Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 03 – Κατανομή χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο στα Δημοτικά ΣχολείαΣχόλιο του χρήστη Δέσποινα Α | 5 Μαΐου 2020, 14:14
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΟΜΟΦΩΝΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΩΡΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Το πρόσφατο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας διατηρεί τον υφιστάμενο χρόνο Φυσικής Αγωγής (Φ.Α.) στο σχολείο σε: • μία φορά (35-45 λεπτά) την εβδομάδα στην 2α Λυκείου, • δύο φορές (70-90 λεπτά) την εβδομάδα από 5η Δημοτικού έως 1η Λυκείου και 3η Λυκείου, • τρεις φορές (105-135 λεπτά) την εβδομάδα από την 1η έως την 4η Δημοτικού. Επειδή σύμφωνα με τους διεθνείς οργανισμούς υγείας, όπως η Υπηρεσία Υγείας των ΗΠΑ, για παιδιά και εφήβους 6-18 ετών υπάρχoυν: (1) Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι παιδιά και έφηβοι που ασχολούνται τακτικά με σωματική δραστηριότητα έχουν υψηλότερη οστική μάζα, βελτιωμένη οστική δομή και μεγαλύτερη αντοχή στα οστά σε σχέση με παιδιά που δεν ασκούνται τακτικά. (2) Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι η μέτριας-υψηλής έντασης σωματική δραστηριότητα που αυξάνει την καρδιακούς παλμούς, βελτιώνει την καρδιοαναπνευστική ικανότητα, ενώ οι ασκήσεις δύναμης και αντιστάσεων αυξάνουν τη νευρο-μυϊκή ικανότητα σε παιδιά και εφήβους. (3) Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι συχνότερη σωματική δραστηριότητα οδηγεί σε καλύτερο έλεγχο του σωματικού βάρους και καταπολεμά την παχυσαρκία. (4) Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι η σωματική δραστηριότητα σχετίζεται με τη μείωση των τριγλυκεριδίων και τη βελτίωση της δράσης της ινσουλίνης στην παιδική και εφηβική ηλικία. Επειδή σύμφωνα με τους διεθνείς οργανισμούς υγείας, για παιδιά 3-6 ετών υπάρχουν: (1) Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι συχνότερη σωματική δραστηριότητα οδηγεί σε μικρότερη αύξηση του βάρους και του λιπώδους ιστού. (2) Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι παιδιά που κάνουν τακτική σωματική δραστηριότητα έχουν υψηλότερη οστική μάζα, βελτιωμένη οστική δομή και μεγαλύτερη αντοχή στα οστά απ΄ ότι παιδιά που δεν ασκούνται τακτικά. Επειδή για παιδιά και εφήβους υπάρχουν ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι η σωματική δραστηριότητα επιδρά θετικά στις γνωστικές λειτουργίες και στην ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών, άποψη που πολύ πρόσφατα υιοθέτησε και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ). Επειδή υπάρχουν πολλά στοιχεία για την επίδραση της τακτικής άθλησης, ιδιαίτερα όταν λαμβάνει χώρα σε κατάλληλα δομημένο κοινωνικο-ψυχολογικό περιβάλλον, στην ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων, όπως μείωση κατάθλιψης και άγχους, στην ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων και κοινωνικών ικανοτήτων, στην αύξηση της αυτοπεποίθησης, στη βελτίωση δεξιοτήτων ζωής και στην κοινωνική ενσωμάτωση μειονοτήτων. Επειδή η Φυσική Αγωγή είναι το μόνο μάθημα στο σχολείο που αναπτύσσει σωματικό εγγραμματισμό, συμβάλλοντας μεταξύ άλλων στην υιοθέτηση ενός δια βίου σωματικά δραστήριου τρόπου ζωής και συνεπώς στη δια βίου καλύτερη υγεία. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, ενήλικες και ηλικιωμένοι που έχουν υιοθετήσει ένα σωματικά πιο δραστήριο τρόπο ζωής: • έχουν χαμηλότερα ποσοστά θνησιμότητας λόγω στεφανιαίας νόσου, υψηλής αρτηριακής πίεσης, εγκεφαλικού επεισοδίου, διαβήτη τύπου 2, μεταβολικού συνδρόμου, διαφόρων τύπου καρκίνου, όπως παχέος εντέρου, του μαστού, κλπ. • έχουν μικρότερο κίνδυνο κατάγματος ισχίου ή σπονδυλικής στήλης, • παρουσιάζουν υψηλότερο επίπεδο καρδιο-αναπνευστικής και νευρο-μυϊκής ικανότητας, • είναι πιο πιθανό να επιτύχουν διατήρηση του σωματικού βάρους, να έχουν πιο υγιή σωματική μάζα και σωματική σύνθεση. Επειδή, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Υπηρεσίας Υγείας των ΗΠΑ υπάρχουν πολλά αποδεικτικά στοιχεία ότι η τακτική σωματική άσκηση συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου, στη μείωση της κατάθλιψης και των συμπτωμάτων άγχους, στη βελτίωση-διατήρηση της γνωστικής ικανότητας και μείωση κινδύνου άνοιας και Alzheimer, στην προαγωγή της μητρικής υγείας και στη μείωση κινδύνου ανάπτυξης μιας νέας χρόνιας νόσου. Επειδή υπάρχουν ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι η τακτική σωματική άσκηση συμβάλει στη μείωση του κόστους για το Ελληνικό σύστημα υγείας κατά εκατοντάδες εκατομμύρια Ευρώ ετησίως. Επειδή σε πρόσφατη δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό Progress in Cardiovascular Diseases (2020), γίνεται σύγκριση των επιπτώσεων της πανδημίας του COVID-19 με τις επιπτώσεις της σωματικής αδράνειας και της καθιστικής συμπεριφοράς, με βάση τα στατιστικά στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, στα οποία αναφέρεται ότι περίπου 3.200.000 θάνατοι αποδίδονται ετησίως στον καθιστικό τρόπο ζωής. Επειδή ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) και διεθνείς οργανισμοί προτείνουν τα παιδιά ηλικίας 3-5 ετών να ασχολούνται κατ’ ελάχιστο 180 λεπτά την ημέρα με σωματική δραστηριότητα, εκ των οποίων τουλάχιστον τα 60 λεπτά τη μέρα να είναι μέτριας-έντονης σωματικής άσκησης που προκαλεί αύξηση των καρδιακών παλμών και του ρυθμού αναπνοής. Επειδή ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) και διεθνείς οργανισμοί υγείας προτείνουν οι μαθητές 5-18 ετών να ασχολούνται κατ’ ελάχιστο 420 λεπτά την εβδομάδα (60 λεπτά την ημέρα) με μέτριας-υψηλής έντασης σωματική δραστηριότητα, η οποία να προκαλεί αύξηση των καρδιακών παλμών και του ρυθμού αναπνοής, ενώ επιπλέον χρόνος των 420 λεπτών την εβδομάδα έχει ακόμη πιο ευεργετικά αποτελέσματα στην υγεία παιδιών και εφήβων. Επειδή σύμφωνα με δεδομένα πολλών πρόσφατων μεγάλων ερευνών λιγότερο από το 20% των Ελλήνων μαθητών δημοτικού και γυμνασίου γυμνάζεται όσο προτείνει ο ΠΟΥ, με το ποσοστό να μειώνεται ακόμη πιο δραματικά στο Λύκειο, όπου μειώνονται οι ώρες της Φ.Α. και η έλλειψη χρόνου και η αύξηση της σχολικής εργασίας στο σπίτι αναφέρονται από τους εφήβους ως τα κυριότερα εμπόδια για τακτική σωματική δραστηριότητα. Επειδή το ένα στα τρία παιδιά στο δημοτικό και γυμνάσιο δεν αθλείται καθόλου εκτός σχολείου, ενώ στις τάξεις του λυκείου πάνω από 2 στους 3 μαθητές και μαθήτριες δεν κάνουν καθόλου εξωσχολικό αθλητισμό, συνεπώς για αυτά τα παιδιά το μοναδικό περιβάλλον σωματικής άσκησης παραμένει το σχολείο. Επειδή, σύμφωνα με δεδομένα πρόσφατων μεγάλων ερευνών που περιλαμβάνουν και τη χώρα μας, το ποσοστό των Ελλήνων μαθητών χαμηλών κοινωνικο-οικονομικών τάξεων που δεν αθλείται εκτός σχολείου είναι υπερδιπλάσιο από το αντίστοιχο υψηλών κοινωνικο-οικονομικών τάξεων, καθιστά τη σχολική Φυσική Αγωγή ως την μοναδική ευκαιρία βελτίωσης της υγείας αυτών των παιδιών. Επειδή ακόμη και τα παιδιά και οι έφηβοι που κάνουν εξωσχολικό αθλητισμό, τα περισσότερα συνήθως αθλούνται δύο ή τρεις φορές (120-270 λεπτά) την εβδομάδα, δηλαδή χρειάζονται τουλάχιστον 150-300 επιπλέον λεπτά την εβδομάδα μεσαίας-υψηλής