Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Διαβάζοντας προσεκτικά το άρθρο 18 του νομοσχεδίου περί επιλογής μαθητών για τα Πρότυπα Λύκεια, καταλήγω ότι αδυνατώ να κατανοήσω την σκοπιμότητά του. Δεν θα εστιάσω στο έλλειμμα που παρουσιάζει το εν λόγω άρθρο υπό την παιδαγωγική οπτική, καθώς οι μαθητές στην ευαίσθητη εφηβική τους ηλικία αποκόπτονται αιφνιδίως από τη σχολική κοινότητα και τις παρέες τους. Κατ'εμέ, έχει, ήδη, σχολιασθεί επαρκώς και είναι αυτονόητο ότι πέραν όποιας άλλης σκοπιμότητας υπάρχει, αναμφισβήτητα, η παιδαγωγική σκοπιμότητα εκλείπει.
Θα επισημάνω, όμως, ότι το Πρότυπο Βαρβάκειο Γυμνάσιο, κατά την τελευταία πενταετία, μόνο ως Πρότυπο δεν λειτουργεί. Ο αριθμός των Προτύπων Γυμνασίων-Λυκείων, ως γνωστό, έχει μειωθεί σημαντικά (5 βάσει σημερινών δεδομένων), ενώ, τα τελευταία δύο χρόνια, κατά την έναρξη του σχολικού έτους, στο Βαρβάκειο Γυμνάσιο, σημειώνονται ουκ ολίγα κενά σε βασικά μαθήματα όπως π.χ. τα μαθηματικά με αποτέλεσμα να τοποθετούνται με μεγάλη καθυστέρηση μη αξιολογημένοι καθηγητές, οι οποίοι,όμως, διδάσκουν αξιολογημένους μαθητές που καλούνται να επαναξιολογηθούν. Επιπλέον, οι όμιλοι καθυστερούν σημαντικά να λειτουργήσουν και είναι πολύ περιορισμένοι εν συγκρίσει με προηγούμενα έτη, ενώ οι καινοτόμες δράσεις και τα στοχευμένα προγράμματα ή δράσεις παραμένουν, επίσης, πολύ περιορισμένα για τα δεδομένα Πρότυπου Γυμνασίου.
Επίσης, αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η δευτεροβάθμια βαθμίδα είναι ενιαία και οι μαθητές έχουν, ήδη, αξιολογηθεί κατά την εισαγωγή τους στην Α' Γυμνασίου μέσω "σκληρών" και αδιάβλητων εξετάσεων και σύμφωνα με νομοθετικό πλαίσιο που όριζε, σαφώς, την μετάβασή τους σε Πρότυπο Λύκειο, αυτοδικαίως.
Αναμφισβήτητα, η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση νοείται διαφορετικά για τον καθένα από εμάς αλλά και για την ηγεσία του αρμοδίου Υπουργείου. Εν τούτοις, η έννοια μεταρρύθμιση, κατά κανόνα, σημαίνει βελτίωση, αναβάθμιση, ευελιξία, παροχή κινήτρων, υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, επίλυση προβλημάτων και όχι αναχρονιστικά εκπαιδευτικά συστήματα μέσω εξαντλητικών εξετάσεων για μαθητές που έχουν, ήδη, αξιολογηθεί. Διερωτώμαι, εάν η ηγεσία του αρμόδιου Υπουργείου κατανοεί σε βάθος την έννοια του Πρότυπου σχολείου που είναι αλληλένδετο με την πρότυπη εκπαίδευση. Εάν, λοιπόν, γίνεται αντιληπτή και κατανοητή η έννοια αυτή, τότε, αναμένουμε να υπάρξει ουσιαστική συμβολή προς τη κατεύθυνση της λειτουργίας όσο το δυνατόν περισσοτέρων Προτύπων σχολείων ανά την Ελλάδα, καθώς και της ανασυγκρότησης των Προτύπων σχολείων που, ήδη, υπάρχουν, με γνώμονα μια σύγχρονη και προοδευτική οπτική, αλλά και όραμα για την παιδεία.
Ευχαριστώ.
