Σκεπτικό
Στις προτάσεις επί του άρθρου 17 του σχεδίου νόμου εκθέσαμε την άποψη μας σύμφωνα με την οποία στο σχέδιο νόμου δεν αναγνωρίζεται, όσο θα του άξιζε, ο ρόλος που μπορούν να διαδραματίσουν οι Απόφοιτοι του Σχολείου α) στην ουσιαστική και πολύπλευρη στήριξη των Προτύπων Σχολείων ως θεσμού που υπηρετεί την, υψηλού επιπέδου, δωρεάν δημόσια παιδεία και β) στην λειτουργία του οικείου Προτύπου Σχολείου (εκπαιδευτική, διοικητική, οικονομική).
Η μεροληπτική αυτή μεταχείριση εις βάρος των Αποφοίτων βρίσκεται σε ευθεία αντίθεση με τον πολύπλευρο ρόλο που ανατίθεται π.χ. στους Συλλόγους Γονέων το ενδιαφέρον των οποίων για το Πρότυπο Σχολείο έχει ένα περιοριστικό χρονικό πλαίσιο διαρκείας τριών ετών. Ο δεσμός, ο ρόλος και το ενδιαφέρον των Αποφοίτων για το σχολείο τους είναι διαχρονικός. Με την παρουσία τους στο γίγνεσθαι του Προτύπου Σχολείου διασφαλίζεται η σύνδεση της εκπαιδευτικής παράδοσης του εκπαιδευτηρίου, με την σύγχρονη δράση του και με τους μελλοντικούς σχεδιασμούς του.
Στο παρόν άρθρο του σχεδίου νόμου ορίζεται ότι συμμετέχει στο Συμβούλιο στήριξης σχολείου «ένας (1) εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων (εδάφιο γ)» και κανένας εκπρόσωπος του Συλλόγου Αποφοίτων του οικείου Προτύπου ή Πειραματικού Σχολείου.
Στο εδάφιο (δ) προβλέπεται η συμμετοχή στο Συμβούλιο στήριξης σχολείου «δύο (2) διακεκριμένων προσωπικοτήτων της τοπικής κοινωνίας, κατά προτίμηση απόφοιτους του σχολείου, οι οποίοι ορίζονται από τα μέλη των περ. α΄ έως γ΄». Δηλαδή η συμμετοχή κάποιων αποφοίτων του σχολείου είναι δυνητική και όχι υποχρεωτική και μάλιστα τίθεται υπό την αίρεση της επιλογής τους από τον Διευθυντή του σχολείου και τον εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων, ήτοι από πρόσωπα των οποίων ο χρονικός ορίζοντας του ενδιαφέροντος τους για το σχολείο είναι περιορισμένος.
Επισημαίνουμε εν προκειμένω τα εξής: α) οι Σύλλογοι Αποφοίτων των Προτύπων ή Πειραματικών Σχολείων έχουν μια διαχρονική σχέση με το σχολείο και β) τα μέλη των Συλλόγων Αποφοίτων συμμετέχουν σ’ αυτούς τους συλλόγους επειδή υποστηρίζουν έμπρακτα τον θεσμό των Προτύπων ή Πειραματικών Σχολείων και επιθυμούν την προαγωγή της δημόσιας δωρεάν παιδείας υψηλών απαιτήσεων
Την αναγκαία αυτή προϋπόθεση, δηλαδή την έμπρακτη στήριξη του θεσμού των Προτύπων ή Πειραματικών Σχολείων, δεν είναι βέβαιο ότι την διαθέτουν ΟΛΟΙ οι απόφοιτοι του σχολείου, έστω και αν αυτοί είναι διακεκριμένες προσωπικότητες της πολιτείας. Επίσης η κρίσιμη αυτή επιλογή δεν είναι, κατά την άποψη μας, σωστό να ανατίθεται σε τρίτα πρόσωπα (Διευθυντή του σχολείου και τον εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων) οι οποίοι, εκτός των άλλων, δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα στοιχεία και την αναγκαία πληροφόρηση για την επιλογή των καταλληλοτέρων προσώπων
Κατόπιν των ανωτέρω θεωρούμε ότι πρέπει να ανασυνταχθούν οι σχετικές διατάξεις του παρόντος άρθρου ώστε η συμμετοχή των Αποφοίτων των Προτύπων ή Πειραματικών Σχολείων στο Συμβούλιο στήριξης σχολείου να είναι υποχρεωτική και όχι δυνητική.
