Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες πρτάσεις.
Τίθεται σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις». Ως γονείς που συμμετέχουμε ενεργά εδώ και χρόνια στη ζωή του Ελληνικού Σχολείου, έχουμε δικαίωμα και υποχρέωση να καταθέσουμε τις προτάσεις μας.
Μεταξύ των μεταρρυθμίσεων που εισάγονται με τις προτεινόμενες διατάξεις είναι οι εξής:
Α. Αλλαγές στο πρόγραμμα του σχολείου
1. Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-2021). Κατά βάση ΘΕΤΙΚΟ το μέτρο.
2. Αγγλικά στο νηπιαγωγείο: Εισάγεται πιλοτικά στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων. ΑΡΝΗΤΙΚΟ Δεν καταλαβαίνουμε τη χρησιμότητα αυτής της πρότασης. Ιδίως όταν υπάρχουν μέσα στην αίθουσα και τα προνήπια, μία ομάδα ηλικίας που πρόσφατα εντάχθηκε υποχρεωτικά, με αμφίβολα αποτελέσματα στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέχρι στιγμής.
3. Κατανομή ωρών διδασκαλίας: Ενισχύεται η διδασκαλία της Πληροφορικής, των Ξένων Γλωσσών, των Κλασικών Γραμμάτων και της Φυσικής Αγωγής, όπως και η εκπόνηση ερευνητικών/συνθετικών εργασιών. ΘΕΤΙΚΟ – ΠΡΟΤΑΣΗ: Κατάργηση της δεύτερης ξένης γλώσσας στην Εκπαίδευση. Ενίσχυση της εκμάθησης των Αγγλικών.
4. Οργάνωση και παρακολούθηση μαθημάτων – Αξιολόγηση: Μεταξύ άλλων, ανακατανέμονται ορισμένα μαθήματα σε Ομάδες και εξορθολογίζονται οι προϋποθέσεις προαγωγής και απόλυσης των μαθητών όπως και η αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών. ΘΕΤΙΚΟ
5. Τράπεζα Θεμάτων: Συστήνεται εκ νέου ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας στο Λύκειο. ΘΕΤΙΚΟ
6. Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: Μεταξύ άλλων, μειώνονται οι Ομάδες Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου από 4 σε 3 και επαναφέρονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση από την επόμενη σχολική χρονιά. ΑΡΝΗΤΙΚΟ Εκτιμούμε ότι η ύπαρξη 4 Ομάδων προσανατολισμού στην Γ’ Λυκείου, είναι ένα μέτρο δοκιμασμένο στον χρόνο που εποτρέπει την πιο σωστή κατανομή των υποψηφίων φοιτητών.
Β. Στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου
1. Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία: Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων Σχολείων και Πειραματικών Σχολείων. ΘΕΤΙΚΟ Ο στόχος θα πρέπει να είναι ένα Πρότυπο Σχολείο (Δημοτικό – Γυμνάσιο – Λύκειο) σε κάθε πρωτεύουσα Νομού και Πειραματικά σε κάθε έδρα Πανεπιστημίου Παιδαγωγικών.
2. Αξιολόγηση: Θεσμοθετείται από το ερχόμενο σχολικό έτος (2020-21) ένα νέο συνεκτικό πλαίσιο για την καλύτερη οργάνωση του ετήσιου προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου καθώς και για τη διττή αξιολόγηση σε επίπεδο σχολικής μονάδας, την εσωτερική αυτό-αξιολόγηση, και την εξωτερική αξιολόγηση. ΘΕΤΙΚΟ
3. Εκπαιδευτικοί στην τάξη: Εισάγονται κίνητρα και ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος πλήρωσης κενών. Προβλέπεται επίσης 2ετής διάρκεια ισχύος πινάκων των εκπαιδευτικών. ΘΕΤΙΚΟ
4. Ασφάλεια στο σχολείο / Ρυθμίσεις κατά του σχολικού εκφοβισμού: Θεσμοθετείται ο «Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης», που λειτουργεί συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τις υφιστάμενες υποστηρικτικές δομές, και ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας των σχολικών μονάδων. ΘΕΤΙΚΟ
5. Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό: Μεταξύ άλλων, εισάγονται οργανωτικές ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος πλήρωσης κενών, την απλοποίηση διαδικασιών, την επίσπευση καταβολής επιμισθίων, την παροχή κινήτρων και μεγαλύτερης ελευθερίας των εκπαιδευτικών και άλλες ρυθμίσεις που διέπουν το καθεστώς τους. ΘΕΤΙΚΟ
Γ. Οργανωτικές και βελτιωτικές ρυθμίσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση
1. Ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων: Προβλέπεται η δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε ΑΕΙ, θεσμοθετούνται τα κοινά (joint) και διπλά (dual) προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, θερινά προγράμματα στα ΑΕΙ, ενώ παράλληλα παρέχονται διευκολύνσεις για την προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών. ΘΕΤΙΚΟ
2. Διαδικασία ανάδειξης Πρυτανικών Αρχών: Θεσμοθετείται το ενιαίο ψηφοδέλτιο Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων, προβλέπεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για τη διασφάλιση του αδιάβλητου και τη διευκόλυνση συμμετοχής στη διαδικασία, αλλάζει το εκλεκτορικό σώμα και καθιερώνεται η 4ετής θητεία. ΘΕΤΙΚΟ
3. Νέο πλαίσιο για τις μετεγγραφές φοιτητών: Καθιερώνεται για πρώτη φορά πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο (βάση εισαγωγής μείον 2.750 μόρια), εξορθολογίζονται τα υφιστάμενα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια για την αποφυγή καταστρατήγησης των κανόνων και εισάγεται η καινοτομία του β’ κύκλου μετεγγραφών. ΘΕΤΙΚΟ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
1. Να αξιολογηθεί και να εκτιμηθεί το πρόσφατο μέτρο της υποχρεωτικής φοίτησης των προνηπίων στο Σχολείο. Η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου είχε περισσότερα αρνητικά παρά θετικά αποτελέσματα.
