• Σχόλιο του χρήστη 'ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΤΣΟΣ' | 5 Μαΐου 2020, 15:26

    Προτάσεις για την Κοινωνιολογία και τις Κοινωνικές Επιστήμες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Η κοινωνιολογία είναι η βασική επιστήμη μελέτης του κοινωνικού βίου των ανθρώπων και για αυτό αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της σύγχρονης αγωγής. Για αυτό το λόγο, σε όλα σχεδόν τα εκπαιδευτικά συστήματα των ευρωπαϊκών χωρών καθώς και στις Η.Π.Α., υπάρχει το μάθημα της Κοινωνιολογίας στα σχολικά προγράμματα και σε πολλές περιπτώσεις θεωρείται προαπαιτούμενο για την εισαγωγή σε πανεπιστημιακές σχολές. Η Κοινωνιολογία με βάση τις επιστημονικές κοινωνιολογικές θεωρίες της, τις μεθόδους και τις τεχνικές έρευνας που χρησιμοποιεί, αναζητά, αναδεικνύει και ερμηνεύει όλα τα κοινωνικά φαινόμενα ( ενδεικτικά αναφέρουμε: Κοινωνικοί, πολιτικοί, οικονομικοί και πολιτισμικοί Θεσμοί, κοινωνικές αξίες και κανόνες, κοινωνικά-οικονομικά-πολιτικά και πολιτισμικά συστήματα και κοινωνικές σχέσεις, σχέσεις εξουσίας και κυριαρχίας, κοινωνικές ανισότητες, κοινωνικούς μετασχηματισμούς και είδη κοινωνικής κινητικότητας, μετανάστευση, κοινωνικός αποκλεισμός, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, στερεότυπα, κοινωνικοποίηση και κοινωνικός έλεγχος, κ.α.). Το θέμα για τη Κατεύθυνση Ανθρωπιστικών Σπουδών δεν είναι Λατινικά ή Κοινωνιολογία, καθώς η ύπαρξη του ενός αντικειμένου δεν αποκλείει το άλλο. Στο πλαίσιο βελτίωσης του νομοσχεδίου προς όφελος των μαθητών/ -τριών αλλά και της πλήρους αξιοποίησης του εκπαιδευτικού δυναμικού προτείνουμε τα κάτωθι: Α. Η κατεύθυνση να ονομαστεί «Ανθρωπιστικών Σπουδών και Κοινωνικών Επιστημών». Β. Οι υποψήφιοι να εξετάζονται με δική τους επιλογή είτε στο μάθημα της Κοινωνιολογίας είτε στο μάθημα των Λατινικών ανάλογα με τις σχολές που επιθυμούν να δηλώσουν. Εδώ μπορεί να ακολουθηθούν τρία σενάρια: Β1. Να έχουν τα μαθήματα διαφορετικό συντελεστή σε διαφορετικές σχολές. Β2. Να μην εξεταστούν οι μαθητές σε «κόντρα μάθημα», αλλά πανελλαδικά σε πέμπτο μάθημα. Β3. Να δοθεί η δυνατότητα σε υποψηφίους της Κατεύθυνσης Οικονομίας / Πληροφορικής αν δώσουν και το μάθημα της Κοινωνιολογίας να μπορούν να δηλώσουν σχολές κοινωνικών και πολιτικών επιστημών. Στο Λύκειο υπάρχουν ήδη τα μαθήματα της Πολιτικής Παιδείας και των Βασικών Αρχών των Κοινωνικών Επιστημών. Πρόκειται για μαθήματα και δράσεις μαθητείας στη δημοκρατία, τα οποία εισήχθησαν στο πρόγραμμα του Λυκείου το 2014 και για τα οποία είχε διαμορφωθεί και Τράπεζα Θεμάτων με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ. Τα βιβλία και των δύο μαθημάτων συγγράφηκαν, επίσης, με διαγωνισμό στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Τα μαθήματα αυτά έχουν αποσπάσει θετικότατα σχόλια από το σύνολο της εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητας. Είναι ανάγκη να παραμείνουν στο Γενικό Λύκειο μαζί με το μάθημα Σύγχρονος Κόσμος της Β΄ Λυκείου που, επίσης, έχει αποσπάσει πολλά θετικά σχόλια από τους διδάσκοντες και διαπνέεται από τη σύγχρονη παιδαγωγική αντίληψη της διερευνητικής/ βιωματικής μάθησης. Προφανώς και στα μαθήματα αυτά πρέπει να υπάρχει ανανέωση των αναλυτικών προγραμμάτων και των εγχειριδίων, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες. Αν παρ’ όλα αυτά η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ θεωρεί, ότι μια γνήσια και ολιστική επιστήμη όπως είναι η Κοινωνιολογία, πρέπει για λόγους πραγματικά παιδαγωγικούς και επιστημονικούς να αντικατασταθεί, τότε υπάρχει και η εναλλακτική πρότασή μας να εφαρμοστεί η Υ.Α επί υπουργίας του κ. Αρβανιτόπουλου με ημερομηνία την 22η Ιανουαρίου του 2015 (ΦΕΚ 157/22/01/2015). Το πως θα γίνει αυτό υπάρχει το επιστημονικό δυναμικό να βοηθήσει προς την κατεύθυνση αυτή. Σε μια ευνομούμενη πολιτεία πρέπει να υπάρχει συνέχεια του κράτους και κυρίως στην περίπτωσή μας συνέχεια των θέσεων του ιδίου υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και μάλιστα του ιδίου πολιτικού κόμματος. Βλ. σχετικά: ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ Αρ. Φύλλου 157/ 22 Ιανουαρίου 2015 1839 ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Αριθμ. 8565/Δ2 Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος «Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών» της Γ΄ τάξης της ομάδας προσανατολισμού των Οικονομικών−Πολιτικών−Κοινωνικών και Παιδαγωγικών Σπουδών του Γενικού Λυκείου.