Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Μ.Σ. | 5 Μαΐου 2020, 20:24
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμη κ. Υπουργέ, Η Κοινωνιολογία πρέπει να παραμείνει στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα για όσους λόγους έχουν ήδη πολύ ορθά και τεκμηριωμένα εκθέσει, κοινωνικοί επιστήμονες, εκπαιδευτικοί, φορείς, πανεπιστημιακές σχολές και ιδρύματα, μαθητές, φοιτητές, γονείς, πολίτες. Θα σας επισημάνω έναν επιπλέον λόγο για τον οποίο πρέπει η Κοινωνιολογία να έχει τη θέση που αυτοδίκαια της αξίζει μεταξύ των άλλων πανελληνίων μαθημάτων. Η Κοινωνιολογία είναι η "κορωνίδα" των διδασκόμενων μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών στο Λύκειο. Στη "συλλογική συνείδηση' του κάθε σχολείου, στο οποίο υπάρχει κοινωνικός επιστήμονας που διδάσκει Κοινωνιολογία, βρίσκεται αυτονόητα βαθιά ενσταλαγμένη η θεώρηση, αλλά και η πεποίθηση ότι ο κοινωνικός επιστήμονας είναι ο μόνος που είναι ειδικός στην μελέτη της κοινωνίας. Καθώς το σχολείο αποτελεί μία "μικροκοινωνία" η οποία ασφαλώς εντάσσεται στην ευρύτερη κοινωνία και αποτελεί τον "καθρέφτη" της, το σχολείο καλείται να διαχειριστεί ένα εύρος κοινωνικών προβλημάτων που μεταφέρονται και λαμβάνουν χώρα εντός του. Ο κοινωνικός επιστήμονας είναι αυτός που έχει τα επιστημονικά εργαλεία, είναι αυτός που είναι ο ειδικός στη μελέτη της λειτουργίας των κοινωνικών ομάδων και στις σχέσεις που τις συγκροτούν. Είναι ο ειδικός, στη μελέτη κοινωνικών φαινομένων, όπως αυτών της φτώχειας, της ανεργίας, της παραβατικότητας, της μετανάστευσης και πολλών άλλων ανεξάντλητων θεμάτων που εισρέουν από την ευρύτερη κοινωνία στην κοινωνία του σχολείου και ταλαιπωρούν όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Είναι αυτός που θα προστρέξουν "άτυπα" τα περισσότερα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, οι εκπαιδευτικοί των άλλων κλάδων, μαθητές, γονείς, ακόμα και η διεύθυνση του σχολείου, προκειμένου να πάρουν τη γνώση του, τη γνώμη του, να λάβουν τα "φώτα" του σε όποιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν. Ας μην κρυβόμαστε πλέον πίσω από το δάχτυλό μας και ας μην "στρουθοκαμηλίζει" η υπόλοιπη εκπαιδευτική κοινότητα εμπρός σε αυτή την πραγματικότητα. Ας έχουν την γενναιοδωρία ψυχής να το ομολογήσουν όλοι οι εκπαιδευτικοί των υπόλοιπων κλάδων επιτέλους, αλλά και όλη η εκπαιδευτική κοινότητα πόσο αναγκαίος είναι ο κοινωνικός επιστήμονας στο σχολείο. Ας βγουν να βροντοφωνάξουν πως όταν υπάρχουν ζητήματα διαχείρισης σχέσεων μεταξύ των μαθητών, ακόμη και μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών ή ζητήματα διαχείρισης κρίσεων γενικότερα στο σχολείο, ότι πολλοί μαθητές, αλλά και οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί των άλλων κλάδων, στους κοινωνικούς επιστήμονες προστρέχουν. Συνοπτικά. Η Κοινωνιολογία παραπέμπει στη λέξη "Κοινωνία". Στη συλλογική συνείδηση του σχολείου αυτός ο συνειρμός λειτουργεί αυτόματα, ακόμη και για τους μικρότερους μαθητές του σχολείου και εξίσου αυτοματοποιημένα λειτουργεί και ο (ενδεχόμενος) ευεργετικός ρόλος του εκπαιδευτικού που διδάσκει Κοινωνιολογία στο σχολείο ως ασπίδα προστασίας εμπρός στα όποια σχολικά και κοινωνικά προβλήματα. Το γεγονός ότι το μάθημα της Κοινωνιολογίας είναι πανελλήνια εξεταζόμενο μάθημα δίνει σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα την αίσθηση της ασφάλειας, την αίσθηση της κατοχής μιας πιο δυνατής, "ατσάλινης" ασπίδας απέναντι σε αυτά. Η Κοινωνιολογία επανήλθε ως πανελλήνιο μάθημα, μετά από μια δεκαετή κρίση που πέρασε η χώρα μας και των κοινωνικών προβλημάτων που αυτή δημιούργησε, και συνεχίζει να διδάσκεται εν μέσω της παγκόσμιας κρίσης της πανδημίας που διανύουμε όπου έχει ήδη αρχίσει να εμφανίζεται ένα τεράστιο εύρος νέων κοινωνικών φαινομένων και προβλημάτων. Στο πλαίσιο αυτό, είναι χρήσιμη τόσο για τη γνώση του ιδίου του αντικειμένου της, όσο και για τον ρόλο του κοινωνικού επιστήμονα που την διδάσκει στο σχολείο. Εάν μετά το πέρας αυτής της τόσο κρίσιμης χρονιάς (σε επίπεδο συσσωρευμένων κοινωνικών προβλημάτων) κάνετε μια σοβαρή έρευνα σε όλα τα σχολεία της χώρας επί του ανωτέρου ζητήματος θα πειστείτε για τα ανωτέρω. Αν καταργηθεί το μάθημα της Κοινωνιολογίας, το σχολείο δεν χάνει απλώς ένα πανελλήνιο μάθημα που θα αντικατασταθεί με ένα άλλο, αλλά χάνει ένα σημαντικό μάθημα, καθώς και έναν εκπαιδευτικό, ισχυρό σύμμαχο στην προάσπιση της ειρήνης, της ασφάλειας και της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου. Που δίνει πολλά και που θα μπορούσε να δώσει πολλά περισσότερα. Όχι μόνο δεν πρέπει να χαθούν οι θέσεις των κοινωνικών επιστημόνων από τα σχολεία, αλλά απεναντίας, πρέπει να αυξηθούν, για να επιτύχουμε ένα καλύτερο σχολείο, πιο ενημερωμένους αυριανούς πολίτες, ικανούς να αντιμετωπίσουν ενδεχόμενα αδιέξοδα του μέλλοντος και άξιους να βάλουν μπρος την παραγωγική μηχανή της χώρας για το συνολικό καλό, για το καλό της ελληνικής κοινωνίας. Για να επιτύχουμε επιπλέον, να μην ψάχνουμε μόνο τρόπους για το πώς θα επιστρέψουν οι 500.000 επιστήμονες να δώσουν τη γνώση τους στη χώρα τους, αλλά να ψάχνουμε και τρόπους για να κρατήσουμε αυτούς που έχουν απομείνει και έχουν πολλά να δώσουν στην ανοικοδόμηση της χώρας. Θα πρέπει επιτέλους η Ελλάδα να εναρμονιστεί και σε αυτόν τον τομέα με τα διεθνή πρότυπα και να σταματήσει να διώχνει τα παιδιά της και να τα «τρώει». Με εκτίμηση Μ. Σ. ΠΕ78 ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