Από όλη τη διαβούλευση και τα σχόλια της συντριπτικής πλειοψηφίας των συμμετεχόντων είναι φανερή η αστοχία της συγκεκριμένης ρύθμισης τόσο για τα πρότυπα γυμνάσια όσο και για τους μαθητές που φοιτούν και θα φοιτούν σε αυτά:
- Μετατροπή του σχολείου σε προπαρασκευαστικό κέντρο εξετάσεων περιορισμένου αριθμού μαθημάτων. Το λύκειο έχει ήδη μετατραπεί σε πάρεργο για την πλειοψηφία των μαθητών που παρακολουθούν φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα με στόχο τις πανελλήνιες. Τώρα ακολουθεί το πρότυπο γυμνάσιο.
- Απαξίωση της εκπαιδευτικής δραστηριότητας σε όλα τα υπόλοιπα μαθήματα
- Μαρασμός των ομίλων και όλων των υπολοίπων δραστηριοτήτων και εκπαιδευτικών δράσεων.
- Περιορισμός του ενδιαφέροντος των μαθητών για συμμετοχή στις εξετάσεις εισαγωγής των γυμνασίων με αποτέλεσμα την πτώση του επιπέδου των μαθητών που θα φοιτούν σε πρότυπα γυμνάσια στο μέλλον.
- Ανάπτυξη της παραπαιδείας (φροντιστήρια προετοιμασίας).
- Ενίσχυση των ιδιωτικών σχολείων που βλέπουν έναν ισχυρό ανταγωνιστή που τους στερούσε τους καλύτερους μαθητές να χάνει την αίγλη του.
- Το επίπεδο γενικότερης μόρφωσης που θα προσφέρεται στους μαθητές μειώνεται.
- Η ενιαία δευτεροβάθμια εκπαίδευση διχοτομείται μόνο για τους μαθητές των προτύπων.
- Τα παιδιά που φοιτούν ήδη κινδυνεύουν με αποβολή από το σχολείο τους χωρίς να έχουν προβεί σε κάποια κατακριτέα ενέργεια (οι μοναδικοί μαθητές στην Ελλάδα που μπορεί να δεχθούν τέτοια ποινή).
- Η αποβολή από το σχολείο τους μπορεί να είναι μεγάλο ψυχολογικό πλήγμα για τα παιδιά αυτά εν μέσω εφηβείας χωρίς να έχουν φταίξει σε τίποτα (ίσως να ευθύνεται η καλή τους απόδοση στο τέλος του δημοτικού που τους οδήγησε σε ένα από αυτά τα σχολεία).
- Τα παιδιά αυτά θα είναι εύκολος στόχος εκφοβισμού και διαπόμπευσης στα δημόσια σχολεία της γειτονιάς ως "αποτυχημένο" άριστοι στα οποία μπορεί να επιστρέψουν αν οι γονείς τους δεν μπορέσουν να εξασφαλίσουν μια θέση σε κάποιο ιδιωτικό σχολείο. Ελπίζω να φροντίσετε για έναν καθηγητή εμπιστοσύνης για κάθε ένα από αυτά τα παιδιά (ο ψυχολόγος μάλλον θα ήταν πιο χρήσιμος)
- Τα παιδιά που ήδη φοιτούν αλλά και αυτά που φέτος προετοιμάζονται είχαν άλλους όρους υπόψη τους όταν πήραν την απόφαση να προσπαθήσουν την εισαγωγή τους.
