Τα Πρότυπα και τα Πειραματικά σχολεία αποτελούν δύο διαφορετικούς θεσμούς, που ο καθένας εξυπηρετεί εντελώς διαφορετικούς εκπαιδευτικούς στόχους.
Και οι δύο εκπαιδευτικές κατηγορίες εξυπηρετούνται σήμερα από πολύ λίγες σχολικές μονάδες και είναι σαφές ότι υπάρχει άμεση ανάγκη για αύξησή τους.
Η ενίσχυση όμως της μίας κατηγορίας είναι εντελώς παράλογο να επιδιώκεται και να επιτυγχάνεται σε βάρος της άλλης.
Το ΠΣΠΑ, από την ίδρυσή του (1929) μέχρι σήμερα, λειτουργεί με γνώμονα τον πειραματισμό και την καινοτομία στην εκπαιδευτική διαδικασία, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση, έκπληκτη διαπίστωσα, ότι εισάγεται ο μετασχηματισμός του ΠΣΠΑ στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση από πειραματικό σε Πρότυπο σχολείο!
Μία ρύθμιση που κατ΄αρχάς έρχεται σε πλήρη αντίφαση με την αιτιολογική έκθεση του ίδιου άρθρου, στην οποία αναφέρεται επί λέξει: «... η δυνατότητα διασύνδεσης των σχολείων από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο επιτρέπει την, σε βάθος χρόνου, παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των ιδιαίτερων στόχων των 14 ΠΕΙ.Σ. και, ιδίως, ως προς την επενέργεια του πειραματισμού και της καινοτομίας στη μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης...».
Η βίαιη αποκοπή του σχολείου από αυτή τη «συνέχεια» στην ουσία εκμηδενίζει και το ρόλο του κατά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αφού δεν επιτρέπει τη διεξαγωγή συμπερασμάτων σε βάθος χρόνου.
Διαβάζοντας δε τόσο τη διάταξη του άρθρου 13, όσο και την αντίστοιχη αιτιολογική έκθεση, διαπιστώνω ότι από καμία αναφορά δεν προκύπτει το κριτήριο με το οποίο επιλέχθηκαν τα σχολεία, που ορίστηκαν ως συνδεδεμένα.
Μοιάζει δηλαδή με μια τυχαία επιλογή που καταλήγει κατά τη γνώμη μου, σε διακριτική μεταχείριση όμοιων περιπτώσεων, δηλαδή σε παράβαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης.
Μάλιστα εν προκειμένω, όπως πολύ εύστοχα έχει ήδη διαπιστωθεί, το ΠΣΠΑ πληρεί και μία ακόμα προϋπόθεση: Στο ίδιο κτίριο στεγάζονται και οι δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, γεγονός που καθιστά πολύ πιο εύκολη τόσο την υλοποίηση και εφαρμογή πειραματικών και καινοτόμων μεθόδων, όσο και την διεξαγωγή των σχετικών συμπερασμάτων.
Με ποιό λοιπόν κριτήριο επιλέχθηκε η εξαίρεση του εν λόγω σχολείου από τα συνδεδεμένα; Σε αντίθεση μάλιστα με άλλα που δεν πληρούν ούτε την προϋπόθεση του ενιαίου κτιρίου! Επισημαίνω βεβαίως, ότι κατά την άποψή μου καλώς αυτά τα σχολεία παρέμειναν συνδεδεμένα, διότι - πέραν όσων έχω ήδη αναφέρει - διασφαλίζεται και η ισορροπημένη μετάβαση των παιδιών που φοιτούν σε αυτά από την πρωτοβάθμια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, διατηρώντας το φιλικό και κοινωνικό τους περιβάλλον, που όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι.
Για πολλούς από εμάς άλλωστε που επιλέξαμε το συγκεκριμένο σχολείο για να φοιτήσουν τα παιδιά μας, το γεγονός αυτής της σταθερότητας και της ομαλότητας, που ισχύει μέχρι και σήμερα, αποτέλεσε ένα από τα βασικότερα κριτήρια επιλογής! Η συγκεκριμένη ανατροπή θα επιφέρει στα παιδιά μας μεγάλη αναστάτωση κατά τη μετάβασή τους από την παιδική στην εφηβική ηλικία. Και όλα αυτά χωρίς κανένα εύλογο αίτιο!
Το ΠΣΠΑ πρέπει να συμπεριληφθεί στα συνδεδεμένα σχολεία προκειμένου να υπηρετήσει τον σκοπό για τον οποίο εξ αρχής ιδρύθηκε.
