Ως μαθήτρια της Α΄ τάξης του Π.Γ.Ε.Σ.Σ., που εισήχθη στο σχολείο με τις εισαγωγικές εξετάσεις του έτους 2018-2019 και έχοντας συμπληρώσει μετά βίας ένα πεντάμηνο φοίτησης στο σχολείο αυτό (συμπεριλαμβανομένης της περιόδου της καραντίνας) διαφωνώ απόλυτα με το άρθρο 18 και συγκεκριμένα με την παράγραφο 1.
Ειδικότερα στη συγκεκριμένη διάταξη θεσπίζονται εισαγωγικές εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, καθώς, όπως υποστηρίζεται, μέσω ατού του τρόπου προωθείται η αριστεία, που σύμφωνα με το άρθρο 11 είναι και ο βασικός σκοπός λειτουργίας των Προτύπων σχολείων. Κατά τη γνώμη μου αυτές οι εξετάσεις είναι επαναληπτικές εξετάσεις για όσους έχουν ήδη πετύχει! Διαβάζοντας το αυτό αισθάνθηκα σαν να το προϊόν που πλήρωσα ακριβά τελικά να αποδεικνύεται ελαττωματικό χωρίς να υπάρχει ίχνος προειδοποίησης στις οδηγίες χρήσεις του. Αναρωτιέμαι επίσης αν οι άνθρωποι του υπουργείου είχαν αναλογιστεί τις συνέπειες αυτών των εξετάσεων πριν συντάξουν το νομοσχέδιο.
Καταρχάς επιβάλλοντας εισαγωγικές εξετάσεις στην Τρίτη Γυμνασίου για το Λύκειο αποσπάτε σημαντικά την προσοχή του μαθητή. Αντί να επικεντρωθεί στην ύλη που προβλέπει η Γ΄ Γυμνασίου θα χρειαστεί να μελετά για την ειδική ύλη αυτών των εξαιρετικά απαιτητικών εξετάσεων. Επιπλέον αυτές οι εξουθενωτικές εξετάσεις δεν θα είναι τίποτα παραπάνω από ένα εμπόδιο για τον τελικό στόχο του που είναι οι ουσιαστικές εξετάσεις των Πανελληνίων. Ένας μαθητής που θα έχει ήδη υποβληθεί σε άλλες δύο εξετάσεις αναλόγου μεγέθους τα προηγούμενα χρόνια θα έχει χάσει πολύ χρήσιμη ενέργεια. Παράλληλα, προκειμένου να καταφέρει να ανταποκριθεί στο επίπεδο αυτής της δοκιμασίας θα χάσει την τελευταία του ευκαιρία να παρακολουθήσει τους ομίλους που του προσφέρει το σχολείο αλλά και την όποια ξεγνοιασιά υπήρχε έως τότε. Από την άλλη το αίσθημα από το οποίο θα διακατέχεται καθ’ όλη την περίοδο του Γυμνασίου θα είναι η αβεβαιότητα, η ανασφάλεια, η αγωνία και ο φόβος της απόρριψης.
Επιπροσθέτως θα έπρεπε να γνωρίζετε και την ψυχολογική επιβάρυνση που θα υπάρξει και πριν αλλά και κυρίως μετά από αυτές τις εξετάσεις. Εάν υποθέσουμε ότι ένας μαθητής που φοιτούσε με επιτυχία και υψηλές βαθμολογίες στο σχολείο αυτό θα βρεθεί ξαφνικά στην ίδια κατηγορία με όσους δοκιμάζουν απλώς την τύχη τους. Και ας υποθέσουμε ότι παρά το επίπεδο του σαν μαθητής δεν καταφέρει να διακριθεί ξανά και χάσει τη θέση του, μπορείτε να φανταστείτε το ψυχολογικό σοκ που θα υποστεί- προσωπικά και μόνο που το σκέφτομαι σαν πιθανότητα απελπίζομαι. Είναι δυνατόν να περιμένετε από έναν μαθητή, που έχετε δεχθεί και σε μικρό διάστημα απορρίψει, να μην αισθανθεί αυτή την απόρριψη αλλά να συνεχίσει απτόητος; Το πιθανότερο είναι αυτός ο έφηβος να χάσει κάθε ελπίδα και κάθε ενδιαφέρον για τη μάθηση και η εξαιρετική πορεία που είχε σημειώσει να μετατραπεί σε ελεύθερη πτώση από εκεί ψιλά στον πάτο. Επίσης παθαίνοντας κάτι τέτοιο στο επόμενο δημόσιο σχολείο που θα μεταφερθεί κινδυνεύει να υποστεί εξευτελιστικά σχόλια και ψυχολογική βία και να δεχθεί την ταμπέλα του αποτυχημένου από κάποιους οι οποίοι δεν προσπάθησαν ποτέ για τίποτα και σίγουρα τότε κανένας δάσκαλος εμπιστοσύνης δεν θα μπορεί να τον βοηθήσει.
