Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης1. Σύστημα Πρόσληψης ΕκπαιδευτικώνΣχόλιο του χρήστη Θεόδωρος Γκανάτσος | 26 Νοεμβρίου 2009, 13:10
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Προτάσεις για το σύστημα πρόσληψης μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών και για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών του Θεόδωρου Γκανάτσου Φυσικού-Ραδιοηλεκτρολόγου Μέρος 1 από 2 Α. ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ 1. Προτεινόμενη απαραίτητη προϋπόθεση για μόνιμο διορισμό: Επιτυχία σε έναν τουλάχιστον ΑΣΕΠ από την έναρξη του θεσμού (1998). 2. Σχολιασμός και προβλήματα του ισχύοντος συστήματος και διάφορων προτάσεων αλλαγών στο σύστημα προσλήψεων i. Η καθιέρωση των διορισμών μέσω πινάκων 30μήνου και 24μήνου τα τελευταία χρόνια, επιπλέον των διορισμών από ΑΣΕΠ (θεωρητικά 60%) και Ενιαίου Πίνακα (θεωρητικά 40%), έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση του πραγματικού ποσοστού διορισμών από ΑΣΕΠ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι κατά μέσο όρο, κατά τα Σχ. έτη 2007-08, 2008-09 και 2009-10, το ποσοστό των πραγματικών διορισμών από ΑΣΕΠ ήταν 43.2% (40%, εάν συνυπολογιστούν και οι διορισμοί των πολυτέκνων). Το αποτέλεσμα είναι η σταδιακή απαξίωση του θεσμού του ΑΣΕΠ, δεδομένου ότι υποψήφιοι με πολύ υψηλές βαθμολογίες δεν καταφέρνουν να είναι στους διοριστέους. Ειδικά κατά το τρέχον Σχ. έτος 2009-10, τα αντίστοιχα ποσοστά διοριστέων ΑΣΕΠ ήταν μόλις 38.5% (34.7% αν συνυπολογιστούν και οι πολύτεκνοι). Τα στοιχεία προκύπτουν από τους πίνακες που έχει δώσει το Υπουργείο Παιδείας κατά τα Σχ. έτη 2007-08 έως 2009-10 και περιλαμβάνει πολυπληθείς ειδικότητες, για τις οποίες πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός ΑΣΕΠ κατά τα έτη 2005, 2006 και 2008. Δεν περιλαμβάνονται οι τεχνικές ειδικότητες, καθώς και κάποιες ειδικότητες που δεν έχουν δώσει ποτέ ΑΣΕΠ και που διορίζονται μόνο με την προϋπηρεσία, γεγονός που μειώνει ακόμη περισσότερο το ποσοστό των διορισμών μέσω ΑΣΕΠ στο σύνολο των εκπαιδευτικών. Επίσης, δεν περιλαμβάνεται ο κλάδος ΠΕ70 Δασκάλων, που αποτελεί ειδική περίπτωση, δεδομένης της ισορροπίας προσφοράς-ζήτησης, που οδηγεί σε άμεση επαγγελματική αποκατάσταση για όλους τους πτυχιούχους δασκάλους. ii. Εάν σταματήσουν να τροφοδοτούνται οι πίνακες με προϋπηρεσία και να μη γίνονται μόνιμοι διορισμοί από τους πίνακες, τότε παύει να υφίσταται το κίνητρο για τους αναπληρωτές να μετακινηθούν σε μεγάλες αποστάσεις, μακριά από τον τόπο κατοικίας τους για την εργασία τους. Όσο υπάρχουν αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, θα πρέπει να μετράει η προϋπηρεσία τους για το διορισμό τους, και μάλιστα σε σημαντικό ποσοστό (1 μόριο/μήνα προϋπηρεσίας, όπως ισχύει τώρα στους πίνακες αναπληρωτών και διορισμών). iii. Η προϋπηρεσία μετράει φυσικά ήδη ως προσαύξηση και στους πίνακες μόνιμων διορισμών του ΑΣΕΠ, αλλά με μικρή βαρύτητα (1 μόριο/έτος προϋπηρεσίας), κάτι που δεν είναι αρκετό, διότι, π.