Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 08 – Μέσος όρος απόλυσης – προαγωγής μαθητών στο Γενικό ΛύκειοΣχόλιο του χρήστη ΚΕΦΑΛΑ ΒΑΪΑ | 5 Μαΐου 2020, 20:37
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Έχοντας υπόψη δηλώσεις στα ΜΜΕ, ιδιαίτερα μετά τις χαμηλές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στην Πίζα, αυτό που εξαγγέλθηκε ήταν η ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των μαθητών, αφού οι χαμηλές επιδόσεις ήταν αποτέλεσμα της χρόνιας αποστήθισης που προωθείται στο ελληνικό σχολείο εις βάρος άλλων ικανοτήτων, όπως ανάλυση, σύνθεση, πεπεραστικότητα κ.α., που θα έπρεπε να προωθεί. Είχε τονιστεί μάλιστα ότι η αλλαγή του σχολείου με στόχο την ανάπτυξη της κρίσης θα έπρεπε να ξεκινάει από κάτω προς τα πάνω δηλαδή από το νηπιαγωγείο, θέσεις που συμφωνούμε απόλυτα. Σε κάθε μεταρρύθμιση θα πρέπει να δίνεται και ο κατάλληλος χρόνος για αξιολόγηση. Από τη μεταπολίτευση και μετά όποιες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και αν εξαγγέλθηκαν εκτός του ότι δεν αξιολογήθηκαν ως προς τα αποτελέσματά τους (διότι την μία την προλάμβανε κάποια άλλη), δεν κατόρθωσαν να αναβαθμίσουν το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και φυσικά το Λύκειο, το οποίο κατέληξε να νοείται ως προθάλαμος για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Έτσι κάθε μεταρρύθμιση περιορίστηκε κυρίως στο ποια μαθήματα θα διδαχθούν και ποια θα εξεταστούν στις Πανελλαδικές χωρίς τις περισσότερες φορές να ληφθούν υπόψη τόσο οι ανάγκες των μαθητών στο να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις ενός ραγδαία εξελισσόμενου κόσμου όσο και στις προαπαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες που θα πρέπει να κατέχουν, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στα μαθήματα του κλάδου που επέλεξαν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ως παράδειγμα μπορούμε να αναφέρουμε ότι για χρόνια είχαμε το παράδοξο οι μαθητές προκειμένου να εισαχθούν στις σχολές Κοινωνικών Επιστημών να εξετάζονται στα Λατινικά. Λόγω του παράδοξου αυτού και επειδή σε όλο το Λύκειο ο κυρίαρχος στόχος ήταν η "επιτυχία στις πανελλαδικές" με παπαγαλία και όχι ζύμωση πληροφοριών γενικής παιδείας, πολλοί φοιτητές να εγκαταλείπουν τις σπουδές τους είτε γιατί η σχολή στην οποία φοιτούν δεν ήταν τελικά αυτό που οραματίζονταν είτε γιατί δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν γνωστικά. Το κόστος βέβαια τεράστιο για όλους. Η αποφυγή του κόστους και η μετατροπή του σε κέρδος μπορεί να επιτευχθεί με την επαναφορά του Επαγγελματικού Προσανατολισμού στα σχολεία και τη διδασκαλία του από κατάλληλα καταρτισμένους εκπαιδευτικούς αλλά και τον εξορθολογισμό ύλης και μαθημάτων για τις Πανελλαδικές, σε συνεργασία με τους Πανεπιστημιακούς. Η οργάνωση επισκέψεων στα αντίστοιχα κέντρα παραγωγής και γνώσης, κρίνεται απαραίτητη. Σημαντική επίσης είναι η αξιολόγηση για τα πιθανά οφέλη που μπορεί να συνεπάγεται η διδασκαλία ενός γνωστικού αντικειμένου είτε ως μάθημα Γενικής Παιδείας είτε ως πανελλαδικά εξεταζόμενο. Όμως ποιας μορφής αξιολόγηση και ανατροφοδότηση θα έχουμε για τη σημασία της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος αφού πριν καν εξεταστεί για πρώτη φορά καταργείται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο; Αν η παιδεία