Αρχική Η αναβάθμιση του ρόλου των Πρότυπων – Πειραματικών2) Διατυπώστε τις δικές προτάσεις για την αναβάθμιση των πειραματικών σχολείων και τη συμβολή τους στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματοςΣχόλιο του χρήστη Σταυρος Αναγνωστόπουλος, Καθηγητης Πανεπ. Πατρών | 17 Ιανουαρίου 2011, 14:21
Ως απόφοιτος του Α προτύπου Γυμνασίου Αρρένων Πειραιώς, είμαι σε θέση να γνωρίζω τη μεγάλη σημασία και χρησιμότητα αυτών των σχολείων για τη βελτίωση της εκπαίδευσης πανελλαδικά!! Τα πρότυπα γυμνάσια λειτουργούσαν πραγματικά ως ΠΡΟΤΥΠΑ για τα υπόλοιπα σχολεία της χώρας, ενω μεταξύ τους υπήρχε ενας πολύ υγιής ανταγωνισμός!! Κριτήριο ποιότητας ήταν για παράδειγμα, ο αριθμός των τελειοφίτων που εισαγόταν στις πλέον περιζήτητες σχολές των πανεπιστημίων της χώρας!! Ο υγιής αυτός ανταγωνισμός θα πρέπει να υποστηριχθεί π.χ. με την βράβευση από το Υπουργείο Παιδείας, με βάση κάποιους προσεκτικά επιλεγμένους μετρήσιμους δείκτες απόδοσης, των τριών καλύτερων προτύπων ανά τριετία. Πέρα όμως από το μεγάλο όφελος των μαθητών που φοιτούσαν σε αυτά, τα Πρότυπα γυμνάσια λειτουργούσαν και ως «φυτώρια» γυμνασιαρχών άλλων σχολείων. Δηλαδή , οι καθηγητές που δίδασκαν στα πρότυπα ήσαν επιλεγμένοι και προορίζονταν, μετατιθέμενοι από το πρότυπο ως γυμνασιάρχες σε άλλα σχολεία της χώρας, να εφαρμόσουν εκεί τα συστήματα διδασκαλίας, διοίκησης κλπ που είχαν βιώσει στο πρότυπο που υπηρέτησαν!!! Οι καθηγητές αυτοί κρίνονταν από τον γυμνασιάρχη (λυκειάρχη) του προτύπου για τις ικανότητες και για την οποιαδήποτε προαγωγή τους. Αυτός ήταν και ο λόγος για τον οποίο οι Γυμνασιάρχες των προτύπων (όπως π. χ. ο αείμνηστος Αλέξανδρος Καρανικόλας, που άφησε εποχή στο Πρώτο Πρότυπο Αρρένων Πειραιώς) είχαν βαθμό Γενικού Επιθεωρητή (κατά το παλαιό σύστημα), ώστε οι ίδιοι να αξιολογούν άμεσα και ορθά τους καθηγητές του προτύπου και μελλοντικούς γυμνασιάρχες. Ελπίζω ο νέος νόμος να έχει τον ίδιο στόχο και ανάλογες προβλέψεις. Θεωρώ ότι ανάλογη πρόβλεψη, προσαρμοσμένη φυσικά στα νέα δεδομένα, θα ήταν εξαιρετικά επωφελής, παρέχοντας τη δυνατότητα «μεταφοράς» επιτυχημένων μεθόδων εκπαίδευσης από τα Πρότυπα και στα άλλα σχολεία του τόπου. Με άλλα λόγια, οι καθηγητές-δάσκαλοι των Προτύπων σχολείων, να μην μπαίνουν σ’ αυτά με επετηρίδα αλλά με επιλογή και με την προοπτική να αποτελέσουν , μετά από κάποια θητεία στο Πρότυπο σχολείο (π.χ. 4ετή ή 5ετή, κατ’ ελάχιστον) τους μελλοντικούς Διευθυντές άλλων κοινών σχολείων, πάλι μετά από σχετική κρίση. Τον Γεν Επιθεωρητή των παλαιών Προτύπων, μπορεί να αντικαταστήσει, κατά τα προβλεπόμενα του σχεδίου Νόμου κάποιο αρμόδιο Όργανο, απαρτιζόμενο π.χ. από τον Δ/ντη του προτύπου και τα μέλη του Επιστημονικού Εποπτικού Συμβουλίου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο τα οφέλη από τα Πρότυπα Σχολεία, πολλαπλασιάζονται και ανεβάζουν τη στάθμη των λοιπών σχολείων της χώρας.