Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη ΧΡΙΣΤΟΣ Γ. ΡΩΜΑΣ | 5 Μαΐου 2020, 20:14
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Τα κλασικά γράμματα αποτέλεσαν ανέκαθεν βασικό άξονα στη συγκρότηση του σύγχρονου σχολείου σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο. Και, βέβαια, τα Λατινικά κατέχουν κυρίαρχη θέση στις λεγόμενες κλασικές σπουδές. Γι’αυτό και την διδασκαλία του μαθήματος αυτού επιβάλλουν και σήμερα σημαντικοί λόγοι. Αναφέρουμε μεταξύ αυτών τους κυριότερους: 1- Κατ’αρχάς στην λατινική έχουν γραφεί αξιόλογα φιλολογικά, θεολογικά, φιλοσοφικά και λοιπά επιστημονικά έργα. Από την λατινική, εξάλλου, προήλθαν οι νεολατινικές γλώσσες, ενώ η λατινική χρησιμοποιήθηκε ως βάση της νεότερης λογοτεχνίας, νομολογίας, φιλοσοφίας και επιστήμης. 2- Δεν πρέπει να παροράται το γεγονός ότι αρχαία ελληνικά συγγράμματα, όπως του Αρχιμήδη, του Ευκλείδη, του Καλλιμάχου και άλλων, διασώθηκαν σε λατινικές μεταφράσεις. 3- Για την νομική επιστήμη η λατινική έχει ιδιάζουσα σημασία, όχι μόνον γιατί το ρωμαϊκό δίκαιο είναι η βάση της, αλλά και διότι το μεγαλύτερο μέρος της νομικής ορολογίας προέρχεται από λατινικά κείμενα, στα οποία μάλιστα συχνά καταφεύγουν οι νομικοί. 4- Ως προς την ορολογία, γενικότερα, είναι γνωστό ότι επιστημονικοί όροι της βιολογίας, ιατρικής, φαρμακολογίας κλπ. είναι λατινικής προελεύσεως και η κατανόηση της σημασίας των δυσχεραίνεται ή είναι ελλιπής χωρίς τη γνώση της λατινικής γλώσσας. 5- Πέρα από την πρακτική σπουδαιότητα, η σπουδή των Λατινικών έχει μορφωτική σημασία ανάλογη προς εκείνη των Αρχαίων Ελληνικών. Και τούτο, γιατί η λατινική, ως ανήκουσα στα κλασικά γράμματα, είναι γλώσσα λογική και ακριβής και εθίζει το πνεύμα των σπουδαστών στην τάξη και στην ακριβή έκφραση. Με βάση όσα με συντομία εκτέθηκαν ανωτέρω έχομε βαθιά την πεποίθηση ότι η λατινική γλώσσα και λογοτεχνία πρέπει να εξακολουθήσει να διδάσκεται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, γιατί είναι ανάγκη, όπως υποστηρίζουν και οι επαΐοντες, να φέρουμε σε επαφή τους Έλληνες μαθητές με τους δύο δυναμικούς λαούς της αρχαιότητος, τους Έλληνες και τους Ρωμαίους. Ας θέσουμε ως επιμύθιο, τέλος, τους λόγους της μεγάλης Ελληνίστριας Jacqueline de Romilly ότι η Αρχαία Ελληνική και Λατινική Φιλολογία «αποτελούν μια επανάσταση εναντίον της βαρβαρότητας, της περιφρόνησης της ομορφιάς και του σκοταδιού που απειλούν τον σύγχρονο κόσμο». Χρίστος Γ. Ρώμας Φιλόλογος