Σύμφωνα με το άρθρο 19 του νομοσχεδίου τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία στελεχώνονται από εκπαιδευτικούς αυξημένων ακαδημαϊκών προσόντων όλων των κλάδων και ειδικοτήτων της δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίοι τοποθετούνται με θητεία στα σχολεία αυτά, κατόπιν της διαδικασίας επιλογής που περιγράφεται στο εν λόγω άρθρο. Πέραν αυτού, το εκπαιδευτικό έργο στα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία είναι αυξημένο και επιβαρυμένο με την υλοποίηση πολλών και ποικίλων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που ξεπερνούν το συμβατικό ωράριο του σχολείου, όπως για παράδειγμα οι Όμιλοι. Θα πρέπει να θεσμοθετηθούν κίνητρα για τους εκπαιδευτικούς με αυξημένα προσόντα για την προσέλκυσή τους στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, για την ενίσχυση και ανάδειξη των ερευνητικών τους δραστηριοτήτων, τη συνεχή επιμόρφωση και εκπαίδευσή τους. Τα κίνητρα μπορεί να είναι μοριοδότηση για επιλογή σε θέσεις ευθύνης, θέσπιση υπερωριών, μειωμένο ωράριο, ειδικό επίδομα.
Επισημαίνουμε ότι στο Ν. 3966/2011, άρθρο 48, παρ. 8 είχε προβλεφθεί ειδικό επίδομα για τους διευθυντές, υποδιευθυντές και λοιπούς εκπαιδευτικούς που υπηρετούν με οποιαδήποτε σχέση στα Πρότυπα ή Πειραματικά σχολεία , το ύψος του οποίου θα καθοριζόταν με κοινή απόφαση των εκάστοτε Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Το εν λόγω επίδομα μέχρι σήμερα δεν υλοποιήθηκε, ενώ στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου δε φαίνεται να υπάρχει κάποια αντίστοιχη πρόβλεψη.
Σημαντικό είναι να θεσπιστούν διατάξεις που θα ενισχύουν την αυτονομία και αυτοτέλεια στα Πρότυπα Σχολεία και θα μειώνουν τη γραφειοκρατία. Σε αυτό θα συντελούσε η υπαγωγή των Σχολείων αυτών σε αυτοτελή δομή στο Υπουργείο, ενώ με το παρόν καθεστώς οι αρμοδιότητες και η λήψη αποφάσεων διαχέονται μεταξύ Περιφέρειας και ΙΕΠ, ενώ η ΔΕΠΠΣ απλά εισηγείται στον Υπουργό.
Σύμφωνα με το άρθρο 19 του νομοσχεδίου τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία στελεχώνονται από εκπαιδευτικούς αυξημένων ακαδημαϊκών προσόντων όλων των κλάδων και ειδικοτήτων της δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίοι τοποθετούνται με θητεία στα σχολεία αυτά, κατόπιν της διαδικασίας επιλογής που περιγράφεται στο εν λόγω άρθρο. Πέραν αυτού, το εκπαιδευτικό έργο στα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία είναι αυξημένο και επιβαρυμένο με την υλοποίηση πολλών και ποικίλων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που ξεπερνούν το συμβατικό ωράριο του σχολείου, όπως για παράδειγμα οι Όμιλοι. Θα πρέπει να θεσμοθετηθούν κίνητρα για τους εκπαιδευτικούς με αυξημένα προσόντα για την προσέλκυσή τους στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, για την ενίσχυση και ανάδειξη των ερευνητικών τους δραστηριοτήτων, τη συνεχή επιμόρφωση και εκπαίδευσή τους. Τα κίνητρα μπορεί να είναι μοριοδότηση για επιλογή σε θέσεις ευθύνης, θέσπιση υπερωριών, μειωμένο ωράριο, ειδικό επίδομα. Επισημαίνουμε ότι στο Ν. 3966/2011, άρθρο 48, παρ. 8 είχε προβλεφθεί ειδικό επίδομα για τους διευθυντές, υποδιευθυντές και λοιπούς εκπαιδευτικούς που υπηρετούν με οποιαδήποτε σχέση στα Πρότυπα ή Πειραματικά σχολεία , το ύψος του οποίου θα καθοριζόταν με κοινή απόφαση των εκάστοτε Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Το εν λόγω επίδομα μέχρι σήμερα δεν υλοποιήθηκε, ενώ στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου δε φαίνεται να υπάρχει κάποια αντίστοιχη πρόβλεψη. Σημαντικό είναι να θεσπιστούν διατάξεις που θα ενισχύουν την αυτονομία και αυτοτέλεια στα Πρότυπα Σχολεία και θα μειώνουν τη γραφειοκρατία. Σε αυτό θα συντελούσε η υπαγωγή των Σχολείων αυτών σε αυτοτελή δομή στο Υπουργείο, ενώ με το παρόν καθεστώς οι αρμοδιότητες και η λήψη αποφάσεων διαχέονται μεταξύ Περιφέρειας και ΙΕΠ, ενώ η ΔΕΠΠΣ απλά εισηγείται στον Υπουργό.