ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ: 1) 2 ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ 2) 10 ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ 3) ΣΥΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ 4) ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΧΩΡΙΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΟ ΑΛΛΟ ΜΕ ΜΕΙΩΣΗ ΩΡΑΡΙΟΥ 3 ΩΡΕΣ ΓΙΑ ΨΗΦΙΑΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ.
1) Η Πληροφορική πρέπει επιτέλους στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να πάρει την θέση που της αρμόζει ως επιστημονικός κλάδος. Να εξεταστεί το ΑΠΣ της Πληροφορικής εκ νέου. Οι ψηφιακές δεξιότητες και ο ψηφιακός κριτικός εγγραματισμός είναι απαραίτητο εφόδιο για τον μελλοντικό πολίτη. Πουθενά στην ύλη της Πληροφορικής δεν υπάρχει η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση και ξαφνικά αρχίσαμε οι εκπαιδευτικοί να μιλάμε στα παιδιά για σύγχρονη και ασύγχρονη. Πρέπει να διδάσκεται τουλάχιστον 2 ώρες την εβδομάδα στο Γυμνάσιο για να προετοιμάζονται οι μαθητές για το Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής εντός του ωρολογίου προγράμματος αλλά και για να μάθουν την αποκωδικοποίηση πληροφοριών από αξιόπιστες πηγές του Internet, να δημιουργούν μια πρωτότυπη εργασία χωρίς copy-paste (δεξιότητα που αφορά όλα τα μαθήματα), να δημιουργούν περιεχόμενο σε διαδικτυακά περιβάλλοντα και να μάθουν τους κανόνες ασφαλείας στα κοινωνικά δίκτυα.
2) Για αποτελεσματική διδασκαλία του αντικειμένου της Πληροφορικής πρέπει ο κάθε μαθητής να κάθεται μπροστά από έναν υπολογιστή. Όχι όπως τώρα 2-3 μαθητές σε έναν υπολογιστή γιατί ένας δουλεύει και οι άλλοι κοιτάνε. Χρειάζεται εξατομικευμένη ενεργητική μάθηση άρα πρέπει να μπαίνουν 10 μαθητές στο Εργαστήριο Πληροφορικής.
3) Υπάρχουν δημοσιευμένες έρευνες σε διδακτορικές διατριβές με εντυπωσιακά μαθησιακά αποτελέσματα όταν υπάρχει συνδιδασκαλία της Πληροφορικής με άλλα μαθήματα. Ιδιαίτερα η συνδιδασκαλία Νεοελληνικής Γλώσσας και ΤΠΕ που τα παιδιά έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά λεξικά, να αποκωδικοποιούν πληροφορίες και να συνθέτουν το δικό τους πρωτότυπο κείμενο. Χρειάζονται βιωματικές, διαθεματικές δραστηριότητες που να προσελκύουν το ενδιαφέρον των μαθητών. Δεν ακούει κανείς τα παιδιά? Δεν αντέχουν άλλο το σχολείο να κάθονται τόσες ώρες ως παθητικοί δέκτες. Χρειάζονται ενεργητική μάθηση με συνεχείς εναλλαγές και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την βοήθεια των Τεχνολογιών της Επικοινωνίας και της Πληροφορίας.
4) Όσοι εργάζονται στα σχολεία γνωρίζουν την δουλειά που κάνουν οι Πληροφορικοί. Παρόλο που τους κόπηκαν 3 ώρες ως Υπεύθυνοι εργαστηρίου Πληροφορικής, παρόλο που πάνε σε 3-4 σχολεία και παρόλο που δεν πρέπει να έχουν άλλη εξωδιδακτική εργασία, εκείνοι κάνουν τα πάντα. Μερικά από αυτά που κάνουν είναι: Myschool, απογραφή ΤΠΕ, διαχειριστές μαθητικών λογαριασμών, ηλεκτρονική εγγραφή μαθητών της Γ’ Γυμνασίου στην Α’ Λυκείου, καταχώρηση βαθμολογιών, έκδοση τελικών αποτελεσμάτων, μισθοδοτικές καταστάσεις αναπληρωτών, συντήρηση υπολογιστών, εκτυπωτών, βιντεποπροβολέων, fax, φωτοτυπικά, αποκατάσταση βλαβών δικτύου και Internet, υποστήριξη όλων των άλλων συναδέλφων κλπ. Και τώρα η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Πως νομίζετε ότι πραγματοποιήθηκε η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση; Χάρη στο φιλότιμο των πληροφορικών που νυχθημερόν έγραφαν οδηγίες, έκαναν σεμινάρια και έστελναν email σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Οι συντονιστές εκπαιδευτικού έργου εμφανίστηκαν πολύ αργότερα για βοήθεια. Ένα σχολείο για να οργανωθεί ψηφιακά σε διοικητικό επίπεδο αλλά και για να αποκτήσουν μαθητές και εκπαιδευτικοί άλλων ειδικοτήτων ψηφιακές δεξιότητες πρέπει να υπάρχει εξ’ ολοκλήρου ένας εκπαιδευτικός Πληροφορικής.
