Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ,
Το Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΠΣΠΘ), αποτελεί από το 1934 το μοναδικό Πειραματικό Σχολείο σε όλη τη Β. Ελλάδα, στο οποίο λειτουργούν διασυνδεδεμένα και στεγασμένα σε ένα ενιαίο κτηριακό συγκρότημα, Νηπιαγωγείο, 6/Θ Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο. Βασικός σκοπός τόσο της ίδρυσης, όσο και της 90χρονης λειτουργίας του είναι η ανάπτυξη, ο σχεδιασμός και η δοκιμή ερευνητικών δράσεων, καινοτομιών, πειραματικών παιδαγωγικών μεθόδων και διδακτικών εργαλείων, ώστε στη συνέχεια η πειραματική γνώση να διαχυθεί σε όλα τα υπόλοιπα σχολεία ως παράδειγμα βέλτιστης πρακτικής. Για την αποφυγή εξαγωγής αποσπασματικών ερευνητικών αποτελεσμάτων και για να δοθεί η δυνατότητα απρόσκοπτης παρακολούθησης της εκπαιδευτικής και ψυχοκοινωνικής πορείας και εξέλιξης των μαθητών, εφαρμόστηκε η διασύνδεση μεταξύ των δύο βαθμίδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η ανάγκη και αξία τόσο της διασύνδεσης της Πρωτοβάθμιας με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στα Πειραματικά Σχολεία όσο και του ενιαίου σχολικού περιβάλλοντος, υποδείχθηκε σαφώς και από την ίδια την κα Υπουργό σε αιτιολογική της έκθεση (2015), στην οποία ορθώς αναλύει ότι: «στόχος της διασύνδεσης των Πειραματικών Σχολείων είναι η διασφάλιση της συνέχισης της ακαδημαϊκής πορείας των μαθητών αυτών χωρίς να διασκορπίζονται σε πολλές σχολικές μονάδες, αλλά και η δυνατότητα να αναπτύξουν παράλληλες διδακτικές προσεγγίσεις σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα, επιτελώντας με τον τρόπο αυτόν καλύτερα το ρόλο τους».
Τα παραπάνω ενισχύονται και από την Αιτιολογικής Έκθεση του άρθρου 13 του προς ψήφιση νομοσχεδίου, όπου αναφέρεται ότι «η δυνατότητα διασύνδεσης των σχολείων από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο επιτρέπει την, σε βάθος χρόνου, παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των ιδιαίτερων στόχων των 14 ΠΕΙ.Σ. και, ιδίως, ως προς την επενέργεια του πειραματισμού και της καινοτομίας στη μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης».
Η εισαγωγή βάσει κλήρωσης από τυχαίο και αντιπροσωπευτικό δείγμα του συνολικού πληθυσμού μαθητών δημιουργεί ένα διατοπικό σχολείο, στο οποίο όμως η εξασφαλισμένη συνεχής 13ετής φοίτηση δημιουργεί ισχυρές φιλικές σχέσεις και συναναστροφές και οδηγεί τελικά σε ένα μοναδικό αίσθημα κοινότητας, μετατρέποντας μαθητές με διαφορετική κοινωνική προέλευση σε ένα ιδιαίτερο «οιωνεί σχολείο γειτονιάς».
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω αποφασίσαμε να επιλέξουμε για το παιδί μας την διαδικασία κλήρωσης και εισαγωγής στο ΠΣΠΘ με γνώμονα: α) τον 90χρονο ιστορικά εμβληματικό και πειραματικό του χαρακτήρα και β) την συνολική διασύνδεση όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.
Η μετατροπή του Γυμνασίου και Λυκείου του ΠΣΠΘ σε Πρότυπα Σχολεία, ανατρέπει το σκοπό ίδρυσης και λειτουργίας του ΠΣΠΘ και αντίκειται θεμελιωδώς στα προαναφερθέντα σκεπτικά των Αιτιολογικών Εκθέσεων Νόμου της Κυρίας Υπουργού. Ουσιαστικά αποτελεί προεόρτιο της οριστικής κατάργησης του πειραματικού χαρακτήρα του.
Με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο κλονίζεται η βασική αρχή και καλή πρακτική του διοικητικού δικαίου περί δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου, διότι με το νομοσχέδιο αλλάζουν οι προϋποθέσεις πάνω στις οποίες στηρίχθηκε η αρχική μας απόφαση, η οποία και ακυρώνεται με βίαιο τρόπο καθώς εισάγονται ξαφνικά νέα και δυσμενή για εμάς δεδομένα. Η διασύνδεση μερικών Πειραματικών Δημοτικών με Γυμνάσια και Λύκεια και η εξαίρεση άλλων δημιουργεί επίσης άνιση και άδικη μεταχείριση μεταξύ πολιτών.
Επιπλέον θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα και στον ψυχισμό των παιδιών που φοιτούν στα υπό κατάργηση Πειραματικά Σχολεία. Η εισαγωγή εξετάσεων για να συνεχίσουν στις επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης και η υπαρκτή προοπτική τυχόν αποτυχίας και ως εκ τούτου αλλαγής του σχολικού τους περιβάλλοντος θα τους επιβαρύνει με έντονο άγχος ως προς τη συνέχεια τόσο της ακαδημαϊκής τους πορείας, όσο και των διαπροσωπικών τους σχέσεων και δεσμών.
Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί και η σημαντική διαταραχή στον οικογενειακό προγραμματισμό των οικογενειών που θα αναγκαστούν να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον και ιδιαίτερα των οικογενειών με δύο ή και παραπάνω μαθητές (και είναι αρκετές), οι οποίες θα αντιμετωπίσουν την απελπιστική προοπτική των πολλαπλών σχολικών περιβαλλόντων με όλες τις αρνητικές συνέπειες που αυτό συνεπάγεται.
Για όλους τους παραπάνω λόγους και υπενθυμίζοντας ότι η ανάγκη και αξία της διασύνδεσης όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων των Πειραματικών Σχολείων αναγνωρίζεται με σαφήνεια στις αιτιολογικές εκθέσεις νομοσχεδίων της ίδιας της Κυρίας Υπουργού, καλείται η Διοίκηση του Υπουργείου να αντιμετωπίσει το ζήτημα με σεβασμό προς τους γονείς και μαθητές των εν λόγω Πειραματικών Σχολείων και προτείνω:
ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΠΣΠΘ) ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΕΙ ΣΤΑ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 13 ΤΟΥ ΥΠΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΕΠΩΣ NΑ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΟΠΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΔΡΥΤΙΚΟ ΤΟΥ ΝΟΜΟ, ΔΙΑΤΗΡΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΕΝΙΑΙΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥ ΜΕ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ.
Με εκτίμηση
Παύλος Μαστορογιάννης
Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ, Το Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΠΣΠΘ), αποτελεί από το 1934 το μοναδικό Πειραματικό Σχολείο σε όλη τη Β. Ελλάδα, στο οποίο λειτουργούν διασυνδεδεμένα και στεγασμένα σε ένα ενιαίο κτηριακό συγκρότημα, Νηπιαγωγείο, 6/Θ Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο. Βασικός σκοπός τόσο της ίδρυσης, όσο και της 90χρονης λειτουργίας του είναι η ανάπτυξη, ο σχεδιασμός και η δοκιμή ερευνητικών δράσεων, καινοτομιών, πειραματικών παιδαγωγικών μεθόδων και διδακτικών εργαλείων, ώστε στη συνέχεια η πειραματική γνώση να διαχυθεί σε όλα τα υπόλοιπα σχολεία ως παράδειγμα βέλτιστης πρακτικής. Για την αποφυγή εξαγωγής αποσπασματικών ερευνητικών αποτελεσμάτων και για να δοθεί η δυνατότητα απρόσκοπτης παρακολούθησης της εκπαιδευτικής και ψυχοκοινωνικής πορείας και εξέλιξης των μαθητών, εφαρμόστηκε η διασύνδεση μεταξύ των δύο βαθμίδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η ανάγκη και αξία τόσο της διασύνδεσης της Πρωτοβάθμιας με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στα Πειραματικά Σχολεία όσο και του ενιαίου σχολικού περιβάλλοντος, υποδείχθηκε σαφώς και από την ίδια την κα Υπουργό σε αιτιολογική της έκθεση (2015), στην οποία ορθώς αναλύει ότι: «στόχος της διασύνδεσης των Πειραματικών Σχολείων είναι η διασφάλιση της συνέχισης της ακαδημαϊκής πορείας των μαθητών αυτών χωρίς να διασκορπίζονται σε πολλές σχολικές μονάδες, αλλά και η δυνατότητα να αναπτύξουν παράλληλες διδακτικές προσεγγίσεις σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα, επιτελώντας με τον τρόπο αυτόν καλύτερα το ρόλο τους». Τα παραπάνω ενισχύονται και από την Αιτιολογικής Έκθεση του άρθρου 13 του προς ψήφιση νομοσχεδίου, όπου αναφέρεται ότι «η δυνατότητα διασύνδεσης των σχολείων από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο επιτρέπει την, σε βάθος χρόνου, παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των ιδιαίτερων στόχων των 14 ΠΕΙ.Σ. και, ιδίως, ως προς την επενέργεια του πειραματισμού και της καινοτομίας στη μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης». Η εισαγωγή βάσει κλήρωσης από τυχαίο και αντιπροσωπευτικό δείγμα του συνολικού πληθυσμού μαθητών δημιουργεί ένα διατοπικό σχολείο, στο οποίο όμως η εξασφαλισμένη συνεχής 13ετής φοίτηση δημιουργεί ισχυρές φιλικές σχέσεις και συναναστροφές και οδηγεί τελικά σε ένα μοναδικό αίσθημα κοινότητας, μετατρέποντας μαθητές με διαφορετική κοινωνική προέλευση σε ένα ιδιαίτερο «οιωνεί σχολείο γειτονιάς». Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω αποφασίσαμε να επιλέξουμε για το παιδί μας την διαδικασία κλήρωσης και εισαγωγής στο ΠΣΠΘ με γνώμονα: α) τον 90χρονο ιστορικά εμβληματικό και πειραματικό του χαρακτήρα και β) την συνολική διασύνδεση όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Η μετατροπή του Γυμνασίου και Λυκείου του ΠΣΠΘ σε Πρότυπα Σχολεία, ανατρέπει το σκοπό ίδρυσης και λειτουργίας του ΠΣΠΘ και αντίκειται θεμελιωδώς στα προαναφερθέντα σκεπτικά των Αιτιολογικών Εκθέσεων Νόμου της Κυρίας Υπουργού. Ουσιαστικά αποτελεί προεόρτιο της οριστικής κατάργησης του πειραματικού χαρακτήρα του. Με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο κλονίζεται η βασική αρχή και καλή πρακτική του διοικητικού δικαίου περί δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου, διότι με το νομοσχέδιο αλλάζουν οι προϋποθέσεις πάνω στις οποίες στηρίχθηκε η αρχική μας απόφαση, η οποία και ακυρώνεται με βίαιο τρόπο καθώς εισάγονται ξαφνικά νέα και δυσμενή για εμάς δεδομένα. Η διασύνδεση μερικών Πειραματικών Δημοτικών με Γυμνάσια και Λύκεια και η εξαίρεση άλλων δημιουργεί επίσης άνιση και άδικη μεταχείριση μεταξύ πολιτών. Επιπλέον θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα και στον ψυχισμό των παιδιών που φοιτούν στα υπό κατάργηση Πειραματικά Σχολεία. Η εισαγωγή εξετάσεων για να συνεχίσουν στις επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης και η υπαρκτή προοπτική τυχόν αποτυχίας και ως εκ τούτου αλλαγής του σχολικού τους περιβάλλοντος θα τους επιβαρύνει με έντονο άγχος ως προς τη συνέχεια τόσο της ακαδημαϊκής τους πορείας, όσο και των διαπροσωπικών τους σχέσεων και δεσμών. Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί και η σημαντική διαταραχή στον οικογενειακό προγραμματισμό των οικογενειών που θα αναγκαστούν να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον και ιδιαίτερα των οικογενειών με δύο ή και παραπάνω μαθητές (και είναι αρκετές), οι οποίες θα αντιμετωπίσουν την απελπιστική προοπτική των πολλαπλών σχολικών περιβαλλόντων με όλες τις αρνητικές συνέπειες που αυτό συνεπάγεται. Για όλους τους παραπάνω λόγους και υπενθυμίζοντας ότι η ανάγκη και αξία της διασύνδεσης όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων των Πειραματικών Σχολείων αναγνωρίζεται με σαφήνεια στις αιτιολογικές εκθέσεις νομοσχεδίων της ίδιας της Κυρίας Υπουργού, καλείται η Διοίκηση του Υπουργείου να αντιμετωπίσει το ζήτημα με σεβασμό προς τους γονείς και μαθητές των εν λόγω Πειραματικών Σχολείων και προτείνω: ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΠΣΠΘ) ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΕΙ ΣΤΑ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 13 ΤΟΥ ΥΠΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΕΠΩΣ NΑ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΟΠΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΔΡΥΤΙΚΟ ΤΟΥ ΝΟΜΟ, ΔΙΑΤΗΡΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΕΝΙΑΙΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥ ΜΕ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ. Με εκτίμηση Παύλος Μαστορογιάννης