Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 49 Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσηςΣχόλιο του χρήστη Πανελλήνια Κοινότητα Ρέτζιο | 6 Μαΐου 2020, 01:04
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Πανελλήνια Κοινότητα Ρέτζιο Reggio Inspired Network of Greece Θέμα: "Αίτημα για Τροποποιήσεις στο νέο σχέδιο νόμου με τίτλο "Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλων Διατάξεων". Αγαπητή κΥπουργέ, η νεοσύστατη ομάδα μας παρακολουθεί και μελετά με προσοχή όλες τις αλλαγές που προωθούνται στην Εκπαίδευση. Η ομάδα μας αποτελείται από επαγγελματίες εκπαιδευτικούς του δημόσιου τομέα, του ιδιωτικού τομέα, και γονείς. Όλα τα μέλη μας μέσα από διαδικασίες διαλόγου υποστηρίζουν την ανάπτυξη και τη μάθηση του παιδιού στηριζόμενα σε σύγχρονα επιστημονικά ευρήματα, συγκριτικές έρευνες, και εμπειρικές μελέτες. Όλα τα μέλη μας ανταλλάσουν ιδέες για θετικές εκπαιδευτικές πρακτικές και προτάσεις λύσεων σε προβληματισμούς που αφορούν τα παιδιά στη βάση δύο κεντρικών αξόνων, της Επιστήμης και της Δημοκρατίας. Δεδομένων αυτών και με αφορμή τις προτάσεις του νέου σχεδίου νόμου με τίτλο "Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλων Διατάξεων", καταγράφουμε και δημοσιεύουμε προς συζήτηση και γνώση τα παρακάτω, δεδομένα: α) από το 2005 έως και το 2018 οι μισθοί όλων των ελλήνων εκπαιδευτικών έχουν μειωθεί κατά 30%, αντίθετα από τους μισθούς των υπολοίπων εκπαιδευτικών των χωρών του ΟΟΣΑ οι οποίοι έχουν αυξηθεί έως 13% (OECD, 2019 ). β) το 43% των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι ίσο ή και μεγαλύτερο της ηλικίας των 50 ετών. Το ποσοστό αυτό είναι ένα από τα υψηλότερα των χωρών του ΟΟΣΑ (μαζί με αυτά της Εσθονίας, της Ιταλίας, της Λιθουανίας (OECD, 2019). γ) η Ελλάδα έχει μία από τις χαμηλότερες αναλογίες μαθητών: εκπαιδευτικών στην Ευρώπη (9.4) μαζί με άλλες δύο χώρες, το Λουξεμβούργο (9.0) και τη Λιθουανία (10.6) (Eurostat, 2019 ). Ωστόσο, δ) η υπογεννητικότητα στην Ελλάδα την τελευταία 10ετία είναι χαρακτηριστική της χαμηλής αυτής προαναφερθείσας αναλογίας. Συγκεκριμένα το 2010 οι γεννήσεις ζώντων ήταν 114.766, ενώ το 2018 οι γεννήσεις αυτών ήταν μόλις 86.440 (ΕΛΣΤΑΤ, 2019 ). ε) το μέγεθος της τάξης αποτελεί δείκτη της υψηλής ή της χαμηλής ποιότητας των παρεχόμενων εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Συγκεκριμένα σύμφωνα με την πειραματική μελέτη STAR όπου έλαβαν μέρος παιδιά από το νηπιαγωγείο έως και τη Γ' δημοτικού, στις τάξεις όπου τα παιδιά ήταν 13-17 σημειώνονταν καλύτερες επιδόσεις σε όλους τους τομείς από τις τάξεις όπου τα παιδιά ήταν 22-26 (Finn, 2002• Woods, 2015 ). στ) το μέγεθος της τάξης επηρεάζει όχι μόνο τις επιδόσεις των μαθητών στις τρέχουσες, καθώς και τις επόμενες τάξεις (NIERR, 2004), αλλά και τη μεθοδολογία που επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί (έλεγχος και καθοδήγηση ή υποστήριξη των ενδιαφερόντων, των κλίσεων και των ιδιαίτερων αναγκών των παιδιών) και τις συνέπειες αυτής στην περαιτέρω γνωστική, γλωσσική, και κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη όλων των ατόμων (Espinosa, 2002). ζ) το μέγεθος της τάξης αποτελεί επιπρόσθετα μέτρο για την εξασφάλιση της καλύτερης υγείας (λοιμώξεις) και της ασφάλειας (τραυματισμοί) των μαθητών (Finn, 2002). Το σημείο αυτό έχει ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα δεδομένης της πρόσφατης εμπειρίας μας με τον Covid-19. Καθώς και με τη θεσμοθέτηση και την εφαρμογή της υποχρεωτικής διετούς φοίτησης των προνηπιών στο Νηπιαγωγείο. η) οποιαδήποτε συζήτηση για τη μεταβολή του μεγέθους των τάξεων οφείλει να προσκαλεί σε διάλογο εκπροσώπους της Δημόσιας Υγείας, εκπροσώπους Παιδιάτρων και εκπροσώπους των Παιδαγωγικών Σχολών, όπως συμβαίνει σε άλλες οικονομικά ανεπτυγμένες χώρες (NIEER, 2004 ). θ) σύμφωνα με το ΟΟΣΑ οι στόχοι της εκπαίδευσης για τις δεξιότητες του 21ου αιώνα αναλύονται ως δεξιότητες: γνωστικές (κριτική σκέψη, συλλογισμός, επιχειρηματολογία, καινοτομία), ενδο-προσωπικές (ευελιξία, πρωτοβουλία, εκτίμηση για τη διαφορετικότητα και μεταγνώση) και διαπροσωπικές (συνεργασία και επικοινωνία, επίλυση συγκρούσεων και διαπραγματεύσεις) (Pellegrino, 2017 ). Οι δεξιότητες αυτές είναι διαφορετικές από τις ήπιες δεξιότητες που προωθούνται ως εργαστήρια/ μαθήματα στο άρθρο 1 του υπό ψήφιση νέο σχέδιο νόμου. ι) οι Τέχνες και η επαφή των παιδιών μέσω των Τεχνών δια μέσου των επαγγελματιών με παιδαγωγική κατάρτιση εξυπηρετούν άριστα τους στόχους για τι δεξιότητες του 21ου αιώνα όπως αυτές ορίζονται από τον ΟΟΣΑ αφού σύμφωνα με το πρόσφατο άρθρο του Πανεπιστημίου Michigan (Rymanowicz, 2015) αυτές ενθαρρύνουν την ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας, τη γνωστική ανάπτυξη, τη μαθηματική σκέψη και τη γλώσσα. Συνοψίζοντας, λαμβάνοντας υπόψη μας τα ανώτερα δεδομένα και ευρήματα, προσκαλούμε τους υπευθύνους να καθυστερήσουν τις διαδικασίες προώθησης του εν λόγω νομοσχεδίου. Να έρθουν σε ουσιαστικό και πραγματικό διάλογο με τους αρμόδιους κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς φορείς. Να τροποποιήσουν και εμπλουτίσουν τις προτάσεις τους με τα σχετικά επιστημονικά δεδομένα, να χρηματοδοτήσουν μακροχρόνιες εγχώριες έρευνες όπως αντίστοιχα κάνουν άλλες χώρες για τη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής τους πολιτικής, να λάβουν υπόψη τους προσεκτικά τα δεδομένα του ΟΟΣΑ για την πενιχρότητα του κλάδου των εκπαιδευτικών σε σχέση με την παραγωγικότητά τους και τους στόχους για τις δεξιότητες του 21ου αιώνα, και να αναφέρουν με διαφάνεια τα πρότυπα τους από τις αποτελεσματικές εκπαιδευτικές πρακτικές άλλων χωρών με παρόμοια χαρακτηριστικά της Ελλάδος.