Με το παρόν σχόλιο θα ήθελα να εκφράσω την αντίθεση μου σε δύο σημεία του άρθρου 18, όπου με τη νέα ρύθμιση προβλέπεται η διενέργεια εξετάσεων στις εισαγωγικές τάξεις τόσο του Γυμνασίου, όσο και του Γενικού Λυκείου.
Α) Στην παράγραφο 1 εισάγονται οι εξετάσεις για τα Πρότυπα Σχολεία και στην Α Λυκείου. Στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου 18 αναφέρεται ότι «στόχος των εξετάσεων είναι η παροχή της δυνατότητας ανανέωσης του μαθητικού πληθυσμού, που φοιτά σε Πρότυπα Σχολεία, ώστε να δίνεται έτσι η ευκαιρία σε μεγαλύτερο αριθμό μαθητών να διεκδικούν την εισαγωγή τους στον συγκεκριμένο τύπο σχολείου. Η συνακόλουθη κινητικότητα στις εισαγωγικές τάξεις του Πρότυπου Γυμνασίου και του Πρότυπου Λυκείου προάγει έτι περαιτέρω την ισότητα ευκαιριών, συμβάλλοντας παράλληλα στη διασφάλιση των κατάλληλων εκείνων συνθηκών και προϋποθέσεων, ώστε τα εν λόγω σχολεία να συνεχίσουν να επιτελούν τον ρόλο τους»
Ορθώς προβλέπεται η διασφάλιση των συνθηκών και προϋποθέσεων για την επίτευξη του έργου των Πρότυπων Σχολείων. Αυτό όμως θα μπορούσε να γίνει μέσω της αξιολόγησης των ήδη υφιστάμενων μαθητών, που κρίθηκαν άριστοι κατά την εισαγωγή τους στην Α Γυμνασίου π.χ. μέσω των ενδιάμεσων εξετάσεων των τάξεων, μέσω διατήρησης ενός κατώτατου ορίου βαθμού κλπ. Είναι άδικο και αντιπαιδαγωγικό ένας αριστούχος μαθητής στην Γ Γυμνασίου, να κινδυνεύει να χάσει τη θέση του και να αλλάξει σχολικό περιβάλλον επειδή ένας μαθητής από άλλο σχολείο κρίθηκε «περισσότερος άριστος» (ας επιτραπεί η έκφραση) μέσω εξετάσεων σε μια δεδομένη χρονική στιγμή. Ειδικά όταν η απόκλιση μεταξύ των άριστων είναι ελάχιστη και κρίνεται από μια άτυχη στιγμή, αυτή των εξετάσεων.
Β) Όπως αναφέρεται στην Αιτιολογική Έκθεση «Στην παράγραφο 1 προβλέπεται, επίσης, ότι οι εξετάσεις ή η δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων εφαρμόζονται στα σχολεία που χαρακτηρίζονται ως Π.Σ., για την εισαγωγή στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου ή του Λυκείου, από τον χαρακτηρισμό του σχολείου ως Π.Σ. και εφεξής. Διευκρινίζεται, με τον τρόπο αυτό, ότι οι μαθητές, οι οποίοι φοιτούν ήδη σε μία από τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου ή του Λυκείου, κατά τον χαρακτηρισμό του σχολείου τους ως Π.Σ., δεν υπόκεινται σε εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων, προκειμένου να διασφαλίσουν την παραμονή τους στο σχολείο όπου ήδη φοιτούν. Και τούτο, σταθμίζοντας αντικειμενικούς λόγους που συνέχονται αφενός με την ίδια τη συνεκτικότητα των τάξεων κάθε βαθμίδας, και αφετέρου με την ανάγκη αποφυγής αιφνιδιασμού των μαθητών εν μέσω φοίτησής τους στην εκάστοτε εκπαιδευτική βαθμίδα. Επομένως, η πρόβλεψη εξετάσεων αφορά την εισαγωγή στην Α΄ (εισαγωγική) τάξη του Γυμνασίου ή του Λυκείου, αντιστοίχως, και καταλαμβάνει, συναφώς, μόνο τους μαθητές οι οποίοι θα εισαχθούν στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου ή του Λυκείου, μετά τον χαρακτηρισμό του οικείου σχολείου ως Πρότυπου.»
Η ίδια πρόνοια θα πρέπει να δοθεί σε όλους τους μαθητές που ήδη φοιτούν σε Πειραματικό Σχολείο που μετατρέπεται σε Πρότυπο για όλες τις τάξεις. Κι αυτό γιατί όλοι οι γονείς και οι μαθητές που επέλεξαν να φοιτήσουν σε ένα συγκεκριμένο Πειραματικό Σχολείο που μετατρέπεται σε Πρότυπο, θα αιφνιδιαστούν και όχι μόνο αυτοί που βρίσκονται εν μέσω φοίτησης τους στην εκάστοτε εκπαιδευτική βαθμίδα. Δηλαδή, ο βαθμός αιφνιδιασμού αλλάζει ανάλογα με την τάξη στην οποία βρίσκεται ο κάθε μαθητής ; Είναι λάθος μια τέτοια σκέψη, με δεδομένο ότι η επιλογή όλων των γονιών για τη φοίτηση των παιδιών τους στο Πειραματικό έγινε με γνώμονα ότι θα τους ακολουθήσει μέχρι την τελευταία τάξη του σχολείου που επέλεξαν. Επιλογή που έγινε με πολύ σκέψη, με μακροπρόθεσμο πλάνο, αφήνοντας το σχολείο της γειτονιάς τους, προκειμένου να φοιτήσουν σε ένα Πειραματικό Σχολείο με εκπαιδευτικές καινοτομίες.
