Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Αναφέρομαι στο άρθρο 18 παρ. 1 του νομοσχεδίου, δυνάμει του οποίου τα παιδιά που φοιτούν στην Γ’ Γυμνασίου των Προτύπων θα απαιτηθεί να δώσουν πάλι εξετάσεις για να συνεχίσουν στο Λύκειο του ίδιου Προτύπου σχολείου.
Προς αποφυγήν επαναλήψεων, θα τονίσω ότι συμφωνώ με τις απόψεις των συμμετεχόντων στην παρούσα διαβούλευση που υποστηρίζουν ότι η διάταξη είναι αντιπαιδαγωγική και έχει άκρως τιμωρητικό χαρακτήρα για τα παιδιά των προτύπων σχολείων.
Θα ήθελα επίσης να θέσω το εύλογο ερώτημα, μια και δεν βρήκα σχετική απάντηση στην αιτιολογική έκθεση του νόμου: Σε ποια παιδαγωγική μελέτη ή δοκιμασμένη εκπαιδευτική μέθοδο στηρίχθηκε η απόφαση αυτή; Το εν λόγω νομοσχέδιο ενισχύει την παπαγαλία, τον στείρο ανταγωνισμό και την βαθμοθηρία, μεθόδους που σε παγκόσμιο επίπεδο έχει αποδειχθεί ότι είναι ξεπερασμένες και αδυνατούν να προάγουν τους μαθητές με ξεχωριστές ικανότητες. Αυτός, άλλωστε, δεν είναι ο σκοπός των προτύπων σχολείων; Να αναδείξουν όχι τους καλύτερους παπαγάλους, αλλά τους μαθητές που έχουν ξεχωριστές ικανότητες και μπορούν να προσφέρουν στον εαυτό τους, αλλά ίσως και στους συνανθρώπους τους κάτι περισσότερο; Πώς θα ενισχυθεί αυτός ο σκοπός, όταν όλα τα παιδιά των προτύπων σχολείων αναγκαστούν να σταματήσουν τη συμμετοχή τους σε Ομίλους και εξωσχολικές δραστηριότητες και ξεκινήσουν εντατικά φροντιστήρια, προκειμένου να διεκδικήσουν για ακόμα μια φορά μια θέση στο σχολείο που ήδη φοιτούν; Ποιες θα είναι οι συνέπειες για τα παιδιά που, ενδεχομένως, λόγω κακής απόδοσης στην τρίωρη εξέταση, αποτύχουν και θα αναγκαστούν να επιστρέψουν αποτυχημένοι πλέον και στιγματισμένοι στο σχολείο της γειτονιάς τους; Τι θα πρέπει να περιμένει η κοινωνία από τα παιδιά αυτά, τα οποία έχουν απαξιωθεί με τον πιο βίαιο και άδικο τρόπο σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο της ζωής τους, στην εφηβεία;
Ενόψει των ανωτέρω, θεωρώ ότι η εν λόγω διάταξη θα πρέπει να τροποποιηθεί, έτσι ώστε να μην υποβάλει σε διαδικασία επαναξιολόγησης τους μαθητές της γ’ Γυμνασίου των προτύπων σχολείων ως προϋπόθεση για τη συνέχιση της μάθησής τους στο πρότυπο Λύκειο.
Με εκτίμηση,
Κατερίνα Σομού
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, Αναφέρομαι στο άρθρο 18 παρ. 1 του νομοσχεδίου, δυνάμει του οποίου τα παιδιά που φοιτούν στην Γ’ Γυμνασίου των Προτύπων θα απαιτηθεί να δώσουν πάλι εξετάσεις για να συνεχίσουν στο Λύκειο του ίδιου Προτύπου σχολείου. Προς αποφυγήν επαναλήψεων, θα τονίσω ότι συμφωνώ με τις απόψεις των συμμετεχόντων στην παρούσα διαβούλευση που υποστηρίζουν ότι η διάταξη είναι αντιπαιδαγωγική και έχει άκρως τιμωρητικό χαρακτήρα για τα παιδιά των προτύπων σχολείων. Θα ήθελα επίσης να θέσω το εύλογο ερώτημα, μια και δεν βρήκα σχετική απάντηση στην αιτιολογική έκθεση του νόμου: Σε ποια παιδαγωγική μελέτη ή δοκιμασμένη εκπαιδευτική μέθοδο στηρίχθηκε η απόφαση αυτή; Το εν λόγω νομοσχέδιο ενισχύει την παπαγαλία, τον στείρο ανταγωνισμό και την βαθμοθηρία, μεθόδους που σε παγκόσμιο επίπεδο έχει αποδειχθεί ότι είναι ξεπερασμένες και αδυνατούν να προάγουν τους μαθητές με ξεχωριστές ικανότητες. Αυτός, άλλωστε, δεν είναι ο σκοπός των προτύπων σχολείων; Να αναδείξουν όχι τους καλύτερους παπαγάλους, αλλά τους μαθητές που έχουν ξεχωριστές ικανότητες και μπορούν να προσφέρουν στον εαυτό τους, αλλά ίσως και στους συνανθρώπους τους κάτι περισσότερο; Πώς θα ενισχυθεί αυτός ο σκοπός, όταν όλα τα παιδιά των προτύπων σχολείων αναγκαστούν να σταματήσουν τη συμμετοχή τους σε Ομίλους και εξωσχολικές δραστηριότητες και ξεκινήσουν εντατικά φροντιστήρια, προκειμένου να διεκδικήσουν για ακόμα μια φορά μια θέση στο σχολείο που ήδη φοιτούν; Ποιες θα είναι οι συνέπειες για τα παιδιά που, ενδεχομένως, λόγω κακής απόδοσης στην τρίωρη εξέταση, αποτύχουν και θα αναγκαστούν να επιστρέψουν αποτυχημένοι πλέον και στιγματισμένοι στο σχολείο της γειτονιάς τους; Τι θα πρέπει να περιμένει η κοινωνία από τα παιδιά αυτά, τα οποία έχουν απαξιωθεί με τον πιο βίαιο και άδικο τρόπο σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο της ζωής τους, στην εφηβεία; Ενόψει των ανωτέρω, θεωρώ ότι η εν λόγω διάταξη θα πρέπει να τροποποιηθεί, έτσι ώστε να μην υποβάλει σε διαδικασία επαναξιολόγησης τους μαθητές της γ’ Γυμνασίου των προτύπων σχολείων ως προϋπόθεση για τη συνέχιση της μάθησής τους στο πρότυπο Λύκειο. Με εκτίμηση, Κατερίνα Σομού