• Σχόλιο του χρήστη 'Θεόδωρος Γκανάτσος' | 26 Νοεμβρίου 2009, 13:44

    Προτάσεις για το σύστημα πρόσληψης μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών και για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών του Θεόδωρου Γκανάτσου Φυσικού-Ραδιοηλεκτρολόγου Μέρος 2 από 2 5. Προσαυξήσεις για τους πίνακες διορισμών ΑΣΕΠ: Να δίνεται έμφαση στις σπουδές των υποψηφίων εκπαιδευτικών. Η εκπαίδευση χρειάζεται άτομα με υψηλό επίπεδο σπουδών και θα πρέπει να δοθούν επιπλέον κίνητρα σε άτομα με μεταπτυχιακές σπουδές να ασχοληθούν με την εκπαίδευση. Υπάρχουν νέοι επιστήμονες με σπουδές 10-12 ετών, κάτοχοι διδακτορικών τίτλων, με υψηλό επιστημονικό υπόβαθρο, με αναλυτική και συνθετική σκέψη, με ερευνητικό έργο και δημοσιεύσεις, γενικά με πλούσιο βιογραφικό, οι οποίοι μπορούν να προσφέρουν πάρα πολλά στην εκπαίδευση. Με το σημερινό σύστημα φαίνεται ότι η εκπαίδευση δεν είναι εκλυστική γι’ αυτούς, δεδομένου ότι η προσαύξηση που ισχύει μέχρι τώρα είναι πολύ μικρή: για παράδειγμα, το μεταπτυχιακό δίπλωμα δίνει προσαύξηση 2 μονάδων, όσο περίπου 2 ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, κάτι που αποτελεί αδικία για τον κάτοχο του μεταπτυχιακού. Προτείνεται μια μικρή αύξηση, όπως αναλύεται παρακάτω. i. Προσαύξηση πτυχίου: (Βαθμός πτυχίου – 5), δηλ. μέγιστη προσαύξηση 5 μονάδες, όπως ισχύει και τώρα. ii. Να καθιερωθεί προσαύξηση δεύτερου πτυχίου (δηλ. πτυχίου που δεν θεωρείται προσόν διορισμού για τον υποψήφιο): (Βαθμός 2ου πτυχίου – 5) / 2, δηλ. μέγιστη προσαύξηση 2.5 μονάδες. iii. Προσαύξηση μεταπτυχιακών σπουδών: Να αυξηθεί από 2 σε 3 για μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην ειδικότητα του κλάδου και από 4 σε 6 για διδακτορικό δίπλωμα στην ειδικότητα του κλάδου. Αντίστοιχα από 3 σε 4 για μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στη διδακτική της ειδικότητας του κλάδου και από 5 σε 8 για διδακτορικό δίπλωμα ειδίκευσης στη διδακτική της ειδικότητας του κλάδου. iv. Προσαύξηση πτυχίου παιδαγωγικής κατάρτισης (ΑΣΠΑΙΤΕ): 2 μόρια, με ταυτόχρονη κατάργηση της απόλυτης προτεραιότητας των κατόχων έναντι των μη κατόχων. Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο, σε πολλούς διαγωνισμούς εκπαιδευτικών ειδικά για θέσεις πληροφορικής και τεχνικών ειδικοτήτων, όλοι οι διοριστέοι κάτοχοι πτυχίου ΑΣΠΑΙΤΕ να έχουν χειρότερες βαθμολογικές επιδόσεις στην ενότητα των παιδαγωγικών και της διδακτικής σε σχέση με όλους τους διοριστέους μη κατόχους πτυχίου ΑΣΠΑΙΤΕ, και παρόλα αυτά να διορίζονται κατ’ απόλυτη προτεραιότητα. v. Στην περίπτωση που υιοθετηθεί η λύση του μικτού συστήματος (ΑΣΕΠ 75%, πίνακας προϋπηρεσίας 25%), η προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας να γίνεται όπως και στο ισχύον σύστημα, δηλ. 0.5 μονάδες για 6 μήνες προϋπηρεσίας, που όμως θα υπολογίζεται με ακρίβεια ημέρας ( 1/12 = 0.083 μονάδες / μήνα). Στην περίπτωση που υιοθετηθεί η λύση του 100% ΑΣΕΠ, η προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας να είναι 0.5 μόρια ανά μήνα προϋπηρεσίας, και να υπολογίζεται με ακρίβεια ημέρας. Με αυτήν την προσαύξηση, 6 μήνες προϋπηρεσίας θα δίνουν 3 μόρια, όσα και ένα μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην ειδικότητα του κλάδου ή όσο 3 περίπου ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Αντίστοιχα, 12 μήνες προϋπηρεσίας θα δίνουν 6 μόρια, όσα και ένα διδακτορικό στην ειδικότητα του κλάδου ή όσο 6 περίπου ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. vi. Να μετρά η διδακτική προϋπηρεσία που έχει προσφερθεί από τον εκπαιδευτικό στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΑΕΙ, ΤΕΙ), με τον ίδιο τρόπο προσαύξησης. Είναι απαράδεκτο να μην προσμετράται προϋπηρεσία εκπαιδευτικών υψηλότερης βαθμίδας εκπαίδευσης. vii. Να μη μετρά οποιαδήποτε προϋπηρεσία που έχει προσφερθεί από τον εκπαιδευτικό σε σχολές που δεν υπάγονται στο ΥΠΕΠΘ (π.