Με το παρόν σχόλιο θα ήθελα να εκφράσω την αντίθεση μου σε δύο σημεία του άρθρου 18, όπου με τη νέα ρύθμιση προβλέπεται η διενέργεια εξετάσεων στις εισαγωγικές τάξεις τόσο του Γυμνασίου, όσο και του Γενικού Λυκείου. Α) Στην παράγραφο 1 εισάγονται οι εξετάσεις για τα Πρότυπα Σχολεία και στην Α Λυκείου. Στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου 18 αναφέρεται ότι «στόχος των εξετάσεων είναι η παροχή της δυνατότητας ανανέωσης του μαθητικού πληθυσμού, που φοιτά σε Πρότυπα Σχολεία, ώστε να δίνεται έτσι η ευκαιρία σε μεγαλύτερο αριθμό μαθητών να διεκδικούν την εισαγωγή τους στον συγκεκριμένο τύπο σχολείου. Η συνακόλουθη κινητικότητα στις εισαγωγικές τάξεις του Πρότυπου Γυμνασίου και του Πρότυπου Λυκείου προάγει έτι περαιτέρω την ισότητα ευκαιριών, συμβάλλοντας παράλληλα στη διασφάλιση των κατάλληλων εκείνων συνθηκών και προϋποθέσεων, ώστε τα εν λόγω σχολεία να συνεχίσουν να επιτελούν τον ρόλο τους» Ορθώς προβλέπεται η διασφάλιση των συνθηκών και προϋποθέσεων για την επίτευξη του έργου των Πρότυπων Σχολείων. Αυτό όμως θα μπορούσε να γίνει μέσω της αξιολόγησης των ήδη υφιστάμενων μαθητών, που κρίθηκαν άριστοι κατά την εισαγωγή τους στην Α Γυμνασίου π.χ. μέσω των ενδιάμεσων εξετάσεων των τάξεων, μέσω διατήρησης ενός κατώτατου ορίου βαθμού κλπ. Είναι άδικο και αντιπαιδαγωγικό ένας αριστούχος μαθητής στην Γ Γυμνασίου, να κινδυνεύει να χάσει τη θέση του και να αλλάξει σχολικό περιβάλλον επειδή ένας μαθητής από άλλο σχολείο κρίθηκε «περισσότερος άριστος» (ας επιτραπεί η έκφραση) μέσω εξετάσεων σε μια δεδομένη χρονική στιγμή. Ειδικά όταν η απόκλιση μεταξύ των άριστων είναι ελάχιστη και κρίνεται από μια άτυχη στιγμή, αυτή των εξετάσεων. Β) Όπως αναφέρεται στην Αιτιολογική Έκθεση «Στην παράγραφο 1 προβλέπεται, επίσης, ότι οι εξετάσεις ή η δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων εφαρμόζονται στα σχολεία που χαρακτηρίζονται ως Π.Σ., για την εισαγωγή στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου ή του Λυκείου, από τον χαρακτηρισμό του σχολείου ως Π.Σ. και εφεξής. Διευκρινίζεται, με τον τρόπο αυτό, ότι οι μαθητές, οι οποίοι φοιτούν ήδη σε μία από τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου ή του Λυκείου, κατά τον χαρακτηρισμό του σχολείου τους ως Π.Σ., δεν υπόκεινται σε εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων, προκειμένου να διασφαλίσουν την παραμονή τους στο σχολείο όπου ήδη φοιτούν. Και τούτο, σταθμίζοντας αντικειμενικούς λόγους που συνέχονται αφενός με την ίδια τη συνεκτικότητα των τάξεων κάθε βαθμίδας, και αφετέρου με την ανάγκη αποφυγής αιφνιδιασμού των μαθητών εν μέσω φοίτησής τους στην εκάστοτε εκπαιδευτική βαθμίδα. Επομένως, η πρόβλεψη εξετάσεων αφορά την εισαγωγή στην Α΄ (εισαγωγική) τάξη του Γυμνασίου ή του Λυκείου, αντιστοίχως, και καταλαμβάνει, συναφώς, μόνο τους μαθητές οι οποίοι θα εισαχθούν στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου ή του Λυκείου, μετά τον χαρακτηρισμό του οικείου σχολείου ως Πρότυπου.» Η ίδια πρόνοια θα πρέπει να δοθεί σε όλους τους μαθητές που ήδη φοιτούν σε Πειραματικό Σχολείο που μετατρέπεται σε Πρότυπο για όλες τις τάξεις. Κι αυτό γιατί όλοι οι γονείς και οι μαθητές που επέλεξαν να φοιτήσουν σε ένα συγκεκριμένο Πειραματικό Σχολείο που μετατρέπεται σε Πρότυπο, θα αιφνιδιαστούν και όχι μόνο αυτοί που βρίσκονται εν μέσω φοίτησης τους στην εκάστοτε εκπαιδευτική βαθμίδα. Δηλαδή, ο βαθμός αιφνιδιασμού αλλάζει ανάλογα με την τάξη στην οποία βρίσκεται ο κάθε μαθητής ; Είναι λάθος μια τέτοια σκέψη, με δεδομένο ότι η επιλογή όλων των γονιών για τη φοίτηση των παιδιών τους στο Πειραματικό έγινε με γνώμονα ότι θα τους ακολουθήσει μέχρι την τελευταία τάξη του σχολείου που επέλεξαν. Επιλογή που έγινε με πολύ σκέψη, με μακροπρόθεσμο πλάνο, αφήνοντας το σχολείο της γειτονιάς τους, προκειμένου να φοιτήσουν σε ένα Πειραματικό Σχολείο με εκπαιδευτικές καινοτομίες.