• Σχόλιο του χρήστη 'Νεκτάριος Κ.' | 5 Μαΐου 2020, 15:12

    Για την αξιολόγηση του συγκεκριμένου άρθρου θα πρέπει να ληφθούν υπόψη η σημερινή σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού των ΕΠΑ.Λ., οι κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες καθώς και η διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών δομών της τυπικής και μη τυπικής επαγγελματικής εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα η οποία έχει αρκετές γεωγραφικές ιδιαιτερότητες σε σχέση με τις άλλες χώρες. Σήμερα στα ΕΠΑ.Λ. ο μαθητικός πληθυσμός προέρχεται από διάφορες κοινωνικές κατηγορίες. Επιλέγουν τα ΕΠΑ.Λ. μαθητές (15-17 ετών) είτε λόγω προγραμμάτων σπουδών είτε, λανθασμένα λόγω χαμηλής βαθμολογίας. Πολύ συχνά όμως επιλέγουν να φοιτήσουν σε ΕΠΑ.Λ. και μαθητές μεγαλύτεροι από 17 ετών (19-20) οι οποίοι για κάποιους λόγους, όπως εργασίας – επιβίωσης ή οικογενειακών οικονομικών προβλημάτων, ιδιαίτερα στα προηγούμενα χρόνια της κρίσης, είχαν σταματήσει την εκπαίδευσή τους για να δουλέψουν και κάποια στιγμή που οι συνθήκες το ευνόησαν, αποφάσισαν να συνεχίσουν σε ένα ΕΠΑ.Λ. όπου ταυτόχρονα θα αποκτούσαν και απολυτήριο λυκείου και ένα πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας και μάλιστα έχοντας, σε πολλές περιπτώσεις, υψηλές εκπαιδευτικές οι επαγγελματικές προσδοκίες. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν και μαθητές οι οποίοι είναι μετανάστες και για οικονομικούς λόγους ή λόγους γνώσης ελληνικής γλώσσας ή πρακτικούς λόγους που οφείλονται στην μετανάστευσή της οικογένειας τους έρχονται να ολοκληρώσουν την δευτεροβάθμια εκπαίδευσή τους σε ηλικία λίγο μεγαλύτερη από 17 ετών και χωρίς να έχουν χάσει κάποια τάξης λόγω επίδοσης ή απουσιών. Ταυτόχρονα τα ΕΠΑ.Λ. επιλέγουν ενήλικες απόφοιτοι των Σ.Δ.Ε. οι οποίοι, ενταγμένοι πια στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα, προσπαθούν για την ευκαιρία που δεν είχαν σε μικρότερη ηλικία, για απολυτήριο αλλά ακόμα και για σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σε ένα ΕΠΑ.Λ. επίσης, φοιτούν μαθητές που τελείωσαν το Γενικό Λύκειο και τώρα επιθυμούν ένα πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας. Μία ακόμα ομάδα μαθητικού πληθυσμού αφορά στους μετανάστες που έχουν παρακολουθήσει τις τάξεις υποδοχής και επιθυμούν πια να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο ΕΠΑ.Λ. ώστε να αποκτήσουν ελληνικό απολυτήριο λυκείου και ταυτόχρονα μια επαγγελματική ειδικότητα. Επίσης αρκετοί είναι οι μαθητές που έχουν ολοκληρώσει την εκπαίδευσή τους σε ΕΠΑ.Λ. και επιθυμούν να επιστρέψουν στη Γ΄ Λυκείου ώστε να αποκτήσουν και το πτυχίο μιας συναφούς με τον τομέα τους ειδικότητα με σκοπό να βελτιώσουν το βιογραφικό τους και να έχουν μια πιο ομαλή και περισσότερες πιθανότητες ένταξης στην αγορά εργασίας. Τέλος, αρκετοί είναι οι ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας που επανασχεδιάζουν τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές τους προσδοκίες και λόγω νυχτερινής εργασίας ή οικογενειακών υποχρεώσεων επιθυμούν να φοιτήσουν σε ένα ημερήσιο ΕΠΑ.Λ. Οι μαθητές αυτοί φυσικά, οι οποίοι και είναι πάνω από 17 ετών, η εμπειρία δείχνει ότι όχι μόνο δεν ασκούν σχολικό εκφοβισμό αλλά λειτουργούν και προς μια θετική κατεύθυνση δίνοντας πολλές φορές τόσο το καλό παράδειγμα όσο και χρόνο για συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων. Επίσης δεν έχει πέσει στην αντίληψη μου κάποια σχετική έρευνα που να λέει ότι οι ενήλικες μαθητές είναι αυτοί που ασκούν σχολικό εκφοβισμό. Εάν ωστόσο το αποδεχτούμε θα πρέπει να δεχτούμε ότι ο σχολικός εκφοβισμός δεν υπάρχει ούτε στα δημοτικά ούτε στα γυμνάσια αλλά ούτε και στα γενικά λύκεια όπου φοιτούν ανήλικοι μαθητές. Επίσης η μείωση του ήδη μειωμένου, σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, μαθητικού πληθυσμού των ΕΠΑ.Λ. σε καμία περίπτωση δεν θα βοηθήσει στη ορθότερη (?) διαχείριση των εργαστηριακών χώρων μεταξύ ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑ.Λ. αφού αυτές οι δομές έχουν ένα εντελώς διαφορετικό χρόνο λειτουργίας. Από την άλλη πλευρά, η γεωγραφική ιδιομορφία της Ελλάδας καθώς και ο μικρός αριθμός εσπερινών ΕΠΑ.Λ., τα οποία φυσικά δεν καλύπτουν όλες τις ειδικότητες, δημιουργεί ένα μεγάλο πρόβλημα αποκλεισμού από τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική διαδικασία όλη αυτή τη μεγάλη μερίδα μαθητικού πληθυσμού. Όλες σχεδόν οι παραπάνω κατηγορίες μαθητών αποκλείονται με την εφαρμογή του συγκεκριμένου άρθρου. Αποκλείει τη δεύτερη ευκαιρία επανεκπαίδευσης και επανένταξης στην αγορά εργασίας πολιτών, ιδιαίτερα σε μια δύσκολη κοινωνικά περίοδο. Σε μια σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία η τυπική εκπαίδευση δεν πρέπει να έχει κανενός είδους αποκλεισμό, ούτε θεσμικό ούτε οικονομικό και κοινωνικό και να δίνει ισότιμα σε όλους τους πολίτες, σε όποια περιοχή της Ελλάδας και εάν κατοικούν την ευκαιρία ολοκλήρωσης σπουδών ή επανεκπαίδευσης και επανένταξης στην αγορά εργασίας ή επίτευξης νέων στόχων τόσο για την προσωπική τους ανάπτυξη όσο και για την παραγωγική ανάπτυξη της χώρας κάτι που συμβαίνει σε παγκόσμια κλίμακα. Είναι βέβαιο ότι στην παρούσα φάση δεν μπορούν να ιδρυθούν παντού δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης όπως εσπερινά ΕΠΑ.Λ, Δημόσια Ι.Ε.Κ. ή επαγγελματικές σχολές, συνεπώς οι όποιοι περιορισμοί μόνο εμπόδια θέτουν στην ανάπτυξη μιας χώρας.