Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη ΕΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ | 5 Μαΐου 2020, 21:44
Με αφορμή την κατάθεση προς διαβούλευση του νομοσχεδίου «Αναβάθμιση Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» επισημαίνουμε: 1. Στο πρόγραμμα σπουδών του Γενικού Λυκείου η διακριτότητα και η αυτοτέλεια των επιστημών στο επίπεδο της διδασκαλίας ολοκληρώνει στον αναγκαίο βαθμό τη μάθηση του αντικειμένου της κάθε επιστήμης και δίνει συγκεκριμένα μαθησιακά, μορφωτικά, γνωστικά και εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Στο πλαίσιο αυτό, η οικονομική επιστήμη αποτελεί απαραίτητη γενική γνώση και ως τέτοια πρέπει να διδάσκεται στο Γενικό Λύκειο. Αυτό γιατί το αντικείμενό της προσδιορίζεται στην παραγωγή, την ανταλλαγή και την διανομή των αγαθών στην κοινωνία, δηλαδή, στο πεδίο της οικονομικής πραγματικότητας. Έτσι, βοηθά το μαθητή να εξηγήσει πώς παράγονται και ανταλλάσσονται τα υλικά αγαθά στην κοινωνία, πώς διαμορφώνονται οι αξίες και οι τιμές των αγαθών στην παραγωγή και στην ανταλλαγή, τις προϋποθέσεις της διανομής του πλούτου των κοινωνιών. Η αναγκαιότητα εξοικείωσης με βασικές έννοιες που διαμορφώνουν οικονομική σκέψη, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την προαγωγή της οικονομικής ευημερίας των αυριανών πολιτών και των κοινωνιών μέσα στις οποίες αυτοί θα διαβιούν. Η οικονομική επιστήμη περιλαμβάνει γενικές έννοιες, όρους και προτάσεις που πρέπει να μάθει ο μαθητής για να μπορέσει να κατανοήσει και να ερμηνεύσει τα προβλήματα της οικονομίας και της κοινωνίας. Για αυτό θεωρούμε πως καθίσταται επιβεβλημένη η διδασκαλία της Οικονομικής Επιστήμης, ως μαθήματος γενικής παιδείας, για όλους τους μαθητές του Λυκείου πριν επιλέξουν προσανατολισμό σπουδών στη Γ΄ τάξη Γενικού Λυκείου. Παράλληλα, θα τους δοθεί η δυνατότητα ορθής επιλογής προσανατολισμού σπουδών καθώς θα έχουν αποκτήσει γνώση του περιεχομένου και της αξίας ενός διδακτικού αντικειμένου. Με βάση τα παραπάνω προτείνουμε την εισαγωγή του μαθήματος «Αρχές Οικονομίας» ως μαθήματος Γενικής Παιδείας που οι μαθητές θα διδαχθούν πριν επιλέξουν προσανατολισμό σπουδών στη Γ΄ τάξη Γενικού Λυκείου. 2. Ο προσανατολισμός Οικονομίας και Πληροφορικής συγκροτεί μια μεγάλη επιστημονική περιοχή που επιλέγεται από πολύ μεγάλο ποσοστό μαθητών της Γ΄ τάξης και περιλαμβάνει το μάθημα «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας», το οποίο αποτελεί μάθημα αυξημένης επιστημονικής βαρύτητας του προσανατολισμού σπουδών. Το πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος περιλαμβάνει στοιχεία μικροοικονομικής και μακροοικονομικής ανάλυσης και διδάσκεται μέχρι σήμερα επτά (7) ώρες εβδομαδιαία, ώστε να επιτυγχάνεται η εμβάθυνση στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Προτείνουμε το μάθημα «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» να συνεχίσει να εντάσσεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής με τον σημερινό αυξημένο αριθμό ωρών διδασκαλίας και να αποκτήσει αυξημένο συντελεστή βαρύτητας για την εισαγωγή των υποψηφίων σε σχολές του συγκεκριμένου Επιστημονικού Πεδίο. 3. Με το μάθημα «Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης» εξετάζονται θεμελιώδεις αρχές της ατομικής συμπεριφοράς όπως, προσωπικότητα, αξίες, αντιλήψεις, στάσεις, διαθέσεις, συναισθήματα, λήψη αποφάσεων και ο ρόλος των παρακινητικών συνθηκών για την επίτευξη ενός αποτελέσματος. Με τη μάθηση των διοικητικών ευθυνών, καθηκόντων και της διαχείρισης του παραγωγικού δυναμικού άνθρωποι-μηχανήματα-υλικά δίνεται η δυνατότητα στο μαθητή να κατανοήσει τι σημαίνει συνέπεια, αυστηρότητα, λήψη αποφάσεων, επικοινωνία, άσκηση και επανάληψη ορθολογικών πράξεων και εμπέδωση του ορθολογισμού. Το μάθημα αυτό αποτελεί δομικό στοιχείο του επιστημονικού υπόβαθρου των μαθητών που επιλέγουν τον προσανατολισμό «Οικονομίας και Πληροφορικής». Η αποδοχή του μαθήματος από τους μαθητές ήταν πολύ μεγάλη, αφού είχαν δημι-ουργηθεί, για όσο διάστημα ήταν στα μαθήματα επιλογής, περισσότερα από 1200 τμήματα ανά έτος σε όλα τα ΓΕΛ της χώρας. Προτείνουμε το μάθημα «Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης» να ενταχθεί ξανά στα διδασκόμενα μαθήματα της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου. Επισημαίνουμε ότι η υλοποίηση των παραπάνω προτάσεων είναι εφικτή αφού: α) υπάρχουν ήδη διαθέσιμοι διδακτικοί πόροι που έχουν αξιοποιηθεί και κατά το παρελθόν (Φωτόδεντρο, Διόφαντος) και β) Υπάρχει το εκπαιδευτικό δυναμικό που απαιτείται για τη διδασκαλία των εν λόγω μαθημάτων.