Επίσης πρέπει να προστεθεί ειδική πρόβλεψη για την συμμετοχή του Συμβουλίου στήριξης σχολείου στην “Οικονομική Επιτροπή του σχολείου” που θα διαχειρίζεται τα κονδύλια που θα προέρχονται από «δωρεές, χορηγίες, κληρονομίες, κληροδοσίες και άλλες παροχές τρίτων, καθώς και επιχορηγήσεις από άλλες πηγές (παράγραφος [γ] του άρθρου 23»
Πρόταση
1. Προτείνονται να διορθωθεί ως κάτωθι το εδάφιο (δ) της πρώτης παραγράφου, στην οποία περιγράφεται η σύνθεση του Συμβουλίου στήριξης σχολείου:
«δύο (2) διακεκριμένες προσωπικότητες της τοπικής κοινωνίας μέλη του Συλλόγου Αποφοίτων του σχολείου τα οποία προτείνονται από το Δ.Σ. του οικείου Συλλόγου Αποφοίτων. Σε περίπτωση που δεν υφίσταται Σύλλογος Αποφοίτων του σχολείου τότε οι δύο (2) διακεκριμένες προσωπικότητες της τοπικής κοινωνίας, κατά προτίμηση απόφοιτοι του σχολείου, μετά από δημόσια πρόσκληση και επιλογή τους από τα υπόλοιπα μέλη των περιπτώσεων α΄ έως γ
2. Στην προτελευταία παράγραφο, στην οποία περιγράφονται οι αρμοδιότητες του Συμβουλίου στήριξης σχολείου, να προστεθεί η παράγραφος με το εξής περιεχόμενο:
«συμμετέχει στην “Οικονομική Επιτροπή του σχολείου” η οποία διαχειρίζεται τους οικονομικούς πόρους που προέρχονται από πηγές χρηματοδότησης της παραγράφου (γ) του άρθρου 23»
Σκεπτικό Στις προτάσεις επί του άρθρου 17 του σχεδίου νόμου εκθέσαμε την άποψη μας σύμφωνα με την οποία στο σχέδιο νόμου δεν αναγνωρίζεται, όσο θα του άξιζε, ο ρόλος που μπορούν να διαδραματίσουν οι Απόφοιτοι του Σχολείου α) στην ουσιαστική και πολύπλευρη στήριξη των Προτύπων Σχολείων ως θεσμού που υπηρετεί την, υψηλού επιπέδου, δωρεάν δημόσια παιδεία και β) στην λειτουργία του οικείου Προτύπου Σχολείου (εκπαιδευτική, διοικητική, οικονομική). Η μεροληπτική αυτή μεταχείριση εις βάρος των Αποφοίτων βρίσκεται σε ευθεία αντίθεση με τον πολύπλευρο ρόλο που ανατίθεται π.χ. στους Συλλόγους Γονέων το ενδιαφέρον των οποίων για το Πρότυπο Σχολείο έχει ένα περιοριστικό χρονικό πλαίσιο διαρκείας τριών ετών. Ο δεσμός, ο ρόλος και το ενδιαφέρον των Αποφοίτων για το σχολείο τους είναι διαχρονικός. Με την παρουσία τους στο γίγνεσθαι του Προτύπου Σχολείου διασφαλίζεται η σύνδεση της εκπαιδευτικής παράδοσης του εκπαιδευτηρίου, με την σύγχρονη δράση του και με τους μελλοντικούς σχεδιασμούς του. Στο παρόν άρθρο του σχεδίου νόμου ορίζεται ότι συμμετέχει στο Συμβούλιο στήριξης σχολείου «ένας (1) εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων (εδάφιο γ)» και κανένας εκπρόσωπος του Συλλόγου Αποφοίτων του οικείου Προτύπου ή Πειραματικού Σχολείου. Στο εδάφιο (δ) προβλέπεται η συμμετοχή στο Συμβούλιο στήριξης σχολείου «δύο (2) διακεκριμένων προσωπικοτήτων της τοπικής κοινωνίας, κατά προτίμηση απόφοιτους του σχολείου, οι οποίοι ορίζονται από τα μέλη των περ. α΄ έως γ΄». Δηλαδή η συμμετοχή κάποιων