Η θεσμοθέτηση εξετάσεων μεταξύ συνδεδεμένου Προτύπου Γυμνασίου και Λυκείου κάνει την εισαγωγή στο Πρότυπο Γυμνάσιο εκτιμώ πως θα οδηγήσει σε απαξίωση της υψηλού επιπέδου δημόσιας παιδείας, που το νομοσχέδιο αυτό προσπαθεί αποτρέψει - αναστρέψει. Η απαξίωση γίνεται με τους παρακάτω μηχανισμούς:
Α. Οι 'ενδιάμεσες ' αυτές εξετάσεις κάνουν την επιλογή του Προτύπου σχολείου αυτόματα ΠΟΛΥ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΕΛΚΥΣΤΙΚΗ. Απαξιώνει το ¨προϊόν" της επιτυχίας (την εισαγωγή) και πιθανά οδηγεί σε απόρριψή του ιδίως από τους καλύτερους (αυτούς που μπορούν να επιτύχουν εισαγωγή - υποτροφίες κλπ σε άλλα σχολεία με σταθερότερη πορεία όπως διάφορα ιδιωτικά σχολεία, καλλιτεχνικά κλπ).
Β. ΑΧΡΗΣΤΕΥΕΤΑΙ Η Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ και πολλή από την δουλειά που γίνεται σε αυτή, καθώς θα γίνει απλώς τάξη προετοιμασίας για την είσοδο στο Πρότυπο Λύκειο.
Γ.Οι εξετάσεις αναγκαστικά περιλαμβάνουν αξιολόγηση μόνο σε 2-3 τομείς - μαθήματα. Δεν θα μπορούσαν ποτέ να αναγνωρίσουν με κατάλληλο τρόπο την πολύπλευρη ικανότητα πολλών από τα παιδιά που φοιτούν στα σχολεία αυτά ( ή και των υποψηφίων για εισαγωγή στα σχολεία αυτά). Η επίδοση στις εξετάσεις όπως γνωρίζουμε μπορεί να τροποποιηθεί σημαντικά αναλόγως με το πόσο στοχευμένη είναι η προετοιμασία για αυτές. Τη ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ θέλουμε όμως να αξιολογήσουμε ή τις ικανότητες και προσπάθεια;
Δ. Το κλίμα συνεχών εξετάσεων - ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗΣ της όποιας ικανότητας - αξίας, οδηγεί σε ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΕΣ και δεν τονώνει την αυτοπεποίθηση των μαθητών. Η ενδεχόμενη πιθανή επιτυχία στις ενδιάμεσες εξετάσεις δύσκολα αντισταθμίζει την ανασφάλεια που έχει ήδη εγχαραχτεί στην προσωπικότητα των μαθητών των σχολείων αυτών. Για την αποτυχία ... έχει ήδη αναλυθεί αρκετά.
Πέραν των παραπάνω για την ΕΙΔΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ των παιδιών που έχουν εισέλθει με το προγενέστερο νομικό καθεστώς (τωρινή α' και β' γυμνασίου) , η μεταβολή του πλαισίου, ως είναι φυσικό, κλονίζει την εμπιστοσύνη στην Πολιτεία και δια αυτής στην κοινωνία μας και τις αξίες της. Δεν θέλουμε τους (υψηλών δεξιοτήτων) μελλοντικούς πολίτες μας να τους "δηλητηριάσουμε" με την πίκρα της ΑΔΙΚΙΑΣ.
Λύσεις υπάρχουν:
Θέλουμε περισσότεροι μαθητές να έχουν το προνόμιο του να απολαύσουν την υψηλού επιπέδου παιδεία των Προτύπων;
--Θεσμοθετούμε περισσότερα πρότυπα, όπως και πράξατε, ώστε να μην επιλέγεται μόνο το 1/8 αλλά πχ το 1/3 των μαθητών που ενδιαφέροναι, με λιγότερο ψυχοφθόρες εξετάσεις, μικρότερη αγωνία κλπ
Θέλουμε να μεταλαμπαδεύσουμε τις αξίες των προτύπων σχολείων στα υπόλοιπα δημόσια σχολεία;
--Εφαρμόζουμε πετυχημένες πρακτικές των προτύπων όπως πχ οι όμιλοι και στα υπόλοιπα, οργανώνουμε κοινά projects των προτύπων σχολείων με άλλα δημόσια σχολεία και δεν περιμένουμε τους πικραμένους λίγους απτυχόντες των εισαγωγικών εξετάσεων για το λύκειο να πάνε στα "απλά" σχολεία και να τα αναβαθίσουν με την εμπειρία τους (αν είναι δυνατόν...)
Θέλουμε οι εισαχθέντες να διατηρήσουν το υψηλό επίπεδο που είχαν όταν μπήκαν στο σχολείο και να μην πέσει το επιπεδό τους;
--Φροντίζουμε ως πολιτεία τους καθηγητές τους, διατηρώντας το ηθικό τους και ενδιαφέρον τους υψηλό. Αυτοί θα αναγνωρίσουν τον μαθητή που το επίπεδό του πέφτει, θα τον αγκαλιάσουν και θα αναζητήσουν με τον ίδιο και τους γονείς του τον καλύτερο δρόμο για να επανέλθει στο κορυφαίο επίπεδο που θα μπορούσε να βρίσκεται με βάση τις δεξιότητές του.
Θέλουμε τους μαθητές έτοιμους για υπερανταγωνιστικά μελλοντικά περιβάλλοντα σπουδών - εργασίας;
--Αναζητούμε ως σχολεία αυτούς που έχουν ιδιαίτερη φυσική κλίση προς τους αναλόγους τομείς και προωθούμε προετοιμασία για και συμμετοχή σε διαγωνισμούς (που είναι εξ'ορισμού ανταγωνιστικοί)
Θέλουμε μελλοντικούς πολίτες που εμπιστεύονται την δημοκρατία - αξιοκρατία - θεσμούς;
Καλλιεργούμε την εμπιστοσύνη προς αυτούς με συνέπεια στην νομοθεσία, χωρίς άσκοπες ματαιώσεις και κυρίως με νομοπαρασκευαστική διαδικασία που βασίζεται σε σχολαστική μελέτη του αντικειμένου, ενδιαφέρον για τους πολίτες και όχι προχειρότητες όσο αυτό είναι εφικτό.
Η θεσμοθέτηση εξετάσεων μεταξύ συνδεδεμένου Προτύπου Γυμνασίου και Λυκείου κάνει την εισαγωγή στο Πρότυπο Γυμνάσιο εκτιμώ πως θα οδηγήσει σε απαξίωση της υψηλού επιπέδου δημόσιας παιδείας, που το νομοσχέδιο αυτό προσπαθεί αποτρέψει - αναστρέψει. Η απαξίωση γίνεται με τους παρακάτω μηχανισμούς: Α. Οι 'ενδιάμεσες ' αυτές εξετάσεις κάνουν την επιλογή του Προτύπου σχολείου αυτόματα ΠΟΛΥ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΕΛΚΥΣΤΙΚΗ. Απαξιώνει το ¨προϊόν" της επιτυχίας (την εισαγωγή) και πιθανά οδηγεί σε απόρριψή του ιδίως από τους καλύτερους (αυτούς που μπορούν να επιτύχουν εισαγωγή - υποτροφίες κλπ σε άλλα σχολεία με σταθερότερη πορεία όπως διάφορα ιδιωτικά σχολεία, καλλιτεχνικά κλπ). Β. ΑΧΡΗΣΤΕΥΕΤΑΙ Η Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ και πολλή από την δουλειά που γίνεται σε αυτή, καθώς θα γίνει απλώς τάξη προετοιμασίας για την είσοδο στο Πρότυπο Λύκειο. Γ.Οι εξετάσεις αναγκαστικά περιλαμβάνουν αξιολόγηση μόνο σε 2-3 τομείς - μαθήματα. Δεν θα μπορούσαν ποτέ να αναγνωρίσουν με κατάλληλο τρόπο την πολύπλευρη ικανότητα πολλών από τα παιδιά που φοιτούν στα σχολεία αυτά ( ή και των υποψηφίων για εισαγωγή στα σχολεία αυτά). Η επίδοση στις εξετάσεις όπως γνωρίζουμε μπορεί να τροποποιηθεί σημαντικά αναλόγως με το πόσο στοχευμένη είναι η προετοιμασία για αυτές. Τη ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ θέλουμε όμως να αξιολογήσουμε ή τις ικανότητες και προσπάθεια; Δ. Το κλίμα συνεχών εξετάσεων - ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗΣ της όποιας ικανότητας - αξίας, οδηγεί σε ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΕΣ και δεν τονώνει την αυτοπεποίθηση των μαθητών. Η ενδεχόμενη πιθανή επιτυχία στις ενδιάμεσες εξετάσεις δύσκολα αντισταθμίζει την ανασφάλεια που έχει ήδη εγχαραχτεί στην προσωπικότητα των μαθητών των σχολείων αυτών. Για την αποτυχία ... έχει ήδη αναλυθεί αρκετά. Πέραν των παραπάνω για την ΕΙΔΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ των παιδιών που έχουν εισέλθει με το προγενέστερο νομικό καθεστώς (τωρινή α' και β' γυμνασίου) , η μεταβολή του πλαισίου, ως είναι φυσικό, κλονίζει την εμπιστοσύνη στην Πολιτεία και δια αυτής στην κοινωνία μας και τις αξίες της. Δεν θέλουμε τους (υψηλών δεξιοτήτων) μελλοντικούς πολίτες μας να τους "δηλητηριάσουμε" με την πίκρα της ΑΔΙΚΙΑΣ. Λύσεις υπάρχουν: Θέλουμε περισσότεροι μαθητές να έχουν το προνόμιο του να απολαύσουν την υψηλού επιπέδου παιδεία των Προτύπων; --Θεσμοθετούμε περισσότερα πρότυπα, όπως και πράξατε, ώστε να μην επιλέγεται μόνο το 1/8 αλλά πχ το 1/3 των μαθητών που ενδιαφέροναι, με λιγότερο ψυχοφθόρες εξετάσεις, μικρότερη αγωνία κλπ Θέλουμε να μεταλαμπαδεύσουμε τις αξίες των προτύπων σχολείων στα υπόλοιπα δημόσια σχολεία; --Εφαρμόζουμε πετυχημένες πρακτικές των προτύπων όπως πχ οι όμιλοι και στα υπόλοιπα, οργανώνουμε κοινά projects των προτύπων σχολείων με άλλα δημόσια σχολεία και δεν περιμένουμε τους πικραμένους λίγους απτυχόντες των εισαγωγικών εξετάσεων για το λύκειο να πάνε στα "απλά" σχολεία και να τα αναβαθίσουν με την εμπειρία τους (αν είναι δυνατόν...) Θέλουμε οι εισαχθέντες να διατηρήσουν το υψηλό επίπεδο που είχαν όταν μπήκαν στο σχολείο και να μην πέσει το επιπεδό τους; --Φροντίζουμε ως πολιτεία τους καθηγητές τους, διατηρώντας το ηθικό τους και ενδιαφέρον τους υψηλό. Αυτοί θα αναγνωρίσουν τον μαθητή που το επίπεδό του πέφτει, θα τον αγκαλιάσουν και θα αναζητήσουν με τον ίδιο και τους γονείς του τον καλύτερο δρόμο για να επανέλθει στο κορυφαίο επίπεδο που θα μπορούσε να βρίσκεται με βάση τις δεξιότητές του. Θέλουμε τους μαθητές έτοιμους για υπερανταγωνιστικά μελλοντικά περιβάλλοντα σπουδών - εργασίας; --Αναζητούμε ως σχολεία αυτούς που έχουν ιδιαίτερη φυσική κλίση προς τους αναλόγους τομείς και προωθούμε προετοιμασία για και συμμετοχή σε διαγωνισμούς (που είναι εξ'ορισμού ανταγωνιστικοί) Θέλουμε μελλοντικούς πολίτες που εμπιστεύονται την δημοκρατία - αξιοκρατία - θεσμούς; Καλλιεργούμε την εμπιστοσύνη προς αυτούς με συνέπεια στην νομοθεσία, χωρίς άσκοπες ματαιώσεις και κυρίως με νομοπαρασκευαστική διαδικασία που βασίζεται σε σχολαστική μελέτη του αντικειμένου, ενδιαφέρον για τους πολίτες και όχι προχειρότητες όσο αυτό είναι εφικτό.