χ. μία ερώτηση πολλαπλών επιλογών δίνει περίπου 2 μόρια, όσο και 2 έτη προϋπηρεσίας (δεν είναι δίκαιο για τον έχοντα προϋπηρεσία). Εάν αυξανόταν η βαρύτητα της προϋπηρεσίας στους πίνακες μόνιμων διορισμών του ΑΣΕΠ (ώστε να γίνονται διορισμοί 100% από ΑΣΕΠ, αλλά με σημαντική προσαύξηση προϋπηρεσίας), τότε θα ευνοούνταν όσοι έχουν μεγάλη προϋπηρεσία και θα ήταν δύσκολο για κάποιον νέο πτυχιούχο χωρίς προϋπηρεσία να διοριστεί, ακόμη και εάν γράψει πολύ καλό βαθμό (δεν είναι δίκαιο για τον έχοντα γράψει πολύ καλά). iv. Συμπερασματικά, η βέλτιστη λύση θα ήταν να διατηρηθεί ένα μικτό σύστημα διορισμών, κατά το μεγαλύτερο ποσοστό (προτείνεται 75%) από πίνακες διοριστέων ΑΣΕΠ και κατά το υπόλοιπο (25%) από πίνακες προϋπηρεσίας, με προϋπόθεση όμως την επιτυχία σε οποιονδήποτε διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Να μεταβληθούν δηλαδή οι ισορροπίες υπέρ του ΑΣΕΠ, σε αντίθεση με αυτό που ισχύει τώρα, που ευνοεί τους έχοντες προϋπηρεσία, εις βάρος των επιτυχόντων ΑΣΕΠ. Λεπτομέρειες της λύσης αυτής προτείνονται παρακάτω στην παρ. 3. Εναλλακτική λύση θα μπορούσε να ήταν η ριζική μεταβολή του συστήματος με διορισμούς 100% από πίνακες διοριστέων ΑΣΕΠ, όπου όμως η προϋπηρεσία θα μετράει με μεγαλύτερη βαρύτητα σε σχέση με το σημερινό σύστημα, όχι όμως τόσο πολύ, ώστε να αδικεί αυτόν που έχει γράψει πολύ καλά στο διαγωνισμό. Λεπτομέρειες προτείνονται παρακάτω στην παρ. 4. v. Αλλαγές στο σύστημα προσλήψεων δεν θα ήταν σωστό να γίνουν για το Σχ. έτος 2010-11, διότι δεν μεσολαβεί ΑΣΕΠ και θα αποτελούσε αιφνιδιασμό για κάποιους που βασίζονταν στο διορισμό τους μέσω προϋπηρεσίας από τους πίνακες διορισμών. Επομένως, για το Σχ. έτος 2010-11, να μη γίνει καμία αλλαγή. vi. Οι προτεινόμενες στο κείμενο αυτό αλλαγές στο σύστημα προσλήψεων κινούνται προς την κατεύθυνση που και η ίδια η Υπουργός έχει καθοδηγήσει, δηλαδή ενίσχυση και αναβάθμιση του ρόλου του ΑΣΕΠ, στα πλαίσια της επικράτησης των αξιοκρατικών προσλήψεων, με ταυτόχρονο όμως υπολογισμό και της προϋπηρεσίας. Ένα ακόμη αποτέλεσμα των αλλαγών αυτών θα είναι ο υπερδιπλασιασμός των θέσεων από ΑΣΕΠ, που θα οδηγήσει σε πτώση των βάσεων διορισμού. Δεν θα απαιτούνται δηλαδή βαθμολογίες 80-90 για το διορισμό, όπως απαιτείται σήμερα, αλλά θα αρκεί και το 70, πιθανόν και το 60 σε ορισμένες ειδικότητες. Δεν θα απαιτείται εξωπραγματικό διάβασμα όπως τώρα και θα διευκολυνθούν και οι γονείς-υποψήφιοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι γενικά υποστηρίζουν ότι δεν έχουν χρόνο να διαβάσουν, λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ισχύ των παραπάνω συλλογισμών είναι φυσικά η διατήρηση του συνολικού αριθμού διορισμών στα ίδια επίπεδα (στη χειρότερη περίπτωση) και (ακόμη καλύτερα) η αύξησή τους, με ταυτόχρονη μείωση των προσλήψεων αναπληρωτών. 3. 1η Πρόταση: Μικτό σύστημα διορισμών (75% ΑΣΕΠ, 25% πίνακες προϋπηρεσίας με προϋπόθεση επιτυχία ΑΣΕΠ). Από το Σχ. έτος 2011-12, μετά το διαγωνισμό ΑΣΕΠ 2010, να γίνουν οι εξής αλλαγές: i. Κατάργηση του 30μήνου και του 24μήνου+ΑΣΕΠ. ii. Εκκαθάριση του Ενιαίου Πίνακα διορισμών, ώστε να περιλαμβάνει μόνο αυτούς που έχουν τουλάχιστον μία επιτυχία σε οποιονδήποτε ΑΣΕΠ (1998-2010). iii. Μεταβατική περίοδος κατά τα Σχ. έτη 2011-12 έως και 2013-14, με σταδιακή μείωση του ποσοστού διορισμών από τον εκκαθαρισμένο πίνακα (-5% κατ’ έτος), ώστε κατά τα Σχ. έτη 2011-12, 2012-13, 2013-14 και 2014-15 τα ποσοστά να είναι αντίστοιχα 60%-40%, 65%-35%, 70%-30% και 75%-25%. iv. Από το Σχ. έτος 2014-15 και μετά, τα ποσοστά να διατηρηθούν: Διοριστέοι ΑΣΕΠ (75%) και Πίνακας προϋπηρεσίας + επιτυχία ΑΣΕΠ (25%). Με τον τρόπο αυτό, διασφαλίζεται ότι όλοι οι διοριζόμενοι θα είναι επιτυχόντες ΑΣΕΠ και επιπλέον, όσοι έχουν πολλά μόρια από προϋπηρεσία θα βρίσκονται σε τροχιά διορισμού, αφού θα βρίσκονται σε υψηλή θέση στον εκκαθαρισμένο πίνακα. v. Οι πίνακες διορισμών να συνεχίσουν να τροφοδοτούνται με την προϋπηρεσία των αναπληρωτών, ώστε να υπάρχει σοβαρό κίνητρο για τους εκπαιδευτικούς να εργαστούν ως αναπληρωτές. Οι διορισμοί από τον πίνακα αυτόν, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, θα γίνονται βάσει της προϋπηρεσίας, εφόσον όμως έχει προηγηθεί επιτυχία σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ και σε ποσοστό που θα διαμορφωθεί στο 25% των συνολικών διορισμών από το Σχ. έτος 2014-15 και μετά. vi. Όσοι έχουν μόρια από προϋπηρεσία, αλλά όχι επιτυχία ΑΣΕΠ, θα έχουν τη δυνατότητα να δουλεύουν ως αναπληρωτές, εφόσον έρθει η σειρά τους στον πίνακα των αναπληρωτών, και ταυτόχρονα να δίνουν ΑΣΕΠ (προτείνεται να γίνεται διαγωνισμός κάθε χρόνο). Μόλις επιτύχουν σε κάποιον ΑΣΕΠ, αυτόματα θα μεταφέρονται στον εκκαθαρισμένο πίνακα διορισμών, όπου θα μετράει η προϋπηρεσία τους για το μόνιμο διορισμό τους με το ποσοστό που θα ισχύει την κάθε χρονιά (από 40% το Σχ. έτος 2011-12 έως 25% από το Σχ. έτος 2014-15 και μετά). vii. Να προηγούνται στην επιλογή θέσης διορισμού οι διοριστέοι ΑΣΕΠ (75%) και να έπονται οι διοριστέοι από πίνακα διορισμών (25%). Ειδικά για την αλλαγή αυτή, η εφαρμογή της μπορεί να γίνει άμεσα, από το Σχ. έτος 2010-11, δεδομένου ότι στους διοριστέους αυτούς θα υπάρχουν για τελευταία φορά και μη επιτυχόντες ΑΣΕΠ, οπότε θα ήταν άδικο οι διοριστέοι ΑΣΕΠ (εκπαιδευτικοί με υψηλές βαθμολογικές επιδόσεις) να επιλέγουν τελευταίοι. Πιο συγκεκριμένα, για το Σχ. έτος 2010-11, προτείνεται να γίνει διαχωρισμός του ενιαίου πίνακα σε δύο πίνακες: στους έχοντες επιτυχία ΑΣΕΠ και στους μη έχοντες επιτυχία ΑΣΕΠ και να προηγούνται στους διορισμούς οι έχοντες επιτυχία ΑΣΕΠ. Επομένως για το Σχ. έτος 2010-11 η σειρά επιλογής κενών θέσεων διορισμού θα πρέπει να είναι: Διοριστέοι ΑΣΕΠ – 24μηνο – Ενιαίος Πίνακας με επιτυχία ΑΣΕΠ – 30μηνο – Ενιαίος Πίνακας χωρίς επιτυχία ΑΣΕΠ. Η κατηγορία 24μήνου να προηγείται έναντι του 30μήνου επειδή απαιτεί επιτυχία σε ΑΣΕΠ και έναντι του ενιαίου πίνακα, διότι απαιτεί επιτυχία σε ΑΣΕΠ και αφορά σε άτομα με μεγαλύτερη προϋπηρεσία. Το 30μηνο να προηγείται έναντι του ενιαίου πίνακα χωρίς επιτυχία ΑΣΕΠ, επειδή αφορά σε άτομα με μεγαλύτερη προϋπηρεσία (χωρίς ΑΣΕΠ). viii. Ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (Πολύτεκνοι και ΑΜΕΑ): Να διατηρηθούν τα κοινωνικά κριτήρια διορισμού των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων (Πολύτεκνοι και ΑΜΕΑ), με την προϋπόθεση τουλάχιστον μία επιτυχία σε οποιονδήποτε ΑΣΕΠ. Μόλις επιτύχουν έστω τη βάση σε κάποιον ΑΣΕΠ, να μπαίνουν σε ειδικό πίνακα (αντίστοιχα πολυτέκνων ή ΑΜΕΑ), όπου θα μετρούν και οι αντίστοιχες προσαυξήσεις, όπως και στους γενικούς πίνακες (βαθμολογία ΑΣΕΠ, προϋπηρεσία κ.λπ.), καθώς και επιπλέον κριτήρια, όπως αριθμός τέκνων κ.λπ., με κάποια βαρύτητα που θα καθοριστεί. Και το μέτρο αυτό κινείται στην ίδια κατεύθυνση: Κανένας διορισμός χωρίς επιτυχία ΑΣΕΠ. Επίσης να υπάρχει πλαφόν για το πλήθος των διορισμών από τις κατηγορίες αυτές, σε συνάρτηση με το συνολικό πλήθος των διορισμών (π.χ. διορισμοί ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων όχι πάνω από το 5% του συνόλου των διορισμών ΑΣΕΠ+Πίνακας, χωρίς να είναι απαραίτητο να καλύπτεται το ποσοστό αυτό). Σήμερα το ποσοστό αυτό βρίσκεται γύρω στο 2% έως 9%, ανάλογα με την ειδικότητα, χωρίς όμως προϋπόθεση την επιτυχία σε ΑΣΕΠ. Να υπάρχει η δυνατότητα πάντως, για τα άτομα που ανήκουν στις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, εάν το επιθυμούν, να διορίζονται σε θέση διοικητικού υπαλλήλου του Υπουργείου Παιδείας και να τοποθετούνται στα Γραφεία και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, χωρίς τη διαδικασία του ΑΣΕΠ. 4. 2η πρόταση: Διορισμοί κατά 100% από πίνακες διοριστέων ΑΣΕΠ, όπου όμως η προϋπηρεσία θα μετράει με μεγαλύτερη βαρύτητα σε σχέση με το ισχύον σύστημα. Από το Σχ. έτος 2011-12, να γίνουν οι εξής αλλαγές: i. Κατάργηση του 30μήνου, του 24μήνου+ΑΣΕΠ και των διορισμών από τον ενιαίο πίνακα διορισμών. ii. Μόνιμοι διορισμοί κατά 100% μέσω πινάκων διοριστέων ΑΣΕΠ, με προσαυξήσεις που αναλύονται παρακάτω, στην παρ. 5. Ειδικά για την προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας, να δίνονται 0.5 μονάδες ανά μήνα προϋπηρεσίας. iii. Οι πίνακες προϋπηρεσίας να συνεχίσουν να υπάρχουν και να τροφοδοτούνται με προϋπηρεσία, αλλά δεν θα γίνονται μόνιμοι διορισμοί από εκεί. Η προϋπηρεσία που θα συγκεντρώνει ο εκπαιδευτικός και θα καταχωρείται στους πίνακες προϋπηρεσίας, απλά θα χρησιμοποιείται ως προσαύξηση, σε περίπτωση που επιτύχει σε επόμενο ΑΣΕΠ. iv. Η επιλογή θέσης διορισμού να γίνεται φυσικά κατά τη σειρά της τελικής κατάταξης των διοριστέων, συμπεριλαμβανομένων και των προσαυξήσεων. v. Για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες ισχύει το σχόλιο της παρ. 3viii.