αποτελεί έναν από τους πυλώνες ανάπτυξης ατόμων και κοινωνίας, αλλαγής στάσεων, αντιλήψεων, νοοτροπιών, συμπεριφορών σε όλα τα επίπεδα, θα πρέπει κάποτε με ειλικρίνεια να τοποθετηθούμε όλοι οι εμπλεκόμενοι στην εκπαίδευση φορείς, προτάσσοντας το συλλογικό έναντι του συντεχνιακού και να αποφασίσουμε τι σχολείο έχουμε, τι σχολείο θέλουμε και τι σχολείο έχουμε ανάγκη ως χώρα. Η Κοινωνιολογία θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση, γεγονός που αναπτύχτηκε με σοβαρά επιχειρήματα από πολλούς θεσμούς και φορείς και αναρτήθηκε στην παρούσα διαβούλευση. Όμως είναι απαραίτητο είτε αποφασιστεί η διατήρησή της ως μάθημα πανελλαδικά εξεταζόμενο είτε ως Γενικής Παιδείας να δρομολογηθεί η έκδοση ενός πιο κατανοητού πιο σύγχρονου βιβλίου Κοινωνιολογίας, που θα περιλαμβάνει κοινωνικές έρευνες του 21ου αιώνα και όχι αρχών του 20ου.Καλό θα ήταν στο εγχειρίδιο αυτό να εντάσσονται και διαπρεπείς Έλληνες κοινωνιολόγοι όπως ο Νίκολας Χρηστάκης, καθηγητής στο Χάρβαρντ, από τους κορυφαίους παγκόσμια στα κοινωνικά δίκτυα. Το έχουν ανάγκη οι μαθητές για λόγους τόνωσης του ηθικού τους αλλά και της συλλογικής, εθνικής και σύγχρονης ευρωπαϊκής τους ταυτότητας, έναντι μιας προβαλλόμενης από τα ΜΜΕ αντίληψης περί μικρού λαού και μικρής χώρας… Είναι καταγεγραμμένος ο αριθμός των Πανεπιστημιακών σχολών της ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών, στις οποίες διδάσκεται η Κοινωνιολογία ή τα Λατινικά; Η απαλοιφή του όρου Κοινωνικές από την ομάδα αυτή Προσανατολισμού δεν μπορεί να αποκρύψει και την αλήθεια, ότι δηλαδή οι σχολές Κοινωνικών Επιστημών αφορούν ένα μεγάλο κομμάτι του μηχανογραφικού και ότι η Κοινωνιολογία διδάσκεται σε πλείστες σχολές έναντι των Λατινικών. Γιατί δεν διατηρούνται τα Λατινικά ως μάθημα επιλογής, που είναι ήδη θεσπισμένο, και να τεθεί ως προϋπόθεση οι μαθητές που θα δηλώσουν σχολές Ανθρωπιστικών Επιστημών να το έχουν επιλέξει και να το έχουν διδαχθεί στο σχολείο; Όσον αφορά το άρθρο 02 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, η ένταξη των Αγγλικών στο νηπιαγωγείο θα εντείνει ακόμα περισσότερο το ζήτημα της έκφρασης των παιδιών αφού μέσα από πολυάριθμες έρευνες αποδεικνύεται ότι η έκθεση των παιδιών στην τηλεόραση, και εν γένει στην τεχνολογία της εικόνας, καθυστερεί την ανάπτυξη του λόγου. Έτσι θα δημιουργηθεί μεγάλη σύγχυση στα νήπια και κυρίως στα προσφυγόπουλα που θα καλούνται να σκέφτονται και να εκφράζονται σε πάνω από δύο γλώσσες. Όσον αφορά τα Λατινικά και το άρθρο 07 της διαβούλευσης ,με ποιο τρόπο μία νεκρή γλώσσα όπως τα Λατινικά, που δεν αποτελεί και τη βάση της μητρικής μας, μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της κρίσης των μαθητών στο ελληνικό σχολείο; όταν επί των ημερών μας η πλειοψηφία των μαθητών αδυνατεί να εκφραστεί και στη μητρική γλώσσα; Ο λειτουργικός αναλφαβητισμός, συνέπεια εκτός των άλλων της λανθασμένης χρήσης της τεχνολογίας, είναι παρών. Συμφωνώ απόλυτα στις θέσεις που αναφέρονται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο με τις εξής παρατηρήσεις: • Την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων (άρθρο 06), υπό την προϋπόθεση όλοι οι μαθητές την ίδια μέρα την ίδια ώρα να εξετάζονται στα ίδια διαβαθμισμένα θέματα και όχι λοταρία για κάθε σχολείο όπως λανθασμένα προβλέπονταν και εφαρμόστηκε αρχικά. Η κατάργηση της τράπεζας θεμάτων έφερε την χαλάρωση και την αδιαφορία των μαθητών. • Όσον αφορά το άρθρο 06 για την εκπόνηση της ερευνητικής εργασίας και τη συμμετοχή στη βαθμολογία κατά 50% στο μάθημα της Πολιτικής Παιδείας κατά το δεύτερο τετράμηνο. Η εμβάθυνση δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί τρέχοντας να προλάβουμε την ύλη. Η ύλη στην Πολιτική Παιδεία της Α' Λυκείου είναι αρκετά μεγάλη για να καλυφθεί όπως πρέπει, ιδιαίτερα εντάσσοντας και την ερευνητική εργασία στο δεύτερο τετράμηνο. • Την αύξηση της βαθμολογίας για την προαγωγή των μαθητών αλλά και τις προβλεπόμενες ποινές , που όπως είχαν διαμορφωθεί δεν ίσχυε ούτε η διαβάθμιση ούτε η εξατομίκευση.(άρθρο 08). Η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα θα δυσχεράνει το παιδαγωγικό έργο και στις μικρότερες τάξεις ίσως δημιουργήσει και προβλήματα ασφάλειας. Έχουμε ήδη τμήματα πολλαπλών ταχυτήτων. Οι νέες θεματικές που αναφέρονται μπορούν να ενταχθούν στα ήδη διδασκόμενα μαθήματα π.χ η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στη Βιολογία, η πρόληψη από εξαρτησιογόνες ουσίες στην Κοινωνιολογία ή στη Βιολογία. Θα μπορούσαν επίσης να ενταχθούν στα πλαίσια της Ερευνητικής Εργασίας. Χρειάζεται όμως μεγάλη προσοχή στο ποιος και πώς θα προσεγγίσει τα παραπάνω θέματα γιατί υπάρχει ο κίνδυνος των εντελώς αντιθέτων από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Όσον αφορά το άρθρο 38 για το θεσμό του εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης. Έχοντας την προηγούμενη εμπειρία της υπευθύνου για τη βία και το σχολικό εκφοβισμό στο σχολείο που υπηρετώ, θεσμικά οι δυνατότητες παρέμβασης των υπευθύνων ήταν ελάχιστες και ο θεσμός δεν υποστηρίζονταν με το αντίστοιχο νομικό πλαίσιο. Χρειάζεται σωστή κατάρτιση και ενημέρωση αυτός που θα αναλάβει αυτό το ρόλο και ελάφρυνση του διδακτικού του ωραρίου. Επίσης να δίνεται βαρύτητα στην πρόληψη και όχι μόνο στη διαχείριση κρίσεων και ακραίων συμπεριφορών. Για τους προαναφερόμενους λόγους προτείνουμε: 1)Την παραμονή της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος τουλάχιστον για τους υποψηφίους των Κοινωνικών Σπουδών και τη συγγραφή νέου σχολικού εγχειριδίου(άρθρο 07). Επίσης, τουλάχιστον τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα να διδάσκονται αποκλειστικά από τους καθηγητές της αντίστοιχης ειδικότητας. Πχ. η ιστορία από ιστορικούς η κοινωνιολογία από κοινωνιολόγους. 2)Την καθιέρωση του εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης, με την απαραίτητη κατάρτιση, την ελάφρυνση του διδακτικού του ωραρίου και υποστηριζόμενο από ένα ισχυρό νομικό πλαίσιο. 3) Στις πανελλαδικές εξετάσεις οι μαθητές να εξετάζονται σε συναφή μαθήματα του κλάδου που επιλέγουν να σπουδάσουν και όχι σε άσχετα. Π.χ για την εισαγωγή σε σχολές Κοινωνικών Επιστημών οι μαθητές να εξετάζονται στην Κοινωνιολογία ή σε ένα μάθημα που θα περιλαμβάνει βασικές έννοιες και στοιχεία Κοινωνιολογίας, Ψυχολογίας, Δικαίου, Πολιτικής. 4) Τον σαφή διαχωρισμό των μαθητών σε ομάδες Προσανατολισμού από τη Β' Λυκείου και την αύξηση των ωρών διδασκαλίας αντίστοιχων μαθημάτων. 5) Τη θεσμοθέτηση της τράπεζας θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις(άρθρο 09). 6)Την επαναφορά και αναβάθμιση του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο Λύκειο.