έντασης σωματική άσκηση. Επειδή υπάρχουν στοιχεία ότι με κάθε επιπλέον 45λεπτο Φυσικής Αγωγής την εβδομάδα υπάρχει σημαντική αύξηση της σωματικής δραστηριότητας και βελτίωση της υγείας των μαθητών. Επειδή η Φυσική Αγωγή είναι το μόνο μάθημα στο σχολείο που επιδρά θετικά στη σωματική δραστηριότητα και στη σωματική υγεία των Ελλήνων μαθητών και μειώνει τον καθιστικό τρόπο ζωής, ενώ αντίθετα τα περισσότερα μαθήματα αυξάνουν τον χρόνο καθιστικής ζωής το οποίο επιδρά αρνητικά στην υγεία όλων των μαθητών, ακόμη και αυτών που γυμνάζονται πολύ τακτικά. Επειδή τα τελευταία χρόνια σε πολλές χώρες ο υποχρεωτικός χρόνος φυσικής αγωγής και άθλησης στο σχολείο προοδευτικά αυξάνονται, ώστε όλο και περισσότερα παιδιά και έφηβοι να γυμνάζονται καθημερινά στο σχολείο ώστε να βελτιώνουν την υγεία τους αλλά και τις γνωστικές και ακαδημαϊκές τους επιδόσεις. Επειδή με μία φορά (35-45 λεπτά) Φυσική Αγωγή την εβδομάδα στην 2α Λυκείου η αξία της σωματικής δραστηριότητας υποβαθμίζεται δραματικά στην αντίληψη μαθητών και γονέων, και η απαξίωση αυτή συνεχίζεται ακόμη πιο έντονα στη Γ’ Λυκείου λόγω της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Για τους λόγους αυτούς και λαμβάνοντας υπόψη: • το πολύ πυκνά δομημένο περιβάλλον των Ελληνικών πόλεων που αυξάνει τους φόβους τροχαίων ατυχημάτων, περιορίζοντας φυσικές και αγαπημένες κινήσεις των παιδιών, όπως τρέξιμο, πεζοπορία και ποδηλασία, • τις μεγάλες ελλείψεις πρασίνου και ελεύθερων χώρων στις πόλεις μας, • τις ελλείψεις αθλητικών υποδομών εκτός και εντός σχολείων στη χώρα μας, • τις ελλείψεις ευκαιριών άθλησης σε πολλές γειτονιές και περιοχές της χώρας, • τον σύγχρονο τρόπο ζωής των Ελλήνων μαθητών και γονέων, που πιέζονται ή αδυνατούν ν’ ανταποκριθούν στις μετακινήσεις των παιδιών τους σε αθλητικούς χώρους, • τις επιπλέον απαιτήσεις εξωσχολικής εκπαίδευσης παιδιών και εφήβων σε ξένες γλώσσες, μουσική και καλές τέχνες, που περιορίζουν ακόμη περισσότερο τον ελεύθερο χρόνο μαθητών και γονέων με τους τελευταίους να μην έχουν καθόλου χρόνο για τους ίδιους να γυμναστούν, • την έλλειψη εκπαίδευσης των νηπιαγωγών για να πετυχαίνουν καθημερινά 60 λεπτά μέτριαςυψηλής έντασης σωματική άσκηση σε παιδιά 3-5 ετών, • αλλά και τις σύγχρονες απαιτήσεις εκπαίδευσης των μαθητών στα πολλά και διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα στο σχολείο, και επειδή μία ώρα καθημερινής σωματικής άσκησης στο σχολείο συμβάλει καθοριστικά στην βελτίωση της σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής υγείας και των σχολικών επιδόσεων των μαθητών όλων των τάξεων, τα πέντε (5) Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της χώρας προτείνουν ομόφωνα : (1) Όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης να παρέχουν τουλάχιστον 60 λεπτά άθλησης την ημέρα για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες, είτε μέσα από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είτε στο χρόνο δραστηριοτήτων του ολοήμερου σχολείου. (2) Οι διδακτικές ώρες της Φυσικής Αγωγής από την 1η ως την 4η Δημοτικού να είναι τουλάχιστον 4 την εβδομάδα. (3) Οι διδακτικές ώρες της Φυσικής Αγωγής από την 5η Δημοτικού ως την 3η Λυκείου να είναι τουλάχιστον 3 την εβδομάδα. (4) Οι ώρες σωματικής άσκησης στα νηπιαγωγεία, ιδιαίτερα αυτές που απαιτούν μέτριας ή υψηλής έντασης άσκηση, να γίνονται από πτυχιούχους Φυσικής Αγωγής, ενώ η παρουσία νηπιαγωγών και η συνεργασία μεταξύ των δύο ειδικοτήτων θεωρούμε ότι θα έχει πολύ θετικά αποτελέσματα στην υγεία και στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών.