Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ, Αξιότιμη Κυρία Υφυπουργέ,
Ως Αναπληρώτρια Διευθύντρια δίγλωσσου Δημοτικού Σχολείου της Βαυαρίας θα ήθελα να αναφερθώ στα ακόλουθα:
• Στην παρ. 8 του άρθρου 29 επιτέλους εντάσσεται η Παράλληλη Στήριξη για τους μαθητές που την έχουν ανάγκη. Πολύ θετικό βήμα. Όμως δεν έχει ληφθεί υπόψη ότι τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, ΔΕΠΥ ή και άλλου είδους ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με γνωματεύσεις ΚΕΔΔΥ που φοιτούν στα σχολεία του εξωτερικού αυξάνεται ραγδαία και είναι πια γεγονός η ανάγκη δημιουργίας Τμημάτων Ένταξης. Τα Ελληνόπουλα της Γερμανίας έχουν και αυτά τις ίδιες ανάγκες με τα Ελληνόπουλα της Ελλάδας και δεν πρέπει να στερούνται το δικαίωμα παροχής μιας εκπαίδευσης που να ανταποκρίνεται στις ειδικές εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Επίσης, ένα άλλο πολύ βασικό πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν Τμήματα Υποδοχής για τους μαθητές, παιδιά νεομεταναστών – που είναι πολλοί σε αριθμό και αντιμετωπίζουν προβλήματα προσαρμογής στην χώρα γιατί το επίπεδο γνώσης της βασικής γερμανικής γλώσσας είναι πολύ χαμηλό ή ανύπαρκτο. Πώς μπορεί λοιπόν ένας μαθητής για παράδειγμα της Στ’ τάξης να ενταχθεί στο δίγλωσσο σχολείο όταν δεν γνωρίζει καθόλου γερμανικά; Πρέπει λοιπόν να προστεθούν στην ίδια παράγραφο δίπλα από την παράλληλη στήριξη τα Τμήματα Υποδοχής και τα Τμήματα Ένταξης.
• Στην παρ. 3 του άρθρου 29 δίνετε τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να αποσπαστούν 3+2 έτη στο εξωτερικό, αλλά με επιμίσθιο εκτός των 3 ετών μόνο για το 1ο έτος παράτασης της απόσπασής τους, δηλαδή συνολικά 4 έτη απόσπασης με επιμίσθιο. Θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι με τη λήξη της φετινής διδακτικής χρονιάς, δηλαδή τον Ιούλιο του 2020, το 70% των εκπαιδευτικών των σχολείων της Βαυαρίας συμπληρώνει τετραετία με επιμίσθιο. Λόγω του αυξημένου κόστους ζωής είναι αδύνατο να ανταπεξέλθουν στα καθημερινά έξοδα μόνο με το μισθό της Ελλάδας και ως εκ τούτου θα αναγκαστούν να διακόψουν την απόσπαση τους. Έτσι με την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς ελλοχεύει ο κίνδυνος τα σχολεία να μην διαθέτουν τους απαιτούμενους εκπαιδευτικούς ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη και ομαλή λειτουργία τους. Ακόμη και αν οι συνάδελφοι παραμείνουν χωρίς επιμίσθιο δεν μπορούν να τοποθετηθούν όπως γνωρίζετε βάσει της διακρατικής συμφωνίας στα δίγλωσσα σχολεία της Βαυαρίας.
Ευελπιστούμε, όπως εξάλλου δεσμεύτηκε δημόσια η κα Ζαχαράκη, ότι θα επεκτείνετε την καταβολή επιμισθίου για ένα ακόμη σχολικό έτος στους εν λόγω εκπαιδευτικούς, ώστε να προγραμματιστεί η νέα σχολική χρονιά χωρίς ελλείψεις και προβλήματα. Αυτό είναι άλλωστε και το αίτημα των Γερμανών, καθώς αυτοί προγραμματίζουν ήδη την επόμενη σχολική χρονιά από τον Απρίλιο και όχι τον Σεπτέμβριο που βγαίνουν οι αποσπάσεις. Δυστυχώς εμείς σε αυτήν την απαίτηση δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε έγκαιρα, διότι δεν γνωρίζουμε τους εκπαιδευτικούς που θα έχουμε στην διάθεση των σχολείων μας.
