Το Άρθρο 18 έχει προκαλέσει έκδηλη ανησυχία και έχει συγκεντρώσει έναν τεράστιο αριθμό αρνητικών σχολίων στο πλαίσιο διαβούλευσης του παρόντος νομοσχεδίου. Ένα νομοσχέδιο το οποίο ήδη βρίσκεται -βάσει στατιστικών στοιχείων του opengov.gr- στην 3η υψηλότερη θέση από πλευράς αριθμού σχολίων σε σύνολο 889 διαβουλεύσεων που έχουν λάβει χώρα στην δεκαετή και πλέον ιστορία των δημοσίων διαβουλεύσεων. Το γεγονός αυτό από μόνο του καταδεικνύει την αδυναμία και τις ελλείψεις συγκεκριμένων άρθρων του νομοσχεδίου και ειδικότερα του Άρθρου 18 το οποίο αναγκάζει τους μαθητές των Προτύπων Γυμνασίων σε αδικαιολόγητες και αντιπαιδαγωγικές εκ νέου εξετάσεις για την εισαγωγή τους στα Πρότυπα Λύκεια. Αναμένουμε δε με ιδιαίτερη αγωνία να αποτυπωθεί η μαζική δυσαρέσκεια για το Άρθρο 18 στην Έκθεση της δημόσιας διαβούλευσης που θα συντάξει το Υπουργείο σας και κατ'επέκταση να καταργηθούν οι εν λόγω εξετάσεις από τις τελικές διατάξεις του νομοσχεδίου.
Το Άρθρο 18 δεν συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων των Προτύπων Σχολείων αλλά αντιθέτως τους υπονομεύει. Υποβαθμίζει το επίπεδο των Προτύπων Γυμνασίων μέσω της ευθείας αμφισβήτησης του επιπέδου διδασκαλίας και της εκπαιδευτικής πληρότητας των καθηγητών, μέσω της έντονης ψυχολογικής φόρτισης των μαθητών, καθώς και μέσω της μετατροπής της Γ' Γυμνασίου σε τάξη αποκλειστικής επικέντρωσης των μαθητών των Προτύπων Γυμνασίων στην εξωσχολική-φροντιστηριακή προετοιμασία τους για τις εξετάσεις προκειμένου να διατηρήσουν το δικαίωμα παραμονής τους στο ίδιο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον και να μην αναγκαστούν στην ψυχολογικά βίαιη απομάκρυνσή τους από αυτό.
Η αιτιολογική έκθεση επί του Άρθρου 18 είναι ανεπαρκής, καθώς αδυνατεί να τεκμηριώσει τον τρόπο με τον οποίο οι εξετάσεις εξυπηρετούν το πρότυπο της αριστείας. Η αριστεία των μαθητών των Προτύπων Γυμνασίων είναι μια συνεχής διαδικασία που επιτυγχάνεται μέσα από την καθημερινή τους προσπάθεια να καλλιεργήσουν μεθοδικά τις ιδιαίτερες μαθησιακές τους δυνατοτήτες και κλίσεις, πρέπει δε να λαμβάνει χώρα απρόσκοπτα με ορίζοντα φοίτησης που αυτοδίκαια θα περιλαμβάνει το Πρότυπο Λύκειο χωρίς τη δαμόκλειο σπάθη των εξετάσεων που ενδεχομένως να διακόψει βάναυσα αυτή τη διαδικασία. Οι μαθητές αυτοί ήδη εξετάστηκαν επιτυχώς για την εισαγωγή τους στο Πρότυπο Γυμνάσιο. Η Πολιτεία οφείλει να παρέχει όλα τα απαραίτητα εφόδια στα παιδιά αυτά μέσω της επικέντρωσης των δράσεών της στη διασφάλιση της πληρότητας των Προτύπων Σχολείων σε υλικοτεχνικές υποδομές και όχι να εισάγει τιμωρητικές εξετάσεις. Αναφορικά δε με την ισότητα ευκαιριών που ευαγγελίζεται η αιτιολογική έκθεση, αυτή δεν έχει ίδια αφετηρία. Είναι διαφορετικό να διεκδικείς την παραμονή σου στο ήδη διαμορφωμένο σχολικό και φιλικό σου περιβάλλον και την ομαλή μετάβαση στο Πρότυπο Λύκειο και διαφορετικό να διεκδικείς για πρώτη φορά την εισαγωγή σου σε Πρότυπο Λύκειο. Ελπίζω να αντιλαμβάνεστε τη διαφορά.
