Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Γεώργιος Τσαπακίδης | 6 Μαΐου 2020, 00:40
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Τα διαχρονικά προβλήματα της Ελληνικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι: η παπαγαλία, η ασκησιολογία και το ξήλωνε-ράβε της διδακτέας και εξεταζόμενης ύλης. Είναι εύλογο, από μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, να περιμένουμε την εξάλειψη των χρόνιων προβλημάτων της εκπαίδευσης αφ’ενός και την προώθηση της κατανόησης των κειμένων και την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης αφ’ετέρου. Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων οι προτάσεις μου είναι οι εξής: • Κατάργηση της αποστίθησης. Ανάλυση των εννοιών και η συζήτηση των ιδεών που περιέχονται στα σχολικά βιβλία (αντίδοτο στην παπαγαλία). • Διδακτέα και εξεταζόμενη ύλη, όλη η ύλη των σχολικών βιβλίων (αντίδοτο στο ξύλωνε-ράβε). • Στα Μαθηματικά, τις Φυσικές Επιστήμες και την Πληροφορική πρέπει να δωθεί έμφαση στην εννοιολογική ανάλυση και ανά παράγραφο το πολύ δέκα προβλήματα (αντίδοτο στην ασκησιολογία) τέσσερα από τα οποία να αναφέρονται στη σύγχρονη πραγματικότητα. Έτσι και η ύλη θα ολοκληρωθεί και θα μείνει χρόνος, ώστε τους δύο τελευταίους μήνες της σχολικής χρονιάς να γίνει επανάληψη και εμβάθυνση στα αντίστοιχα μαθήματα. • Χωρισμός των τμημάτων της Β’ Λυκείου σε τμήματα Ανθρωπιστικού προσανατολισμού και τμήματα Θετικού προσανατολισμού και χωρισμός των τμημάτων της Γ’ Λυκείου ανά επιστημονικό πεδίο. • Ανάθεση τουλάχιστων τριών εργασιών ανά μάθημα Οι εργασίες μπορεί να αφορούν: Αναζήτηση λέξεων κλειδιών ενός κειμένου Φωτογραφικό υλικό για το εξεταζόμενο θέμα Κατασκεύη αφίσας για ένα θέμα Συγγραφή ποιήματος ή διηγήματος Παρουσίαση με γράφημα ενός κεφαλαίου Αναζήτηση ομοιτήτων και διαφορών μεταξύ γεγονότων, ιστορικών προσώπων, λαών και θεωριών Περίληψη ενός κεφαλαίου Επίδηξη ενός πειράματος Κατασκεύη μιας απλής συσκευής Ταξιδιωτικές εντυπώσεις κλπ • Οι ενδοσχολικές εξετάσεις από την Α’ Γυμνασίου μέχρι την Β’ Λυκείου να γίνονται σε πέντε θεματικές ενότητες: 1. Στα Γλωσσικά μαθήματα 2. Στα Μαθηματικά και την Πληροφορική 3. Στις Φυσικές Επιστήμες 4. Στις Ξένες Γλωσσες 5. Στα υπόλοιπα Θεωρητικά Μαθήματα Η εξέταση να είναι ουσιαστική και τρίωρη με 100 ερωτήσεις σύντομης απάντησης • Σε όλες τις τάξεις του Λυκείου να επιτρέπεται η χρήση μικροϋπολογιστή, όπως γίνεται σε όλες τις χώρες του κόσμου. Η χρήση του μικροϋπολογιστή να επιτρέπεται και στις εξετάσεις ( ενδοσχολικές-Πανελλαδικές) (αντίδοτο στην υποκρισία, αφού στην πραγματική ζωή από τους πωλητές κάθε είδους μέχρι τους προχωρημένους ερευνητές χρησιμοποιεούνται υπόλογιστές για τους αριθμητικούς υπολογισμούς) • Το τελικό χτύπημα στην παπαγαλία θα ήταν τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Γ’ Λυκείου να γίνονται με ανοικτά τα σχολικά βιβλία. Χωρίς ανοικτά βιβλία θα έπρεπε να υπάρχει ένα πέμπτο εξεταζόμενο μάθημα, κονό σε όλες τις ομάδες προσανατολισμού: γενικές γνώσεις από όλο το φάσμα της εκπαίδευσης, γιατί δεν είναι δυνατό μετά από 16 χρόνια σπουδών (2 Νηπιαγωγείο + 6 Δημοτικό +3 Γυμνάσιο + 3 Λύκειο) οι απόφοιτοι να μην γνωρίζουν τι γιορτάζουμε την 28η Οκτωβρίου ή την 25η Μαρτίου. • Οι Φυσικές Επιστήμες είναι οι επιστήμες που στηρίζονται και αναπτύσσονται με την παρατήρηση και το πείραμα, οπότε δε νοείται η διδασκαλία τους χωρίς πειράματα, τα οποία μπορούν αν γίνουν με αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως έδειξε ανάλογο διαδικτυακό μάθημα στο Mathesis. Το πλέον καταπονημένο και περιθωριοποιημένο μάθημα των τελευταίων χρόνων είναι τα πολύπαθα σχολικά Μαθηματικά, με δεδομένο ότι τα Μαθηματικά αποτελούν τον ένα από τους βασικούς πόλους της παγκόσμιας εκπαίδευσης με τον άλλο να είναι η εθνική γλώσσα κάθε κράτους. Είναι γνωστό ότι κάθε πέντε περίπου χρόνια διπλασιάζεται η υπάρχουσα Μαθηματική γνώση, ως εκ τούτου η ύλη των Μαθηματικών αυξάνεται κάθε τόσο σε όλα τα αναλυτικά προγράμματα παγκοσμίως, μόνο στην Ελλάδα, που τα δόξασε με μορφές όπως ο Θαλής, ο Πυθαγόρας, ο Ευκλείδης, ο Αρχιμήδης, ο Απολλώνιος και τόσοι άλλοι, η ύλη των Μαθηματικών συρρικνώνεται από χρόνο σε χρόνο. Ο πλέον αδικημένος κλάδος των σχολικών Μαθηματικών είναι η Γεωμετρία, με δεδομένο ότι όλα τα σύγχρονα Μαθηματικά δεν είναι τίποτα άλλο από γενικεύσεις των εννοιών και ιδεών που περιέχονται στα Στοιχεία του Ευκλείδη. Είναι δυνατόν ένα οικοδόμημα να είναι στερεό χωρίς ισχυρά θεμέλια; Έτσι η πρόταση μου για τη Γεωμετρία είναι να διδάσκεται όλη η επιπεδομέτρια στην Α' Λυκείου και όλη η στερεομετρία στα τμήματα του θετικού προσανατολισμού της Β' Λυκείου, χωρίς άχρηστες λεπτομέρειες και αποδείξεις τετριμμένων προφανών προτάσεων. Είναι δυνατόν με αυτή την ύλη της Άλγεβρας και της Τριγωνομετρίας ένας απόφοιτος να παρακολουθήσει και πολύ περισσότερο να κατανοήσει μαθήματα Φυσικομαθηματικών, Οικονομικών ή Πολυτεχνικών σχολών; Το ενδεδειγμένο πρόγραμμα σπουδών για τα Μαθηματικά του Λυκείου θετικού προσανατολισμού, που συνάδει με τα διεθνή πρότυπα, υπάρχει έτοιμο στο κατηργημένο «νόμο Διαμαντοπούλου» για το Νέο Λύκειο. Τα θέματα των Μαθηματικών στις Πανελλαδικές εξετάσεις προτείνεται να είναι: 1ο Θέμα από τη Γεωμετρία της Α και Β Λυκείου, που να αναφέρεται σε βασικές έννοιες. 2ο Θέμα από τα Μαθηματικά Προσανατολισμού της Β’ Λυκείου 3Ο – 4Ο Θέμα από τα Μαθηματικά Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου Για να ξαναζήσουμε τις ένδοξες δεκαετίες του ’60 και ’70 του Πολυτεχνείου, του οποίου οι απόφοιτοι έγιαν καθηγητές σε κορυφαία Πανεπιστήμια του κόσμου.