χ. ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας ΟΑΕΔ). 6. Διεξαγωγή Διαγωνισμού ΑΣΕΠ: Να διεξάγεται κάθε χρόνο, αντί για κάθε δύο χρόνια. Να οριστούν συγκεκριμένες ημερομηνίες, σταθερές κάθε χρόνο, ώστε οι υποψήφιοι να οργανώνουν το διάβασμά τους και να το εντάσσουν στην προσωπική τους ζωή και την επαγγελματική τους δραστηριότητα χωρίς άγχος. Να αποφευχθούν φαινόμενα που παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια, όπως καθυστερήσεις στην ανακοίνωση των ημερομηνιών του διαγωνισμού, των αποτελεσμάτων, αναβολές του διαγωνισμού κ.ά. Συγκεκριμένα, ως προς τις ημερομηνίες: i. Η ύλη του διαγωνισμού να ανακοινώνεται αμέσως μετά τη διεξαγωγή του προηγούμενου διαγωνισμού, π.χ. κάθε Ιανουάριο. Γενικά, να αποφεύγονται μεγάλες μεταβολές στην ύλη μεταξύ διαδοχικών διαγωνισμών. Ωστόσο, η ύλη του γνωστικού αντικειμένου θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στη διδακτέα ύλη του Σχολείου. ii. Η ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού να είναι σταθερή, π.χ. κάθε Ιανουάριο. Η ακριβής ημερομηνία να ανακοινώνεται μαζί με την προκήρυξη του διαγωνισμού, π.χ. τον προηγούμενο Αύγουστο να βγαίνει η προκήρυξη και να ανακοινώνονται ταυτόχρονα και οι ημερομηνίες, π.χ. τελευταίο Σ/Κ του Ιανουαρίου. iii. Τα θέματα του διαγωνισμού να είναι όλα τύπου πολλαπλών επιλογών, ώστε η βαθμολόγηση να γίνεται πολύ γρήγορα και εντελώς αντικειμενικά, χωρίς να υπεισέρχεται ο ανθρώπινος υποκειμενικός παράγοντας. iv. Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού να ανακοινώνονται έγκαιρα (π.χ. κάθε Μάιο) και πάντως πριν την έναρξη υποβολής αιτήσεων των αναπληρωτών, ώστε να μπορούν οι εκπαιδευτικοί να προγραμματίζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα του επομένου Σχ. έτους και να κάνουν τις επιλογές περιοχών των αναπληρωτών, έχοντας ως δεδομένη την επίδοσή τους στο διαγωνισμό. v. Όλες οι ειδικότητες, γενικές και τεχνικές, να διαγωνίζονται μαζί (δηλ. εντός 2-3 Σαββατοκύριακων), δεδομένου ότι καθυστερήσεις σε ορισμένες ειδικότητες έχουν σαν αποτέλεσμα καθυστερήσεις στους αντίστοιχους διορισμούς και προβλήματα ομαλής λειτουργίας των Σχολείων, όπως συνέβη φέτος στα ΕΠΑΛ, με τη μεγάλη καθυστέρηση έκδοσης των αποτελεσμάτων των τεχνικών ειδικοτήτων. vi. Σχόλια: Η διεξαγωγή του διαγωνισμού κάθε χρόνο εξασφαλίζει τα εξής: Πρώτον, δίνονται πιο συχνά ευκαιρίες στους εκπαιδευτικούς και ελαχιστοποιείται η αρνητική επίδραση μιας ατυχίας που μπορεί να έχει ο εκπαιδευτικός, εφόσον έχει τη δυνατότητα μέσα σε ένα χρόνο να ξαναπροσπαθήσει. Δεύτερον, υπάρχει ομαλότερη ροή απορρόφησης των απόφοιτων, δεδομένου ότι κάθε χρόνο θα διορίζεται περίπου σταθερός αριθμός σε κάθε ειδικότητα και δεν θα παρατηρούνται φαινόμενα όπως, π.χ. με τον κλάδο πληροφορικής, όπου στον ΑΣΕΠ 2005 διορίστηκαν πάρα πολλοί εκπαιδευτικοί, και μάλιστα χωρίς διδακτική επάρκεια (ΑΣΠΑΙΤΕ), επειδή οι θέσεις ήταν πάρα πολλές, ενώ οι απόφοιτοι του 2005 έπρεπε να περιμένουν 4 χρόνια για το διαγωνισμό του 2009, όπου όμως οι θέσεις ήταν πολύ λιγότερες από του 2005, ενώ οι υποψήφιοι ήταν πάρα πολλοί (επειδή δεν μεσολάβησε άλλος ΑΣΕΠ). Β. ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ ΚΑΙ ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΙ 1. Ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί: Άμεση κατάργηση, από το Σχ. Έτος 2010-11, του θεσμού των ωρομισθίων εκπαιδευτικών. Σαν μεταβατική κατάσταση, ενδεχόμενη διατήρηση μόνο των ωρομισθίων της πρόσθετης διδακτικής στήριξης και ενισχυτικής διδασκαλίας (δηλ. εκτός κανονικού προγράμματος) και θέσπιση αντίστοιχων κριτηρίων πρόσληψής τους, όπως και των αναπληρωτών (βλ. Παρακάτω). 2. Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί i. Προσμέτρηση προϋπηρεσίας, όπως ισχύει τώρα, δηλ. 1 μόριο για κάθε μήνα προϋπηρεσίας. ii. Μόρια από ΑΣΕΠ όπως είναι τώρα, δηλ. τα μόρια πάνω από τη βάση (βαθμός χωρίς προσαυξήσεις – 55), να λαμβάνονται υπόψη όμως οι βαθμολογίες από όλους τους επιτυχημένους ΑΣΕΠ (να μην χάνονται, ούτε να μειώνονται τα μόρια από προηγούμενους ΑΣΕΠ, ξεκινώντας από τον ΑΣΕΠ 2008). iii. Προσμέτρηση των ίδιων κριτηρίων και για τους αναπληρωτές, όπως και για τους μόνιμους, δηλ. βαθμός πτυχίου, μεταπτυχιακές σπουδές, 2ο πτυχίο, παιδαγωγική κατάρτιση. iv. Κατάργηση της ποσόστωσης 20% για τους τρίτεκνους. Καθιέρωση προσαύξησης για όλους τους γονείς ενός αριθμού μορίων για κάθε παιδί, π.χ. 3 μόρια ανά παιδί. v. Για μια μεταβατική περίοδο να μην απαιτείται επιτυχία στον ΑΣΕΠ για τους αναπληρωτές, ώστε να δοθεί η ευκαιρία στους ήδη εργαζόμενους αναπληρωτές που δεν έχουν μέχρι τώρα επιτυχία ΑΣΕΠ να συνεχίσουν να εργάζονται, ώστε να μαζέψουν μόρια προϋπηρεσίας για το διορισμό τους μέσω του πίνακα διορισμών, εφόσον φυσικά αποκτήσουν επιτυχία σε κάποιο διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Η μεταβατική αυτή περίοδος μπορεί να έχει διάρκεια μέχρι και το Σχ. έτος 2013-14, διότι από το Σχ. έτος 2014-15 θα σταθεροποιηθούν τα ποσοστά μόνιμων διορισμών από ΑΣΕΠ (75%) και από Πίνακα Διορισμών με επιτυχία ΑΣΕΠ (25%). Από τότε και στο εξής να απαιτείται επιτυχία ΑΣΕΠ και για τους αναπληρωτές και να γίνει εκκαθάριση του Πίνακα αναπληρωτών, ώστε να περιλαμβάνει μόνο τους επιτυχόντες ΑΣΕΠ. Μία χρησιμότητα ακόμη της μεταβατικής περιόδου είναι ότι εξασφαλίζει την πρόσληψη αναπληρωτών και στον κλάδο των δασκάλων, όπου υπάρχει ισορροπία προσφοράς-ζήτησης και πολλοί επιλέγουν να μη συμμετέχουν καν στο διαγωνισμό. Όλοι αυτοί θα έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν ως αναπληρωτές, αλλά δεν θα μπορούν να διοριστούν ποτέ μόνιμοι, εάν δεν αποκτήσουν επιτυχία σε κάποιο διαγωνισμό ΑΣΕΠ που τους δίνεται η δυνατότητα να συμμετέχουν. Τέλος και σε κάποιες τεχνικές ειδικότητες μένουν κενές θέσεις ακόμη και τώρα, επειδή οι περισσότεροι διαγωνιζομένοι δεν επιτυγχάνουν ούτε τη βάση στο διαγωνισμό. Και σ’ αυτές τις ειδικότητες θα υπάρχει η δυνατότητα αναπλήρωσης χωρίς ΑΣΕΠ, κατά τη μεταβατική περίοδο, αλλά για το διορισμό μέσω πίνακα θα πρέπει οι υποψήφιοι να επιτύχουν σε κάποιο διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Οι ευκαιρίες που θα έχουν είναι 4 (ΑΣΕΠ 2010,11,12,13) vi. Οι αιτήσεις των αναπληρωτών να γίνονται σε συγκεκριμένες ημερομηνίες κάθε χρόνο, γύρω στα μέσα-τέλη Ιουνίου και πάντως σε κάθε περίπτωση μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού, ώστε να μπορούν οι εκπαιδευτικοί να προγραμματίζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα του επομένου Σχ. έτους και να κάνουν τις επιλογές περιοχών των αναπληρωτών, έχοντας ως δεδομένη την επίδοσή τους στο διαγωνισμό.