Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Ευάγγελος Κατσαρέλης | 5 Μαΐου 2020, 21:20
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σχετικά με τη συζήτηση περί της διδασκαλίας Λατινικών ή Κοινωνιολογίας στα Λύκεια, θα πρέπει να τονιστεί ότι ο ρόλος των ανθρωπιστικών επιστημών έγκειται στο να μελετήσουμε -και κατ' επέκταση κατανοήσουμε- τον άνθρωπο μέσα από τις μαρτυρίες της δραστηριότητάς του στην πορεία του χρόνου με στόχο να αποκωδικοποιηθούν πτυχές του πολιτισμού του και έτσι να έρθουμε πιο κοντά στην κατανόηση του τι είναι ο άνθρωπος και πάνω σε ποιες θεμελιώδεις αρχές βασίζονται και λειτουργούν οι κοινωνίες που συστήνουμε. Αυτό είναι το βασικό χαρακτηριστικό των κλασικών σπουδών. Η διδασκαλία των Λατινικών δίνει τη δυνατότητα να μεταλαμπαδευτεί αυτή η γνώση ή τουλάχιστον αυτό το ερέθισμα. Στην όλη συζήτηση πρέπει να ειπωθούν -μεταξύ άλλων- τα ακόλουθα τρία δεδομένα: α)ΔΕΝ τίθεται θέμα σύγκρισης της σπουδαιότητας των επιστημών (π.χ. Λατινικών - Κοινωνιολογίας), στην οποία πολλοί, επιπόλαια, καταφεύγουν για να τοποθετηθούν. Η συζήτηση αφορά στο ποια είναι τα απαραίτητα εφόδια γνώσης που πρέπει να δίνει ένα κράτος προς τους πολίτες του. Συνεπώς, τοποθετήσεις όπως "τα Λατινικά είναι άχρηστα" ή "η Κοινωνιολογία δεν έχει χώρο στα σχολεία" δηλώνουν άγνοια ή ημιμάθεια και βασίζονται σε συναισθηματισμούς. Κατ' επέκταση δεν ωφελεί να λαμβάνονται υπόψιν. β)Ένα πολύ βασικό κριτήριο για αυτό το θέμα είναι η ευκαιρία που έχει ο άνθρωπος σήμερα να εκτεθεί σε συγκεκριμένα ερεθίσματα και τομείς μέσα ή έξω από το σχολείο. Εδώ θα τοποθετηθώ σαφώς. Τη γνώση ή το ερέθισμα των Λατινικών κάποιος μπορεί να τα αποκτήσει ουσιαστικά ΜΟΝΟ μέσα από το σχολείο ή το Πανεπιστήμιο (Κάπως έτσι συμβαίνει και με άλλα σημαντικά μαθήματα, όπως τη Χημεία). Αντιθέτως τη γνώση ή το ερέθισμα της Κοινωνιολογίας δύναται να τα αποκτήσει με πολλούς τρόπους και από πολλές πηγές, μεταξύ των οποίων, και μέσα από τα Λατινικά, εφόσον το μάθημα διαμορφωθεί καταλλήλως. γ)Είναι ΑΔΙΑΜΦΙΣΒΉΤΗΤΟ ότι η διδασκαλία των Λατινικών πρέπει να επικαιροποιηθεί για να γίνει ουσιαστική και ωφέλιμη σύμφωνα με τα παραπάνω. Το ότι τόσα χρόνια το εκπαιδευτικό σύστημα έδινε μη επικαιροποιημένη προσέγγιση στο μάθημα -κάτι που συνέβαινε και συμβαίνει και με άλλα μαθήματα- δεν αποτελεί κριτήριο για την αξία της διδασκαλίας των Λατινικών, αλλά αποτελεί κριτήριο για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού μας συστήματος (!). Πολλά μπορούν να ειπωθούν ακόμα, θα ήθελα όμως να μείνω σε αυτές τις σκέψεις. Χαίρομαι να διαβάζω στο δημόσιο διάλογο τεκμηριωμένες απόψεις από όλες τις πλευρές.