Εν κατακλείδι, πρέπει να αποσυρθεί η επίμαχη πρόβλεψη για εξετάσεις εισαγωγής των μαθητών των Προτύπων Γυμνασίων στα Πρότυπα Λύκεια.
Επιπροσθέτως, ανεξάρτητα από την τελική έκβαση των διατάξεων του παρόντος άρθρου, η παράγραφος 10 του Άρθρου 56 των Μεταβατικών Διατάξεων πρέπει να συμπληρωθεί προκειμένου να υπόκεινται μόνο σε ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις και οι μαθητές που ήδη φοιτούν στην Α' και Β' τάξη των Προτύπων Γυμνασίων.
Κάθε διαδικασία ορίζεται από τους κανόνες της, οι οποίοι οφείλουν να είναι γνωστοί εκ των προτέρων. Οι μαθητές αυτοί εξετάστηκαν και πέτυχαν την εισαγωγή τους στα Πρότυπα Γυμνάσια υπό συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο, το οποίο δεν απαιτούσε εκ νέου εξετάσεις για την εισαγωγή τους στο συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο και διασφάλιζε εξαετή ορίζοντα φοίτησης.
Θοδωρής Κλεφτογιάννης
Γεωπόνος / Πολιτικός Επιστήμων
Γονέας μαθητή Προτύπου Γυμνασίου Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
Το Άρθρο 18 έχει προκαλέσει έκδηλη ανησυχία και έχει συγκεντρώσει έναν τεράστιο αριθμό αρνητικών σχολίων στο πλαίσιο διαβούλευσης του παρόντος νομοσχεδίου. Ένα νομοσχέδιο το οποίο ήδη βρίσκεται -βάσει στατιστικών στοιχείων του opengov.gr- στην 3η υψηλότερη θέση από πλευράς αριθμού σχολίων σε σύνολο 889 διαβουλεύσεων που έχουν λάβει χώρα στην δεκαετή και πλέον ιστορία των δημοσίων διαβουλεύσεων. Το γεγονός αυτό από μόνο του καταδεικνύει την αδυναμία και τις ελλείψεις συγκεκριμένων άρθρων του νομοσχεδίου και ειδικότερα του Άρθρου 18 το οποίο αναγκάζει τους μαθητές των Προτύπων Γυμνασίων σε αδικαιολόγητες και αντιπαιδαγωγικές εκ νέου εξετάσεις για την εισαγωγή τους στα Πρότυπα Λύκεια. Αναμένουμε δε με ιδιαίτερη αγωνία να αποτυπωθεί η μαζική δυσαρέσκεια για το Άρθρο 18 στην Έκθεση της δημόσιας διαβούλευσης που θα συντάξει το Υπουργείο σας και κατ'επέκταση να καταργηθούν οι εν λόγω εξετάσεις από τις τελικές διατάξεις του νομοσχεδίου. Το Άρθρο 18 δεν συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων των Προτύπων Σχολείων αλλά αντιθέτως τους υπονομεύει. Υποβαθμίζει το επίπεδο των Προτύπων Γυμνασίων μέσω της ευθείας αμφισβήτησης του επιπέδου διδασκαλίας και της εκπαιδευτικής πληρότητας των καθηγητών, μέσω της έντονης ψυχολογικής φόρτισης των μαθητών, καθώς και μέσω της μετατροπής της Γ' Γυμνασίου σε τάξη αποκλειστικής επικέντρωσης των μαθητών των Προτύπων Γυμνασίων στην εξωσχολική-φροντιστηριακή προετοιμασία τους για τις εξετάσεις