2. Μετά από τις εξελίξεις στον τομέα της υγείας, προτείνουμε να προσληφθεί μόνιμο βοηθητικό προσωπικό για το Νηπιαγωγείο και τις 3 πρώτες τάξεις του Δημοτικού.
3. Να δημιουργηθεί σε κάθε πρωτεύουσα Νομού Αθλητικό Σχολείο (Γυμνάσιο – Λύκειο), με λιγότερα μαθήματα και έμφαση στον Αθλητισμό. Με σκοπό όχι μόνον την προαγωγή αθλητών, γυμναστών και διαιτητών μελλοντικά, αλλά και την απορόφηση μαθητών μειωμένης απόδοσης σε μαθήματα ή σε διαγωγή. Διότι η αθλητική εκπαίδευση έχει άλλα πλεονεκτήματα που δεν διαθέτει η κλασσική διαδικασία της εκπαίδευσης.
4. Με το ίδιο σκεπτικό, προτείνουμε να μειωθούν τα μαθήματα στα μουσικά σχολεία και δοθεί έμφαση στα μαθήματα μουσικής.
5. Να μειωθεί ο αριθμός των παιδιών ανά τάξη και φυσικά σε καμμία περίπτωση δεν θέλουμε να αυξηθεί.
Με εκτίμηση,
Π. Κυριακίδης.
Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες πρτάσεις. Τίθεται σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις». Ως γονείς που συμμετέχουμε ενεργά εδώ και χρόνια στη ζωή του Ελληνικού Σχολείου, έχουμε δικαίωμα και υποχρέωση να καταθέσουμε τις προτάσεις μας. Μεταξύ των μεταρρυθμίσεων που εισάγονται με τις προτεινόμενες διατάξεις είναι οι εξής: Α. Αλλαγές στο πρόγραμμα του σχολείου 1. Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-2021). Κατά βάση ΘΕΤΙΚΟ το μέτρο. 2. Αγγλικά στο νηπιαγωγείο: Εισάγεται πιλοτικά στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων. ΑΡΝΗΤΙΚΟ Δεν καταλαβαίνουμε τη χρησιμότητα αυτής της πρότασης. Ιδίως όταν υπάρχουν μέσα στην αίθουσα και τα προνήπια, μία ομάδα ηλικίας που πρόσφατα εντάχθηκε υποχρεωτικά, με αμφίβολα αποτελέσματα στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέχρι στιγμής. 3. Κατανομή ωρών διδασκαλίας: Ενισχύεται η διδασκαλία της Πληροφορικής, των Ξένων Γλωσσών, των Κλασικών Γραμμάτων και της Φυσικής Αγωγής, όπως και η εκπόνηση ερευνητικών/συνθετικών εργασιών. ΘΕΤΙΚΟ – ΠΡΟΤΑΣΗ: Κατάργηση της δεύτερης ξένης γλώσσας στην Εκπαίδευση. Ενίσχυση της εκμάθησης των Αγγλικών. 4. Οργάνωση και παρακολούθηση μαθημάτων – Αξιολόγηση: Μεταξύ άλλων, ανακατανέμονται ορισμένα μαθήματα σε Ομάδες και εξορθολογίζονται οι προϋποθέσεις προαγωγής και απόλυσης των μαθητών όπως και η αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών. ΘΕΤΙΚΟ 5. Τράπεζα Θεμάτων: Συστήνεται εκ νέου ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας στο Λύκειο. ΘΕΤΙΚΟ 6. Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: Μεταξύ άλλων, μειώνονται οι Ομάδες Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου από 4 σε 3 και επαναφέρονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση από την επόμενη σχολική χρονιά. ΑΡΝΗΤΙΚΟ Εκτιμούμε ότι η ύπαρξη 4 Ομάδων προσανατολισμού στην Γ’ Λυκείου, είναι ένα μέτρο δοκιμασμένο στον χρόνο που εποτρέπει την πιο σωστή κατανομή των υποψηφίων φοιτητών. Β. Στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου 1. Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία: Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων Σχολείων και Πειραματικών Σχολείων. ΘΕΤΙΚΟ Ο στόχος θα πρέπει να είναι ένα Πρότυπο Σχολείο (Δημοτικό – Γυμνάσιο – Λύκειο) σε κάθε πρωτεύουσα Νομού και Πειραματικά σε κάθε έδρα Πανεπιστημίου Παιδαγωγικών. 2. Αξιολόγηση: Θεσμοθετείται από το ερχόμενο σχολικό έτος (2020-21) ένα νέο συνεκτικό πλαίσιο για την καλύτερη οργάνωση του ετήσιου προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου καθώς και για τη διττή αξιολόγηση σε επίπεδο σχολικής μονάδας, την εσωτερική αυτό-αξιολόγηση, και την εξωτερική αξιολόγηση. ΘΕΤΙΚΟ 3. Εκπαιδευτικοί στην τάξη: Εισάγονται κίνητρα και ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος πλήρωσης κενών. Προβλέπεται επίσης 2ετής διάρκεια ισχύος πινάκων των εκπαιδευτικών. ΘΕΤΙΚΟ 4. Ασφάλεια στο σχολείο / Ρυθμίσεις κατά του σχολικού εκφοβισμού: Θεσμοθετείται ο «Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης», που λειτουργεί συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τις υφιστάμενες υποστηρικτικές δομές, και ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας των σχολικών μονάδων. ΘΕΤΙΚΟ 5. Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό: Μεταξύ άλλων, εισάγονται οργανωτικές ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος πλήρωσης κενών, την απλοποίηση διαδικασιών, την επίσπευση καταβολής επιμισθίων, την παροχή κινήτρων και μεγαλύτερης ελευθερίας των εκπαιδευτικών και άλλες ρυθμίσεις που διέπουν το καθεστώς τους. ΘΕΤΙΚΟ Γ. Οργανωτικές και βελτιωτικές ρυθμίσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση 1. Ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων: Προβλέπεται η δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε ΑΕΙ, θεσμοθετούνται τα κοινά (joint) και διπλά (dual) προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, θερινά προγράμματα στα ΑΕΙ, ενώ παράλληλα παρέχονται διευκολύνσεις για την προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών. ΘΕΤΙΚΟ 2. Διαδικασία ανάδειξης Πρυτανικών Αρχών: Θεσμοθετείται το ενιαίο ψηφοδέλτιο Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων, προβλέπεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για τη διασφάλιση του αδιάβλητου και τη διευκόλυνση συμμετοχής στη διαδικασία, αλλάζει το εκλεκτορικό σώμα και καθιερώνεται η 4ετής θητεία. ΘΕΤΙΚΟ 3. Νέο πλαίσιο για τις μετεγγραφές φοιτητών: Καθιερώνεται για πρώτη φορά πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο (βάση εισαγωγής μείον 2.750 μόρια), εξορθολογίζονται τα υφιστάμενα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια για την αποφυγή καταστρατήγησης των κανόνων και εισάγεται η καινοτομία του β’ κύκλου μετεγγραφών. ΘΕΤΙΚΟ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ: 1. Να αξιολογηθεί και να εκτιμηθεί το πρόσφατο μέτρο της υποχρεωτικής φοίτησης των προνηπίων στο Σχολείο. Η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου είχε περισσότερα αρνητικά παρά θετικά αποτελέσματα. 2. Μετά από τις εξελίξεις στον τομέα της υγείας, προτείνουμε να προσληφθεί μόνιμο βοηθητικό προσωπικό για το Νηπιαγωγείο και τις 3 πρώτες τάξεις του Δημοτικού. 3. Να δημιουργηθεί σε κάθε πρωτεύουσα Νομού Αθλητικό Σχολείο (Γυμνάσιο – Λύκειο), με λιγότερα μαθήματα και έμφαση στον Αθλητισμό. Με σκοπό όχι μόνον την προαγωγή αθλητών, γυμναστών και διαιτητών μελλοντικά, αλλά και την απορόφηση μαθητών μειωμένης απόδοσης σε μαθήματα ή σε διαγωγή. Διότι η αθλητική εκπαίδευση έχει άλλα πλεονεκτήματα που δεν διαθέτει η κλασσική διαδικασία της εκπαίδευσης. 4. Με το ίδιο σκεπτικό, προτείνουμε να μειωθούν τα μαθήματα στα μουσικά σχολεία και δοθεί έμφαση στα μαθήματα μουσικής. 5. Να μειωθεί ο αριθμός των παιδιών ανά τάξη και φυσικά σε καμμία περίπτωση δεν θέλουμε να αυξηθεί. Με εκτίμηση, Π. Κυριακίδης.