Αξιότιμη κα υπουργέ δεν υπάρχουν στοιχεία στην αιτιολογική έκθεση που να αποδεικνύουν την πτώση του επιπέδου των μαθητών στα τρία χρόνια της φοίτησής τους. Αντίθετα, υπάρχουν πάμπολλα στοιχεία που τεκμηριώνουν την βελτίωσή του. Αν είχατε εμπειρία από την εκπαίδευση σε ένα από αυτά τα σχολεία θα βλέπατε το υψηλότατο επίπεδο συναγωνισμού. Κάθε βαθμός σε ένα από αυτά τα σχολεία επιτυγχάνεται με πολύ κόπο, καθώς οι καθηγητές πρέπει να βαθμολογήσουν μια πλειάδα ισάξιων μαθητών. Κάποια λίγα παιδιά δεν αντέχουν αυτόν τον συναγωνισμό και αποχωρούν οικειοθελώς, αλλά τα περισσοτέρα συνεχίζουν με επιτυχία, με αποτέλεσμα να έχουν πλειάδα διακρίσεων σε πανελλήνιους διαγωνισμούς (μαθηματικών, φυσικής, ρητορικής, πληροφορικής κτλ.). Σε πολλούς από αυτούς τους διαγωνισμούς θα βρείτε πλειάδα επιτυχόντων από ένα μόνο τμήμα προτύπου σχολείου, ενώ είναι και οι κύριοι αντιπρόσωποι των δημοσίων σχολείων σε αυτούς τους διαγωνισμούς απέναντι σε παιδιά ιδιωτικών σχολείων.
Συνεπώς, αν θέλετε να δώσετε ευκαιρία και σε κάποια επιπλέον παιδιά να ζήσουν αυτό το κλίμα θεσμοθετήστε κάποιες επιπλέον θέσεις στα αντίστοιχα λύκεια, αλλά μη στερείτε στα παιδιά που έχουν δοκιμαστεί και πετύχει το σχολείο τους. Εξάλλου η εμπειρία έχει δείξει ότι οι πρόσθετες θέσεις που δίνονται σε πολλά πρότυπα λύκεια δεν τυγχάνουν της ίδιας ζήτησης με αυτές του γυμνασίου και ο λόγος είναι οτι προφανώς λίγα παιδιά σε αυτή την ηλικία έχουν τη διάθεση να αλλάξουν σχολείο.
Είμαι σίγουρος ότι αφού διαβάσετε τα επιχειρήματα όλων των συμμετεχόντων θα πράξετε το σωστό για τον θεσμό των Προτύπων και των μαθητών που κάθε χρόνο τα επανδρώνουν.
Από όλη τη διαβούλευση και τα σχόλια της συντριπτικής πλειοψηφίας των συμμετεχόντων είναι φανερή η αστοχία της συγκεκριμένης ρύθμισης τόσο για τα πρότυπα γυμνάσια όσο και για τους μαθητές που φοιτούν και θα φοιτούν σε αυτά: - Μετατροπή του σχολείου σε προπαρασκευαστικό κέντρο εξετάσεων περιορισμένου αριθμού μαθημάτων. Το λύκειο έχει ήδη μετατραπεί σε πάρεργο για την πλειοψηφία των μαθητών που παρακολουθούν φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα με στόχο τις πανελλήνιες. Τώρα ακολουθεί το πρότυπο γυμνάσιο. - Απαξίωση της εκπαιδευτικής δραστηριότητας σε όλα τα υπόλοιπα μαθήματα - Μαρασμός των ομίλων και όλων των υπολοίπων δραστηριοτήτων και εκπαιδευτικών δράσεων. - Περιορισμός του ενδιαφέροντος των μαθητών για συμμετοχή στις εξετάσεις εισαγωγής των γυμνασίων με αποτέλεσμα την πτώση του επιπέδου των μαθητών που θα φοιτούν σε πρότυπα γυμνάσια στο μέλλον. - Ανάπτυξη της παραπαιδείας (φροντιστήρια προετοιμασίας). - Ενίσχυση των ιδιωτικών σχολείων που βλέπουν έναν ισχυρό ανταγωνιστή που τους στερούσε τους καλύτερους μαθητές να χάνει την αίγλη του. - Το επίπεδο γενικότερης μόρφωσης