Με την παρούσα διάταξη τα Πειραματικά σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης περιορίζονται δραματικά, προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των Προτύπων. Αν η κυβέρνηση ήθελε να αυξήσει τις θέσεις για τους μαθητές των Προτύπων, θα μπορούσε να δημιουργήσει νέα Πρότυπα Σχολεία (πράγμα που απαιτεί βέβαια οργάνωση και δεν ικανοποιεί άμεσα την προεκλογική υπόσχεση. Για αυτό άλλωστε εγκαταλείφθηκε η ιδέα των πρότυπων ΕΠΑΛ, που απαιτεί εξοπλισμό και υποδομές).
Κατά συνέπεια:
1. Με το παρόν νομοσχέδιο, παραμένουν στην Αττική μόνο δύο Πειραματικά Γυμνάσια-Λύκεια, το Ζάννειο και το 1ο Πειραματικό. Το Πειραματικό του ΕΚΠΑ μετατρέπεται σε Πρότυπο. Δηλαδή οι πρακτικές ασκήσεις των χιλιάδων φοιτητών καθηγητικών σχολών του ΕΚΠΑ θα γίνονται σε τάξεις αρίστων, που απέχουν παρασάγγας από την πραγματικότητα της τάξης. Από την άλλη, η συνεχής παρουσία φοιτητών στα δύο μόνο Πειραματικά θα προκαλεί δυσχέρεια στη λειτουργία των σχολείων.
2. Δεν υπάρχουν πλέον Πειραματικά όπου τα παιδιά μπαίνουν κατ' ευθείαν στο Γυμνάσιο, αφού το Ζάνειο και το 1ο Πειραματικό είναι συνδεδεμένα με Πειραματικά δημοτικά. Αυτό σημαίνει ότι ο μαθητικός πληθυσμός δεν είναι αντιπροσωπευτικός, όπως συνέβαινε π.χ. για το 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας, με μαθητικό πληθυσμό από όλο το δήμο Αθηναίων και τα προάστια, αλλά μόνο από γονείς της γειτονιάς (Κολονάκι, Κέντρο Πειραιά) ή γονείς που έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν το παιδί τους καθημερινά στο σχολείο.
3. Είναι άκρως αντιπαιδαγωγικό για ένα μαθητή που τελειώνει την Γ΄Γυμνασίου να αναγκάζεται να αλλάζει σχολικό περιβάλλον στην κορύφωση της εφηβείας γιατί απέτυχε στις εξετάσεις εισαγωγής στο Πειραματικό Λύκειο.
4. Θα έπρεπε να προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις για τους μαθητές των Πειραματικών σχολείων που μετατρέπονται σε Πρότυπα, γιατί ανατρέπεται όλος ο οικογενειακός προγραμματισμός και η κοινωνικοποίηση τους και επίσης έχει δημιουργηθεί εύλογη προσδοκία βάσει νόμου.
Με την παρούσα διάταξη τα Πειραματικά σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης περιορίζονται δραματικά, προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των Προτύπων. Αν η κυβέρνηση ήθελε να αυξήσει τις θέσεις για τους μαθητές των Προτύπων, θα μπορούσε να δημιουργήσει νέα Πρότυπα Σχολεία (πράγμα που απαιτεί βέβαια οργάνωση και δεν ικανοποιεί άμεσα την προεκλογική υπόσχεση. Για αυτό άλλωστε εγκαταλείφθηκε η ιδέα των πρότυπων ΕΠΑΛ, που απαιτεί εξοπλισμό και υποδομές). Κατά συνέπεια: 1. Με το παρόν νομοσχέδιο, παραμένουν στην Αττική μόνο δύο Πειραματικά Γυμνάσια-Λύκεια, το Ζάννειο και το 1ο Πειραματικό. Το Πειραματικό του ΕΚΠΑ μετατρέπεται σε Πρότυπο. Δηλαδή οι πρακτικές ασκήσεις των χιλιάδων φοιτητών καθηγητικών σχολών του ΕΚΠΑ θα γίνονται σε τάξεις αρίστων, που απέχουν παρασάγγας από την πραγματικότητα της τάξης. Από την άλλη, η συνεχής παρουσία φοιτητών στα δύο μόνο Πειραματικά θα προκαλεί δυσχέρεια στη λειτουργία των σχολείων. 2. Δεν υπάρχουν πλέον Πειραματικά όπου τα παιδιά μπαίνουν κατ' ευθείαν στο Γυμνάσιο, αφού το Ζάνειο και το 1ο Πειραματικό είναι συνδεδεμένα με Πειραματικά δημοτικά. Αυτό σημαίνει ότι ο μαθητικός πληθυσμός δεν είναι αντιπροσωπευτικός, όπως συνέβαινε π.χ. για το 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας, με μαθητικό πληθυσμό από όλο το δήμο Αθηναίων και τα προάστια, αλλά μόνο από γονείς της γειτονιάς (Κολονάκι, Κέντρο Πειραιά) ή γονείς που έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν το παιδί τους καθημερινά στο σχολείο. 3. Είναι άκρως αντιπαιδαγωγικό για ένα μαθητή που τελειώνει την Γ΄Γυμνασίου να αναγκάζεται να αλλάζει σχολικό περιβάλλον στην κορύφωση της εφηβείας γιατί απέτυχε στις εξετάσεις εισαγωγής στο Πειραματικό Λύκειο. 4. Θα έπρεπε να προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις για τους μαθητές των Πειραματικών σχολείων που μετατρέπονται σε Πρότυπα, γιατί ανατρέπεται όλος ο οικογενειακός προγραμματισμός και η κοινωνικοποίηση τους και επίσης έχει δημιουργηθεί εύλογη προσδοκία βάσει νόμου.