Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Γιώργος Νιάχας | 6 Μαΐου 2020, 03:14
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ως Μαθηματικός, θα ήθελα, κυρία υπουργέ να αναφερθώ σε κάποια πράγματα που νομίζω ότι χρήζουν βελτίωσης, όσον αφορά τη διδασκαλία των Μαθηματικών, κυρίως στο Λύκειο. Καταρχάς, στη Γ' Λυκείου η ύλη έχει περιοριστεί σε ένα ελάχιστο κομμάτι του εύρους της Μαθηματικής Επιστήμης. Τα τελευταία 20 χρόνια η ύλη των Μαθηματικών στην τελευταία τάξη του Λυκείου ολοένα και μειώνεται, για διάφορους κάθε φορά λόγους. Και ρωτώ εγώ. Έχουν αναρωτηθεί οι ιθύνοντες ποιές είναι οι βασικές μαθηματικές γνώσεις που χρειάζεται ένας πρωτοετής φοιτητής μιας οποιασδήποτε θετικής ή οικονομικής σχολής; Η απάντηση είναι προφανώς αρνητική. Μπαίνουν τα παιδιά στις σχολές και δεν έχουν ιδέα από Πίνακες, από Μιγαδικούς, από Στατιστική, από Πιθανότητες και από πόσα άλλα κομμάτια των Μαθηματικών. Πραγματικά απορώ ποιοί καταρτίζουν τη διδακτέα ύλη, ώρες ώρες. Έχουν σχέση με τα Μαθηματικά; Αναγνωρίζουν τις γνωσιολογικές ανάγκες των μετέπειτα φοιτητών; Έπειτα, στη Β Λυκείου συμβαίνει το εξής κωμικοτραγικό. Η Άλγεβρα, που είναι Γενικής Παιδείας μάθημα και η οποία έχει εξέχοντα ρόλο στη διαμόρφωση του απαραίτητου γνωστικού υποβάθρου των μαθητών για τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης της Γ Λυκείου, να μην εξετάζεται στις προαγωγικές, παρά μόνο από παιδιά της θεωρητικής κατεύθυνσης. Ενώ τα παιδιά της θετικής κατεύθυνσης εξετάζονται στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης της Β Λυκείου που το συγκεκριμένο μάθημα όμως, μετά την αφαίρεση των Μιγαδικών, έχει πολλά κομμάτια που δεν χρησιμοποιούνται σχεδόν καθόλου στη Γ Λυκείου. Αποκλείεται να έχει σχέση με τα Μαθηματικά αυτός που αποφάσισε αυτή τη φαιδρότητα. Και αυτός που τη συνεχίζει βεβαία. Το καλύτερο θα ήταν το ίδιο το Υπουργείο να φτιάξει μια επιτροπή από Μαθηματικούς και της Δευτεροβάθμιας και της Τριτοβάθμιας και να καταρτιστεί ένα σοβαρό πλάνο με επίκεντρο τη διάρθρωση της Μαθηματικής γνώσης μέσα στο σχολείο. Ποιά εδάφια των Μαθηματικών θα διδάσκονται ανά τάξη. Πως θα συμπληρώνει το ένα το άλλο, προϊόντος του χρόνου. Και αυτό να γίνει με τρόπο εύπεπτο από παιδιά. Τα οποία θέλουμε να αγαπήσουν την Επιστήμη των Μαθηματικών και όχι να τη μισήσουν, όπως συχνά γίνεται. Επίσης, δεν είναι δυνατόν οι υποψήφιοι για τις θετικές και τις τεχνολογικές σχολές να εξετάζονται στα ίδια Μαθηματικά με τους υποψήφιους των οικονομικών σχολών. Δεν έχουν τις ίδιες ανάγκες. Πρέπει να γίνει επιλογή των απαραίτητων Μαθηματικών κεφαλαίων για κάθε πεδίο. Οι υποψήφιοι των θετικών και των πολυτεχνικών σχολών θα έπρεπε να εξετάζονται στην υπάρχουσα ύλη της Ανάλυσης, εμπλουτισμένη και με άλλα της κομμάτια που έχουν αφαιρεθεί, όπως φυσικά και στην Άλγεβρα (Πίνακες - Μιγαδικοί) αλλά και στην Αναλυτική Γεωμετρία. Οι υποψήφιοι των οικονομικών σχολών θα έπρεπε να εξετάζονται σε βασικά κομμάτια Ανάλυσης που θα τους φανούν χρήσιμα όπως προφανώς και στην Στατιστική με τις Πιθανότητες (γιατί όχι και Συνδυαστική). Εδώ να τονίσουμε ότι σε παρόμοια κομμάτια των μαθηματικών θα έπρεπε να εξετάζονται και οι υποψήφιοι των σχολών υγείας, όπως και οι υποψήφιοι των παιδαγωγικών σχολών (που δεν εξετάζονται καθόλου). Νομίζω ότι είναι απαραίτητη η δημιουργία μαθηματικής σκέψης και βασικών μαθηματικών ικανοτήτων και στους μέλλοντες ιατρούς και στους μέλλοντες δασκάλους των παιδιών του Δημοτικού. Πανευρωπαϊκά έτσι γίνεται πάντως. Τέλος κάτι που αφορά ένα άλλο αντικείμενο, αυτό της Πληροφορικής. Είναι αστείο εν έτει 2020, σε ανεπτυγμένη χώρα, να μπαίνει κάποιος σε θετική - πολυτεχνική σχολή και να μην εξετάζεται στην Πληροφορική. Να μην έχει αποκτήσει τις βασικές αρχές της Αλγοριθμικής. Η Πληροφορική πρέπει να είναι εξεταζόμενο μάθημα, ξαναλέω εν έτει 2020, σε όλες τις θετικές, τις πολυτεχνικές, καθώς και τις οικονομικές σχολές. Μάλιστα θα έπρεπε να είναι επιβεβλημένη η θεσμοθέτησή της ως βασικού μαθήματος από τις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου. Εκτός και αν δεν καταλαβαίνουμε ότι ο κόσμος προοδεύει. Και οφείλουμε να προοδεύουμε κι εμείς. Η καλύτερη λύση, όπως αναφέρθηκε πολλάκις και εδώ μέσα, θα ήταν ο καθορισμός 5 πανελληνίως εξεταζόμενων μαθημάτων για κάθε πεδίο. 1ο πεδίο: Γλώσσα, Αρχαία, Ιστορία, Κοινωνιολογία, Λατινικά. 2ο πεδίο: Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική, Πληροφορική, Χημεία. 3ο πεδίο: Γλώσσα, Χημεία, Φυσική, Βιολογία, Μαθηματικά. 4ο πεδίο: Γλώσσα, Μαθηματικά, Οικονομία, Πληροφορική, Κοινωνιολογία. Συνυπογράφω την ανακοίνωση του mathematica.gr, Γιώργος Νιάχας, Μαθηματικός