που θα προσφέρεται στους μαθητές μειώνεται. - Η ενιαία δευτεροβάθμια εκπαίδευση διχοτομείται μόνο για τους μαθητές των προτύπων. - Τα παιδιά που φοιτούν ήδη κινδυνεύουν με αποβολή από το σχολείο τους χωρίς να έχουν προβεί σε κάποια κατακριτέα ενέργεια (οι μοναδικοί μαθητές στην Ελλάδα που μπορεί να δεχθούν τέτοια ποινή). - Η αποβολή από το σχολείο τους μπορεί να είναι μεγάλο ψυχολογικό πλήγμα για τα παιδιά αυτά εν μέσω εφηβείας χωρίς να έχουν φταίξει σε τίποτα (ίσως να ευθύνεται η καλή τους απόδοση στο τέλος του δημοτικού που τους οδήγησε σε ένα από αυτά τα σχολεία). - Τα παιδιά αυτά θα είναι εύκολος στόχος εκφοβισμού και διαπόμπευσης στα δημόσια σχολεία της γειτονιάς ως "αποτυχημένο" άριστοι στα οποία μπορεί να επιστρέψουν αν οι γονείς τους δεν μπορέσουν να εξασφαλίσουν μια θέση σε κάποιο ιδιωτικό σχολείο. Ελπίζω να φροντίσετε για έναν καθηγητή εμπιστοσύνης για κάθε ένα από αυτά τα παιδιά (ο ψυχολόγος μάλλον θα ήταν πιο χρήσιμος) - Τα παιδιά που ήδη φοιτούν αλλά και αυτά που φέτος προετοιμάζονται είχαν άλλους όρους υπόψη τους όταν πήραν την απόφαση να προσπαθήσουν την εισαγωγή τους. Αξιότιμη κα υπουργέ δεν υπάρχουν στοιχεία στην αιτιολογική έκθεση που να αποδεικνύουν την πτώση του επιπέδου των μαθητών στα τρία χρόνια της φοίτησής τους. Αντίθετα, υπάρχουν πάμπολλα στοιχεία που τεκμηριώνουν την βελτίωσή του. Αν είχατε εμπειρία από την εκπαίδευση σε ένα από αυτά τα σχολεία θα βλέπατε το υψηλότατο επίπεδο συναγωνισμού. Κάθε βαθμός σε ένα από αυτά τα σχολεία επιτυγχάνεται με πολύ κόπο, καθώς οι καθηγητές πρέπει να βαθμολογήσουν μια πλειάδα ισάξιων μαθητών. Κάποια λίγα παιδιά δεν αντέχουν αυτόν τον συναγωνισμό και αποχωρούν οικειοθελώς, αλλά τα περισσοτέρα συνεχίζουν με επιτυχία, με αποτέλεσμα να έχουν πλειάδα διακρίσεων σε πανελλήνιους διαγωνισμούς (μαθηματικών, φυσικής, ρητορικής, πληροφορικής κτλ.). Σε πολλούς από αυτούς τους διαγωνισμούς θα βρείτε πλειάδα επιτυχόντων από ένα μόνο τμήμα προτύπου σχολείου, ενώ είναι και οι κύριοι αντιπρόσωποι των δημοσίων σχολείων σε αυτούς τους διαγωνισμούς απέναντι σε παιδιά ιδιωτικών σχολείων. Συνεπώς, αν θέλετε να δώσετε ευκαιρία και σε κάποια επιπλέον παιδιά να ζήσουν αυτό το κλίμα θεσμοθετήστε κάποιες επιπλέον θέσεις στα αντίστοιχα λύκεια, αλλά μη στερείτε στα παιδιά που έχουν δοκιμαστεί και πετύχει το σχολείο τους. Εξάλλου η εμπειρία έχει δείξει ότι οι πρόσθετες θέσεις που δίνονται σε πολλά πρότυπα λύκεια δεν τυγχάνουν της ίδιας ζήτησης με αυτές του γυμνασίου και ο λόγος είναι οτι προφανώς λίγα παιδιά σε αυτή την ηλικία έχουν τη διάθεση να αλλάξουν σχολείο. Είμαι σίγουρος ότι αφού διαβάσετε τα επιχειρήματα όλων των συμμετεχόντων θα πράξετε το σωστό για τον θεσμό των Προτύπων και των μαθητών που κάθε χρόνο τα επανδρώνουν.