χώρας, ούτε για την προάσπιση της τάξης, ούτε για την πρόληψη ποινικών παραβάσεων, ούτε για την προστασία της υγείας ή της ηθικής, ούτε για την προστασία των δικαιωμάτων τρίτων. Υπ’ αυτές δε τις συνθήκες, η επίμαχη τροποποίηση αντιβαίνει στο άρθρο 8 της ΕΣΔΑ.
Για τους παραπάνω λόγους, έχουμε την άποψη α) ότι δεν εξυπηρετεί καμία σκοπιμότητα η υποβολή των μαθητών που φοιτούν σε πρότυπο γυμνάσιο σε εξετάσεις εισαγωγής στο συνδεδεμένο λύκειο (άρθρο 18) και β) ότι, τουλάχιστον οι μαθητές που ήδη φοιτούν σε πρότυπο γυμνάσιο (και στις τρεις τάξεις), θα πρέπει να εξαιρεθούν από μία τέτοια (νέα) δοκιμασία και να διατηρήσουν τη θέση τους στο συνδεμένο λύκειο, με πρόβλεψη σχετικής μεταβατικής διάταξης (άρθρο 56 β).
Είμαστε σίγουροι ότι οι σκέψεις μας αυτές θα τύχουν της προσοχής σας.
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, Είμαστε μια ομάδα γονέων μαθητών που φοιτούν στο Γυμνάσιο Προτύπου Σχολείου (Ευαγγελική Σχολή Νέας Σμύρνης). Είναι σαφές ότι και εμείς και τα παιδιά μας πιστεύουμε στην «αριστεία» και την ενθάρρυνσή της από την Πολιτεία. Διαφορετικά δεν θα είχαμε υποβληθεί στη σκληρή δοκιμασία των εισαγωγικών εξετάσεων σε πρότυπο Γυμνάσιο. Παρά ταύτα, θεωρούμε λανθασμένη την πρόβλεψη για επανυποβολή των παιδιών μας σε εξετάσεις (άρθρο 18 νομοσχεδίου), προκειμένου να επιτύχουν τη συνέχισή της φοίτησής τους στο συνδεδεμένο λύκειο. Και αυτό για τους εξής λόγους : 1. Με την πρόβλεψη για εξετάσεις των μαθητών που θα φοιτήσουν στα συνδεδεμένα λύκεια, ουσιαστικά αμφισβητείται η αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης (επίπεδο παρεχόμενης εκπαίδευσης και επίπεδο αφομοίωσής της από τους μαθητές) που παρέχεται στα πρότυπα σχολεία, τουλάχιστον στη βαθμίδα του Γυμνασίου. 2. Έχουμε την αίσθηση ότι, εάν προχωρήσει μία τέτοια μεταρρύθμιση του τρόπου εισαγωγής στα πρότυπα λύκεια, τελικά θα αποδυναμωθούν τα πρότυπα γυμνάσια, καθώς πολλοί λίγοι μαθητές της 6ης δημοτικού θα αποφασίσουν να συμμετάσχουν στις εισαγωγικές εξετάσεις για πρότυπο γυμνάσιο, εάν γνωρίζουν ότι τρία χρόνια μετά θα αναγκαστούν να περάσουν και νέες εξετάσεις. 3. Η επίμαχη πρόβλεψη δεν λαμβάνει υπόψη ότι το σχολείο είναι (ή πρέπει να είναι) κάτι περισσότερο από χώρος μετάδοσης γνώσεων. Είναι μία κοινότητα, της οποίας τα μέλη, παράλληλα με την απόκτηση γνώσεων, μαθαίνουν να αισθάνονται μέλη ενός συνόλου και να αναπτύσσουν σχέσεις με τους συμμαθητές τους και τους καθηγητές τους, να αντιμετωπίζουν την επιτυχία αλλά και την αποτυχία, που υπάρχει και αυτή στη ζωή, όσο άριστος και εάν είναι κανείς, όση προσπάθεια και εάν καταβάλει. Η δημιουργία σχέσεων και η ανάπτυξη αυτού του αισθήματος δεν θα είναι δυνατή, όταν απειλείται (και μπορεί να πραγματοποιηθεί) μία αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. 4. Είναι δε αυτονόητη η δυσμενής επιρροή στην ψυχολογία των μαθητών που θα αναγκαστούν ενδεχομένως να απομακρυνθούν από το πρότυπο σχολείο στο οποίο φοιτούσαν, αισθανόμενοι ότι «απέτυχαν», είναι «ακατάλληλοι» να συνεχίσουν στο ίδιο λύκειο, δεν είναι «εξίσου καλοί» όσο οι μέχρι πρότινος συμμαθητές και φίλοι τους κλπ. Είναι πολύ σημαντικό να γίνει αντιληπτό ότι σε αυτό το κυνήγι της «αριστείας», οι «κυνηγοί» είναι παιδιά στην εφηβεία που ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους. Είναι λοιπόν αναγκαίο τα μέτρα που λαμβάνει κανείς για την βελτίωση της εκπαίδευσης να λαμβάνουν πρωτίστως υπόψη τις ιδιαιτερότητες της ηλικίας των βασικών αποδεκτών των μέτρων, ήτοι των μαθητών - εφήβων. Κατά τη γνώμη μας η Πολιτεία, με την επίμαχη πρόβλεψη, δείχνει να μεριμνά για τη συγκέντρωση των καλύτερων μαθητών, χωρίς όμως να λαμβάνει υπόψη ούτε το σκοπό του σχολείου ως «κοινότητας», ούτε, πολύ περισσότερο, την προσωπικότητα και τις ιδιαιτερότητες της εφηβικής ηλικίας. 5. Η προτεινόμενη νομοθετική μεταβολή έρχεται σε αντίθεση με την αρχή της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του πολίτη, εν προκειμένων ημών των γονιών και ιδίως των μαθητών, που υποβλήθηκαν σε εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα γυμνάσια μόλις πριν από δύο χρόνια, έχοντας κατά νου ότι, εφόσον επιτύγχαναν, θα μπορούσαν να συνεχίσουν τη φοίτησή τους και στο συνδεδεμένο λύκειο. 6. Ασφαλώς, η Πολιτεία, λαμβάνοντας υπόψη τις κοινωνικές συνθήκες δικαιούται και οφείλει να μεταβάλει τη νομοθεσία, συμπεριλαμβανομένης και αυτής που αφορά στην εκπαίδευση. Ωστόσο, έχουμε την άποψη ότι, για τους λόγους που αναλύονται πιο πάνω, η επιχειρούμενη τροποποίηση στον τρόπο εισαγωγής στα πρότυπα λύκεια, συνιστά μία επέμβαση στην ιδιωτική και οικογενειακή ζωή των μαθητών και των οικογενειών τους, η οποία είναι δυσανάλογη προς τον επιδιωκόμενο σκοπό (δημιουργία σχολείων «αρίστων»). Είναι περαιτέρω, μία επέμβαση που δεν προβλεπόταν από το νόμο κατά το χρόνο εισαγωγής των μαθητών στο πρότυπο γυμνάσιο και δεν παρίσταται αναγκαία σε μία δημοκρατική κοινωνία, ούτε για την εθνική ή δημόσια ασφάλεια, ούτε για την οικονομική ευημερία της χώρας, ούτε για την προάσπιση της τάξης, ούτε για την πρόληψη ποινικών παραβάσεων, ούτε για την προστασία της υγείας ή της ηθικής, ούτε για την προστασία των δικαιωμάτων τρίτων. Υπ’ αυτές δε τις συνθήκες, η επίμαχη τροποποίηση αντιβαίνει στο άρθρο 8 της ΕΣΔΑ. Για τους παραπάνω λόγους, έχουμε την άποψη α) ότι δεν εξυπηρετεί καμία σκοπιμότητα η υποβολή των μαθητών που φοιτούν σε πρότυπο γυμνάσιο σε εξετάσεις εισαγωγής στο συνδεδεμένο λύκειο (άρθρο 18) και β) ότι, τουλάχιστον οι μαθητές που ήδη φοιτούν σε πρότυπο γυμνάσιο (και στις τρεις τάξεις), θα πρέπει να εξαιρεθούν από μία τέτοια (νέα) δοκιμασία και να διατηρήσουν τη θέση τους στο συνδεμένο λύκειο, με πρόβλεψη σχετικής μεταβατικής διάταξης (άρθρο 56 β). Είμαστε σίγουροι ότι οι σκέψεις μας αυτές θα τύχουν της προσοχής σας.