προκειμένου να διατηρήσουν το δικαίωμα παραμονής τους στο ίδιο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον και να μην αναγκαστούν στην ψυχολογικά βίαιη απομάκρυνσή τους από αυτό. Η αιτιολογική έκθεση επί του Άρθρου 18 είναι ανεπαρκής, καθώς αδυνατεί να τεκμηριώσει τον τρόπο με τον οποίο οι εξετάσεις εξυπηρετούν το πρότυπο της αριστείας. Η αριστεία των μαθητών των Προτύπων Γυμνασίων είναι μια συνεχής διαδικασία που επιτυγχάνεται μέσα από την καθημερινή τους προσπάθεια να καλλιεργήσουν μεθοδικά τις ιδιαίτερες μαθησιακές τους δυνατοτήτες και κλίσεις, πρέπει δε να λαμβάνει χώρα απρόσκοπτα με ορίζοντα φοίτησης που αυτοδίκαια θα περιλαμβάνει το Πρότυπο Λύκειο χωρίς τη δαμόκλειο σπάθη των εξετάσεων που ενδεχομένως να διακόψει βάναυσα αυτή τη διαδικασία. Οι μαθητές αυτοί ήδη εξετάστηκαν επιτυχώς για την εισαγωγή τους στο Πρότυπο Γυμνάσιο. Η Πολιτεία οφείλει να παρέχει όλα τα απαραίτητα εφόδια στα παιδιά αυτά μέσω της επικέντρωσης των δράσεών της στη διασφάλιση της πληρότητας των Προτύπων Σχολείων σε υλικοτεχνικές υποδομές και όχι να εισάγει τιμωρητικές εξετάσεις. Αναφορικά δε με την ισότητα ευκαιριών που ευαγγελίζεται η αιτιολογική έκθεση, αυτή δεν έχει ίδια αφετηρία. Είναι διαφορετικό να διεκδικείς την παραμονή σου στο ήδη διαμορφωμένο σχολικό και φιλικό σου περιβάλλον και την ομαλή μετάβαση στο Πρότυπο Λύκειο και διαφορετικό να διεκδικείς για πρώτη φορά την εισαγωγή σου σε Πρότυπο Λύκειο. Ελπίζω να αντιλαμβάνεστε τη διαφορά. Εν κατακλείδι, πρέπει να αποσυρθεί η επίμαχη πρόβλεψη για εξετάσεις εισαγωγής των μαθητών των Προτύπων Γυμνασίων στα Πρότυπα Λύκεια. Επιπροσθέτως, ανεξάρτητα από την τελική έκβαση των διατάξεων του παρόντος άρθρου, η παράγραφος 10 του Άρθρου 56 των Μεταβατικών Διατάξεων πρέπει να συμπληρωθεί προκειμένου να υπόκεινται μόνο σε ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις και οι μαθητές που ήδη φοιτούν στην Α' και Β' τάξη των Προτύπων Γυμνασίων. Κάθε διαδικασία ορίζεται από τους κανόνες της, οι οποίοι οφείλουν να είναι γνωστοί εκ των προτέρων. Οι μαθητές αυτοί εξετάστηκαν και πέτυχαν την εισαγωγή τους στα Πρότυπα Γυμνάσια υπό συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο, το οποίο δεν απαιτούσε εκ νέου εξετάσεις για την εισαγωγή τους στο συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο και διασφάλιζε εξαετή ορίζοντα φοίτησης. Θοδωρής Κλεφτογιάννης Γεωπόνος / Πολιτικός Επιστήμων Γονέας μαθητή Προτύπου Γυμνασίου Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης