Διατήρηση της διασύνδεσης και του Πειραματικού χαρακτήρα του Π.Σ.Π.Θ.
Με την εξαγγελία για την ίδρυση προτύπων σχολείων Αριστείας, την οποία εν μέρει υπηρετεί αυτό το νομοσχέδιο, θα περίμενε κανείς να ιδρυθούν νέα σχολεία τα οποία θα στελεχωθούν με το κατάλληλα επιλεγμένο προσωπικό, θα υποδεχθούν μαθητές που θα επιλέξουν να μπουν σε διαδικασία εισαγωγικών εξετάσεων και θα ακολουθούν προγράμματα εκπαίδευσης που θα υπηρετούν τον όποιο σκοπό της ίδρυσής τους. Από μια νέα κυβέρνηση με χρονικό ορίζοντα 4ετίας και από μια Υπουργό με όραμα θα περίμενε κανείς να οργανώσει την Ίδρυση των σχολείων αυτών σε βάθος χρόνου, με όλες τις προϋποθέσεις που αυτά υπόσχονται σε όσους τελικά τα επιλέξουν και όχι με την προχειρότητα της αλλαγής του χαρακτήρα ήδη υφιστάμενων σχολείων στα οποία υπάρχουν εγγεγραμμένοι μαθητές των οποίων η εκπαιδευτική καθημερινότητα θα διαφοροποιηθεί χωρίς καμία προειδοποίηση. Διότι δεν είναι για τους μαθητές ζήτημα μόνο η σκληρή δοκιμασία των εισαγωγικών εξετάσεων αλλά και η αλλαγή της καθημερινότητας των ήδη φοιτούντων σε αυτά, σε όλες τις τάξεις (από το Νηπιαγωγείο μέχρι και την Γ' Λυκείου), οι οποίοι δεν έχουν περάσει από τις διαδικασίες επιλογής που εσείς αποφασίζετε να εφαρμόσετε και που πιθανά δεν θα το επέλεγαν.
Ωστόσο, βλέποντας στο υπό διαβούλευση κείμενο ότι δεν επιλέχθηκε αυτή η εύλογα αναμενόμενη διαδικασία για την ίδρυση των Προτύπων Σχολείων προκύπτουν σοβαρά ζητήματα σχετικά με τις επιλογές των σχολείων στα οποία επιβάλλονται αλλαγές στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.
1. Τα μόνα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που μετατρέπονται σε πρότυπα στην περιοχή της Θεσσαλονίκης είναι αυτά που σήμερα εντάσσονται στα δύο Πανεπιστημιακά της Ιδρύματα, Α.Π.Θ. και Πα.Μακ. Αυτά είναι όμως κατ’ εξοχήν τα σχολεία που θα περίμενε κανείς και θα έπρεπε να διατηρήσουν τη διασύνδεση των υφιστάμενων βαθμίδων και τον πειραματικό τους χαρακτήρα, δεδομένου ότι δίνουν στους ειδικούς των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων τη δυνατότητα της παρατήρησης της εξέλιξης τυχαίου δείγματος μαθητών μέσα από τις εφαρμοζόμενες σε αυτά εκπαιδευτικές μεθόδους που, ανάλογα με την αποτελεσματικότητά τους, θα μπορούσαν εν συνεχεία να εφαρμοστούν και στα υπόλοιπα σχολεία της Επικράτειας, όπου οι μαθητές αποτελούν επίσης τυχαίο δείγμα και όχι «ομάδα αρίστων».
2. Στην περιοχή τηςΘεσσαλονίκης υπάρχουν ήδη το 1ο και το 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο με τα αντίστοιχα ΓΕΛ (πεδία 39-42 του πίνακα του άρθρου 13) τα οποία ΔΕΝ είναι διασυνδεδεμένα με σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και τα οποία εμφανίζονται να ΔΙΑΤΗΡΟΥΝ τον Πειραματικό τους χαρακτήρα. Είναι εύλογο το ερώτημα σχετικά με τα κριτήρια με τα οποία επιλέχθηκε το Π.Σ.Π.Θ. ως ένα από τα σχολεία που θα μετατραπούν σε πρότυπα, με απαραίτητη για αυτό προϋπόθεση την κατάλυση της διασύνδεσης και την διάλυση της ενιαίας δομής μιας σχολικής μονάδας μοναδικήςγια τα δεδομένα της Θεσσαλονίκης, και μιας εκ των μόλις 3ων της Επικράτειας (μαζί με το Π.Σ.Π.Α. και το Π.Σ.Π.Π.).
3. Η κατάλυση της διασύνδεσης μεταξύ Α’βάθμιας και Β’βάθμιας εκπαίδευσης αναγκάζει τους ήδη φοιτώντες στο Π.Σ.Π.Θ. μαθητές να μπουν στη διαδικασία διεκδίκησης μιας θέσης στο σχολείο τους, κάτι που γιααυτούς ήταν έως σήμερα αυτονόητο, με τον κίνδυνο να βρεθούν έξω από αυτότιμωρητικά, κρινόμενοι από μια μοναδική γραπτή εξέταση. Η δε κατάλυση της διασύνδεσης μεταξύ Γυμνασίου και Λυκείου στα πρότυπα σχολεία της Β’βάθμιας εκπαίδευση είναι επίσης επικίνδυνη αλλά και οξύμωρη, καθώς εμπεριέχει τη σιωπηρή παραδοχή ότι για έναν μαθητή που επιλέχθηκε από μια διαδικασία ως άριστος αμφισβητείται η ικανότητά του και επανεξετάζεται, με κίνδυνο να τεθεί εκτός σχολικού περιβάλλοντος σε μια ιδιαίτερα ευαίσθητη ηλικία.
Ευελπιστώ ότι το θέμα θα επανεξεταστεί και θα τροποποιηθεί ανάλογα πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου.
Διατήρηση της διασύνδεσης και του Πειραματικού χαρακτήρα του Π.Σ.Π.Θ. Με την εξαγγελία για την ίδρυση προτύπων σχολείων Αριστείας, την οποία εν μέρει υπηρετεί αυτό το νομοσχέδιο, θα περίμενε κανείς να ιδρυθούν νέα σχολεία τα οποία θα στελεχωθούν με το κατάλληλα επιλεγμένο προσωπικό, θα υποδεχθούν μαθητές που θα επιλέξουν να μπουν σε διαδικασία εισαγωγικών εξετάσεων και θα ακολουθούν προγράμματα εκπαίδευσης που θα υπηρετούν τον όποιο σκοπό της ίδρυσής τους. Από μια νέα κυβέρνηση με χρονικό ορίζοντα 4ετίας και από μια Υπουργό με όραμα θα περίμενε κανείς να οργανώσει την Ίδρυση των σχολείων αυτών σε βάθος χρόνου, με όλες τις προϋποθέσεις που αυτά υπόσχονται σε όσους τελικά τα επιλέξουν και όχι με την προχειρότητα της αλλαγής του χαρακτήρα ήδη υφιστάμενων σχολείων στα οποία υπάρχουν εγγεγραμμένοι μαθητές των οποίων η εκπαιδευτική καθημερινότητα θα διαφοροποιηθεί χωρίς καμία προειδοποίηση. Διότι δεν είναι για τους μαθητές ζήτημα μόνο η σκληρή δοκιμασία των εισαγωγικών εξετάσεων αλλά και η αλλαγή της καθημερινότητας των ήδη φοιτούντων σε αυτά, σε όλες τις τάξεις (από το Νηπιαγωγείο μέχρι και την Γ' Λυκείου), οι οποίοι δεν έχουν περάσει από τις διαδικασίες επιλογής που εσείς αποφασίζετε να εφαρμόσετε και που πιθανά δεν θα το επέλεγαν. Ωστόσο, βλέποντας στο υπό διαβούλευση κείμενο ότι δεν επιλέχθηκε αυτή η εύλογα αναμενόμενη διαδικασία για την ίδρυση των Προτύπων Σχολείων προκύπτουν σοβαρά ζητήματα σχετικά με τις επιλογές των σχολείων στα οποία επιβάλλονται αλλαγές στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. 1. Τα μόνα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που μετατρέπονται σε πρότυπα στην περιοχή της Θεσσαλονίκης είναι αυτά που σήμερα εντάσσονται στα δύο Πανεπιστημιακά της Ιδρύματα, Α.Π.Θ. και Πα.Μακ. Αυτά είναι όμως κατ’ εξοχήν τα σχολεία που θα περίμενε κανείς και θα έπρεπε να διατηρήσουν τη διασύνδεση των υφιστάμενων βαθμίδων και τον πειραματικό τους χαρακτήρα, δεδομένου ότι δίνουν στους ειδικούς των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων τη δυνατότητα της παρατήρησης της εξέλιξης τυχαίου δείγματος μαθητών μέσα από τις εφαρμοζόμενες σε αυτά εκπαιδευτικές μεθόδους που, ανάλογα με την αποτελεσματικότητά τους, θα μπορούσαν εν συνεχεία να εφαρμοστούν και στα υπόλοιπα σχολεία της Επικράτειας, όπου οι μαθητές αποτελούν επίσης τυχαίο δείγμα και όχι «ομάδα αρίστων». 2. Στην περιοχή τηςΘεσσαλονίκης υπάρχουν ήδη το 1ο και το 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο με τα αντίστοιχα ΓΕΛ (πεδία 39-42 του πίνακα του άρθρου 13) τα οποία ΔΕΝ είναι διασυνδεδεμένα με σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και τα οποία εμφανίζονται να ΔΙΑΤΗΡΟΥΝ τον Πειραματικό τους χαρακτήρα. Είναι εύλογο το ερώτημα σχετικά με τα κριτήρια με τα οποία επιλέχθηκε το Π.Σ.Π.Θ. ως ένα από τα σχολεία που θα μετατραπούν σε πρότυπα, με απαραίτητη για αυτό προϋπόθεση την κατάλυση της διασύνδεσης και την διάλυση της ενιαίας δομής μιας σχολικής μονάδας μοναδικήςγια τα δεδομένα της Θεσσαλονίκης, και μιας εκ των μόλις 3ων της Επικράτειας (μαζί με το Π.Σ.Π.Α. και το Π.Σ.Π.Π.). 3. Η κατάλυση της διασύνδεσης μεταξύ Α’βάθμιας και Β’βάθμιας εκπαίδευσης αναγκάζει τους ήδη φοιτώντες στο Π.Σ.Π.Θ. μαθητές να μπουν στη διαδικασία διεκδίκησης μιας θέσης στο σχολείο τους, κάτι που γιααυτούς ήταν έως σήμερα αυτονόητο, με τον κίνδυνο να βρεθούν έξω από αυτότιμωρητικά, κρινόμενοι από μια μοναδική γραπτή εξέταση. Η δε κατάλυση της διασύνδεσης μεταξύ Γυμνασίου και Λυκείου στα πρότυπα σχολεία της Β’βάθμιας εκπαίδευση είναι επίσης επικίνδυνη αλλά και οξύμωρη, καθώς εμπεριέχει τη σιωπηρή παραδοχή ότι για έναν μαθητή που επιλέχθηκε από μια διαδικασία ως άριστος αμφισβητείται η ικανότητά του και επανεξετάζεται, με κίνδυνο να τεθεί εκτός σχολικού περιβάλλοντος σε μια ιδιαίτερα ευαίσθητη ηλικία. Ευελπιστώ ότι το θέμα θα επανεξεταστεί και θα τροποποιηθεί ανάλογα πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου.