Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Μαρία Λ. | 5 Μαΐου 2020, 15:16
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η κατάργηση της Κοινωνιολογίας από πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα και η αντικατάστασή της από τα Λατινικά είναι αρνητική από πολλές απόψεις. Οι περισσότερες έχουν αναλυθεί από προηγούμενους σχολιαστές. Ωστόσο, θα ήθελα να αναδείξω εκ νέου ορισμένες πτυχές: α) Η Κοινωνιολογία είναι επιστήμη. Αυτό σημαίνει ότι οι κοινωνιολογικές θεωρίες βασίζονται σε διενέργεια έρευνας, με χρήση μεθοδολογίας. Η διδασκαλία της εισάγει τους μαθητές στην προβληματική της παραγωγής επιστημονικής γνώσης. Σε αντίθεση, η διδασκαλία των Λατινικών, αφορά στην ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών/τριων μιας ξεχασμένης γλώσσας και δευτερευόντως (για να μην πω τριτευόντως), αποσκοπεί στη νοηματική κατανόηση κάποιων κειμένων, τα οποία αποσπασματικά περιγράφουν ορισμένες συνιστώσες του ρωμαϊκού πολιτισμού, αποκομμένες από την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα της εποχής. Αυτό σημαίνει ότι τα δύο μαθήματα καλύπτουν διαφορετικές γνωστικές περιοχές. Καταλληλότερη για τις πανελλήνιες είναι οπωσδήποτε η πρώτη. β) Η Κοινωνιολογία, επειδή είναι επιστήμη, παρουσιάζει όλα τα διαφορετικά θεωρητικά ρεύματα και σχολές, τους διαφορετικούς τρόπους θεώρησης, ερμηνείας και κατανόησης της κοινωνικής πραγματικότητας: τις συνεκτικές και συγκρουσιακές όψεις της. Αυτό συμβάλλει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών/τριων, αλλά και στην κατανόηση ότι στην επιστήμη υπάρχουν αντίθετες θεωρήσεις και αντιπαλότητες (κάτι που ισχύει σε όλες τις επιστήμες, αλλά επιμελώς συγκαλύπτεται σε ορισμένες). Μήπως αυτή η διάσταση ενοχλεί; Ο επιστημονικός διάλογος για τα κοινωνικά φαινόμενα είναι τελικά ενοχλητικός; Μήπως το ότι «κάνει τα παιδιά αριστερά» και γι’ αυτό πρέπει να καταργηθεί, που είχε ειπωθεί από άτομα με εξέχοντα θεσμικό ρόλο αυτή τη στιγμή, σημαίνει ότι τα παιδιά θα μπορούν να τοποθετηθούν κριτικά απέναντι στο κοινωνικό γίγνεσθαι; Ο ορθολογισμός και η κριτική σκέψη ταυτίζονται πλήρως με την αριστερά; γ) Στους άλλους προσανατολισμούς τα διδασκόμενα μαθήματα δε μονοπωλούνται από μία μόνο ειδικότητα, όπως θα συμβεί στον Προσανατολισμό των Ανθρωπιστικών Σπουδών εάν ψηφιστεί το νομοσχέδιο. Όλοι μπορούν να αντιληφθούν τα οφέλη που έχουν οι μαθητές όταν διδάσκονται μαθήματα από εκπαιδευτικούς διαφορετικών ειδικοτήτων.