Βρίσκω πολύ μεγάλη αξία στην πιλοτική εφαρμογή των "εργαστηρίων δεξιοτήτων". Μάλιστα βρίσκω ότι ο τίτλος είναι καταλληλότατος και συμπεριληπτικός υπό την έννοια ότι μπορεί να στεγάσει σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο επίπεδο οποιεσδήποτε ομάδες δεξιοτήτων κρίνεται σκόπιμο να ενσωματωθούν. Βρίσκομαι στην έρευνα στην εκπαιδευτική ψυχολογία αρκετά χρόνια και οι ήπιες δεξιότητες αποτέλεσαν θέμα στο διδακτορικό μου στο εξωτερικό. Στόχος της μελέτης μου ήταν και οι εκπαιδευτικές πολιτικές -πως να κατανοήσουμε καλύτερα σε τι αφορούν οι δεξιότητες αυτές και ποιοι είναι οι καταλληλότεροι τρόποι για να τις αναπτύξουμε-. Από την ερευνητική μου εμπειρία πιστεύω πως η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος είναι ο μοναδικός τρόπος να τεκμηριώσουμε τον τρόπο που η θεωρία μπορεί να έχει εφαρμογή με βάση τις συνθήκες, τις ευκαιρίες και τους περιορισμούς που έχουμε στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα σήμερα. Δεν μπορώ να φανταστώ κανέναν άλλον τρόπο. Βεβαίως το τι συνιστά πιλοτική εφαρμογή είναι κεντρικότατο και πολυπαραγοντικό. Το παράδειγμα του εξαιρετικού συστήματος της Φινλανδίας μας υπενθυμίζει ότι μια ιδέα για να είναι επιτυχής πρέπει να έχει μακροπρόθεσμη στόχευση και να είναι προσαρμοσμένη στις ιδιαιτερότητες του συστήματος και της γενικότερης νοοτροπίας/κουλτούρας στη χώρα. Σε τεχνικό επίπεδο η επιστημονική μου άποψη είναι ότι χρειάζεται να υπάρξουν δυο στάδια στην εισαγωγή των εργαστηρίων: (1) φάση ευαισθητοποίησης πάνω στις εν λόγω δεξιότητες, (2) γνωριμία με και εκπαίδευση στις επιμέρους δεξιότητες.
* Για τις πιο τεχνικές δεξιότητες μπορούμε να σκεφτούμε και επίπεδα ανάπτυξης αυτών.
* Αλλά για τις ήπιες και δεξιότητες ζωής σε μακροπρόθεσμό επίπεδο αξίζει να σκεφτούμε πως θα ενσωματωθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία --ώστε σε μερικά χρόνια τα εργαστήρια δεξιοτήτων να είναι χρήσιμα στην πρώτη επαφή και ενασχόληση των μαθητών με αυτές τις έννοιες.
Συνοψίζοντας, θεωρώ ότι η πιλοτική εφαρμογή, και η μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη στοχοθέτηση για την εισαγωγή και υποστήριξη της ανάπτυξης ευρείας γκάμας δεξιοτήτων, είναι σημαντικότατα στοιχεία για την επιτυχή ολοκλήρωση της προσπάθειας. Επιπρόσθετα μια στρατηγική που θα ξεκινά με μικρό αριθμό μονάδων (για την πρώτη ανατροφοδότηση) θα ήταν ιδανικική για τον έλεγχο προβλημάτων στον σχεδιασμό και την εφαρμογή του προγράμματος. Ευχαριστούμε για αυτήν την ιδέα.
Βρίσκω πολύ μεγάλη αξία στην πιλοτική εφαρμογή των "εργαστηρίων δεξιοτήτων". Μάλιστα βρίσκω ότι ο τίτλος είναι καταλληλότατος και συμπεριληπτικός υπό την έννοια ότι μπορεί να στεγάσει σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο επίπεδο οποιεσδήποτε ομάδες δεξιοτήτων κρίνεται σκόπιμο να ενσωματωθούν. Βρίσκομαι στην έρευνα στην εκπαιδευτική ψυχολογία αρκετά χρόνια και οι ήπιες δεξιότητες αποτέλεσαν θέμα στο διδακτορικό μου στο εξωτερικό. Στόχος της μελέτης μου ήταν και οι εκπαιδευτικές πολιτικές -πως να κατανοήσουμε καλύτερα σε τι αφορούν οι δεξιότητες αυτές και ποιοι είναι οι καταλληλότεροι τρόποι για να τις αναπτύξουμε-. Από την ερευνητική μου εμπειρία πιστεύω πως η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος είναι ο μοναδικός τρόπος να τεκμηριώσουμε τον τρόπο που η θεωρία μπορεί να έχει εφαρμογή με βάση τις συνθήκες, τις ευκαιρίες και τους περιορισμούς που έχουμε στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα σήμερα. Δεν μπορώ να φανταστώ κανέναν άλλον τρόπο. Βεβαίως το τι συνιστά πιλοτική εφαρμογή είναι κεντρικότατο και πολυπαραγοντικό. Το παράδειγμα του εξαιρετικού συστήματος της Φινλανδίας μας υπενθυμίζει ότι μια ιδέα για να είναι επιτυχής πρέπει να έχει μακροπρόθεσμη στόχευση και να είναι προσαρμοσμένη στις ιδιαιτερότητες του συστήματος και της γενικότερης νοοτροπίας/κουλτούρας στη χώρα. Σε τεχνικό επίπεδο η επιστημονική μου άποψη είναι ότι χρειάζεται να υπάρξουν δυο στάδια στην εισαγωγή των εργαστηρίων: (1) φάση ευαισθητοποίησης πάνω στις εν λόγω δεξιότητες, (2) γνωριμία με και εκπαίδευση στις επιμέρους δεξιότητες. * Για τις πιο τεχνικές δεξιότητες μπορούμε να σκεφτούμε και επίπεδα ανάπτυξης αυτών. * Αλλά για τις ήπιες και δεξιότητες ζωής σε μακροπρόθεσμό επίπεδο αξίζει να σκεφτούμε πως θα ενσωματωθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία --ώστε σε μερικά χρόνια τα εργαστήρια δεξιοτήτων να είναι χρήσιμα στην πρώτη επαφή και ενασχόληση των μαθητών με αυτές τις έννοιες. Συνοψίζοντας, θεωρώ ότι η πιλοτική εφαρμογή, και η μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη στοχοθέτηση για την εισαγωγή και υποστήριξη της ανάπτυξης ευρείας γκάμας δεξιοτήτων, είναι σημαντικότατα στοιχεία για την επιτυχή ολοκλήρωση της προσπάθειας. Επιπρόσθετα μια στρατηγική που θα ξεκινά με μικρό αριθμό μονάδων (για την πρώτη ανατροφοδότηση) θα ήταν ιδανικική για τον έλεγχο προβλημάτων στον σχεδιασμό και την εφαρμογή του προγράμματος. Ευχαριστούμε για αυτήν την ιδέα.