Ως εκπαιδευτικός και μητέρα ενός παιδιού που ήδη φοιτά στη Β τάξη Γυμνασίου του Προτύπου Γυμνασίου Αναβρύτων θα ήθελα να τονίσω ότι η αναβάθμιση των Προτύπων Σχολείων είναι απαραίτητη και επιθυμητή και επικροτούμε όποια προσπάθεια γίνεται προς την κατεύθυνση αυτή. Ωστόσο, θα ήθελα ειδικότερα να εκφράσω την άποψή μου για το θέμα πρόβλεψης εξετάσεων για τη μετάβαση των μαθητών από το Πρότυπο Γυμνάσιο στο Πρότυπο Λύκειο στο ΝΣ του Υπουργείου Παιδείας (άρθρο 18).
Η διάταξη περί εισαγωγικών εξετάσεων στα Πρότυπα Λύκεια και για τους μαθητές που ήδη φοιτούν σε Πρότυπα Γυμνάσια συνιστά παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας: η αρχή της αναλογικότητας, που στηρίζεται σε συγκεκριμένες διατάξεις του Συντάγματος, σημαίνει ότι ένα επαχθές μέτρο που επιβάλλεται με έναν νόμο θα πρέπει να είναι τόσο επαχθές όσο χρειάζεται, να τελεί δηλ. σε αναλογία με τον σκοπό που επιθυμεί να εκπληρώσει. Στην περίπτωσή μας, με το μέτρο της δεύτερης εξέτασης θίγεται το δικαίωμα των παιδιών που κινδυνεύουν ξαφνικά να χάσουν τη θέση τους στο Διασυνδεδεμένο Λύκειο, η οποία διασφαλιζόταν από την Προκήρυξη των εξετάσεων που είχαν δώσει για την εισαγωγή τους στο Γυμνάσιο. Υπενθυμίζω ότι ισότητα ευκαιριών αυτή τη στιγμή υπάρχει: όποιος θέλει να μπει σε Πρότυπο Γυμνάσιο εξετάζεται στο τέλος του Δημοτικού. Επίσης, μπορεί να λάβει μέρος σε εισαγωγικές εξετάσεις ώστε να εισαχθεί στο Λύκειο, χωρίς όμως να πάρει τις θέσεις των μαθητών που ήδη έχουν πετύχει και έχουν φοιτήσει επιτυχώς στο Πρότυπο Γυμνάσιο. Δημιουργείται ένα νέο τμήμα με καινούργιους μαθητές στην Α Λυκείου κι έτσι δίνεται η δυνατότητα για ανανέωση του μαθητικού πληθυσμού.
Ποιος ο λόγος, ένας μαθητής που φοιτά ήδη στην Β Γυμνασίου ενός Πρότυπου Γυμνασίου μετά από επιτυχία σε πολύ απαιτητικές εξετάσεις για την εισαγωγή του τον Ιούνιο του 2018, και αφού έχει επαναπροσδιοριστεί στο νέο περιβάλλον, έχει παρακολουθήσει με επιτυχία το πρόγραμμα σπουδών και τους Ομίλους του σχολείου του, έχει υποστεί την βίαιη διακοπή της φοίτησής του λόγω covid-19 και του συνοδευόμενου εγκλεισμού, τελικώς να χρειάζεται να λάβει μέρος στις χωρίς προηγούμενο εισαγωγικές εξετάσεις για τη συνέχιση της φοίτησής του στο Διασυνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο του σχολείου του;
Αν στόχος είναι η αριστεία, αυτό απαιτεί καλή ψυχολογία, το συναίσθημα του ανήκειν, τον σεβασμό στην προσπάθεια, ενσυναίσθηση και αγάπη. Πολύ φοβούμαι όμως, ότι με τις συνεχείς σχολικές αναμετρήσεις, το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, το συναίσθημα της αποτυχίας, το άγχος, η αδικία και η ανισότητα θα πρυτανεύσουν. Αυτά δεν τα χρειάζεται το Πρότυπο Σχολείο του μέλλοντος, το οποίο οφείλει και πρέπει να είναι οικονομικά ενισχυμένο και σωστά επανδρωμένο με μόνιμο προσωπικό μακροχρόνιας θητείας. Το Πρότυπο Σχολείο του μέλλοντος πρέπει να είναι ανεξάρτητο και δυνατό και να μην χρειάζεται τα δεκανίκια της παραπαιδείας για να υπάρξει και να αποδείξει τις ικανότητες και δυνατότητες των μελών του. Η μετατροπή του σχολείου σε μόνιμο εξεταστικό κέντρο θυμίζει άλλες εποχές και τίποτα δεν έχει να κάνει με την παιδαγωγική αντίληψη του αύριο.
