Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Αρετή Κ. | 5 Μαΐου 2020, 09:05
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Να επαναφέρετε ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ τα Λατινικά στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου και ως εξεταζόμενο μάθημα για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών. Όχι όμως απλώς για να λάβουν τη θέση που παραδοσιακά είχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Λυκείου (και συνεπώς με την ίδια μορφή που είχε το μάθημα μέχρι πρότινος), αλλά στη θέση που τους ΑΞΙΖΕΙ, σύμφωνα με την ποιότητα και την ουσία της καθοριστικής συμβολής τους στην πνευματική καλλιέργεια (και η οποία είναι ακριβώς αυτή που δικαιωματικά ορίζει παραδοσιακά τη θέση τους στην εκπαίδευση). ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΤΕ το μάθημα των Λατινικών. Εφόσον υπάρχει η πρόθεση για την επαναφορά των Λατινικών ως εξεταζόμενου μαθήματος, οφείλατε (προ της δημοσίευσης του νομοσχεδίου) να είχατε σχεδιάσει τον τρόπο και τα μέσα διδασκαλίας του μαθήματος στο σύγχρονο περιβάλλον του και απαντώντας στα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας σχετικά με το συγκεκριμένο αντικείμενο (όπως αυτά έχουν εκφραστεί από σειρές επί σειρών μαθητών, καθηγητών μέσης εκπαίδευσης και πανεπιστημιακών και είναι παραπάνω από γνωστά πλέον), να είχατε ορίσει ρητά και ξεκάθαρα τους επιδιωκόμενους στόχους της επιλογής σας, καθώς βέβαια και τον αντίστοιχο προγραμματισμό σας για το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Όλα αυτά οφείλατε να τα γνωστοποιήσετε δημοσίως. Μόνον έτσι γίνεται γόνιμος ο δημόσιος διάλογος και πρωτίστως μόνον έτσι γίνεται ουσιαστική η αλλαγή. Μέχρι στιγμής φαίνεται ότι θα επαναφέρετε τα Λατινικά ως είχαν και αναμένουμε μία (τουλάχιστον) σειρά μαθητών να τα διδαχθεί με τις δυσκολίες που (ορθά) θίγουν στον αντίλογό τους οι Κοινωνιολόγοι (τη στείρα απομνημόνευση, την καθαρά γλωσσική διάσταση του μαθήματος) και γνωρίζουμε όλοι χρόνια τώρα. Είναι, όμως, απαραίτητο να γίνει το μάθημα των Λατινικών ΟΜΟΡΦΟ, ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ και ΕΛΚΥΣΤΙΚΟ για τους μαθητές. Να πλαισιώσετε τη διδασκαλία της γλώσσας με τη δέουσα αρχαιογνωστική διάσταση, ώστε να μπορούν οι μαθητές να τοποθετήσουν αυτό που διαβάζουν στον χώρο και στον χρόνο του. Ο πλούτος της Λατινικής γλώσσας και του Ρωμαϊκού πολιτισμού παραμένει «κλειδωμένος» κάτω από τη μηχανιστική εκμάθηση της γραμματικής και του συντακτικού. Οι μαθητές δυσκολεύονται να συλλάβουν ότι το σώμα κειμένων της ύλης των Λατινικών έρχεται από έναν πολιτισμό όχι τόσο μακρινό από τον δικό μας, ότι αυτά τα κείμενα αποτυπώνουν τις καθημερινές συνήθειες, αντιλήψεις και ευαισθησίες ανθρώπων, τον τρόπο που αποτύπωναν τους μύθους και την ιστορία τους, τον τρόπο θεώρησης της κοινωνίας τους, της απονομής της δικαιοσύνης, την ιδεολογία τους για τον πόλεμο. Να δώσετε στους μαθητές τη δυνατότητα να «ξεκλειδώσουν» αυτόν τον πλούτο, να συμφραστικοποιήσουν την πρώτη ύλη της διδασκαλίας (τα κείμενα) στα δεδομένα της εποχής της. Και έτσι θα δούμε πώς αυτή η πρώτη ύλη είναι ακόμη επίκαιρη, κάτι που τώρα δεν είναι πάντα (και σίγουρα όχι για όλους) φανερό. Αυτή τη στιγμή στα Τμήματα Φιλολογίας όλης της χώρας διεξάγεται έρευνα υψηλού επιπέδου στο πεδίο των Λατινικών: μέλη ΔΕΠ, ερευνητές, διδακτορικοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές ερευνούν και δημοσιεύουν στην εγχώρια και παγκόσμια ερευνητική κοινότητα εργασίες που τυγχάνουν ευρείας αναγνώρισης και μέσω αυτών αναδεικνύουν τις νέες προσεγγίσεις της Λατινικής γραμματείας και τις ανεξάντλητες προοπτικές της μελέτης της. Επωφεληθείτε από αυτήν την έρευνα, συμβουλευτείτε τους πανεπιστημιακούς για την ανανέωση και τον εμπλουτισμό του μαθήματος των Λατινικών στο Λύκειο και αντλείστε από την ποιοτική δουλειά τους και τις γνώσεις τους, ώστε να δώσετε στους μαθητές του Λυκείου τα κατάλληλα ερεθίσματα, κίνητρα να κατακτήσουν πραγματικά τα Λατινικά – όχι να τα απομνημονεύσουν στο πλαίσιο της άγονης βαθμοθηρίας. Χρησιμοποιείστε σημεία κλειδιά της σύγχρονης επιστημονικής έρευνας στον χώρο των Λατινικών λ.χ. σε πρόσθετο ή/και νέο εκπαιδευτικό υλικό σε σύγχρονη μορφή, με αξιοποίηση ακόμη των σύγχρονων τεχνολογιών, που είναι ιδιαίτερα προσφιλείς και επιδραστικές στους νέους, ή για την ανάθεση σύντομων εργασιών στοχευμένου προσανατολισμού και θεματολογίας στους μαθητές. Εμπιστευτείτε τους φιλολόγους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι με τη σειρά τους είναι καθ’ όλα και πάντα έτοιμοι να δώσουν στους μαθητές τους την πραγματική ουσία της κλασικής παιδείας. Απλά δώστε τους το πράσινο φως για να το πράξουν. Στο ίδιο πλαίσιο, είναι εξίσου επιτακτικό να ορίσετε την Κοινωνιολογία ως μάθημα γενικής παιδείας, το οποίο να απευθύνεται υποχρεωτικά σε όλους τους μαθητές του Λυκείου. Όλα αυτά είναι εφικτά κυρίως μέσω της αποδέσμευσης της διδασκαλίας των μαθημάτων από τη «μέγγενη» της «ύλης» των εξετάσεων ως διαβατηρίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Εφόσον δεν λάβατε την απόφαση για τη χορήγηση ενός αυτόνομου απολυτηρίου Λυκείου, ώστε να δώσετε στη διδασκαλία του Λυκείου τον χρόνο και τις δυνατότητες που χρειάζεται, τουλάχιστον να στοχεύσετε με κάθε τρόπο στην καλλιέργεια των νέων, όχι απλώς στην κατάρτιση, γιατί ΤΟ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ και γιατί ΤΟ ΑΞΙΖΟΥΝ.