Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Βασίλης Κουϊκόγλου | 5 Μαΐου 2020, 08:19
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Οι νέοι φοιτητές μπαίνουν στο πανεπιστήμιο μετά από μία εξοντωτική προσπάθεια που έχουν καταβάλει την προηγούμενη χρονιά έχοντας ασχοληθεί σχεδόν αποκλειστικά με την ύλη της Γ λυκείου. Η διάρθρωση της ύλης και το εξεταστικό σύστημα των Πανελλαδικών αναγκάζουν τους υποψηφίους να απαξιώσουν τις γνώσεις προηγούμενων τάξεων. Το σύστημα φαίνεται ότι στοχεύει να υποκαταστησει ολόκληρη την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση από την τελευταία χρονιά στο Λύκειο. Οι μαθητές μαθαίνουν να λειτουργούν ευκαιριακά και χάνουν την αγάπη για γνώση. Πρόκειται για έναν αποτελεσματικό τρόπο διαγραφής της γνώσης, λόγω του ότι είναι άχρηστη, αφού σκέφτονται ότι δεν την χρειάζονται για να προοδεύσουν. Ο τρόπος διδασκαλίας στο Λύκειο και η εξεταστέα ύλη στις Πανελλαδικές έχουν μικροαλλαγές κάθε λίγα χρόνια και το επίπεδο των εισαγομένων στα πανεπιστήμια της χώρας πέφτει. Στο μάθημα της ιστορίας η ύλη των πανελλαδικών δεν περιλαμβάνει τις ιστορίες των αρχαίων και μεσαιωνικών χρόνων. Στα μαθηματικά οι εισαγόμενοι στο πανεπιστήμιο δεν ξέρουν μιγαδικούς αριθμούς, δεν ξέρουν στοιχειώδη θεωρία συνόλων και λογικής. "Ξέρουν" όμως ολοκληρώματα! Δεν ξέρουν να περπατούν αλλά "ξέρουν" να οδηγούν Ferrari. Οι μαθητές της Γ λυκείου δεν εκτιμούν τη μόρφωση των προηγούμενων 10 ετών. Το ίδιο το σύστημα με τον τρόπο του, δινει το κακό παράδειγμα ότι τους είναι πρακτικά άχρηστη η μόρφωση του δημοτικού, γυμνασίου, ακόμη και των τάξεων Α,Β λυκείου, αφού δεν θα την "χρειαστούν" (εξετασθούν σε αυτήν) ποτέ. Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και στους καθηγητές της Α,Β λυκείου: συχνά δεν ενδιαφέρονται γιατί δεν αναγνωρίζεται ο ρόλος τους στη μόρφωση. Προτείνω τη επαναφορά του τρόπου διδασκαλίας στο Λύκειο και της εξεταζόμενης ύλης στις Πανελλαδικές σε προ του 1980 μορφή όπου υπήρχε διάκριση και αλληλοσυμπλήρωση των τάξεων Α, Β, Γ λυκείου. Εννοώ του τρόπου και όχι του περιεχομένου, και ως διάκριση και συμπλήρωση εννοώ για παράδειγμα ότι η θεωρία της μηχανικής στη φυσική διδάσκονταν στην Α Λυκείου, αλλά στη Β Λυκείου οι μαθητές έλυναν προβλήματα μηχανικής στο ηλεκτρικό πεδίο. Όμοια θα πρέπει η αρχαία, μεσαιωνική και σύγχρονη ιστορία να διδάσκονται διακριτά στις Α, Β, Γ λυκείου και να εξετάζονται στις Πανελλαδικές. Το ίδιο με τα μαθηματικά, χημεία. Για την εμβάθυνση των γνώσεων στο πανεπιστήμιο είναι απαραίτητες οι βασικές γνώσεις του λυκείου και του γυμνασίου. Οι αποδείξεις θεωρημάτων στα μαθηματικά, για παράδειγμα, βασίζονται στην λογική, την θεωρία συνόλων (και τη γεωμετρία) που κάναμε στο Γυμνάσιο. Το υπάρχον σύστημα φουσκώνει ή ξεφουσκώνει με συχνά ετερογενή και ασύνδετα κεφάλαια τα βιβλία της Γ λυκείου και το ίδιο κάνει στα κεφάλια των μαθητών.