...Πόσο πιο αποτελεσματική θα ήταν η εισαγωγή των «Εργαστηρίων δεξιοτήτων», με την επίσημη εισαγωγή της Θεατρικής Αγωγής και των Θεατρολόγων στο Γυμνάσιο, και με την επαναφορά του μαθήματος στην Ε & ΣΤ’ Δημοτικού, καθώς θα μπορούσαν να δουλέψουν σχετικές θεματικές, τόσο στο μάθημα της Θ.Α. όσο και στο πλαίσιο της διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων,της ιστορίας, των ξένων γλωσσών, των θετικών επιστημών κ.ά.
Πότε το θέατρο θα ενταχθεί δημιουργικά στην ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση;
Δεν θα μπορούσε η Ελλάδα να αποτελέσει ένα διεθνή πόλο έλξης ερευνητικών και λοιπών προγραμμάτων, διεθνών ανταλλαγών και επισκέψεων για εφήβους, νέους και εκπαιδευτικούς με άξονα το θέατρο και τη θεατρική αγωγή και την ιστορία του τόπου ετούτου;
Για δεύτερη χρονιά, στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, σε συνεργασία με την Μονάδα Τέχνες του ΙΕΠ, υλοποιούμε το πρόγραμμα για την «Πειραματική Eφαρμογή της Θεατρικής Αγωγής στο Γυμνάσιο» με ιδιαίτερη θετική ανταπόκριση από τους μαθητές (Επιστημονική Επιτροπή Προγράμματος από το ΤΘΣ ΕΚΠΑ: Καθηγητής Ιωσήφ Βιβιλάκης, επίκουρη καθηγήτρια Κλειώ Φανουράκη, μέλος ΕΔΙΠ Ίλια Λακίδου).
Τα αποτελέσματα... είναι τόσο αισιόδοξα που για ακόμη μια φορά-σύμφωνα με τη διεθνή έρευνα- επιβεβαιώνουν τα πολλαπλά οφέλη για τους μαθητές, από τη συμμετοχή τους σε θεατροπαιδαγωγικές δραστηριότητες: όχι μόνο ως προς τις γνώσεις, αλλά φυσικά και ως προς τις στάσεις και τις συμπεριφορές, ως προς την δημοκρατική διαχείριση των μαθητών ως προσώπων, ως προς το δικαίωμα για έκφραση και εξέλιξη στη γνώση Όλων των μαθητών και με τη χρήση των Ψηφιακών Τεχνολογιών (και πολλών οι οποίοι, δεν μπορούν να αποδώσουν με την παραδοσιακή διδασκαλία).
Γιατί συνεχίζουμε να κάνουμε με πάθος θέατρο με φοιτητές και εκπαιδευτικούς στην εκπαίδευση; Γιατί δεν υπάρχει μια μέρα που να μην συγκινούμαστε κι επανατροφοδοτούμαστε με την μεταμόρφωση... από κάμπιες σε «πεταλούδες» εκείνων των μαθητών που κατανόησαν την υπόθεση... -ας πούμε της Αντιγόνης- που βίωσαν τον λόγο του ποιητή, που μπόρεσαν να εκφραστούν, να ανακαλύψουν τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους, που βρήκαν την θέση τους στην ομάδα...
Εργαστήρια Δεξιοτήτων...για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση;
Ναι, με Θεατρική Αγωγή και εκπαιδευτικούς θεατρικής αγωγής.
Υ. Γ. Φυσικά, εάν υπήρχε η πρόβλεψη για το Λύκειο, τα «Στοιχεία Θεατρολογίας» θα μπορούσαν να διδάσκονται και στην Β’Λυκείου, με την ενίσχυση της παρουσίας των εκπαιδευτικών θεατρικής αγωγής, ώστε το Ελληνικό Εφηβικό Θέατρο (στο Γυμνάσιο& Λύκειο) να αποκτήσει μια Οντότητα-Ταυτότητα και να προσφέρει πολλές «σωκρατικές» διαδρομές και συναντήσεις Πανεπιστημίων,Σχολείων, Διεθνών Φορέων για το Θέατρο στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Και πάνω από όλα για να δώσει έναν «δημιουργικό χώρο» έκφρασης, αυτογνωσίας και συμπερίληψης των Εφήβων... στην κρίσιμη αυτή, μα προσπελάσιμη από το σχολείο, εφηβική ηλικία. Περιμένουμε αυτή τη Στιγμή.
Με εκτίμηση,
Κλειώ Φανουράκη
Επίκουρη καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Θεατρολόγος με ειδίκευση στη Διδακτική του θεάτρου, Σκηνοθέτις/Δραματουργός.
...Πόσο πιο αποτελεσματική θα ήταν η εισαγωγή των «Εργαστηρίων δεξιοτήτων», με την επίσημη εισαγωγή της Θεατρικής Αγωγής και των Θεατρολόγων στο Γυμνάσιο, και με την επαναφορά του μαθήματος στην Ε & ΣΤ’ Δημοτικού, καθώς θα μπορούσαν να δουλέψουν σχετικές θεματικές, τόσο στο μάθημα της Θ.Α. όσο και στο πλαίσιο της διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων,της ιστορίας, των ξένων γλωσσών, των θετικών επιστημών κ.ά. Πότε το θέατρο θα ενταχθεί δημιουργικά στην ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Δεν θα μπορούσε η Ελλάδα να αποτελέσει ένα διεθνή πόλο έλξης ερευνητικών και λοιπών προγραμμάτων, διεθνών ανταλλαγών και επισκέψεων για εφήβους, νέους και εκπαιδευτικούς με άξονα το θέατρο και τη θεατρική αγωγή και την ιστορία του τόπου ετούτου; Για δεύτερη χρονιά, στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, σε συνεργασία με την Μονάδα Τέχνες του ΙΕΠ, υλοποιούμε το πρόγραμμα για την «Πειραματική Eφαρμογή της Θεατρικής Αγωγής στο Γυμνάσιο» με ιδιαίτερη θετική ανταπόκριση από τους μαθητές (Επιστημονική Επιτροπή Προγράμματος από το ΤΘΣ ΕΚΠΑ: Καθηγητής Ιωσήφ Βιβιλάκης, επίκουρη καθηγήτρια Κλειώ Φανουράκη, μέλος ΕΔΙΠ Ίλια Λακίδου). Τα αποτελέσματα... είναι τόσο αισιόδοξα που για ακόμη μια φορά-σύμφωνα με τη διεθνή έρευνα- επιβεβαιώνουν τα πολλαπλά οφέλη για τους μαθητές, από τη συμμετοχή τους σε θεατροπαιδαγωγικές δραστηριότητες: όχι μόνο ως προς τις γνώσεις, αλλά φυσικά και ως προς τις στάσεις και τις συμπεριφορές, ως προς την δημοκρατική διαχείριση των μαθητών ως προσώπων, ως προς το δικαίωμα για έκφραση και εξέλιξη στη γνώση Όλων των μαθητών και με τη χρήση των Ψηφιακών Τεχνολογιών (και πολλών οι οποίοι, δεν μπορούν να αποδώσουν με την παραδοσιακή διδασκαλία). Γιατί συνεχίζουμε να κάνουμε με πάθος θέατρο με φοιτητές και εκπαιδευτικούς στην εκπαίδευση; Γιατί δεν υπάρχει μια μέρα που να μην συγκινούμαστε κι επανατροφοδοτούμαστε με την μεταμόρφωση... από κάμπιες σε «πεταλούδες» εκείνων των μαθητών που κατανόησαν την υπόθεση... -ας πούμε της Αντιγόνης- που βίωσαν τον λόγο του ποιητή, που μπόρεσαν να εκφραστούν, να ανακαλύψουν τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους, που βρήκαν την θέση τους στην ομάδα... Εργαστήρια Δεξιοτήτων...για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Ναι, με Θεατρική Αγωγή και εκπαιδευτικούς θεατρικής αγωγής. Υ. Γ. Φυσικά, εάν υπήρχε η πρόβλεψη για το Λύκειο, τα «Στοιχεία Θεατρολογίας» θα μπορούσαν να διδάσκονται και στην Β’Λυκείου, με την ενίσχυση της παρουσίας των εκπαιδευτικών θεατρικής αγωγής, ώστε το Ελληνικό Εφηβικό Θέατρο (στο Γυμνάσιο& Λύκειο) να αποκτήσει μια Οντότητα-Ταυτότητα και να προσφέρει πολλές «σωκρατικές» διαδρομές και συναντήσεις Πανεπιστημίων,Σχολείων, Διεθνών Φορέων για το Θέατρο στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Και πάνω από όλα για να δώσει έναν «δημιουργικό χώρο» έκφρασης, αυτογνωσίας και συμπερίληψης των Εφήβων... στην κρίσιμη αυτή, μα προσπελάσιμη από το σχολείο, εφηβική ηλικία. Περιμένουμε αυτή τη Στιγμή. Με εκτίμηση, Κλειώ Φανουράκη Επίκουρη καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Θεατρολόγος με ειδίκευση στη Διδακτική του θεάτρου, Σκηνοθέτις/Δραματουργός.