Πρόταση μελών ΔΕΠ ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ με γνωστικό αντικείμενο τον ελληνικό παραδοσιακό χορό
Με αφορμή την κατάθεση του υπομνήματος για την εισαγωγή στον τρίτο θεματικό κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ» μιας τέταρτης θεματικής ενότητας με αντικείμενο τον «Δημοτικό χορό» από ομάδα μη πτυχιούχων Σχολών/Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ), τα μέλη του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) με γνωστικό αντικείμενο τον Ελληνικό Παραδοσιακό Χορό των ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ της χώρας υπενθυμίζουν τα ακόλουθα:
Εκ του υφιστάμενου Νόμου, απαιτείται παιδαγωγική επάρκεια για τη διδασκαλία στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η παιδαγωγική επάρκεια διασφαλίζεται μέσα από σπουδές σε πανεπιστημιακά τμήματα. Στην ανώτατη τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας, ιστορικά, ο χορός και ειδικότερα ο ελληνικός παραδοσιακός χορός συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι όλων των Σχολών/Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ).
Οι Σχολές και τα Τμήματα αυτά έχουν ως αντικείμενο μελέτης την ανθρώπινη κίνηση τόσο από την πλευρά των βιολογικών, όσο και των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών (ιστορική, κοινωνικο-πολιτισμική κ.λπ. οπτική) έχοντας μακρά παράδοση στη θεωρία, την πράξη και τη διδασκαλία του ελληνικού παραδοσιακού χορού. Στις ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ, το γνωστικό αντικείμενο του ελληνικού παραδοσιακού χορού συνιστά: α) υποχρεωτικό μάθημα όλων των φοιτητών/τριών και β) ειδίκευση/ειδικότητα για φοιτητές/τριες που το επιλέγουν.
Ο πτυχιούχος των ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ με ειδίκευση/ειδικότητα στον ελληνικό παραδοσιακό χορό, έχει όλα τα εφόδια για να μπορεί να απασχολείται αυτοτελώς ως δάσκαλος ελληνικού παραδοσιακού χορού σε όλες τις πληθυσμιακές ομάδες, όλων των ηλικιακών κατηγοριών, σε όλες τις βαθμίδες και τις μορφές της δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης (συμπεριλαμβανομένου του ολοήμερου σχολείου), και σε πάσης φύσεως σωματεία, ενώσεις, ιδρύματα, φορείς και οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και λοιπούς συναφείς φορείς, σε επαγγελματικές και μη σχολές χορού, γυμναστήρια, χώρους αναψυχής, παιδικές εξοχές-κατασκηνώσεις, ξενοδοχεία, προγράμματα πανεπιστημιακού αθλητισμού, Κέντρα Ανοικτής Προστασίας Ηλικιωμένων (ΚΑΠΗ). Ακόμη, ο πτυχιούχος με τη συγκεκριμένη ειδίκευση/ειδικότητα έχει όλες τις προϋποθέσεις για να μπορεί να απασχολείται αυτοτελώς ως υπεύθυνος ή στέλεχος στη διοργάνωση και διαχείριση χορευτικών εκδηλώσεων, καθώς και στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση ερευνητικών προγραμμάτων για τον ελληνικό παραδοσιακό χορό.
Συνεπώς, οι πτυχιούχοι των ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ υπερκαλύπτουν τις ανάγκες διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου του ελληνικού παραδοσιακού χορού συνταγματικά, θεσμικά, γνωστικά και παιδαγωγικά. Ο υφιστάμενος κλάδος υπερκαλύπτει λοιπόν τις υπάρχουσες διδακτικές ανάγκες και μπορεί να καλύψει και τις όποιες ενδεχόμενες μελλοντικές προκύψουν από την ανάπτυξη του γνωστικού αντικειμένου. Επιπλέον, πολλοί από τους πτυχιούχους των ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ με ειδίκευση/ειδικότητα στον ελληνικό παραδοσιακό χορό είναι άνεργοι ή/και υποαπασχολούμενοι.
Εν κατακλείδι, εισηγούμαστε και ενθαρρύνουμε το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων να εντάξει και άλλες θεματικές ενότητες μεταξύ των οποίων και μια με τίτλο «Ελληνικός Παραδοσιακός Χορός». Τη θεματική αυτή ενότητα μπορούν να την υπηρετήσουν αποκλειστικά και μόνο οι πτυχιούχοι των ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ με ειδίκευση/ειδικότητα στον ελληνικό παραδοσιακό χορό, καθώς πληρούν όλες τις προϋποθέσεις και έχουν τη θεσμική κατοχύρωση.