Επιπλέον λόγω των έκτακτων συνθηκών, Κορονοϊός, οι μετακινήσεις σε μια άλλη χώρα θέτουν όλους τους εκπαιδευτικούς σε κίνδυνο και αυτούς που ήδη υπηρετούν και έχουν συμπληρώσει την τετραετία, αλλά και αυτούς που θα κληθούν μετά το πέρας της αντίστοιχης προκήρυξης εκπαιδευτικών του εξωτερικού να αναλάβουν υπηρεσία.
Επισημαίνεται επίσης ότι είναι αδύνατο να γίνει επιτυχημένος μακροπρόθεσμος προγραμματισμός της σχολικής μονάδας όταν οι αποφάσεις για το σύνολο των ετών απόσπασης στο εξωτερικό τροποποιούνται κάθε χρόνο και μάλιστα πριν την λήξη της σχολικής χρονιάς. Η πενταετία με επιμίσθιο είναι απαραίτητη προϋπόθεση για έναν επιτυχημένο προγραμματισμό τόσο της σχολικής μονάδας όσο και της προσωπικής ζωής. Αναρωτιέμαι λοιπόν, με ποιο τρόπο θα καταστήσουμε τη σχολική μονάδα δημιουργική φωλιά για τους μαθητές, πως θα δημιουργήσουμε ευκαιρίες οι οποίες θα οδηγήσουν μακροπρόθεσμα σε θετικά αποτελέσματα για το μαθητικό πληθυσμό; Πώς θα δημιουργηθούν δυνατότητες για βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου διδακτικού έργου στους μαθητές των σχολείων του εξωτερικού, όταν αναγκάζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα να αλλάζουν εκπαιδευτικούς, αφού σχεδόν κάθε χρόνο τροποποιούνται οι νόμοι και μάλιστα γύρω στα τέλη Μαΐου, όταν δηλαδή παραμένουν μόνο δύο μήνες για τη λήξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς;
Συμπερασματικά θα πρέπει να αφαιρεθεί από το άρθρο 29, η παράγραφος 3α του προς ψήφιση νομοσχεδίου δηλαδή η φράση “μόνο για το πρώτο έτος παράτασης“ και να δοθεί επιμίσθιο και στο δεύτερο έτος, δηλαδή, να επανέλθει η πενταετία με επιμίσθιο, όπως ήταν και παλιότερα γιατί μόνο έτσι ενισχύονται και υποστηρίζονται τα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού και περαιτέρω ο Ελληνισμός πέραν των συνόρων της Ελλάδας.
• Στην περίπτωση 10 του άρθρου 29 να αποσυρθεί το ακόλουθο: «Εκπαιδευτικοί, των οποίων η απόσπαση ή η παράτασή της διακόπτεται, σύμφωνα με την περ. γ΄ της παρ. 11, αποκλείονται από κάθε διαδικασία απόσπασης στο εξωτερικό εντός του ίδιου έτους, καθώς και από το δικαίωμα υποβολής αίτησης για απόσπαση στο εξωτερικό για τα δύο (2) επόμενα σχολικά έτη». Θεωρείται άδικο να στερούνται το δικαίωμα αυτό γιατί η καθημερινότητα, αλλά και κάποια σοβαρά προβλήματα ή η άγνοια κενών θέσεων μπορεί να οδηγήσουν τους εν λόγω εκπαιδευτικούς να εγκαταλείψουν τη θέση. Ο τρόπος που είναι νομοθετημένο εκλαμβάνεται ως ποινή και δεν θα έπρεπε να συμβαίνει αυτό.
• Επίσης αυτό που δεν υπάρχει στο νόμο, αλλά αποτελεί πρόβλημα στα δίγλωσσα σχολεία είναι ότι εκπαιδευτικοί ΠΕ07, γερμανικής φιλολογίας, αναγκάζονται να κάνουν Μαθηματικά. Πολύ καλά το αναφέρουν οι γονείς και έχουν δίκιο πως δεν είναι δυνατόν ένας φιλόλογος γερμανικών να διδάσκει Μαθηματικά. Θα βάζατε ποτέ στα σχολεία της Ελλάδας φιλολόγους να διδάξουν Μαθηματικά; Σας παρακαλώ να σκύψετε πάνω στα προβλήματα των σχολείων αυτών καθώς και να θέσετε ξανά σε λειτουργία την αξιολόγηση και την έγκριση των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής που έχουν παγώσει εδώ και 2 χρόνια.
Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ, Αξιότιμη Κυρία Υφυπουργέ, Ως Αναπληρώτρια Διευθύντρια δίγλωσσου Δημοτικού Σχολείου της Βαυαρίας θα ήθελα να αναφερθώ στα ακόλουθα: • Στην παρ. 8 του άρθρου 29 επιτέλους εντάσσεται η Παράλληλη Στήριξη για τους μαθητές που την έχουν ανάγκη. Πολύ θετικό βήμα. Όμως δεν έχει ληφθεί υπόψη ότι τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, ΔΕΠΥ ή και άλλου είδους ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με γνωματεύσεις ΚΕΔΔΥ που φοιτούν στα σχολεία του εξωτερικού αυξάνεται ραγδαία και είναι πια γεγονός η ανάγκη δημιουργίας Τμημάτων Ένταξης. Τα Ελληνόπουλα της Γερμανίας έχουν και αυτά τις ίδιες ανάγκες με τα Ελληνόπουλα της Ελλάδας και δεν πρέπει να στερούνται το δικαίωμα παροχής μιας εκπαίδευσης που να ανταποκρίνεται στις ειδικές εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Επίσης, ένα άλλο πολύ βασικό πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν Τμήματα Υποδοχής για τους μαθητές, παιδιά νεομεταναστών – που είναι πολλοί σε αριθμό και αντιμετωπίζουν προβλήματα προσαρμογής στην χώρα γιατί το επίπεδο γνώσης της βασικής γερμανικής γλώσσας είναι πολύ χαμηλό ή ανύπαρκτο. Πώς μπορεί λοιπόν ένας μαθητής για παράδειγμα της Στ’ τάξης να ενταχθεί στο δίγλωσσο σχολείο όταν δεν γνωρίζει καθόλου γερμανικά; Πρέπει λοιπόν να προστεθούν στην ίδια παράγραφο δίπλα από την παράλληλη στήριξη τα Τμήματα Υποδοχής και τα Τμήματα Ένταξης. • Στην παρ. 3 του άρθρου 29 δίνετε τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να αποσπαστούν 3+2 έτη στο εξωτερικό, αλλά με επιμίσθιο εκτός των 3 ετών μόνο για το 1ο έτος παράτασης της απόσπασής τους, δηλαδή συνολικά 4 έτη απόσπασης με επιμίσθιο. Θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι με τη λήξη της φετινής διδακτικής χρονιάς, δηλαδή τον Ιούλιο του 2020, το 70% των εκπαιδευτικών των σχολείων της Βαυαρίας συμπληρώνει τετραετία με επιμίσθιο. Λόγω του αυξημένου κόστους ζωής είναι αδύνατο να ανταπεξέλθουν στα καθημερινά έξοδα μόνο με το μισθό της Ελλάδας και ως εκ τούτου θα αναγκαστούν να διακόψουν την απόσπαση τους. Έτσι με την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς ελλοχεύει ο κίνδυνος τα σχολεία να μην διαθέτουν τους απαιτούμενους εκπαιδευτικούς ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη και ομαλή λειτουργία τους. Ακόμη και αν οι συνάδελφοι παραμείνουν χωρίς επιμίσθιο δεν μπορούν να τοποθετηθούν όπως γνωρίζετε βάσει της διακρατικής συμφωνίας στα δίγλωσσα σχολεία της Βαυαρίας. Ευελπιστούμε, όπως εξάλλου δεσμεύτηκε δημόσια η κα Ζαχαράκη, ότι θα επεκτείνετε την καταβολή επιμισθίου για ένα ακόμη σχολικό έτος στους εν λόγω εκπαιδευτικούς, ώστε να προγραμματιστεί η νέα σχολική χρονιά χωρίς ελλείψεις και προβλήματα. Αυτό είναι άλλωστε και το αίτημα των Γερμανών, καθώς αυτοί προγραμματίζουν ήδη την επόμενη σχολική χρονιά από τον Απρίλιο και όχι τον Σεπτέμβριο που βγαίνουν οι αποσπάσεις. Δυστυχώς εμείς σε αυτήν την απαίτηση δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε έγκαιρα, διότι δεν γνωρίζουμε τους εκπαιδευτικούς που θα έχουμε στην διάθεση