Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 37 Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας σχολικών μονάδωνΣχόλιο του χρήστη COLOUR YOUTH - ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ LGBTQ ΝΕΩΝ ΑΘΗΝΑΣ | 6 Μαΐου 2020, 01:44
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Προτείνουμε η σχετική διάταξη να προβλέπει ρητά τη διαμόρφωση στον Εσωτερικό Κανονισμό ενός πλαισίου ασφαλούς για ΛΟΑΤΚΙ μαθητές/τριες όπως και επισημαίνουν τόσο οι ΛΟΑΤΚΙ οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών όσο και ο Συνήγορος του Πολίτη (σελ. 41 Έκθεσης Αποτελεσμάτων Έρευνας για το Σχολικό Κλίμα-Colour Youth-Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας, https://www.colouryouth.gr/wp-content/uploads/2018/05/%CE%88%CF%81%CE%B5%CF%85%CE%BD%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF-%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%9A%CE%BB%CE%AF%CE%BC%CE%B1-Colour-Youth.pdf), για παράδειγμα με την απαγόρευση της ομοφοβικής ή τρανσφοβικής γλώσσας και συμπεριφορών, τη δυνατότητα χρήσης του ονόματος, γένους και ρουχισμού της επιθυμίας του ατόμου, τη συμμετοχή του ατόμου σε σχολικές δραστηριότητες και την πρόσβαση σε τουαλέτες και αποδυτήρια με βάση τον αυτοπροσδιορισμό του και τη διαμόρφωση μιας πολιτικής που θα σέβεται το δικαίωμα στο απόρρητο. Επιπλέον, κρίνουμε σημαντική την έγκαιρη, πριν την έναρξη του σχολικού έτους, γνωστοποίηση του Εσωτερικού Κανονισμού στην μαθητική κοινότητα. Οι ανάγκες αυτές αποτυπώνονται στα αποτελέσματα της Έρευνας του Σωματείου για την ποιότητα του σχολικού κλίματος στην Ελλάδα όπως το αντιλαμβάνονται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση οι περίπου 2000 ΛΟΑΤΚ μαθητές/ριες που συμμετείχαν σε αυτή. Ενδεικτικά: Σε ποσοστό 84,9%, τα παιδιά ακούνε στο σχολείο τη λέξη “γκέι” με αρνητική χροιά. Το 96% δηλώνει ότι έχει ακούσει σχόλια “για μαθητές που δε συμπεριφέρονται με αρκετά ‘αντρικό’ τρόπο. Το 74,4% των μαθητών και μαθητριών δηλώνει ότι ακούει τρανσφοβικά σχόλια Ένα στα τρία παιδιά έχουν δεχτεί κάποιας μορφής λεκτική παρενόχληση. Το 65,1% των ΛΟΑΤΚ ατόμων δεν έχουν ακούσει τίποτα θετικό για ΛΟΑΤΚ άτομα σε κάποιο μάθημα του σχολείου. (Έκθεση Αποτελεσμάτων Έρευνας για το Σχολικό Κλίμα-Colour Youth-Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας, https://www.colouryouth.gr/wp-content/uploads/2018/05/%CE%88%CF%81%CE%B5%CF%85%CE%BD%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF-%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%9A%CE%BB%CE%AF%CE%BC%CE%B1-Colour-Youth.pdf) Προς επίρρωση των ανωτέρω, παραπέμπουμε στη συγκριτική Έρευνα (https://www.iglyo.com/wp-content/uploads/2018/01/LGBTQI-Inclusive-Education-Index-Preview.pdf) της IGLYO (International Lesbian, Gay, Bisexual, Queer & Transgender Youth and Student Oganization), σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα βρίσκεται πανευρωπαϊκά στις τελευταίες θέσεις σχολικής συμπερίληψης των ΛΟΑΤΚΙ μαθητών/ριών ( Δελτίο Τύπου Colour Υouth- Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας, https://www.colouryouth.gr/2018/01/29/stis-teleftaies-theseis-scholikis-symperilipsis-oi-loatki-mathites-tis-elladas/). Παράλληλα, τόσο στις επίσημες καταγραφές μέσω του προγράμματος Πες το σ' εμάς (https://www.colouryouth.gr/pes-to-se-emas/) όσο και σε άτυπες αναφορές ΛΟΑΤΚ μαθητών προς την οργάνωση, στην πλειοψηφία τους τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού με ρατσικά κίνητρα βρίσκουν τους εκπαιδευτικούς να ενθαρρύνουν τη βία που δέχονται. Για το 2019 έχουν καταγραφεί από την οργάνωση περιστατικά εξύβρισης, απειλών, σωματικής και σεξουαλικής βίας, απέναντι σε μαθητές και μαθήτριες, ηλικιακού φάσματος 12-16 ετών και με σημαντικές αναφορές στη συμμετοχή ή συγκάλυψη των γεγονότων από τις διευθύνσεις των σχολείων. Να τονιστεί ακόμα ότι διαμόρφωση ενός πλαισίου ασφαλούς για ΛΟΑΤΚΙ μαθητές/τριες επιβάλλεται και από συνταγματικές διατάξεις (Σ16 παρ. 2-4 για το δικαίωμα στην εκπαίδευση, Σ5 παρ. 1 για την ελευθερία ανάπτυξης της προσωπικότητας και Σ4 παρ. 1 για την αρχή της ισότητας) και από διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας όπως το Call for Action by Ministers – Inclusive and equitable education for all learners in an environment free from discrimination and violence της UNESCO (https://en.unesco.org/sites/default/files/call_for_action_2016_08_05-en.pdf) ενώ σύμφωνα με την Αρχή 16 της Yogyakarta (http://yogyakartaprinciples.org/relating-to-the-right-to-education-principle-16/), “Τα κράτη οφείλουν να εξασφαλίζουν τη συμπερίληψη ολοκληρωμένου, θετικού και επιστημονικά τεκμηριωμένου υλικού σχετικά με τη σεξουαλική, βιολογική, σωματική και ψυχολογική διαφορετικότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα των ατόμων με ποικίλους σεξουαλικούς προσανατολισμούς, ταυτότητες φύλου, εκφράσεις φύλου και χαρακτηριστικά φύλου, σε αναλυτικά προγράμματα σπουδών, λαμβάνοντας υπόψη τις αναπτυξιακές ικανότητες του παιδιού.” Επιπλέον, το δικαίωμα στην εκπαίδευση αναφέρεται σε Συστάσεις της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης προς τα κράτη-Μέλη, για παράδειγμα: -Στη σύσταση CM/Rec(2010)5 (https://www.coe.int/en/web/sogi/rec-2010-5) για την καταπολέμηση των διακρίσεων βάσει σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου. -Στη σύσταση CM/Rec(2016)7 (https://rm.coe.int/1680702b6e)για την πρόσβαση των νέων στα δικαιώματά τους. * ΛΟΑΤΚΙ: Απόδοση του ακρωνύμιου LGBTQI. Ακρωνύμιο που ορίζει την κοινότητα των λεσβιών, των ομοφυλόφιλων, των αμφιφυλόφιλων, των τρανς, των queer και των ίντερσεξ ατόμων.