Στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, μέσω του προτεινόμενου τρόπου εισαγωγής των μαθητών των διασυνδεδεμένων σχολείων, παύει να υπάρχει επί της ουσίας το δικαίωμα ενός εκάστου μαθητή να έχει πρόσβαση σε ένα Πειραματικό Λύκειο μέσω κλήρωσης και «να επιτυγχάνεται ένα κατά το δυνατόν τυχαίο δείγμα μαθητών». (παράγραφος 4 άρθρο 18)
Η κάλυψη των θέσεων που προκύπτουν λόγω μετεγγραφών με μαθητές που επιλέγονται με κλήρωση, προκαλεί μικρή ανανέωση στο μαθητικό πληθυσμό και μικρή τυχαιότητα στο δείγμα των μαθητών του σχολείου. Επί της ουσίας μόνο ένα "κλειστό" σύνολο μαθητών μπορεί να έχει πρόσβαση σε ένα Πειραματικό Λύκειο όταν αυτό είναι διασυνδεδεμένο με κάποιο Πειραματικό Γυμνάσιο. Το σύνολο αυτό γίνεται ακόμη πιο "κλειστό" στην περιπτώσει που υπάρχει διασύνδεση του Πειραματικού Γυμνασίου με Πειραματικά Δημοτικά σχολεία.
Ειδικότερα κάθε απόφοιτος των παρακάτω δημοτικών σχολείων, περιπτώσεις α, β και γ της παραγράφου 5 του άρθρου 13, έχει δικαίωμα να συνεχίσει τις σπουδές του στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε Πειραματικό Γυμνάσιο και έπειτα σε Πειραματικό Λύκειο, δικαίωμα a-priori, που μοιάζει «κληρονομικό»! Ωστόσο «η εισαγωγή των μαθητών στα ΠΕΙ.Σ. γίνεται με κλήρωση ώστε να επιτυγχάνεται ένα κατά το δυνατόν τυχαίο δείγμα μαθητών» (παράγραφος 4 άρθρο 18)
Μετά τα παραπάνω η πολιτεία θα πρέπει να διασφαλίσει το ουσιαστικό δικαίωμα ενός εκάστου μαθητή να έχει πρόσβαση σε ένα Πειραματικό σχολείο μέσω της συμμετοχής του σε κλήρωση που αφορά πλήρωση ικανού αριθμού θέσεων. Θεωρώ ότι το πρόβλημα δημιουργείται με την παράγραφο 7 του Άρθρου 18 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου ,"Η εισαγωγή των μαθητών, οι οποίοι είναι απόφοιτοι ΠΕΙ.Σ., σε συνδεδεμένο ΠΕΙ.Σ. επόμενης βαθμίδας γίνεται χωρίς να διενεργηθεί επιπλέον κλήρωση.", η οποία θα πρέπει να τροποποιηθεί κατάλληλα ή να καταργηθεί.
Με εκτίμηση
Καψάλας Νίκος
Στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, μέσω του προτεινόμενου τρόπου εισαγωγής των μαθητών των διασυνδεδεμένων σχολείων, παύει να υπάρχει επί της ουσίας το δικαίωμα ενός εκάστου μαθητή να έχει πρόσβαση σε ένα Πειραματικό Λύκειο μέσω κλήρωσης και «να επιτυγχάνεται ένα κατά το δυνατόν τυχαίο δείγμα μαθητών». (παράγραφος 4 άρθρο 18) Η κάλυψη των θέσεων που προκύπτουν λόγω μετεγγραφών με μαθητές που επιλέγονται με κλήρωση, προκαλεί μικρή ανανέωση στο μαθητικό πληθυσμό και μικρή τυχαιότητα στο δείγμα των μαθητών του σχολείου. Επί της ουσίας μόνο ένα "κλειστό" σύνολο μαθητών μπορεί να έχει πρόσβαση σε ένα Πειραματικό Λύκειο όταν αυτό είναι διασυνδεδεμένο με κάποιο Πειραματικό Γυμνάσιο. Το σύνολο αυτό γίνεται ακόμη πιο "κλειστό" στην περιπτώσει που υπάρχει διασύνδεση του Πειραματικού Γυμνασίου με Πειραματικά Δημοτικά σχολεία. Ειδικότερα κάθε απόφοιτος των παρακάτω δημοτικών σχολείων, περιπτώσεις α, β και γ της παραγράφου 5 του άρθρου 13, έχει δικαίωμα να συνεχίσει τις σπουδές του στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε Πειραματικό Γυμνάσιο και έπειτα σε Πειραματικό Λύκειο, δικαίωμα a-priori, που μοιάζει «κληρονομικό»! Ωστόσο «η εισαγωγή των μαθητών στα ΠΕΙ.Σ. γίνεται με κλήρωση ώστε να επιτυγχάνεται ένα κατά το δυνατόν τυχαίο δείγμα μαθητών» (παράγραφος 4 άρθρο 18) Μετά τα παραπάνω η πολιτεία θα πρέπει να διασφαλίσει το ουσιαστικό δικαίωμα ενός εκάστου μαθητή να έχει πρόσβαση σε ένα Πειραματικό σχολείο μέσω της συμμετοχής του σε κλήρωση που αφορά πλήρωση ικανού αριθμού θέσεων. Θεωρώ ότι το πρόβλημα δημιουργείται με την παράγραφο 7 του Άρθρου 18 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου ,"Η εισαγωγή των μαθητών, οι οποίοι είναι απόφοιτοι ΠΕΙ.Σ., σε συνδεδεμένο ΠΕΙ.Σ. επόμενης βαθμίδας γίνεται χωρίς να διενεργηθεί επιπλέον κλήρωση.", η οποία θα πρέπει να τροποποιηθεί κατάλληλα ή να καταργηθεί. Με εκτίμηση Καψάλας Νίκος