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, Διαβάζοντας προσεκτικά το άρθρο 18 του νομοσχεδίου περί επιλογής μαθητών για τα Πρότυπα Λύκεια, καταλήγω ότι αδυνατώ να κατανοήσω την σκοπιμότητά του. Δεν θα εστιάσω στο έλλειμμα που παρουσιάζει το εν λόγω άρθρο υπό την παιδαγωγική οπτική, καθώς οι μαθητές στην ευαίσθητη εφηβική τους ηλικία αποκόπτονται αιφνιδίως από τη σχολική κοινότητα και τις παρέες τους. Κατ'εμέ, έχει, ήδη, σχολιασθεί επαρκώς και είναι αυτονόητο ότι πέραν όποιας άλλης σκοπιμότητας υπάρχει, αναμφισβήτητα, η παιδαγωγική σκοπιμότητα εκλείπει. Θα επισημάνω, όμως, ότι το Πρότυπο Βαρβάκειο Γυμνάσιο, κατά την τελευταία πενταετία, μόνο ως Πρότυπο δεν λειτουργεί. Ο αριθμός των Προτύπων Γυμνασίων-Λυκείων, ως γνωστό, έχει μειωθεί σημαντικά (5 βάσει σημερινών δεδομένων), ενώ, τα τελευταία δύο χρόνια, κατά την έναρξη του σχολικού έτους, στο Βαρβάκειο Γυμνάσιο, σημειώνονται ουκ ολίγα κενά σε βασικά μαθήματα όπως π.χ. τα μαθηματικά με αποτέλεσμα να τοποθετούνται με μεγάλη καθυστέρηση μη αξιολογημένοι καθηγητές, οι οποίοι,όμως, διδάσκουν αξιολογημένους μαθητές που καλούνται να επαναξιολογηθούν. Επιπλέον, οι όμιλοι καθυστερούν σημαντικά να λειτουργήσουν και είναι πολύ περιορισμένοι εν συγκρίσει με προηγούμενα έτη, ενώ οι καινοτόμες δράσεις και τα στοχευμένα προγράμματα ή δράσεις παραμένουν, επίσης, πολύ περιορισμένα για τα δεδομένα Πρότυπου Γυμνασίου. Επίσης, αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η δευτεροβάθμια βαθμίδα είναι ενιαία και οι μαθητές έχουν, ήδη, αξιολογηθεί κατά την εισαγωγή τους στην Α' Γυμνασίου μέσω "σκληρών" και αδιάβλητων εξετάσεων και σύμφωνα με νομοθετικό πλαίσιο που όριζε, σαφώς, την μετάβασή τους σε Πρότυπο Λύκειο, αυτοδικαίως. Αναμφισβήτητα, η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση νοείται διαφορετικά για τον καθένα από εμάς αλλά και για την ηγεσία του αρμοδίου Υπουργείου. Εν τούτοις, η έννοια μεταρρύθμιση, κατά κανόνα, σημαίνει βελτίωση, αναβάθμιση, ευελιξία, παροχή κινήτρων, υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, επίλυση προβλημάτων και όχι αναχρονιστικά εκπαιδευτικά συστήματα μέσω εξαντλητικών εξετάσεων για μαθητές που έχουν, ήδη, αξιολογηθεί. Διερωτώμαι, εάν η ηγεσία του αρμόδιου Υπουργείου κατανοεί σε βάθος την έννοια του Πρότυπου σχολείου που είναι αλληλένδετο με την πρότυπη εκπαίδευση. Εάν, λοιπόν, γίνεται αντιληπτή και κατανοητή η έννοια αυτή, τότε, αναμένουμε να υπάρξει ουσιαστική συμβολή προς τη κατεύθυνση της λειτουργίας όσο το δυνατόν περισσοτέρων Προτύπων σχολείων ανά την Ελλάδα, καθώς και της ανασυγκρότησης των Προτύπων σχολείων που, ήδη, υπάρχουν, με γνώμονα μια σύγχρονη και προοδευτική οπτική, αλλά και όραμα για την παιδεία. Ευχαριστώ.