αποφοίτων του σχολείου είναι δυνητική και όχι υποχρεωτική και μάλιστα τίθεται υπό την αίρεση της επιλογής τους από τον Διευθυντή του σχολείου και τον εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων, ήτοι από πρόσωπα των οποίων ο χρονικός ορίζοντας του ενδιαφέροντος τους για το σχολείο είναι περιορισμένος. Επισημαίνουμε εν προκειμένω τα εξής: α) οι Σύλλογοι Αποφοίτων των Προτύπων ή Πειραματικών Σχολείων έχουν μια διαχρονική σχέση με το σχολείο και β) τα μέλη των Συλλόγων Αποφοίτων συμμετέχουν σ’ αυτούς τους συλλόγους επειδή υποστηρίζουν έμπρακτα τον θεσμό των Προτύπων ή Πειραματικών Σχολείων και επιθυμούν την προαγωγή της δημόσιας δωρεάν παιδείας υψηλών απαιτήσεων Την αναγκαία αυτή προϋπόθεση, δηλαδή την έμπρακτη στήριξη του θεσμού των Προτύπων ή Πειραματικών Σχολείων, δεν είναι βέβαιο ότι την διαθέτουν ΟΛΟΙ οι απόφοιτοι του σχολείου, έστω και αν αυτοί είναι διακεκριμένες προσωπικότητες της πολιτείας. Επίσης η κρίσιμη αυτή επιλογή δεν είναι, κατά την άποψη μας, σωστό να ανατίθεται σε τρίτα πρόσωπα (Διευθυντή του σχολείου και τον εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων) οι οποίοι, εκτός των άλλων, δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα στοιχεία και την αναγκαία πληροφόρηση για την επιλογή των καταλληλοτέρων προσώπων Κατόπιν των ανωτέρω θεωρούμε ότι πρέπει να ανασυνταχθούν οι σχετικές διατάξεις του παρόντος άρθρου ώστε η συμμετοχή των Αποφοίτων των Προτύπων ή Πειραματικών Σχολείων στο Συμβούλιο στήριξης σχολείου να είναι υποχρεωτική και όχι δυνητική. Επίσης πρέπει να προστεθεί ειδική πρόβλεψη για την συμμετοχή του Συμβουλίου στήριξης σχολείου στην “Οικονομική Επιτροπή του σχολείου” που θα διαχειρίζεται τα κονδύλια που θα προέρχονται από «δωρεές, χορηγίες, κληρονομίες, κληροδοσίες και άλλες παροχές τρίτων, καθώς και επιχορηγήσεις από άλλες πηγές (παράγραφος [γ] του άρθρου 23» Πρόταση 1. Προτείνονται να διορθωθεί ως κάτωθι το εδάφιο (δ) της πρώτης παραγράφου, στην οποία περιγράφεται η σύνθεση του Συμβουλίου στήριξης σχολείου: «δύο (2) διακεκριμένες προσωπικότητες της τοπικής κοινωνίας μέλη του Συλλόγου Αποφοίτων του σχολείου τα οποία προτείνονται από το Δ.Σ. του οικείου Συλλόγου Αποφοίτων. Σε περίπτωση που δεν υφίσταται Σύλλογος Αποφοίτων του σχολείου τότε οι δύο (2) διακεκριμένες προσωπικότητες της τοπικής κοινωνίας, κατά προτίμηση απόφοιτοι του σχολείου, μετά από δημόσια πρόσκληση και επιλογή τους από τα υπόλοιπα μέλη των περιπτώσεων α΄ έως γ 2. Στην προτελευταία παράγραφο, στην οποία περιγράφονται οι αρμοδιότητες του Συμβουλίου στήριξης σχολείου, να προστεθεί η παράγραφος με το εξής περιεχόμενο: «συμμετέχει στην “Οικονομική Επιτροπή του σχολείου” η οποία διαχειρίζεται τους οικονομικούς πόρους που προέρχονται από πηγές χρηματοδότησης της παραγράφου (γ) του άρθρου 23»