Τα μέλη ΔΕΠ
Μαρία Ι. Κουτσούμπα
Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ
Στυλιανή Δούκα
Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΑΠΘ
Δημήτριος Γουλιμάρης
Αναπληρωτής Καθηγητής ΣΕΦΑΑ ΔΠΘ
Φίλιππος Φιλίππου
Αναπληρωτής Καθηγητής ΣΕΦΑΑ ΔΠΘ
Γεώργιος Λυκεσάς
Αναπληρωτής Καθηγητής ΣΕΦΑΑ ΑΠΘ
Βασίλειος Λάντζος
Επίκουρος Καθηγητής ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ
Χρήστος Παπακώστας
Επίκουρος Καθηγητής ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ
Ειρήνη Αργυριάδου
Επίκουρη Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΑΠΘ
Πρόταση μελών ΔΕΠ ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ με γνωστικό αντικείμενο τον ελληνικό παραδοσιακό χορό Με αφορμή την κατάθεση του υπομνήματος για την εισαγωγή στον τρίτο θεματικό κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ» μιας τέταρτης θεματικής ενότητας με αντικείμενο τον «Δημοτικό χορό» από ομάδα μη πτυχιούχων Σχολών/Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ), τα μέλη του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) με γνωστικό αντικείμενο τον Ελληνικό Παραδοσιακό Χορό των ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ της χώρας υπενθυμίζουν τα ακόλουθα: Εκ του υφιστάμενου Νόμου, απαιτείται παιδαγωγική επάρκεια για τη διδασκαλία στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η παιδαγωγική επάρκεια διασφαλίζεται μέσα από σπουδές σε πανεπιστημιακά τμήματα. Στην ανώτατη τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας, ιστορικά, ο χορός και ειδικότερα ο ελληνικός παραδοσιακός χορός συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι όλων των Σχολών/Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ). Οι Σχολές και τα Τμήματα αυτά έχουν ως αντικείμενο μελέτης την ανθρώπινη κίνηση τόσο από την πλευρά των βιολογικών, όσο και των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών (ιστορική, κοινωνικο-πολιτισμική κ.λπ. οπτική) έχοντας μακρά παράδοση στη θεωρία, την πράξη και τη διδασκαλία του ελληνικού παραδοσιακού χορού. Στις ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ, το γνωστικό αντικείμενο του ελληνικού παραδοσιακού χορού συνιστά: α) υποχρεωτικό μάθημα όλων των φοιτητών/τριών και β) ειδίκευση/ειδικότητα για φοιτητές/τριες που το επιλέγουν. Ο πτυχιούχος των ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ με ειδίκευση/ειδικότητα στον ελληνικό παραδοσιακό χορό, έχει όλα τα εφόδια για να μπορεί να απασχολείται αυτοτελώς ως δάσκαλος ελληνικού παραδοσιακού χορού σε όλες τις πληθυσμιακές ομάδες, όλων των ηλικιακών κατηγοριών, σε όλες τις βαθμίδες και τις μορφές της δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης (συμπεριλαμβανομένου του ολοήμερου σχολείου), και σε πάσης φύσεως σωματεία, ενώσεις, ιδρύματα, φορείς και οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και λοιπούς συναφείς φορείς, σε επαγγελματικές και μη σχολές χορού, γυμναστήρια, χώρους αναψυχής, παιδικές εξοχές-κατασκηνώσεις, ξενοδοχεία, προγράμματα πανεπιστημιακού αθλητισμού, Κέντρα Ανοικτής Προστασίας Ηλικιωμένων (ΚΑΠΗ). Ακόμη, ο πτυχιούχος με τη συγκεκριμένη ειδίκευση/ειδικότητα έχει όλες τις προϋποθέσεις για να μπορεί να απασχολείται αυτοτελώς ως υπεύθυνος ή στέλεχος στη διοργάνωση και διαχείριση χορευτικών εκδηλώσεων, καθώς και στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση ερευνητικών προγραμμάτων για τον ελληνικό παραδοσιακό χορό. Συνεπώς, οι πτυχιούχοι των ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ υπερκαλύπτουν τις ανάγκες διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου του ελληνικού παραδοσιακού χορού συνταγματικά, θεσμικά, γνωστικά και παιδαγωγικά. Ο υφιστάμενος κλάδος υπερκαλύπτει λοιπόν τις υπάρχουσες διδακτικές ανάγκες και μπορεί να καλύψει και τις όποιες ενδεχόμενες μελλοντικές προκύψουν από την ανάπτυξη του γνωστικού αντικειμένου. Επιπλέον, πολλοί από τους πτυχιούχους των ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ με ειδίκευση/ειδικότητα στον ελληνικό παραδοσιακό χορό είναι άνεργοι ή/και υποαπασχολούμενοι. Εν κατακλείδι, εισηγούμαστε και ενθαρρύνουμε το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων να εντάξει και άλλες θεματικές ενότητες μεταξύ των οποίων και μια με τίτλο «Ελληνικός Παραδοσιακός Χορός». Τη θεματική αυτή ενότητα μπορούν να την υπηρετήσουν αποκλειστικά και μόνο οι πτυχιούχοι των ΣΕΦΑΑ/ΤΕΦΑΑ με ειδίκευση/ειδικότητα στον ελληνικό παραδοσιακό χορό, καθώς πληρούν όλες τις προϋποθέσεις και έχουν τη θεσμική κατοχύρωση. Τα μέλη ΔΕΠ Μαρία Ι. Κουτσούμπα Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ Στυλιανή Δούκα Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΑΠΘ Δημήτριος Γουλιμάρης Αναπληρωτής Καθηγητής ΣΕΦΑΑ ΔΠΘ Φίλιππος Φιλίππου Αναπληρωτής Καθηγητής ΣΕΦΑΑ ΔΠΘ Γεώργιος Λυκεσάς Αναπληρωτής Καθηγητής ΣΕΦΑΑ ΑΠΘ Βασίλειος Λάντζος Επίκουρος Καθηγητής ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ Χρήστος Παπακώστας Επίκουρος Καθηγητής ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ Ειρήνη Αργυριάδου Επίκουρη Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΑΠΘ