Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 04 – Διδασκόμενα μαθήματα και αξιολόγηση μαθητών του ΓυμνασίουΣχόλιο του χρήστη Αθηνά Άνδροβιτς | 6 Μαΐου 2020, 01:28
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ (ΔΥΣΛΕΞΙΑ & ΣΥΝΑΦΗ) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΕΞΕΤΑΣΗ - ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ - ΤΡΟΠΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΙ Παρακαλώ όπως λάβετε υπόψη τους παρακάτω προβληματισμούς και προτάσεις καθώς η αξιολόγηση των μαθητών ρυθμίζεται μέχρι σήμερα μόνο μερικώς και δίχως να διασφαλίζεται η δίκαιη βαθμολόγησή τους. 1. ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΏΝ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΒΑΘΜΙΔΩΝ Είναι κοινή διαπίστωση ότι τόσο οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων έχουν ελλιπείς γνώσεις σχετικά με τον τρόπο εκπαίδευσης και παιδαγωγικής προσέγγισης παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Δεν προσαρμόζουν την ύλη στους μαθητές αυτούς ούτε σε ποιότητα ούτε σε ποσότητα, όπως υποδεικνύεται από τα ΚΕΣΥ. Έχουν δε τις ίδιες απαιτήσεις με τους υπόλοιπους μαθητές. Θα πρέπει να προβλεφθεί μέσω του νομοσχεδίου η εκπαίδευση και κατάρτιση των εκπαιδευτικών 2. ΠΙΟ ΣΑΦΕΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Ακόμα και σε περιπτώσεις που κάποιοι εκπαιδευτικοί δείχνουν επιείκεια προς τους μαθητές με ΜΔ, αυτή δεν αποτυπώνεται στην βαθμολογία τους. Είναι σχεδόν απίθανο ένας μαθητής με ΜΔ να θεωρηθεί μέσω της βαθμολογίας του Άριστος, αν και δεν υπολείπεται σε νοητικό επίπεδο των υπολοίπων. Εξακολουθούν όμως να υπάρχουν στερεότυπα και αυτά να αποτυπώνονται στον έλεγχο του μαθητή. Ας μην ξεχνάμε ότι πολλές Διάνοιες και Άριστοι της ανθρωπότητας δεν είχαν την αντιμετώπιση που τους αναλογούσε στο σχολείο (βλ.Αϊστάιν). 3. ΤΡΟΠΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ (ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ - ΤΕΛΙΚΕΣ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ) Προβλέπεται εκ του νόμου η προφορική εξέταση των μαθητών με ΜΔ αλλά η διάταξη αυτή σπανίως τηρείται. Είτε δεν αξιολογούνται από τα προφορικά, είτε δεν τους δίδεται ο παραπάνω χρόνος που δικαιούνται, είτε αξιολογούνται ακόμα και αστοχίες στα πλαίσια της ΜΔ τους. Οι λόγοι είναι αρκετοί α. Δεν έχουν οι εκπαιδευτικοί την σωστή κατάρτιση β. Στην διάρκεια των Διαγωνισμάτων εντός τριμήνων και τετραμήνων δεν έχουν τον χρόνο, μετά το πέρας της γραπτής δοκιμασίας, να εξετάσουν τους μαθητές με ΜΔ προφορικά, αφενός μεν γιατί δεν προλαβαίνουν στο διάλειμμα ανάμεσα στις εκπαιδευτικές ώρες, αφετέρου δε γιατί πλέον οι ΜΔ είναι μάστιγα και υπάρχουν πολλά παιδιά που πρέπει να εξεταστούν. Πρόταση για τους μαθητές που γράφουν κανονικά αλλά αξιολογούνται από την προφορική εξέταση, να γίνεται η προφορική αξιολόγηση σε ώρες μαθημάτων μικρότερης σημασίας (π.χ. Οικιακή Οικονομία, Γυμναστική, Εικαστικά). γ. Στις τελικές εξετάσεις σε περιπτώσεις που δίνουν πάνω από ένα μάθημα (βλέπε Μουσικά σχολεία) να προβλέπεται χρονικό περιθώριο μεταξύ των εξεταζόμενων μαθημάτων ώστε να υπάρχει χρόνος για την προφορική αξιολόγηση όλων των μαθητών που την δικαιούνται, αλλά και χρόνος για να ξεκουράζονται πριν την γραπτή δοκιμασία του επόμενου μαθήματος. Ιδανικά δεν θα έπρεπε να εξετάζεται πάνω από ένα γνωστικό αντικείμενο ανά ημέρα. 6. ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΙ ΣΕ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ και ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ Η ύπαρξη τμήματος ένταξης στο δημοτικό είναι πολύ σημαντικό και ευεργετικό για όσα παιδιά έχουν την τύχη να συμμετέχουν σε αυτό. Οι σημερινές ανάγκες φανερώνουν ότι ένας μόνο ειδικός παιδαγωγός ανά σχολείο δεν είναι αρκετός. Είναι απαραίτητη και η παρουσία του, ίσως ακόμα περισσότερο, στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση όπου ελάχιστοι καθηγητές έχουν την κατάλληλη παιδαγωγική κατάρτιση, ακόμα δε περισσότερο στις ΜΔ. Το να αιτηθούν οι γονείς τμήματος ένταξης, δεν είναι πάντα εφικτό καθώς κάτι τέτοιο στιγματίζει πιθανό τις ευαίσθητες εφηβικές ηλικίες. Μπορεί όμως να υπάρχουν ειδικοί παιδαγωγοί που να κατευθύνουν, να υποστηρίζουν και να ενισχύουν το εκπαιδευτικό έργο του καθηγητή, και να βοηθάνε τα παιδιά με ΜΔ. Για την αποφυγή στιγματισμού θα μπορούσε για παράδειγμα να χαρακτηριστεί ως "Ενισχυτική Διδασκαλία" και να λειτουργούν είτε παράλληλα είτε σε κενά και άλλες ώρες. 5. ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Τα παιδιά αυτά πασχίζουν περισσότερο από τα υπόλοιπα λόγω ενός εκπαιδευτικού συστήματος που δεν τα βοηθάει να κατακτήσουν την γνώση, να αποδείξουν την αξία τους. Είναι γεγονός αποδεδειγμένο ότι ο τρόπος μάθησης που συστήνεται σε παιδιά με ΜΔ είναι εξαιρετικά ευεργετικός τόσο για τα ίδια όσο και για τους υπόλοιπους μαθητές. Μήπως θα πρέπει να αναθεωρηθεί τελικά όλο το σύστημα μετάδοσης και κατάκτησης της γνώσης, σε όλες τις βαθμίδες? 6. ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ Ειδικά στο γυμνάσιο και τις δύο τάξεις του λυκείου, να μην έχουν οι εξετάσεις τον ρόλο της διαπίστωσης αν ο μαθητής ξέρει να παπαγαλίζει και να κλίνει ρήματα στα αρχαία και τα νέα ελληνικά, ή αν ξέρει να λύνει τους τύπους των μαθηματικών. Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι για να πραγματοποιούνται, ακόμα και μέσω εκπόνησης εργασιών με ανοιχτά βιβλία, ώστε να διαπιστώνεται αν ο μαθητής έχει κατακτήσει συνολικά την γνώση του μαθήματος, αν έχει καλλιεργήσει την κριτική σκέψη που απαιτείται, την ικανότητα ανάλυσης και σύνθεσης. Αυτό οφείλει να διδάσκει ένα σύγχρονο σχολείο. Και φυσικά αυτό να μην γίνεται μόνο στις τελικές εξετάσεις αλλά και κατά την διάρκεια της χρονιάς μέσω προόδων που στόχο θα έχουν την αξιολόγηση της τάξης, του μαθητή και του τρόπου διδασκαλίας του καθηγητή. Ας μην συνεχίζουμε ως κοινωνία να βάζουμε εμπόδια σε πιθανούς Bill Gates, Einstein κ.α. Η Αριστεία δεν κρίνεται από την ορθογραφία, την ταχύτητα, την τυποποιημένη γνώση και την αποστήθιση. Ευχαριστώ