Είναι πλέον σαφές ότι αυτές οι εξετάσεις από κάθε άποψη όχι απλώς είναι αχρείαστες αλλά και εξαιρετικά ψυχοφθόρες . Για αυτό τον λόγο προτείνω τα παρακάτω:
1. Να γίνει αναθεώρηση και τροποποίηση του άρθρου 18, ώστε οι μαθητές να μην επιβάλλονται σε επιπλέον προαγωγικές εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο.
2. Προκειμένου να δοθεί δεύτερη ευκαιρία σε μαθητές που ήταν ικανοί αλλά δεν τα κατάφεραν στις εισαγωγικές του Γυμνασίου να δημιουργηθούν νέες θέσεις ή περισσότερα Πρότυπα. Αλλιώς μπορούν να γίνουν προσπάθειες για καλυτέρευση του επιπέδου παιδείας στα δημόσια όμορα σχολεία.
3. Εφόσον η αξιολόγηση είναι καθοριστική για την επίτευξη της αριστείας μπορεί να γίνει στα πλαίσια των βαθμών του τετραμήνου ή των προαγωγικών εξετάσεων από την Γ΄ Γυμνασίου στην Α΄ Λυκείου.
Επομένως για όλους τους παραπάνω λόγους η θέσπιση προαγωγικών εξετάσεων από τα Πρότυπα Γυμνάσια στα Πρότυπα Λύκεια πρέπει να αναθεωρηθεί. Ελπίζω τα αιτήματά μου να εισακουστούν και η προσπάθεια για να αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας να ενταχθεί με άλλους τρόπους.
Ως μαθήτρια της Α΄ τάξης του Π.Γ.Ε.Σ.Σ., που εισήχθη στο σχολείο με τις εισαγωγικές εξετάσεις του έτους 2018-2019 και έχοντας συμπληρώσει μετά βίας ένα πεντάμηνο φοίτησης στο σχολείο αυτό (συμπεριλαμβανομένης της περιόδου της καραντίνας) διαφωνώ απόλυτα με το άρθρο 18 και συγκεκριμένα με την παράγραφο 1. Ειδικότερα στη συγκεκριμένη διάταξη θεσπίζονται εισαγωγικές εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, καθώς, όπως υποστηρίζεται, μέσω ατού του τρόπου προωθείται η αριστεία, που σύμφωνα με το άρθρο 11 είναι και ο βασικός σκοπός λειτουργίας των Προτύπων σχολείων. Κατά τη γνώμη μου αυτές οι εξετάσεις είναι επαναληπτικές εξετάσεις για όσους έχουν ήδη πετύχει! Διαβάζοντας το αυτό αισθάνθηκα σαν να το προϊόν που πλήρωσα ακριβά τελικά να αποδεικνύεται ελαττωματικό χωρίς να υπάρχει ίχνος προειδοποίησης στις οδηγίες χρήσεις του. Αναρωτιέμαι επίσης αν οι άνθρωποι του υπουργείου είχαν αναλογιστεί τις συνέπειες αυτών των εξετάσεων πριν συντάξουν το νομοσχέδιο. Καταρχάς επιβάλλοντας εισαγωγικές εξετάσεις στην Τρίτη Γυμνασίου για το Λύκειο αποσπάτε σημαντικά την προσοχή του μαθητή. Αντί να επικεντρωθεί στην ύλη που προβλέπει η Γ΄ Γυμνασίου θα χρειαστεί να μελετά για την ειδική ύλη αυτών των εξαιρετικά απαιτητικών εξετάσεων. Επιπλέον αυτές οι εξουθενωτικές εξετάσεις δεν θα είναι τίποτα παραπάνω από ένα εμπόδιο για τον τελικό στόχο του που είναι οι ουσιαστικές εξετάσεις των Πανελληνίων. Ένας μαθητής που θα έχει ήδη υποβληθεί σε άλλες δύο εξετάσεις αναλόγου μεγέθους τα προηγούμενα χρόνια θα έχει χάσει πολύ χρήσιμη ενέργεια. Παράλληλα, προκειμένου να καταφέρει να ανταποκριθεί στο επίπεδο αυτής της δοκιμασίας θα χάσει την τελευταία του ευκαιρία να παρακολουθήσει τους ομίλους που του προσφέρει το σχολείο αλλά και την όποια ξεγνοιασιά υπήρχε έως τότε. Από την άλλη το αίσθημα από το οποίο θα διακατέχεται καθ’ όλη την περίοδο του Γυμνασίου θα είναι η αβεβαιότητα, η ανασφάλεια, η αγωνία και ο φόβος της απόρριψης. Επιπροσθέτως θα έπρεπε να γνωρίζετε και την ψυχολογική επιβάρυνση που θα υπάρξει και πριν αλλά και κυρίως μετά από αυτές τις εξετάσεις. Εάν υποθέσουμε ότι ένας μαθητής που φοιτούσε με επιτυχία και υψηλές βαθμολογίες στο σχολείο αυτό θα βρεθεί ξαφνικά στην ίδια κατηγορία με όσους δοκιμάζουν απλώς την τύχη τους. Και ας υποθέσουμε ότι παρά το επίπεδο του σαν μαθητής δεν καταφέρει να διακριθεί ξανά και χάσει τη θέση του, μπορείτε να φανταστείτε το ψυχολογικό σοκ που θα υποστεί- προσωπικά και μόνο που το σκέφτομαι σαν πιθανότητα απελπίζομαι. Είναι δυνατόν να περιμένετε από έναν μαθητή, που έχετε δεχθεί και σε μικρό διάστημα απορρίψει, να μην αισθανθεί αυτή την απόρριψη αλλά να συνεχίσει απτόητος; Το πιθανότερο είναι αυτός ο έφηβος να χάσει κάθε ελπίδα και κάθε ενδιαφέρον για τη μάθηση και η εξαιρετική πορεία που είχε σημειώσει να μετατραπεί σε ελεύθερη πτώση από εκεί ψιλά στον πάτο. Επίσης παθαίνοντας κάτι τέτοιο στο επόμενο δημόσιο σχολείο που θα μεταφερθεί κινδυνεύει να υποστεί εξευτελιστικά σχόλια και ψυχολογική βία και να δεχθεί την ταμπέλα του αποτυχημένου από κάποιους οι οποίοι δεν προσπάθησαν ποτέ για τίποτα και σίγουρα τότε κανένας δάσκαλος εμπιστοσύνης δεν θα μπορεί να τον βοηθήσει. Είναι πλέον σαφές ότι αυτές οι εξετάσεις από κάθε άποψη όχι απλώς είναι αχρείαστες αλλά και εξαιρετικά ψυχοφθόρες . Για αυτό τον λόγο προτείνω τα παρακάτω: 1. Να γίνει αναθεώρηση και τροποποίηση του άρθρου 18, ώστε οι μαθητές να μην επιβάλλονται σε επιπλέον προαγωγικές εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο. 2. Προκειμένου να δοθεί δεύτερη ευκαιρία σε μαθητές που ήταν ικανοί αλλά δεν τα κατάφεραν στις εισαγωγικές του Γυμνασίου να δημιουργηθούν νέες θέσεις ή περισσότερα Πρότυπα. Αλλιώς μπορούν να γίνουν προσπάθειες για καλυτέρευση του επιπέδου παιδείας στα δημόσια όμορα σχολεία. 3. Εφόσον η αξιολόγηση είναι καθοριστική για την επίτευξη της αριστείας μπορεί να γίνει στα πλαίσια των βαθμών του τετραμήνου ή των προαγωγικών εξετάσεων από την Γ΄ Γυμνασίου στην Α΄ Λυκείου. Επομένως για όλους τους παραπάνω λόγους η θέσπιση προαγωγικών εξετάσεων από τα Πρότυπα Γυμνάσια στα Πρότυπα Λύκεια πρέπει να αναθεωρηθεί. Ελπίζω τα αιτήματά μου να εισακουστούν και η προσπάθεια για να αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας να ενταχθεί με άλλους τρόπους.