Τα Πρότυπα και τα Πειραματικά σχολεία αποτελούν δύο διαφορετικούς θεσμούς, που ο καθένας εξυπηρετεί εντελώς διαφορετικούς εκπαιδευτικούς στόχους. Και οι δύο εκπαιδευτικές κατηγορίες εξυπηρετούνται σήμερα από πολύ λίγες σχολικές μονάδες και είναι σαφές ότι υπάρχει άμεση ανάγκη για αύξησή τους. Η ενίσχυση όμως της μίας κατηγορίας είναι εντελώς παράλογο να επιδιώκεται και να επιτυγχάνεται σε βάρος της άλλης. Το ΠΣΠΑ, από την ίδρυσή του (1929) μέχρι σήμερα, λειτουργεί με γνώμονα τον πειραματισμό και την καινοτομία στην εκπαιδευτική διαδικασία, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, έκπληκτη διαπίστωσα, ότι εισάγεται ο μετασχηματισμός του ΠΣΠΑ στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση από πειραματικό σε Πρότυπο σχολείο! Μία ρύθμιση που κατ΄αρχάς έρχεται σε πλήρη αντίφαση με την αιτιολογική έκθεση του ίδιου άρθρου, στην οποία αναφέρεται επί λέξει: «... η δυνατότητα διασύνδεσης των σχολείων από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο επιτρέπει την, σε βάθος χρόνου, παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των ιδιαίτερων στόχων των 14 ΠΕΙ.Σ. και, ιδίως, ως προς την επενέργεια του πειραματισμού και της καινοτομίας στη μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης...». Η βίαιη αποκοπή του σχολείου από αυτή τη «συνέχεια» στην ουσία εκμηδενίζει και το ρόλο του κατά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αφού δεν επιτρέπει τη διεξαγωγή συμπερασμάτων σε βάθος χρόνου. Διαβάζοντας δε τόσο τη διάταξη του άρθρου 13, όσο και την αντίστοιχη αιτιολογική έκθεση, διαπιστώνω ότι από καμία αναφορά δεν προκύπτει το κριτήριο με το οποίο επιλέχθηκαν τα σχολεία, που ορίστηκαν ως συνδεδεμένα. Μοιάζει δηλαδή με μια τυχαία επιλογή που καταλήγει κατά τη γνώμη μου, σε διακριτική μεταχείριση όμοιων περιπτώσεων, δηλαδή σε παράβαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης. Μάλιστα εν προκειμένω, όπως πολύ εύστοχα έχει ήδη διαπιστωθεί, το ΠΣΠΑ πληρεί και μία ακόμα προϋπόθεση: Στο ίδιο κτίριο στεγάζονται και οι δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, γεγονός που καθιστά πολύ πιο εύκολη τόσο την υλοποίηση και εφαρμογή πειραματικών και καινοτόμων μεθόδων, όσο και την διεξαγωγή των σχετικών συμπερασμάτων. Με ποιό λοιπόν κριτήριο επιλέχθηκε η εξαίρεση του εν λόγω σχολείου από τα συνδεδεμένα; Σε αντίθεση μάλιστα με άλλα που δεν πληρούν ούτε την προϋπόθεση του ενιαίου κτιρίου! Επισημαίνω βεβαίως, ότι κατά την άποψή μου καλώς αυτά τα σχολεία παρέμειναν συνδεδεμένα, διότι - πέραν όσων έχω ήδη αναφέρει - διασφαλίζεται και η ισορροπημένη μετάβαση των παιδιών που φοιτούν σε αυτά από την πρωτοβάθμια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, διατηρώντας το φιλικό και κοινωνικό τους περιβάλλον, που όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι. Για πολλούς από εμάς άλλωστε που επιλέξαμε το συγκεκριμένο σχολείο για να φοιτήσουν τα παιδιά μας, το γεγονός αυτής της σταθερότητας και της ομαλότητας, που ισχύει μέχρι και σήμερα, αποτέλεσε ένα από τα βασικότερα κριτήρια επιλογής! Η συγκεκριμένη ανατροπή θα επιφέρει στα παιδιά μας μεγάλη αναστάτωση κατά τη μετάβασή τους από την παιδική στην εφηβική ηλικία. Και όλα αυτά χωρίς κανένα εύλογο αίτιο! Το ΠΣΠΑ πρέπει να συμπεριληφθεί στα συνδεδεμένα σχολεία προκειμένου να υπηρετήσει τον σκοπό για τον οποίο εξ αρχής ιδρύθηκε.