Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Γεωργία Τσούνη | 4 Μαΐου 2020, 20:45
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η επαναφορά των Λατινικών στη δευτεροβάθμια εκπάιδευση είναι σωστή για ποικίλους λόγους. Αφήνοντας κατά μέρος τα οφέλη της διδασκαλίας των λατινικών για την εκμάθηση πολλών ξένων γλωσσών (είναι ενδεικτικό πως ενα πολύ μεγάλο μέρος του λεξιλογίου της αγγλικής προέρχεται από τα λατινικά) αλλά και ενός μεγάλου μέρους της επιστημονικής ορολογίας πολλών παλαιοτέρων και νεωτέρων επιστημών θα ήθελα να επικεντρωθώ εδώ σε δύο σημεία που, κατά τη γνώμη μου, δείχνουν τη σημασία και την ορθότητα της απόφασης επαναφοράς του μαθήματος στα σχολεία. Το πρώτο σημείο αφορά τη σημασία της εκμάθησης της λατινικής για την ενασχόληση με την αρχαιοελληνική γραμματεία, της οποίας η αξία παραμένει, εν πολλοίς, αδιαμφισβήτητη. Κι αυτό γιατί η εκμάθηση των λατινικών είναι απαραίτητη προϋπόθεση της κατανόησης της πρόσληψης, αλλά και της επιβίωσης, του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, αρχής γενομένης με την πρόσληψη που έλαβε χώρα κατά τη ρωμαϊκή περίοδο. Περαιτέρω, οι βάσεις για τη μελέτη των κλασικών γραμμάτων ετέθησαν από τα μετέπειτα κινηματα της Αναγέννησης και του Ουμανισμού, που χρησιμοποίησαν ως γλωσσικό όχημα τα λατινικά. Όποιος ανατρέξει στην ιστορία των κλασικών κειμένων και θελήσει να κατανοήσει την πρόσληψη και ερμηνεία τους θα πρέπει απαραιτήτως να λάβει υπ’όψιν αυτή την ενδιάμεση, λατινική παράδοση. Άρα τα λατινικά αποτελούν ένα ουσιώδες εργαλείο μελέτης των κλασικών γραμμάτων και, κατά συνέπεια, αφετηρία αναστοχασμού πάνω στην ίδια μας την ταυτότητα και ιστορία. Στο τελευταίο σημείο ας προστεθεί πως τα λατινικά ήταν και η επίσημη γλώσσα του Βυζαντίου κατα τους πρώτους αιώνες της αυτοκρατορίας. Το δεύτερο σημείο στο οποίο θα ήθελα να σταθώ είναι η σημασία της επαναφοράς των λατινικών στα σχολεία για τη σημερινή μας ευρωπαϊκή ταυτότητα. Τα λατινικά μέσω των πνευματικών κινημάτων που προαναφέρθηκαν αποτέλεσαν τη βάση της παιδείας στα περισσότερα σύγχρονα ευρωπαϊκά κράτη και έχουν επηρέασει βαθιά τις αντιλήψεις και τις παραδόσεις των κρατών αυτών. Η κατανόηση της λατινικής παιδείας προσφέρει μια μοναδική γέφυρα επικοινωνίας με τους ευρωπαίους «εταίρους» και μια βάση αλληλοκατανόησης και διαλόγου που μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία ενός κοινού πλαισίου σκέψης και πράξης, που είναι απαραίτητο για την εύρυθμη λειτουργία μιας πολυεθνικής πολιτικής ένωσης. Προϋπόθεση, φυσικά, για να καρπωθούν οι μαθητές τα οφέλη από τη διδασκαλία των λατινικών στη σχολική εκπαίδευση είναι η δημιουργία ενός κατάλληλου εγχειριδίου και ένας τρόπος διδασκαλίας που δε θα στηρίζονται στην στείρα αποστήθιση και στην απομνημόνευση γραμματικών τύπων αλλά στην κατανόηση εννοιών και τρόπων σκέψης καθώς και στη μελέτη της επιρροής τους στον ευρωπαϊκό πολιτισμό.