Οι εκπαιδευτικοί Πληροφορικής είναι στην πλειοψηφία τους νέοι άνθρωποι, με όρεξη, με γνώσεις που ανανεώνουν συνεχώς και είναι οι άνθρωποι για όλες τις δουλειές στα σχολεία. Ελπίζουμε ότι τώρα με αφορμή την πανδημία που ανέδειξε το ψηφιακό χάσμα, τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος, τις απαραίτητες δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι μαθητές για κριτικό ψηφιακό εγγραματισμό να ενισχυθεί στην ουσία το μάθημα της Πληροφορικής.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ: 1) 2 ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ 2) 10 ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ 3) ΣΥΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ 4) ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΧΩΡΙΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΟ ΑΛΛΟ ΜΕ ΜΕΙΩΣΗ ΩΡΑΡΙΟΥ 3 ΩΡΕΣ ΓΙΑ ΨΗΦΙΑΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ. 1) Η Πληροφορική πρέπει επιτέλους στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να πάρει την θέση που της αρμόζει ως επιστημονικός κλάδος. Να εξεταστεί το ΑΠΣ της Πληροφορικής εκ νέου. Οι ψηφιακές δεξιότητες και ο ψηφιακός κριτικός εγγραματισμός είναι απαραίτητο εφόδιο για τον μελλοντικό πολίτη. Πουθενά στην ύλη της Πληροφορικής δεν υπάρχει η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση και ξαφνικά αρχίσαμε οι εκπαιδευτικοί να μιλάμε στα παιδιά για σύγχρονη και ασύγχρονη. Πρέπει να διδάσκεται τουλάχιστον 2 ώρες την εβδομάδα στο Γυμνάσιο για να προετοιμάζονται οι μαθητές για το Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής εντός του ωρολογίου προγράμματος αλλά και για να μάθουν την αποκωδικοποίηση πληροφοριών από αξιόπιστες πηγές του Internet, να δημιουργούν μια πρωτότυπη εργασία χωρίς copy-paste (δεξιότητα που αφορά όλα τα μαθήματα), να δημιουργούν περιεχόμενο σε διαδικτυακά περιβάλλοντα και να μάθουν τους κανόνες ασφαλείας στα κοινωνικά δίκτυα. 2) Για αποτελεσματική διδασκαλία του αντικειμένου της Πληροφορικής πρέπει ο κάθε μαθητής να κάθεται μπροστά από έναν υπολογιστή. Όχι όπως τώρα 2-3 μαθητές σε έναν υπολογιστή γιατί ένας δουλεύει και οι άλλοι κοιτάνε. Χρειάζεται εξατομικευμένη ενεργητική μάθηση άρα πρέπει να μπαίνουν 10 μαθητές στο Εργαστήριο Πληροφορικής. 3) Υπάρχουν δημοσιευμένες έρευνες σε διδακτορικές διατριβές με εντυπωσιακά μαθησιακά αποτελέσματα όταν υπάρχει συνδιδασκαλία της Πληροφορικής με άλλα μαθήματα. Ιδιαίτερα η συνδιδασκαλία Νεοελληνικής Γλώσσας και ΤΠΕ που τα παιδιά έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά λεξικά, να αποκωδικοποιούν πληροφορίες και να συνθέτουν το δικό τους πρωτότυπο κείμενο. Χρειάζονται βιωματικές, διαθεματικές δραστηριότητες που να προσελκύουν το ενδιαφέρον των μαθητών. Δεν ακούει κανείς τα παιδιά? Δεν αντέχουν άλλο το σχολείο να κάθονται τόσες ώρες ως παθητικοί δέκτες. Χρειάζονται ενεργητική μάθηση με συνεχείς εναλλαγές και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την βοήθεια των Τεχνολογιών της Επικοινωνίας και της Πληροφορίας. 4) Όσοι εργάζονται στα σχολεία γνωρίζουν την δουλειά που κάνουν οι Πληροφορικοί. Παρόλο που τους κόπηκαν 3 ώρες ως Υπεύθυνοι εργαστηρίου Πληροφορικής, παρόλο που πάνε σε 3-4 σχολεία και παρόλο που δεν πρέπει να έχουν άλλη εξωδιδακτική εργασία, εκείνοι κάνουν τα πάντα. Μερικά από αυτά που κάνουν είναι: Myschool, απογραφή ΤΠΕ, διαχειριστές μαθητικών λογαριασμών, ηλεκτρονική εγγραφή μαθητών της Γ’ Γυμνασίου στην Α’ Λυκείου, καταχώρηση βαθμολογιών, έκδοση τελικών αποτελεσμάτων, μισθοδοτικές καταστάσεις αναπληρωτών, συντήρηση υπολογιστών, εκτυπωτών, βιντεποπροβολέων, fax, φωτοτυπικά, αποκατάσταση βλαβών δικτύου και Internet, υποστήριξη όλων των άλλων συναδέλφων κλπ. Και τώρα η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Πως νομίζετε ότι πραγματοποιήθηκε η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση; Χάρη στο φιλότιμο των πληροφορικών που νυχθημερόν έγραφαν οδηγίες, έκαναν σεμινάρια και έστελναν email σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Οι συντονιστές εκπαιδευτικού έργου εμφανίστηκαν πολύ αργότερα για βοήθεια. Ένα σχολείο για να οργανωθεί ψηφιακά σε διοικητικό επίπεδο αλλά και για να αποκτήσουν μαθητές και εκπαιδευτικοί άλλων ειδικοτήτων ψηφιακές δεξιότητες πρέπει να υπάρχει εξ’ ολοκλήρου ένας εκπαιδευτικός Πληροφορικής. Οι εκπαιδευτικοί Πληροφορικής είναι στην πλειοψηφία τους νέοι άνθρωποι, με όρεξη, με γνώσεις που ανανεώνουν συνεχώς και είναι οι άνθρωποι για όλες τις δουλειές στα σχολεία. Ελπίζουμε ότι τώρα με αφορμή την πανδημία που ανέδειξε το ψηφιακό χάσμα, τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος, τις απαραίτητες δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι μαθητές για κριτικό ψηφιακό εγγραματισμό να ενισχυθεί στην ουσία το μάθημα της Πληροφορικής.