Ως εκπαιδευτικός και μητέρα ενός παιδιού που ήδη φοιτά στη Β τάξη Γυμνασίου του Προτύπου Γυμνασίου Αναβρύτων θα ήθελα να τονίσω ότι η αναβάθμιση των Προτύπων Σχολείων είναι απαραίτητη και επιθυμητή και επικροτούμε όποια προσπάθεια γίνεται προς την κατεύθυνση αυτή. Ωστόσο, θα ήθελα ειδικότερα να εκφράσω την άποψή μου για το θέμα πρόβλεψης εξετάσεων για τη μετάβαση των μαθητών από το Πρότυπο Γυμνάσιο στο Πρότυπο Λύκειο στο ΝΣ του Υπουργείου Παιδείας (άρθρο 18). Η διάταξη περί εισαγωγικών εξετάσεων στα Πρότυπα Λύκεια και για τους μαθητές που ήδη φοιτούν σε Πρότυπα Γυμνάσια συνιστά παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας: η αρχή της αναλογικότητας, που στηρίζεται σε συγκεκριμένες διατάξεις του Συντάγματος, σημαίνει ότι ένα επαχθές μέτρο που επιβάλλεται με έναν νόμο θα πρέπει να είναι τόσο επαχθές όσο χρειάζεται, να τελεί δηλ. σε αναλογία με τον σκοπό που επιθυμεί να εκπληρώσει. Στην περίπτωσή μας, με το μέτρο της δεύτερης εξέτασης θίγεται το δικαίωμα των παιδιών που κινδυνεύουν ξαφνικά να χάσουν τη θέση τους στο Διασυνδεδεμένο Λύκειο, η οποία διασφαλιζόταν από την Προκήρυξη των εξετάσεων που είχαν δώσει για την εισαγωγή τους στο Γυμνάσιο. Υπενθυμίζω ότι ισότητα ευκαιριών αυτή τη στιγμή υπάρχει: όποιος θέλει να μπει σε Πρότυπο Γυμνάσιο εξετάζεται στο τέλος του Δημοτικού. Επίσης, μπορεί να λάβει μέρος σε εισαγωγικές εξετάσεις ώστε να εισαχθεί στο Λύκειο, χωρίς όμως να πάρει τις θέσεις των μαθητών που ήδη έχουν πετύχει και έχουν φοιτήσει επιτυχώς στο Πρότυπο Γυμνάσιο. Δημιουργείται ένα νέο τμήμα με καινούργιους μαθητές στην Α Λυκείου κι έτσι δίνεται η δυνατότητα για ανανέωση του μαθητικού πληθυσμού. Ποιος ο λόγος, ένας μαθητής που φοιτά ήδη στην Β Γυμνασίου ενός Πρότυπου Γυμνασίου μετά από επιτυχία σε πολύ απαιτητικές εξετάσεις για την εισαγωγή του τον Ιούνιο του 2018, και αφού έχει επαναπροσδιοριστεί στο νέο περιβάλλον, έχει παρακολουθήσει με επιτυχία το πρόγραμμα σπουδών και τους Ομίλους του σχολείου του, έχει υποστεί την βίαιη διακοπή της φοίτησής του λόγω covid-19 και του συνοδευόμενου εγκλεισμού, τελικώς να χρειάζεται να λάβει μέρος στις χωρίς προηγούμενο εισαγωγικές εξετάσεις για τη συνέχιση της φοίτησής του στο Διασυνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο του σχολείου του; Αν στόχος είναι η αριστεία, αυτό απαιτεί καλή ψυχολογία, το συναίσθημα του ανήκειν, τον σεβασμό στην προσπάθεια, ενσυναίσθηση και αγάπη. Πολύ φοβούμαι όμως, ότι με τις συνεχείς σχολικές αναμετρήσεις, το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, το συναίσθημα της αποτυχίας, το άγχος, η αδικία και η ανισότητα θα πρυτανεύσουν. Αυτά δεν τα χρειάζεται το Πρότυπο Σχολείο του μέλλοντος, το οποίο οφείλει και πρέπει να είναι οικονομικά ενισχυμένο και σωστά επανδρωμένο με μόνιμο προσωπικό μακροχρόνιας θητείας. Το Πρότυπο Σχολείο του μέλλοντος πρέπει να είναι ανεξάρτητο και δυνατό και να μην χρειάζεται τα δεκανίκια της παραπαιδείας για να υπάρξει και να αποδείξει τις ικανότητες και δυνατότητες των μελών του. Η μετατροπή του σχολείου σε μόνιμο εξεταστικό κέντρο θυμίζει άλλες εποχές και τίποτα δεν έχει να κάνει με την παιδαγωγική αντίληψη του αύριο.