των σχολείων μας. Επιπλέον λόγω των έκτακτων συνθηκών, Κορονοϊός, οι μετακινήσεις σε μια άλλη χώρα θέτουν όλους τους εκπαιδευτικούς σε κίνδυνο και αυτούς που ήδη υπηρετούν και έχουν συμπληρώσει την τετραετία, αλλά και αυτούς που θα κληθούν μετά το πέρας της αντίστοιχης προκήρυξης εκπαιδευτικών του εξωτερικού να αναλάβουν υπηρεσία. Επισημαίνεται επίσης ότι είναι αδύνατο να γίνει επιτυχημένος μακροπρόθεσμος προγραμματισμός της σχολικής μονάδας όταν οι αποφάσεις για το σύνολο των ετών απόσπασης στο εξωτερικό τροποποιούνται κάθε χρόνο και μάλιστα πριν την λήξη της σχολικής χρονιάς. Η πενταετία με επιμίσθιο είναι απαραίτητη προϋπόθεση για έναν επιτυχημένο προγραμματισμό τόσο της σχολικής μονάδας όσο και της προσωπικής ζωής. Αναρωτιέμαι λοιπόν, με ποιο τρόπο θα καταστήσουμε τη σχολική μονάδα δημιουργική φωλιά για τους μαθητές, πως θα δημιουργήσουμε ευκαιρίες οι οποίες θα οδηγήσουν μακροπρόθεσμα σε θετικά αποτελέσματα για το μαθητικό πληθυσμό; Πώς θα δημιουργηθούν δυνατότητες για βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου διδακτικού έργου στους μαθητές των σχολείων του εξωτερικού, όταν αναγκάζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα να αλλάζουν εκπαιδευτικούς, αφού σχεδόν κάθε χρόνο τροποποιούνται οι νόμοι και μάλιστα γύρω στα τέλη Μαΐου, όταν δηλαδή παραμένουν μόνο δύο μήνες για τη λήξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς; Συμπερασματικά θα πρέπει να αφαιρεθεί από το άρθρο 29, η παράγραφος 3α του προς ψήφιση νομοσχεδίου δηλαδή η φράση “μόνο για το πρώτο έτος παράτασης“ και να δοθεί επιμίσθιο και στο δεύτερο έτος, δηλαδή, να επανέλθει η πενταετία με επιμίσθιο, όπως ήταν και παλιότερα γιατί μόνο έτσι ενισχύονται και υποστηρίζονται τα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού και περαιτέρω ο Ελληνισμός πέραν των συνόρων της Ελλάδας. • Στην περίπτωση 10 του άρθρου 29 να αποσυρθεί το ακόλουθο: «Εκπαιδευτικοί, των οποίων η απόσπαση ή η παράτασή της διακόπτεται, σύμφωνα με την περ. γ΄ της παρ. 11, αποκλείονται από κάθε διαδικασία απόσπασης στο εξωτερικό εντός του ίδιου έτους, καθώς και από το δικαίωμα υποβολής αίτησης για απόσπαση στο εξωτερικό για τα δύο (2) επόμενα σχολικά έτη». Θεωρείται άδικο να στερούνται το δικαίωμα αυτό γιατί η καθημερινότητα, αλλά και κάποια σοβαρά προβλήματα ή η άγνοια κενών θέσεων μπορεί να οδηγήσουν τους εν λόγω εκπαιδευτικούς να εγκαταλείψουν τη θέση. Ο τρόπος που είναι νομοθετημένο εκλαμβάνεται ως ποινή και δεν θα έπρεπε να συμβαίνει αυτό. • Επίσης αυτό που δεν υπάρχει στο νόμο, αλλά αποτελεί πρόβλημα στα δίγλωσσα σχολεία είναι ότι εκπαιδευτικοί ΠΕ07, γερμανικής φιλολογίας, αναγκάζονται να κάνουν Μαθηματικά. Πολύ καλά το αναφέρουν οι γονείς και έχουν δίκιο πως δεν είναι δυνατόν ένας φιλόλογος γερμανικών να διδάσκει Μαθηματικά. Θα βάζατε ποτέ στα σχολεία της Ελλάδας φιλολόγους να διδάξουν Μαθηματικά; Σας παρακαλώ να σκύψετε πάνω στα προβλήματα των σχολείων αυτών καθώς και να θέσετε ξανά σε λειτουργία την αξιολόγηση και την έγκριση των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής που έχουν παγώσει εδώ και 2 χρόνια.